En ik die hoopte op een heraanleg van dat stuk met als voorbeeld de E40 Groot-Bijgaarden - Aalst...Wegen en Verkeer overweegt vierde rijstrook in Sterrebeek
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant bestudeert het nut van een vierde rijstrook op de E40 tussen Sterrebeek en het knooppunt Heverlee. Dat Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant zich op de studietafel stort, betekent niet dat er meteen een oplossing komt, wel dat er beterschap in zicht is.
"In eerste instantie willen we bekijken welke effecten op het verkeer een eventuele aanleg van een vierde rijstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee heeft. Met een milieueffectenrapport bestuderen we de invloed op het milieu en de omgeving", zegt Anton De Coster van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. "Voor een vierde rijstrook moeten we de pechstrook in gebruik nemen en een nieuwe aanleggen. Ook moet de verkeerswisselaar met de E314 in Heverlee herbekeken worden. Dat zijn allemaal erg grote investeringen die we niet op korte termijn zullen aanvatten."
Wel staat vast dat er deze zomer al gewerkt wordt op de E40. Zo komt er, onder meer nadat het gemeentebestuur van Kortenberg daarop jarenlang heeft aangedrongen, een laag fluisterasfalt tussen Sterrebeek en Heverlee in beide richtingen. De pechstrook in de richting van Leuven krijgt een opknapbeurt en de E40 wordt uitgerust met dynamische borden. Die werken starten in de zomer en moeten tegen september af zijn. (belga/adv)
Dat fluisterasfalt over het beton wekt bij mij alvast geen enthousiasme. Het beton is weliswaar lawaaierig, maar bij regenweer is het een verademing om van het asfalt over te gaan op beton. Bovendien zou dat afsfalt wel een kunnen scheuren door de naden in het onderliggende beton. Iemand enige ervaring met het stuk Heverlee - Tienen? Daar heeft vorig jaar een dergelijke ingreep plaatsgevonden.
De dynamische borden zijn dan weer een pluspunt, wordt bij de plaatsing daarvan rekening gehouden met de (mogelijk) toekomstige verbreding?
Ik hoop trouwens dat het asfalt op en rond knooppunt Heverlee vernieuwd zal worden. Dat ligt er belabberd bij, geen plezier om over te rijden.