België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Bericht door Seat Ibiza » wo 02 jun 2010, 11:00

Vinny schreef:
Seat Ibiza schreef:Noorwegen... tunnels
Het zicht in tunnels is slechter dan buiten de tunnels. Als je achter een vrachtwagen zit, moet je maar gewoon geduld leren opbrengen. Dit lokt zeer gevaarlijk weggedrag uit, want ook al is het in 90% van de gevallen rustig, in de 10% overige gevallen gaat het gegarandeerd fout, omdat mensen zich niet voorstellen dat ze in deze 10% zone zitten.
Sorry, maar volgens mij heb jij nog nooit in zo'n tunnel gereden. Auto's die je tegemoet komen, voeren dimlicht en zie je van kilometers ver aankomen. Het willen opleggen van een inhaalverbod is typisch gedacht vanuit Nederlands betuttelend perspectief.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 15 jun 2010, 20:31

Euregio schreef:^^
Waarom denken ze niet over deze situatie?

Afbeelding

Zonder barrier natuurlijk, het heeft maar 3 rijstroken nodig net zoals de oude situatie van jullie. Alleen is toch zoveel veiliger! Zo kan iedereen inhalen, en hoef je ook niet op te passen dat je een heel groot ongeluk krijgt.. :)
Mooi gedaan, maar spijtig genoeg zijn die 3x1 wegen bij ons niet zo makkelijk om te vormen naar 2x1+1 omdat er te veel erfwegen of (grote en kleine) straten op uitkomen...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 15 jun 2010, 21:50

Hij zei toch zinder barrier?
dus zo:
Timmetje, een pagina geleden schreef:In duitsland gebriken ze korte, dubbele strepen...
Afbeelding
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 06 okt 2010, 12:19

Euregio schreef:Ik schok echt van de wegen in Wallonië.. Maar niet alleen om de kwaliteit, maar vooral hoe onveilig kruispunten en afslagen waren. Ik zag zelfs een fietser op een 2x2 weg, met een VMax van rond de 100. :schrikreactie:
Dat is echt heel gevaarlijk, het was al een beetje donker het was dat ik remlichten zag oplichten, en iedereen ging naar links, ik kende de situatie daar niet dus ging voor de zekerheid ook naar de linker rijstrook. Toen zag ik opeens een racefietser op de weg.. Ik heb ook meegemaakt dat ik op een soort snelweg moest invoegen alsof het een stadsweggetje was.. Zonder invoegstroken. Dus dan kom je de weg op met 0 km per uur. En dan heb je een vrachtwagen achter je die met 110 km op je afstormt..
Ook heb ik een weg gezien met 3 rijstroken naast elkaar, maar op deze weg was ook tegenovergesleld verkeer.. Dus wie mag de 2'e strook gebruiken en wie niet? :shock: Dit soort dingen, kan je gewoon je leven kosten. En ik vind het ook echt zwaar onfatsoenlijk dat dit in België nog kan. Voor de rest ook goede en veilige situatie's meegemaakt. Alleen sommige dingen kunnen anno 2010 echt niet meer door de beugel. En zeker niet in een land als België. Ik snap ook echt niet waarom men dat daar zelf niet inziet. En er wat aan gaat doen.
Ondanks dat dit een oud bericht was een reactie hierop. Ikzelf heb deze situatie ook meegemaakt afgelopen zomer op de N89 tussen de E411 en de Franse grens. Echt een verschrikkelijke 2x2 weg (met uitzondering van stukken bij Bouillon waar deze weg op sommige stukken 2x1 is of een deel met tegenliggers op de andere rijbaan) met diverse afslagen in de middenberm en opritten naar boerderijen enzo. Daar reed dus ook ineens een fietser op deze weg waar je 90 mag, maar iedereen meer dan 100 rijdt. Echt levensgevaarlijke situaties kunnen zich daar dus voordoen. Daarnaast was het wegdek weer van "uitstekende" belgische kwaliteit waar je dus ook je auto weer goed aan gort kan rijden in de lompe gaten. Wanneer je vervolgens de grens over rijdt merk je het grote verschil en kom je op de N58 en kun je vervolgens via stukken N weg en stukken A weg bijzonder goed doorsteken naar Reims.
Op de terugweg daar ook weer iets vreemd meegemaakt. Ineens stak voor mij een eekhoorn de weg over waar ik ook goed van schrok.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 okt 2010, 12:33

Je mag 120 km/h op de N89 volgens mij.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 06 okt 2010, 13:22

Chris schreef:Je mag 120 km/h op de N89 volgens mij.
Op het stuk Bertrix-Boullion heb ik ook nog gereden en inderdaad, ik denk dat je er 120 op mag...
Zie filmpje op http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... on#p444042
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 06 okt 2010, 13:37

Tommy schreef:
Chris schreef:Je mag 120 km/h op de N89 volgens mij.
Op het stuk Bertrix-Boullion heb ik ook nog gereden en inderdaad, ik denk dat je er 120 op mag...
Zie filmpje op http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... on#p444042
Dat geeft nog eens aan waarom het bizar is dat je er fietsers tegen kan komen.... Ik wist het niet meer exact hoe snel je daar mocht, omdat er ook stukken bij zaten waar het langzamer ging. Echter is op de video in het andere topic ook goed te zien waarom het een levensgevaarlijke weg is. En ik heb het idee dat dit niet de enige weg is in België, waar dit soort situaties zich voordoen....

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 06 okt 2010, 14:32

^^
Die expresswegen in Wallonië zijn inderdaad niet van de veiligste maar het verkeer is zoals je tevens kunt zien over het algemeen zéér rustig. In Vlaanderen vind je zulke expresswegen in de eerste plaats al minder omdat ze vaak niet aangelegd of al gedowngradet zijn. Diegene die wel bestaan zijn vaak tot het hemeltergende toe uitgerust met VRI's en Rotondes. In de zeldzame gevallen hebben ze ongelijkvloerse kruisingen maar dat is meestal enkel als ze een ringweg zijn of verbinden met autosnelwegen. Ik ben een fan van de Waalse expresswegen omdat ze zo rustig zijn, door mooie streken lopen en het wegtype op zich heel apart is voor mij.
Je mag ook niet vergeten dat zulke wegtypes schering en inslag zijn in de Noord-Amerikaanse landen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 okt 2010, 15:20

De N89 is een van de mooiste wegen die ik überhaupt ken. Dat er dan eens af en toe een fietser of een tractor voorbijkomt, vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Het is er heerlijk rustig. Echt genieten om daar te rijden!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 06 okt 2010, 16:46

Het gevaar wordt door sommigen hier overschat. Akkoord, in Nederland zou zoiets niet werken maar met de huidige verkeersintensiteiten geeft dat eigenlijk relatief weinig problemen. Dit soort wegen staan wel bekend als dodenwegen, de meeste ongevallen kennen hun oorzaak echter in overdreven snelheid. Mocht men daar af en toe flitsen om te zien dat de 120 per uur daadwerkelijk nageleefd wordt zal dat ook heel wat ongevallen voorkomen.