Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)
iRoute en een bepaalde ambtenaar bij een bepaalde gemeente schijnen ook nauwe banden te hebben.

Alle wegen lijden
-
- 2x4 autosnelweg
De laatste tijd zie je steeds vaker dat indirecte nummers direct bewegwijzerd worden, dus met een geel of rood schildje om het nummer. Terwijl vroeger een indirect nummer standaard in platte tekst stond en daarmee afwijkend genoeg was.
Aan de ene kant is dat gestippelde kader een reactie op de tendens van het direct verwijzen van indirecte nummers en aan de andere kant is de ontwerper van de borden misschien een keer in Scandinavië geweest en daar op een idee gekomen. En na thuiskomst vervolgens die vrijheid gekregen.
-
- expressweg
Hoe zit het eigenlijk met de NBd? Heeft het iRoute-systeem het einde van een tijdperk bereikt door de komst van de NBd?
I'm average height... in Thailand.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor de interlokale bewegwijzering (K-serie RVV) zijn wegbeheerders tegenwoordig verplicht om het bewegwijzeringsplan op te laten stellen door de NBd. (De zgn. "wettelijke taak" van de NBd). In de uitvoering is men vrij of men dit door de NBd laat regelen of men dit zelf regelt.
-
- expressweg

I'm average height... in Thailand.
-
- 4x5 autosnelweg
Capelle aan den IJssel: Een eigen brouwsel, maar de streep hoort er natuurlijk niet op (de correcte configuratie zie je verderop).

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

Dat de linkerstrookpijl puur gebogen is omdat de weg ook een flauwe bocht naar rechts maakt? Dit had nooit geplaatst mogen worden.

-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg
Texel heeft nieuwe, afwijkende paddenstoelen: https://www.pol.nl/fietsbewegwijzering- ... sGroepID=4
Hoe kan dit soort dingen eigenlijk nog steeds? Lijken wel kruispuntnummers op te zitten, maar geen NBd zo te zien.
Hoe kan dit soort dingen eigenlijk nog steeds? Lijken wel kruispuntnummers op te zitten, maar geen NBd zo te zien.
-
- dorpsstraat
-
- 2x5 autosnelweg
Een gemeente die zeker niet mag ontbreken in dit topic is 's-Hertogenbosch. Hier bestaat de bewegwijzering uit een zeer uiteenlopend areaal, met bijzonderheden die elders niet veel voorkomen. De gemeente heeft een eigen verkeersbordenfabriek, en veel verkeers- en onderborden in de stad zijn in Uu uitgevoerd. Of men hier ook bewegwijzering maakt weet ik niet, maar ergens in de jaren 2000 (schatting) is men bij de ANWB weggegaan. Of men nu weer bij de NBd is aangehaakt weet ik niet. Enfin, onderstaand een dwarsdoorsnede van een fietstochtje, waarbij ik nog niet eens alle bijzonderheden vast heb gelegd.
1. Er staan nog relatief veel ANWB-oldschoolborden als de wegindeling niet recent is gewijzigd:

2. Wijzigingen voegen ze zelf wel toe:

3. In de hele stad zijn geen inwendig verlichte borden te vinden. Er zijn nog diverse omgebouwde puntige lichtwijzers te vinden waar reflecterende platen in zijn gezet, zoals deze:

4. Toen kwamen er redesign-handwijzers van de ANWB:

5. En nog later (zelfgemaakte?) met hartkoppijlen en Uu, helaas donkere foto:

6. En toen ook weer lichtwijzers met reflecterende Ddesign-platen erin:

Bij recente reconstructies lijkt het willekeurig wat er wordt geplaatst. Een klein, chronologisch overzicht:
7. Oldschool met redesign-biezen. Sinds de reconstructie van dit Willemsplein loopt de ring niet meer hier, al suggereren de borden van wel:

8. De handwijzers die tegelijkertijd op dezelfde kruising zijn geplaatst zijn volledig, enigszins afwijkend redesign:

9. Ergens in deze tijd is een volledig eigen systeem van fietsbewegwijzering uitgerold. Vormgeving is afwijkend redesign, maar dan met rechthoekige borden. Plaatselijk zijn wel erg veel bestemmingen opgenomen:

Slotstuk is deze kruising bij het Provinciehuis waar van alles te vinden is.
10 Zoals aangepast en erg lelijk redesign:

11. Of oldschool met Uu:

12. En als nieuwste borden ook nog NBd-Ddesign:

Vooral die laatste geeft hoop op eenduidigheid door de NBd. Duidelijk is wel dat er bij de gemeente 's-Hertogenbosch iemand zit die 'iets' met bewegwijzering heeft...
1. Er staan nog relatief veel ANWB-oldschoolborden als de wegindeling niet recent is gewijzigd:

2. Wijzigingen voegen ze zelf wel toe:

3. In de hele stad zijn geen inwendig verlichte borden te vinden. Er zijn nog diverse omgebouwde puntige lichtwijzers te vinden waar reflecterende platen in zijn gezet, zoals deze:

4. Toen kwamen er redesign-handwijzers van de ANWB:

5. En nog later (zelfgemaakte?) met hartkoppijlen en Uu, helaas donkere foto:

6. En toen ook weer lichtwijzers met reflecterende Ddesign-platen erin:

Bij recente reconstructies lijkt het willekeurig wat er wordt geplaatst. Een klein, chronologisch overzicht:
7. Oldschool met redesign-biezen. Sinds de reconstructie van dit Willemsplein loopt de ring niet meer hier, al suggereren de borden van wel:

8. De handwijzers die tegelijkertijd op dezelfde kruising zijn geplaatst zijn volledig, enigszins afwijkend redesign:

9. Ergens in deze tijd is een volledig eigen systeem van fietsbewegwijzering uitgerold. Vormgeving is afwijkend redesign, maar dan met rechthoekige borden. Plaatselijk zijn wel erg veel bestemmingen opgenomen:

Slotstuk is deze kruising bij het Provinciehuis waar van alles te vinden is.
10 Zoals aangepast en erg lelijk redesign:

11. Of oldschool met Uu:

12. En als nieuwste borden ook nog NBd-Ddesign:

Vooral die laatste geeft hoop op eenduidigheid door de NBd. Duidelijk is wel dat er bij de gemeente 's-Hertogenbosch iemand zit die 'iets' met bewegwijzering heeft...
-
- 4x3 autosnelweg
Men houdt wel van knutselen in mijn woonplaats
Je had bijna op de koffie kunnen komen

Je had bijna op de koffie kunnen komen

-
- 2x5 autosnelweg
Haha dat wist ik niet. Het is tegenwoordig trouwens ook míjn woonplaats. 
Ik ben trouwens vooral benieuwd wat er komende tijd op de rol staat hier. Wellicht de N601 die verder wordt uitgerold.

Ik ben trouwens vooral benieuwd wat er komende tijd op de rol staat hier. Wellicht de N601 die verder wordt uitgerold.
-
- Voorzitter
Goed dat je forumnaam dan al eerder is aangepast en ingekort. Via's-Hertogenbosch zou zo onpraktisch geweest zijn.

-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Het grote Ddesign-topic
Wat spul op de Ring Weert. Wat opvalt is de directe verwijzing naar de A2, dat klopt op de eerste en laatste foto maar op de andere eigenlijk niet.

-
- Secretaris
De meeste borden zien eruit als knutselwerkjes. Ik kan me niet voorstellen dat die borden met Uu bij ANWB/NBd vandaan komen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Wegnummerfotograaf

Voorbeelden:
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Wie Ddesign niet eert, is knutseldesign niet Weert. 

-
- autoweg
Ansich is het idee van die wegnummers weergeven niet slecht. Ik had het alleen wel op de Oosterhoutse of Almelose manier willen zien. Voor de rest, tja. Het zijn niet moeders mooiste ontwerpen.
-
- expressweg
Nouja... Ze kunnen het in Weert dus ook gewoon goed!

Het zou me dus niks verbazen dat de Nbd of provincie hier druk op heeft gelegd en terecht. Die Weertse bewegwijzering mag van mij zo snel mogelijk gewoon weer vervangen worden door Ddesign.

Het zou me dus niks verbazen dat de Nbd of provincie hier druk op heeft gelegd en terecht. Die Weertse bewegwijzering mag van mij zo snel mogelijk gewoon weer vervangen worden door Ddesign.

Svenlo
-
- Secretaris
Eerste wegwijzer met waarop N564 wordt aangegeven?
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hoe langer hoe minder fan begin te worden van die gebundelde witvlakken. Deze rechtsafbestemmingen zijn gewoon een rommeltje.
-
- Secretaris
Je zou die witte bestemmingen eigenlijk in een spoilertje willen zetten zoals op het forum, en pas uitklappen als je er specifiek om roept.
Met een brilletje met augmented reality zou dat moeten kunnen.
Met een brilletje met augmented reality zou dat moeten kunnen.

-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb die dingen vanaf het begin af aan al slecht gevonden. De weggebruiker heeft meer leestijd nodig om de bestemmingen te kunnen lezen, omdat je niet goed kunt onderscheiden of het 1 bestemming over 1 regel is, 1 bestemming over 2 regels, of 2 bestemmingen over 2 regels.
Omdat door die gebundelde witvlakken er meer leestijd nodig is, vind ik ze ongewenst. Het is namelijk de bedoeling dat je zo min mogelijk tijd kwijt bent aan het lezen van een bord, zodat je je kunt focussen op de rijtaak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Wegnummerfotograaf
Is dit niet een bord op de provinciale weg (en dus van de provincie)?
En de provincie ook.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Weet ik niet. Ik geloof gemeente want iets verderop richting Budel staat ook nog zo'n gemeentelijk bord. Kan me nooit voorstellen dat de provincie daarmee akkoord zou gaan.
- TOEVOEGING
- Gezien de verandering in markering hier lijkt me dat hier de beheersgrens ligt?
Svenlo
-
- autoweg

Dat stapelbord is eigenlijk best wel geslaagd. Vind ‘m duidelijker dan een Dd vorkbord met evenveel (rechtdoor)doelen. Alleen wel even het wegnummer bovenaan plaatsen.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik denk zelf dat dat vooral komt door de symbolen, met verschillende breedte wat dus leidt tot het ontbreken van één lijn waarop de teksten staan uitgelijnd. Als je ieder wit doel een eigen vak geeft, kun je dat nog wel ondervangen, ten koste van een flink groter bord. Hier lijkt me de logische oplossing echter om wat anders met de symbolen om te gaan. En niet ook dubbel te gaan door het bruine object IJzeren Man ook nog eens in dit vlak te brengen.