Afbeelding

Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Wouter N14 » do 06 jan 2022, 18:54

^^ Wel interessant dat ze die stijl ook buiten gebruiken...
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jan 2022, 9:59

^^ Tot nu toe had ik het alleen op bewegwijzering in Zwolse parkeergarages gezien.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 17 feb 2022, 21:46

Van Grobbendoncklaan
https://maps.app.goo.gl/B64Hc4UNXvRSwmnX9

Op de onderste is nu de plaat met Transferium vervangen door 'P+R De Vliert'. Op zich niet bijzonder, maar wel dat de afschuining van de punt veel schuiner is dan bij de bovenste (en welke handwijzer in Nederland dan ook) en dat ziet er niet uit. Ook is een kleinere versie van Uu toegepast. Een kruispunt eerder bij station Oost is hetzelfde gebeurd. Was een mooi moment geweest om deze oude rommel integraal te vervangen maar ze blijven liever zelf aanhobbyen buiten de NBd om in Den Bosch. :nothanks:

PS: Foto's volgen zodra ik er weer langs kom, ik was een beetje verrast toen ik het zag.

MaartenE
verkeersader

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door MaartenE » di 31 mei 2022, 13:24

Frutiger om te bewegwijzeren naar de A4.
Het is op Schiphol dus heel onlogisch is het niet, maar gek ziet er er wel uit.

Het omleidingsbordje U5 is dan wel weer Redesign, grappig.

Afbeelding
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 mei 2022, 17:51

Wat ziet er gek uit? Die borden zijn toch al '100 jaar' zo? Ik ben eigenlijk niets anders gewend daar.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 31 mei 2022, 22:34

Rein schreef: di 31 mei 2022, 17:51 Die borden zijn toch al '100 jaar' zo?
In ieder geval al erg lang. Maar misschien zien sommige mensen ze voor het eerst.
SPOILER: TOON

Foto uit 2004:

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 31 mei 2022, 23:59

Nou ja, Schiphol (en omgeving) is ook geen plek waar je graag zomaar even heenrijdt, al is het maar vanwege de absurd hoge parkeertarieven. Of je moet heel erg van Frutiger houden en er een rondje voor rijden. Ik nam altijd de trein als ik van en naar Schiphol moest.

Vrijdag zal ik er toch aan geloven, mijn broertje komt aan op Schiphol en we willen hem graag ophalen. Gezien de chaos zet ik de auto maar in P1.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 01 jun 2022, 1:06

^^ De Loevesteinse Randweg is een weg die ook leuk is als je niet op Schiphol hoeft te zijn.
Toen ik in Hoofddorp werkte nam ik die weg wel eens als ik geen zin had in de drukke A4.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2022, 8:37

De stijl is nog wel een keer gewijzigd, in de jaren '90 had Schiphol ook al afwijkende bewegwijzering maar die was wel wat anders. Heeft nog een artikel over in de Kampioen gestaan; het idee is dat de bewegwijzering overéénkomt met de huisstijl die je (als voetganger) in de luchthaven zelf aantreft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 01 jun 2022, 8:51

^^ Tja, op eigen terreinen van bedrijven zie je dat ook wel, en ook op plekken als een ziekenhuis. Maar de redenering van vroeger is natuurlijk steeds minder waard geworden naarmate Schiphol groeide, bedrijven eromheen kreeg en uiteindelijk een verkeersmagneet werd waarbij heel veel verkeer nooit de terminal van binnen zal zien. De stijl van de borden is gelukkig aangepast op die andere functie, maar de link met de huisstijl binnen wordt dan natuurlijk ook alleen maar losser. Nou ja, we mogen onszelf gelukkig prijzen dat de huisstijl best redelijke bewegwijzering oplevert. In mijn optiek van mindere kwaliteit dan de RWS-richtlijnen, maar het kan uit en is in ieder geval nergens verwarrend.

De huidige bewegwijzeringsstijl van Schiphol dateert uit de jaren ‘90. Bureau Mijksenaar nam de bewegwijzering van de luchthaven over in 1990 en is toen wat wijzigingen gaan doorvoeren. Maar dat ervaar ikzelf dan eerder als langzaam wijzigingen doorvoeren in plaats van een soort “big bang nieuwe richtlijn”. Gebruik van Frutiger, zowel binnen als buiten, is hoe dan ook een wijziging die onder de Mijksenaar-vlag is doorgevoerd.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 01 jun 2022, 11:29

Rein schreef: di 31 mei 2022, 17:51
MaartenE schreef: di 31 mei 2022, 13:24 Frutiger om te bewegwijzeren naar de A4.
Het is op Schiphol dus heel onlogisch is het niet, maar gek ziet er er wel uit.

Afbeelding
Wat ziet er gek uit? Die borden zijn toch al '100 jaar' zo? Ik ben eigenlijk niets anders gewend daar.
Ik ben nog nooit met de auto op Schiphol geweest en ik vlieg nauwelijks, dus ik zie het niet vaak.
Kwam het toevallig tegen toen ik iets anders aan het zoeken was. Bovendien: Dat het middelste bord Schiphol-stijl is snap ik (want "interne" doelen), dat de "externe" borden naar de A4 ook in dezelfde stijl zijn vind ik dan wel weer apart.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 01 jun 2022, 11:33

^^ Borden staan op eigen terrein van Schiphol. Alle bewegwijzering op het Schipholterein wordt door Schiphol zelf verzorgd, in hun eigen huisstijl. Dat levert best bijzondere bebording op, zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.google.com/maps/@52.3236524 ... 384!8i8192
Laatst gewijzigd door paolie op wo 01 jun 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 01 jun 2022, 11:36

harry schreef: di 31 mei 2022, 22:34
SPOILER: TOON

Foto uit 2004:

Afbeelding
Wat een gék bord eigenlijk: linksaf is naar 'de uitgang' en de snelweg (volgens het symbooltje), maar wat is rechtsaf dan? Is de A9 soms géén snelweg? En blijf ik daarmee óp het Schipholterrein?

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 01 jun 2022, 11:42

^^ ja. Rechtsaf ga je via de voormalige Dienstweg. Dit is nu ook al geruime tijd opengesteld voor overig verkeer.

Maar de wegwijzer is dat het wel erg lang duurt voordat je op de A9 komt . Dus wit op blauw zou meer van toepassing zijn geweest.

Echter.. dit is volgens mij bij de uitgang van lang parkeren. Ik vermoed dat men hiermee verkeer wil scheiden. Maar waarom wel A9 en niet A4?. 🤔
Laatst gewijzigd door Hensepens op wo 01 jun 2022, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 01 jun 2022, 11:43

^^ Hier nog zo'n gek "uitgang" geval: https://www.google.com/maps/@52.3067247 ... 384!8i8192

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 01 jun 2022, 11:47

^^ Schiphol is wel consequent dat ze de uitvalswegen als "uitgang" zien..... nu is het eigen terrein. Dus met heel veel fantasie ...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2022, 17:33

Via schreef: do 17 feb 2022, 21:46 Van Grobbendoncklaan
https://maps.app.goo.gl/B64Hc4UNXvRSwmnX9

Op de onderste is nu de plaat met Transferium vervangen door 'P+R De Vliert'. Op zich niet bijzonder, maar wel dat de afschuining van de punt veel schuiner is dan bij de bovenste (en welke handwijzer in Nederland dan ook) en dat ziet er niet uit. Ook is een kleinere versie van Uu toegepast. Een kruispunt eerder bij station Oost is hetzelfde gebeurd. Was een mooi moment geweest om deze oude rommel integraal te vervangen maar ze blijven liever zelf aanhobbyen buiten de NBd om in Den Bosch. :nothanks:

PS: Foto's volgen zodra ik er weer langs kom, ik was een beetje verrast toen ik het zag.
Belofte maakt schuld, hoewel het niet de beste foto's zijn:

Afbeelding Afbeelding

De rest op het kruispunt ziet er ook zo uit. :nothanks:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jun 2022, 17:46

Mijn hemel, wat een amateurisme bij de gemeente 's-Hertogenbosch... Elke bordenfabrikant kan perfect de oude puntarmen fabriceren en ontwerpen, maar zij denken het zelf te kunnen. Dat gaat daar vaak wat minder goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 12 jun 2022, 17:47

Zo he, dat lijkt wel door amateurs gedaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 12 jun 2022, 18:02

Het is door een amateur gedaan.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2022, 19:23

Snelwegfreak schreef: zo 12 jun 2022, 17:46 Mijn hemel, wat een amateurisme bij de gemeente 's-Hertogenbosch... Elke bordenfabrikant kan perfect de oude puntarmen fabriceren en ontwerpen, maar zij denken het zelf te kunnen. Dat gaat daar vaak wat minder goed.
Sterker nog, voor sec het vervangen van "Transferium" door "De Vliert" was een enkele tekststrook voldoende geweest, daar hoef je niet de hele arm opnieuw voor te maken. Nog beter was het geweest om deze hele oude meuk gewoon te vervangen door nieuwe handwijzers en masten door de NBd. Snap trouwens nog steeds niet dat Den Bosch zo zelf kan blijven hobbyen buiten de NBd om. De database van de gemeente is ook helemaal niet compleet, niet meer bijgewerkt sinds 2008 ofzo.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jun 2022, 19:35

Een tekststrook op een lichtwegwijzerplaat is geen goed idee. Dat werkt niet qua lichtdoorlatendheid. Maar inderdaad: waar ze in Oeteldonk mee bezig zijn op bewegwijzeringsgebied? Geen idee, maar het is niet best. Overigens heb ik het dan niet alleen over bordontwerp, maar ook het aanduidingenbeleid en óók de plaatsing van de wegwijzers in het lengte- en dwarsprofiel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2022, 22:24

^^
Er zitten reflecterende platen in die armen en de verlichting werkt al lang niet meer. Dus een sticker had best gekund. Sowieso zijn er in de stad nergens inwendig verlichte borden (meer) te vinden.
Snelwegfreak schreef: zo 12 jun 2022, 19:35 Overigens heb ik het dan niet alleen over bordontwerp, maar ook het aanduidingenbeleid en óók de plaatsing van de wegwijzers in het lengte- en dwarsprofiel.
Kan dit dan nog gewoon buiten de NBd om? Dat is toch wettelijk geregeld?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 jun 2022, 19:09

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge