Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
MichelS
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 jan 2010, 16:14

Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door MichelS » zo 31 jan 2010, 16:53

Hallo beste formumleden,

Na wat Google-en, raadplegen van diverse routeplanners (RouteNet, Michelin, TomTom an ANWB) en het bestuderen van de ANWB-routekaart is 1 ding duidelijk..... er zijn wel heel veel routes die naar Caorle leiden!

Wellicht even wat info vooraf:
- we rijden met een combinatie auto/vouwwagen
- vertrekdatum richting Italie Caorle (vlakbij Venetie) vrijdagochtend 9 juli 2010 om 10.00 uur vanuit Dordrecht; beoogde aankomsttijd in Caorle zaterdag 14.00 uur

Dit is de route die mij op dit moment het meest logische lijkt:

Eindhoven - Venlo - (via de 61/E31) langs Monchen-Gladbach/Koblenz/Mannheim richting Karlsruhe - (over de E52 naar) Stuttgart - Munchen - Salzburg - Villach - Udine - Caorle

Kunnen jullie mij deze route aanbevelen of zijn er snellere/betere routes voor te stellen?

Alvast zeer bedankt voor jullie adviezen!

Groet, Michel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Chris » zo 31 jan 2010, 17:04

hmm, 9 juli, dat zal al een aardig drukke dag richting zuiden zijn, alhoewel nog geen zwarte zaterdag.

De route via München - Salzburg - Villach is inderdaad de beste. Het knelpunt is hier de Tauerntunnel. Ik denk niet dat je 6 uur moet wachten, maar reken wel op 1 á 2 uur als het tegenvalt. Omrijden met een vouwwagen is te doen door de Felbertauerntunnel te nemen, deze zit in de route Kufstein - Kitzbühel - Lienz - Tolmezzo. De route is wel een flink eind binnendoor, maar wel 100 kilometer korter dan via de Oostenrijkse A10, en je mijdt er files voor de Tauerntunnel mee, de Felbertauern is niet filegevoelig.

Er zit één maar aan deze route, de grensovergang in de B110/SS52bis ligt op een lage bergpas, maar vereist wel een aantal haarspeldbochten. Met een vouwwagen zou dit wat beter te doen moeten zijn dan een caravan. Deze bergpas is nog geen 1400 meter hoog. Ik weet niet of je bergervaring hebt en of je auto een beetje trekkracht heeft. Dit is de Plöckenpass en heeft een maximale stijging van 13%.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door waldo79 » di 02 feb 2010, 15:40

Een beetje een Snarfiaans advies :lol:

Ik wil niet bangmaken, maar is die Plöckenpass niet degene met die smalle rijbaan en doorgang door middel van een verkeerslicht?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Chris » di 02 feb 2010, 15:43

De route heeft ook alleen zin als je de Plöckenpass ook neemt. Anders kan je beter gewoon de A10 Tauern Autobahn rijden. Vanaf Lienz naar Villach en dan weer terug Italië in is wel erg om. Dus een en ander is afhankelijk van de trekkende auto en bergervaring, alhoewel ook ooit je eerste keer moet zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 feb 2010, 16:23

waldo79 schreef:Een beetje een Snarfiaans advies
Haha, leuke woordspeling! :P Ik ben het natuurlijk wel helemaal met Chris eens, dat als de Tauerntunnel druk is, de Felbertauerntunnel route een heel goed alternatief is. :) Inderdaad een stuk binnendoor, maar rijdt prima door, niet file gevoelig en de drukste kruispunten zijn ongelijkvloers.

Máár de Plöckenpass is behoorlijk bochtig en op diverse punten best steil. Een mooie pas is het zeker, maar ik weet niet zeker of die heel goed is voor de aanhanger. Je hebt in ieder geval een sterke trek auto nodig! :idea: Het is dan wellicht handiger om dan vanuit Lienz via de B100 naar Sillian te rijden en daar de grens over te gaan. Vervolgens kom je dan op de SS49 uit. Dan kan je de SS52 pakken naar de A23, maar die weg heeft ook heel veel bochten en je rijdt door tientallen dorpjes heen. Die route is dan ook sterk af te raden! Handiger en beter is om dan de SS51 te nemen naar de A27 óf de combinatie via de SS52, SS51bis en de SS51 naar de A27. Aangeraden is om de SS49-SS51 route te pakken, omdat de SS52 ook in de beginfase nog nare plekjes heeft met veel dorpjes. Daarbij is de SS51 voor de A27 deels ongelijkvloers en uitgevoerd met veel tunnels en viaducten, zodat je mooi recht kan rijden. De A27 is (in de zomer) een uitgestorven snelweg die direct vanaf de SS51 naar Venetië gaat. Voor Venetië kan je de A4 pakken richting Trieste en kan je mooi bij Santo Stino di Livenza de autosnelweg verlaten om rechtstreeks naar Carole rijden. ;)

Nogmaals áls je een goede trekauto hebt, dan is de Plöckenpass de kortste optie als alternatief. Natuurlijk is over de snelweg via de Tauerntunnel veruit het handigste, maar in geval van files is de Felbertauerntunnel (B108) in combinatie met de Plöckenpass óf de SS51 via Cortina d' Ampezzo een prima alternatief. Op de SS51 staat overigens al continu Venetië aangegeven.

De Felbertauerntunnel staat vanaf Kufstein-Süd goed op de borden aangegeven. Voor deze route is geen tolvignet verplicht! Het stukje A12 vanaf de grens met Oostenrijk tot en met Kufstein-Süd (afrit 6) heeft een zogenaamd 'gedoog beleid'. Officieel moet jij je sticker wel hebben, maar er wordt niet gecontroleerd, omdat anders het verkeer dwars door Kufstein moet gaan rijden. Voor jullie komt het er dus op neer dat dan geen tolsticker nodig is. Let wel: Voor de snelweg via de Tauerntunnel heb je wél gewoon een tolsticker nodig. Mocht je dus op de terugweg gewoon via de snelweg rijden, dan heb je alsnog een tolvignet nodig. Máár je hoeft dan slechts een 10-dagen vignet te kopen, terwijl je anders wellicht een 2-maanden vignet nodig hebt (of 2x een 10-dagen vignet) als je zowel heen als terug via de snelweg gaat. Uiteraard als je binnen 10-dagen weer terugreist is heb je sowieso maar een 10-dagen vignet nodig.
waldo79 schreef:Ik wil niet bangmaken, maar is die Plöckenpass niet degene met die smalle rijbaan en doorgang door middel van een verkeerslicht?
Volgens bij bedoel je de Staller Sattel vanaf het Defereggental (Oostenrijk) naar Bruneck (Italië). Die rijbaan is inderdaad héél smal en je kan er per uur maar 15 min doorheen, omdat het op de pas niet mogelijk is om een tegenligger te krijgen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

MichelS
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 jan 2010, 16:14

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door MichelS » di 02 feb 2010, 20:23

Chris schreef:hmm, 9 juli, dat zal al een aardig drukke dag richting zuiden zijn, alhoewel nog geen zwarte zaterdag.

De route via München - Salzburg - Villach is inderdaad de beste. Het knelpunt is hier de Tauerntunnel. Ik denk niet dat je 6 uur moet wachten, maar reken wel op 1 á 2 uur als het tegenvalt. Omrijden met een vouwwagen is te doen door de Felbertauerntunnel te nemen, deze zit in de route Kufstein - Kitzbühel - Lienz - Tolmezzo. De route is wel een flink eind binnendoor, maar wel 100 kilometer korter dan via de Oostenrijkse A10, en je mijdt er files voor de Tauerntunnel mee, de Felbertauern is niet filegevoelig.

Er zit één maar aan deze route, de grensovergang in de B110/SS52bis ligt op een lage bergpas, maar vereist wel een aantal haarspeldbochten. Met een vouwwagen zou dit wat beter te doen moeten zijn dan een caravan. Deze bergpas is nog geen 1400 meter hoog. Ik weet niet of je bergervaring hebt en of je auto een beetje trekkracht heeft. Dit is de Plöckenpass en heeft een maximale stijging van 13%.
In de eerste plaats iedereen alvast bedankt voor de adviezen en tips... Voor wat betreft de auto kan ik aangeven dat deze voldoende trekkracht heeft (automaat, 170 pk). Geen ervaring in de bergen... tenzij de route rondom Clermont-Ferrand (volgens mij op bepaalde gedeelten ook redelijke stijgings- en dalingspercentages) "meegerekend" mag worden.... Ik zie er op zich niet tegenop om in de bergen te rijden, dus dat zal mij niet zo snel tegenhouden!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door SnarfFlevoland » do 04 feb 2010, 23:09

Nog even nagecheckt, maar nu weet ik het weer helemaal: De Plöckenpass is een hele smalle bergpas (vooral aan de Italiaanse kant) en zou ik sterk afraden voor caravans!!! Ook op alle kaarten wordt de Plöckenpass afgeraden voor aanhangers en staat er een caravan op met een kruis doorheen. Ook weet ik nog dat er allemaal smalle haarspelt bochten in zaten, waar je elkaar in niet kon passeren. En ook hele smalle tunneltjes (die deels in een haarspelt bocht zitten)! Met een kleine aanhanger zal het wellicht nog te doen zijn, maar met een caravan zou ik hier niet zomaar aan beginnen. Wellicht goed om vanuit Lienz een andere route uit te zoeken om naar Caorle te rijden, zoals de prima uitgebouwde SS51. De route via Sonnenalpe Nassfeld (B90 - SP110) zou ik overigens ook niet nemen, vanwege de smalle weg aan de Italiaanse kant.

Kijk Google Afbeeldingen er maar op na waar op diverse foto's goed te zien is dat de rijbaan erg smal is voor een auto met caravan.

PS: Ik ben in 2005 over de Plöckenpass geweest. Wellicht is er sinds dien er iets aan veranderd, maar dat betwijfel ten zeerste. De foto's op internet doen mij vermoeden dat de situatie nu nog precies hetzelfde is als in 2005.

Kortom: De Felbertauerntunnel route blijft een goed alternatief voor de Tauerntunnel, maar pak niét de Plöckenpass!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 feb 2010, 1:20

Meerdere websites en fora, zowel Nederlands- als Duitstalig, raden de Plöckenpas met een caravan achter de auto ten zeerste af! Het is echter wel toegestaan.

Reis je via de Felbertauerntunnel dan zijn er vanaf Lienz dus twee opties: of via Villach, of via Cortina d'Ampezzo, waarbij de route via Villach de meest comfortabele route is. En in dat geval zeg ik: neem dan maar gewoon de Tauernautobahn, dus vanaf München via Salzburg naar Villach.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 07 feb 2010, 22:42

Coen Tunnel schreef:Reis je via de Felbertauerntunnel dan zijn er vanaf Lienz dus twee opties: of via Villach, of via Cortina d'Ampezzo, waarbij de route via Villach de meest comfortabele route is. En in dat geval zeg ik: neem dan maar gewoon de Tauernautobahn, dus vanaf München via Salzburg naar Villach.
Mee eens. Een uurtje vertraging voor de Tauerntunnel kan je opzich nog wel prima overkomen. Mocht dat langer worden, dan zal de Felbertauerntunnel snel interessant worden. Inderdaad is de route via Villach dan het meest comfortabel. Echter het nadeel ervan is dat je alsnog die bocht om rijdt, en als je dan via Cortina rijdt, hoeft dat niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2010, 22:52

Via Villach is nauwelijks langer dan via Cortina, veel comfortabeler en de vertraging voor de Tauerntunnel is op de plek waar je de keuze moet maken (Dreieck Inntal) lastig in te schatten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 07 feb 2010, 23:05

^^ Hmm, dat is dan opzich best lastig om het bij Dreieck Inntal al een beslissing te maken. Je weet inderdaad immers nog niet hoe lang je bij de Tauerntunnel moet wachten, als jij er bent. Lastige overweging, maar laten we wel zeggen dat je gemiddeld voorbij München al wel een beetje op kan maken, hoe druk het ongeveer bij de Tauerntunnel zou zijn.
Coen Tunnel schreef:Via Villach is nauwelijks langer dan via Cortina
Oh, ja natuurlijk: Caorle ligt een stukje oostelijker dan Venetië. :oops:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2010, 23:58

De Beierse verkeersinfo geeft meestal de files voor de Tauerntunnel ook door.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Pino » di 09 feb 2010, 9:34

Coen Tunnel schreef:De Beierse verkeersinfo geeft meestal de files voor de Tauerntunnel ook door.
Yep. Files in Oostenrijk komen op Bayern 3 meestal beter door dan files in Baden-Württemberg :twisted:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 feb 2010, 23:00

Inderdaad is de verkeersservice van Bayern 3 zeer correct en uitgebreid in de file meldingen. Naast files op de Tauerntunnel, noemen ze vrijwel ook de files op de Brenner Autobahn, Fernpass, en de Inntal Autobahn. Ze noemen zelfs soms de files op de A22 in Italië.

Bayern 3 "Klinkt drei mahl gut!"
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

MichelS
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 jan 2010, 16:14

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door MichelS » ma 15 feb 2010, 20:10

In eerste plaats allemaal zeer bedankt voor jullie reacties! :klappen: :klappen:

Nu krijg ik echter -op zo'n bekend verjaardagspartijtje waar iedereen het altijd (nog) beter weet- de mogelijkheid voorgelegd om via Luxemburg en Bern (Zwitserland) naar Milaan te rijden en dan vervolgens naar Venetië. Wellicht minder mooi, maar ik heb me laten vertellen dat dit wat vlakker rijdt met de aanhanger achter de auto. Is dit een goed alternatief?

Groet, Michel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Chris » ma 15 feb 2010, 20:12

Als je zin hebt om 3 uur voor de Gotthardtunnel te wachten wel ja... Die loopt vrijdagmiddag al vol. Dat neemt dan na 22.00 uur wat af, maar begint om 5.00 uur weer te stauen voor de volle zaterdag. Er wordt gedoseerd, dus ze weten bij elke filelengte exact wat de wachttijd is.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door marcel » ma 15 feb 2010, 20:25

Chris schreef:ze weten bij elke filelengte exact wat de wachttijd is.
Een kwartier per km.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Van NL (Dordrecht) naar Italie (omgeving Venetie)

Bericht door Chris » ma 15 feb 2010, 20:33

^^ Dat kan goed kloppen, vorig jaar stond er 24 kilometer file en werd er 6 uur wachttijd gemeld.

Plaats reactie