Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Mandelsoft
expressweg

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Mandelsoft » vr 15 jan 2010, 16:48

Pino schreef:
Mandelsoft schreef:Snowworld (sikbaan), Dutch Water Dreams (Wildwaterbaan) en PWA Silverdome(IJsbaan) worden beschouwd als drie van de vijf toeristentrekkers van Zoetermeer. Daarom mag er wel aandacht gevestigd worden op de borden. Maar wat mij betreft kan Dekker Party er zo af. Die kan je beter via de A12 bewegwijzeren.
En dan vervolgens om het hardst roepen dat er op de A12 een servicebord moet komen met "Dekker Party" erop? Ik ben absoluut tegen dat soort pogingen om bewegwijzering als toeristisch uithangbord te gebruiken.
Klopt, wat mij betreft hoeft Dekker Party niet op de wegwijzers, maar als je het überhaupt wil laten bewegwijzeren, dan via de A12. Het is logischer dat als je van de N209 komt je via de A12 naar de N470 gaat dan via de Verlengde Australiëweg.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 15 jan 2010, 17:53

Met alle respect voor Dekker Party en soortgelijke bestemmingen, maar ik vind het niet redelijk dat je als bezoeker van dat soort locaties maar kunt verwachten dat ze op de bewegwijzering opduiken. Bij de voorbereiding hoort al op zijn minst het uitzoeken wat de juiste afslag is, en daarna waar het ongeveer is. Pas zeer dichtbij de bestemming en/of wanneer er een hindernis opduikt als eenrichtingsverkeer, kun je dit soort dingen wat mij betreft gaan aangeven.

Overigens ben ik ook niet echt gecharmeerd van de onderbroken omkaderingen om de wegnummers. Hoewel ik weet dat er hier liefhebbers van dit systeem zijn, leidt het op deze borden naar mijn mening tot onnodige drukte, en ontbreekt de toegevoegde waarde ten opzichte van 1. geen omkadering of 2. een ononderbroken omkadering met een kleurloze achtergrond.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 15 jan 2010, 22:47

Aparte bewegwijzering ja en het heeft niet mijn voorkeur. Ze hadden het van mij anders mogen aanpakken. Zoals 3x N209 op de borden vind ik ook niet alles. Misschien is het beter om A12 wit op blauw te doen. Wel leuk om te zien waar mijn stagebedrijf directie voert over het nieuwe bedrijventerrein. :)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

koploper
woonerf

Bericht door koploper » zo 07 feb 2010, 9:58

Bewegwijzeren Dekker Party centrum via de A12 mag niet van Rijkswaterstaat. Dat was ook het geval met de andere attracties zoals Snowworld. Daar is tot in Zoetermeerse politiek altijd veel discussie over geweest maar Rijkswaterstaat stelt veel zwaardere eisen wanneer iets op een Rijksweg vermeld komt. Ik dacht dat RWS minimaal 500.000 bezoekers op jaarbasis eist + landelijke bekendheid. Verder kan ik me niet voorstellen dat deze bewegwijzering alleen een idee van de gemeente Zoetermeer is, eerder van de provincie Zuid-Holland en de gemeente. De N207, waar een groot deel van de bebording staat is namelijk een provinciale weg. Een aantal jaren geleden is de gehele bewegwijzering van de hoofdwegenstructuur aanbesteed en toen heeft de ANWB dat puur op prijs verloren. Ik ben de naam kwijt van het bedrijf dat de opdracht kreeg.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 07 feb 2010, 15:10

Het zou slecht zijn als bezoekersaantallen en/of andere object-eigenschappen de enige criteria vormen voor het wel of niet vermelden op de rijksweg. Veel belangrijker is de vraag of de weggebruiker, op basis van de bewegwijzering zonder de vermelding van het object, al voldoende geholpen is. Met andere woorden: zou de weggebruiker bij geen vermelding wel of niet kunnen gaan twijfelen over wat de juiste afrit is, en heeft de weggebruiker bij geen vermelding wel of niet voldoende bevestiging.
Concreet: als een Zoetermeerse bestemming te bereiken is via afrit Zoetermeer, dan is de vermelding niet nodig. Dan moet het wel om een verrekte belangrijk object gaan (ongeveer belangrijker dan Zoetermeer zelf) wil een vermelding terecht zijn, want anders volg je gewoon de logica "volg Zoetermeer". Als daarentegen een Zoetermeerse bestemming te bereiken is via een andere afrit, bijvoorbeeld via afrit Bleiswijk en de N209, dan voorkom je een hoop twijfel en omrijden door het verkeer naar het object even duidelijk te maken dat je die afrit moet hebben en niet afrit Zoetermeer. Dan is een vermelding ook terecht wanneer het object van een veel kleinere betekenis is.
Hopelijk behoudt deze logica de boventoon bij het objectenverwijsbeleid, en niet de politieke gevoeligheden achter "de eer" die een object heeft van een vermelding. Plaatsnamen zijn immers verzamelingen van objecten, en het is dubbel om het deel (het object) aan te geven als het dezelfde kant op is als het geheel (de plaats).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 07 feb 2010, 16:43

koploper schreef:Verder kan ik me niet voorstellen dat deze bewegwijzering alleen een idee van de gemeente Zoetermeer is, eerder van de provincie Zuid-Holland en de gemeente. De N207, waar een groot deel van de bebording staat is namelijk een provinciale weg. Een aantal jaren geleden is de gehele bewegwijzering van de hoofdwegenstructuur aanbesteed en toen heeft de ANWB dat puur op prijs verloren. Ik ben de naam kwijt van het bedrijf dat de opdracht kreeg.
Dat is Tebodin geweest, en dat is in 2008 geweest. Daar is ook ergens een onderwerp over te vinden op dit forum.

Wie de bewegwijzering verzorgt hangt af van degene die de weg beheert. De N209 kan binnen de gemeentegrenzen van Zoetermeer beheert worden door Zoetermeer, en dan is de bewegwijzering dus ook van Zoetermeer. In dit geval is de N209 gewoon van de provincie Zuid-Holland en de bewegwijzering dus ook. Ik neem aan dat Tebodin de bewegwijzering ontwerpt conform ANWB-Redesign, aangezien dit de standaard is/wordt in Nederland. Ik zie ook geen bijzondere afwijkingen van de Redesign-richtlijn die zouden duiden op een ander ontwerp.

De bewegwijzering in Zoetermeer, te herkennen aan de geel-blauwe palen, is wel zeer afwijkend van de richtlijnen. Het ontwerp voldoet aan geen enkele Nederlandse richtlijn, dus dat moet wel een zelf-ontwikkeld systeem zijn. Wat mij betreft doen we dat soort afwijkende systemen zo snel mogelijk de deur uit, want dit soort afwijkende systemen is slecht voor de eenduidigheid van de bewegwijzering.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 feb 2010, 9:58

koploper schreef:De N207, waar een groot deel van de bebording staat is namelijk een provinciale weg.
Geen enkele "Almelose" bewegwijzering staat op de N207. Alle rare afwijkende wegwijzers staan op gemeentelijke wegen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

MA60
stadsweg

Bericht door MA60 » wo 31 mar 2010, 21:48

Afbeelding

Dit lijkt wel erg Frans. Zeker de typische lamellentechniek aan de achterzijde van de borden. Zijn dat soms ontwerpen van AGMI??? Voor de rest wel erg mooi.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 01 apr 2010, 8:38

Volgens mij standaard voor de hedendaagse aluminium borden, zoals tegenwoordig standaard voor grotere overheadborden...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Brabant
zandpaadje

Bericht door Brabant » di 15 mar 2011, 13:42

Ik ben ook wel benieuwd waarom gemeenten als Alemlo & Zoetermeer hun bewegwijzering voor eigen rekening nemen. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 15 mar 2011, 14:04

Je reageert op een posting van bijna een jaar oud, Brabant ....

Zoetermeer en Almelo hebben vermoedelijk een visionaire, creatieve of overijverige verkeersambtenaar. De kosten van borden (ontwerp, fabriacage, plaatsing) op gemeentewegen zijn sowieso voor de gemeente. In Almelo hebben kennelijk ook rijk (N36) en provincie meegedaan met het nummercircus overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 15 mar 2011, 14:31

Zoetermeer en Almelo hebben een overeenkomst met een ander (maar beide gemeentes wel dezelfde) ontwerpbureau op gebied van bewegwijzering (dus geen IBN/SBN of Tebodin).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 15 mar 2011, 19:09

^^Is toch veel logischer, dat alleen het Rijk het ontwerp van de borden bepaalt. Een eenduidig beleid hierin, is voor iedereen het beste. De ANWB en de gemeenten Almelo en Zoetermeer kunnen zich dan weer bezig houden, met wat ze horen te doen. Auto's langs de kant van de weg helpen en de burgers verder uitknijpen met hun belastingen. :lol:

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 15 mar 2011, 19:20

Nu het topic weer naar boven is gehaald maak ik graag van de gelegenheid gebruik om te vragen in hoeverre er nog andere gemeenten zijn met eigen ontwerpen. Schiedam heeft vrij recent ook e.e.a. geplaatst bijvoorbeeld.
Op de site van het ontwerpbureau zie ik dat er ook voor Katwijk en Voorschoten werkt (maar waarschijnlijk is er nog niets geplaatst).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 mar 2011, 19:29

nederland24 schreef:de gemeenten Almelo en Zoetermeer
Bewegwijzering van A tot Z. :)

De gemeente Bedum heeft bijzonder afwijkende (witte) wegwijzers op lokale wegen staan. Ook andere gemeenten willen dat wel eens doen als de weg niet te druk is of als de ANWB geen wegwijzer wil plaatsen (?).

Sliedrecht raakt ook steeds voller met afwijkende borden die naar de A15 verwijzen. Zaterdag nog weer een LOEIgrote gezien langs de Merwede...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 15 mar 2011, 19:45

Wally schreef:Nu het topic weer naar boven is gehaald maak ik graag van de gelegenheid gebruik om te vragen in hoeverre er nog andere gemeenten zijn met eigen ontwerpen. Op de site van het ontwerpbureau zie ik dat er ook voor Katwijk en Voorschoten werkt (maar waarschijnlijk is er nog niets geplaatst).
Dat een ontwerpbureau de boel in handen neemt ipv de gemeente zelf, hoeft toch niet direct te betekenen dat er iets anders komt dan Redesign of NBA? Ik vermoed dat Katwijk en Voorschoten gewoon de normale bewegwijzering krijgen.

Over je vraag, ik ken alleen maar Zoetermeer, Schiedam, Almelo en het hierboven genoemde Sliedrecht. En Rotterdam natuurlijk een klein beetje met zijn ongebruikelijke groene kader voor P-aanduidingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 15 mar 2011, 21:28

nederland24 schreef:^^Is toch veel logischer, dat alleen het Rijk het ontwerp van de borden bepaalt. Een eenduidig beleid hierin, is voor iedereen het beste.
Tsja, dat was vroeger in de tijd van het monopolie van de ANWB geen punt. Het is een neveneffect van marktwerking. De overheid heeft zo ongeveer alleen bepaald dat de kleur blauw moet zijn (anders krijg je vast een gemeente die geel heel mooi vindt).
Het zou inderdaad wel beter zijn als de ontwerpen veel meer vast liggen. Niet alleen op het OWN, maar net zo goed op het HWN (denk maar aan de A73).

Brabant
zandpaadje

Bericht door Brabant » wo 16 mar 2011, 15:19

Peter schreef:Je reageert op een posting van bijna een jaar oud, Brabant ....
Ben ook pas sinds deze week actief op het forum en wat gewoon benieuwd, vandaar.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 16 mar 2011, 16:13

Valt me wel op dat de laatste weken weer behoorlijk veel mensen lid worden van dit forum. :top: Ik heb er trouwens geen problemen mee, dat mensen pas na een jaar reageren op een topic
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 16 mar 2011, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het voorgaande bericht reageert is quoten niet nodig. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 mar 2011, 17:55

On topic graag! :)

Overigens is het geen enkel probleem als (nieuwe) forumleden een oud topic omhoog halen met een relevante vraag die nog niet is beantwoord in de topic.

Met vriendelijke groet,

NL-moderator Coen Tunnel
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2011, 22:00

Willem schreef:
nederland24 schreef:^^Is toch veel logischer, dat alleen het Rijk het ontwerp van de borden bepaalt. Een eenduidig beleid hierin, is voor iedereen het beste.
Tsja, dat was vroeger in de tijd van het monopolie van de ANWB geen punt. Het is een neveneffect van marktwerking. De overheid heeft zo ongeveer alleen bepaald dat de kleur blauw moet zijn (anders krijg je vast een gemeente die geel heel mooi vindt).
Het zou inderdaad wel beter zijn als de ontwerpen veel meer vast liggen. Niet alleen op het OWN, maar net zo goed op het HWN (denk maar aan de A73).
Richtlijnen bewegwijzering... :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 mar 2011, 22:51

Een richtlijn is helaas niet bindend. Er zou duidelijke regelgeving moeten komen, waar iedere producent van bewegwijzering zich verplicht aan moet houden.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2011, 23:30

In Nederland werkt het zo: De richtlijnen worden aan de bewegwijzering aangepast, de bewegwijzering niet aan de richtlijn... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » do 19 mei 2011, 16:18

Even een update: er hangt nu ook Almelo-bewegwijzering op de Afrikaweg (westelijk deel van de RING Zoetermeer). Hoewel de borden veel blauwvlak bevatten en hier en daar wat beter ingedeeld konden worden, moet ik wel zeggen dat ze over het algemeen overzichtelijker zijn dan hun voorgangers (waarbij het lijkt alsof ze zo veel informatie op een vierkante meter willen proppen). Wat dat betreft is de nieuwe bewegwijzering een vooruitgang.

Zou misschien iemand foto's willen maken als diegene er toevallig langsrijdt?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 19 mei 2011, 16:51

Mandelsoft schreef:Zou misschien iemand foto's willen maken als diegene er toevallig langsrijdt?
Vast wel. Maar ik denk dat ik ook foto's maak als ik er niet toevallig langsrijd.
--Harry.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 16:53

^^ Oftewel je stapt vandaag nog in de auto om een extra rondje te maken :mrgreen:? Zo kennen we Harry weer ;).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 mei 2011, 18:35

Mandelsoft schreef:Zou misschien iemand foto's willen maken als diegene er toevallig langsrijdt?
Jij woont toch in Zoetermeer?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 19 mei 2011, 18:38

^^ Ja, volgens zijn profiel wel. Misschien geen camera voor handen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 mei 2011, 18:54

Ik had laatst toevallig overleg met de ontwerpers van die borden. Dat het niet volgens de richtlijnen is, tja, het is wel zoals de opdrachtgever het wil :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 19 mei 2011, 19:01

Tja, als je tegen bent als ontwerper heb je geen werk meer. ;) Kunnen we eigenlijk onder de forummers geen petitie opstarten om te zorgen dat het ontwerp van de borden weer bij een bedrijf komt te liggen. Het liefst bij RWS natuurlijk. :idea: