[E040] Vierde rijstrook Sterrebeek - Leuven

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Cartman
dorpsstraat

[E040] Vierde rijstrook Sterrebeek - Leuven

Bericht door Cartman » vr 05 feb 2010, 8:00

Vers van de digitale pers van Het Laatste Nieuws
Wegen en Verkeer overweegt vierde rijstrook in Sterrebeek
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant bestudeert het nut van een vierde rijstrook op de E40 tussen Sterrebeek en het knooppunt Heverlee. Dat Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant zich op de studietafel stort, betekent niet dat er meteen een oplossing komt, wel dat er beterschap in zicht is.

"In eerste instantie willen we bekijken welke effecten op het verkeer een eventuele aanleg van een vierde rijstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee heeft. Met een milieueffectenrapport bestuderen we de invloed op het milieu en de omgeving", zegt Anton De Coster van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. "Voor een vierde rijstrook moeten we de pechstrook in gebruik nemen en een nieuwe aanleggen. Ook moet de verkeerswisselaar met de E314 in Heverlee herbekeken worden. Dat zijn allemaal erg grote investeringen die we niet op korte termijn zullen aanvatten."

Wel staat vast dat er deze zomer al gewerkt wordt op de E40. Zo komt er, onder meer nadat het gemeentebestuur van Kortenberg daarop jarenlang heeft aangedrongen, een laag fluisterasfalt tussen Sterrebeek en Heverlee in beide richtingen. De pechstrook in de richting van Leuven krijgt een opknapbeurt en de E40 wordt uitgerust met dynamische borden. Die werken starten in de zomer en moeten tegen september af zijn. (belga/adv)
En ik die hoopte op een heraanleg van dat stuk met als voorbeeld de E40 Groot-Bijgaarden - Aalst...

Dat fluisterasfalt over het beton wekt bij mij alvast geen enthousiasme. Het beton is weliswaar lawaaierig, maar bij regenweer is het een verademing om van het asfalt over te gaan op beton. Bovendien zou dat afsfalt wel een kunnen scheuren door de naden in het onderliggende beton. Iemand enige ervaring met het stuk Heverlee - Tienen? Daar heeft vorig jaar een dergelijke ingreep plaatsgevonden.

De dynamische borden zijn dan weer een pluspunt, wordt bij de plaatsing daarvan rekening gehouden met de (mogelijk) toekomstige verbreding?

Ik hoop trouwens dat het asfalt op en rond knooppunt Heverlee vernieuwd zal worden. Dat ligt er belabberd bij, geen plezier om over te rijden.

Wimpie24
expressweg

Re: E40 Sterrebeek - Leuven

Bericht door Wimpie24 » vr 05 feb 2010, 11:21

^^
Je moet begrijpen dat dat stuk van de E40 1 van de drukstbereden stukken snelweg van het land is. Men kan zomaar niet de hele snelweg op de schop gooien.
Bovendien is die vergelijkaardige ingreep bij Leuven perfect gelukt en ligt de snelweg er nu nog altijd prima bij.
Nog eens bovendien heeft men op dat stuk bij Sterrebeek als eens een paar honderd meter met asfalt overgoten.

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 3&t=k&z=19
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op za 06 feb 2010, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 06 feb 2010, 9:57

Als dagelijks gebruiker van dat stuk weg kan ik alleen maar beamen dat het stuk ter hoogte van sterrebeek er goed bij ligt. Alleen bij regenweer is het spijtig dat je het beton moet achterlaten.

Wat die complete renovatie betreft waar ik op hoopte: dat stuk E40 geeft een algemeen lelijke indruk. Niet echt verwaarloosd, maar eerder wat slordig onderhouden. De middenberm ziet er verwilderd uit (al valt over smaak te twisten natuurlijk), de verouderde wegverlichting heeft redelijk wat uitval en defecten (denk dat daar de afgelopen twee of drie jaar geen lampen meer zijn vervangen) en de verlichte bewegwijzering aan knooppunt St-Stevens-Woluwe staat van tijd tot tijd donker, dus onleesbaar. Vandaar dat ik hoopte op een vernieuwd en strakker wegbeeld zoals de E40 ten westen van Brussel. Geef toe, dat is toch een snelweg die je dagelijks wilt gebruiken :D . Hoe zijn die werken daar trouwens verlopen? Dat moet qua verkeer toch amper onderdoen voor het stuk naar Leuven?

Versta me niet verkeerd, elke vooruitgang is welkom. De digitale portieken zijn zeker een goede zaak en als het asfalt op knooppunt Heverlee mee zou worden vernieuwd (lijkt momenteel op kaas met dichtgesmeerde gaatjes) zal ik toch wel iets enthousiaster naar mijn werk rijden. Die vierde rijstrook richting Leuven zal voorlopig wel toekomstmuziek blijven.

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » zo 28 feb 2010, 23:07

Overweegt? Ik meende gelezen te hebben dat die vierde rijstrook er deze zomer al aan komt.

mvg
JJN

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 01 mar 2010, 16:40

^^
Idd, bij het overlagen van het beton gaat men ook ook een vierde rijstrook aanleggen. Dat men dat beton overlaagt vind ik niet erg, het is net zoals op de E314 nog in uitstekende staat en er hoeft enkel een tweetal centimeter afgeschraapt te worden voor de hechting.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: E40 Vierde rijstrook Sterrebeek - Leuven

Bericht door vynkce » ma 15 mar 2010, 13:37

De werken aan de vierde rijstrook zouden in juli starten en moeten in oktober klaar zijn.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 18 mar 2010, 20:33

En wordt hier dan ook een dynamische bebording tegelijk ingevoerd om de 4de rijstrook te sparen tijdens de daluren?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 15 jun 2010, 19:58

Het Nieuwsblad 14-06-2010 schreef:Vierde rijstrook op E40: dertig jaar geduld

TIENEN - Bij de heraanleg van de E40 tussen Brussel en Leuven, die vandaag met veel verkeershinder is aangevat, is toch geen sprake van een vierde rijstrook.
Het is al vaak aan de orde gesteld, maar nog geen werkelijkheid: de vierde rijstrook van Sterrebeek tot Bertem op de E40. Samen met een gescheiden inrichting van de rijrichtingen op het knooppunt van Sint-Stevens-Woluwe, zou het al een deel van de avondfile wegnemen. In de andere rijrichting vanaf Bertem richting Brussel is de vierde strook wel aangelegd.
Het Nieuwsblad van 21 februari 1981. Dertig jaar geleden dus, verscheen een artikel onder de kop 'Plan voor acht rijstroken op E40 Leuven-Brussel'. Het onderzoek ging uit van het toenmalig Ministerie van Openbare Werken. De vier stroken in beide richtingen zouden nodig zijn omù het verkeer van de toen geplande E314 (naar Genk) op te vangen. Het ging om een afstand van twaalf kilometer. Dat zou toen 300 miljoen frank gekost hebben.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 15 jun 2010, 20:43

Ze ging er nu toch wel komen? of is het nu weeral afgeblazen?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 15 jun 2010, 21:33

Ja ik kan ook niet meer volgen, komt ze er nu wel of niet en zo ja met een pechstrook of zoals aan de andere kant zonder (wat levensgevaarlijk is).

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » wo 16 jun 2010, 10:33

Voor zover ik zie hebben ze momenteel enkel de opritten en afritten geasfalteerd, en weeral betonreparaties op het rechtervak.

Ben benieuwd wat het hele plan is. Als ik het goed lees gaat men net zoals thv Sterrebeek of de E314 Bekkevoort-Aarschot het beton afschrapen op zekere hoogte, en daarbovenop asfalteren.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 17 jun 2010, 8:36

Het Nieuwsblad 16-06-2010 schreef:Vierde rijstrook op E40: het blijft wachten

LEUVEN - De grote werkzaamheden op de E40, van en naar Brussel, worden afgehandeld zonder de aanleg van een vierde rijstrook tussen Sterrebeek en Bertem
Zou men in een moeite niet de lang beloofde vierde strook kunnen aanleggen voor wie van Brussel naar Leuven moet? Het verkeer gaat van vijf naar drie en in Heverlee weer naar vijf stroken in uiteenlopende richtingen. Minstens al van in 1981 is die vierde strook 'ter studie'.
Antwoord van het Gewest: 'De mogelijkheid om op de E40 in de richting van Leuven een vierde rijstrook aan te leggen, is in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen opgenomen. Om die verbreding uit te voeren, zijn er echter aanpassingen nodig (o.a. aan de complexen van Sterrebeek en aan de knooppunten van Bertem en Heverlee) die studiewerk en vergunningen vereisen. Momenteel is de verbreding dus nog niet aan de orde. Er loopt wel al een aanbestedingsprocedure voor een milieueffectenrapport en het Vlaams Verkeerscentrum voert een mobiliteitsstudie uit.'

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » do 17 jun 2010, 23:23

^^ dus het zal nog 5 à 10jaar duren voor er schot in komt.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » vr 25 jun 2010, 8:19

Heb net gelezen dat de huidige middenberm verwijderd wordt. Kan iemand bevestigen wat er in de plaats komt?

Er stond ook dat er tot eind juli geen verlichting zal zijn door deze ingreep. Worden de huidige palen verwijderd en komen er nieuwe, of zullen de huidige palen en armaturen terug in gebruik genomen worden?

En wat met het wegdek op knooppunt Heverlee? De gele wegmarkeringen zijn in Sterrebeek op het 'nieuwe' asfalt aangebracht met thermoplast, in Heverlee zijn ze echter gewoon geschilderd. Is dat een teken dat knooppunt Heverlee een broodnodige nieuwe asfaltaag krijgt?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » za 26 jun 2010, 18:15

Cartman schreef:Heb net gelezen dat de huidige middenberm verwijderd wordt. Kan iemand bevestigen wat er in de plaats komt?

Er stond ook dat er tot eind juli geen verlichting zal zijn door deze ingreep. Worden de huidige palen verwijderd en komen er nieuwe, of zullen de huidige palen en armaturen terug in gebruik genomen worden?

En wat met het wegdek op knooppunt Heverlee? De gele wegmarkeringen zijn in Sterrebeek op het 'nieuwe' asfalt aangebracht met thermoplast, in Heverlee zijn ze echter gewoon geschilderd. Is dat een teken dat knooppunt Heverlee een broodnodige nieuwe asfaltaag krijgt?
Heb in de krant gelezen (Metro of HLN) dat er een versmalde middenberm komt zoals op de E40 tussen Affligem en Groot-Bijgaarden, en de verlichting wordt er ineens ook vernieuwd. De middenberm wordt ter plaatse in betonnen jersey's gegoten met daar tussen de nieuwe verlichtingspalen. Aangzien men toch al die middenberm versmald, is het toch al een aanzet voor een eventuele 4de rijstrook richting leuven.

Wat betreft die 5 naar 3 rijstroken, idem dito zelfde situatie als op de E40 richting Gent in Gr-Bijgaarden, hier zou men ook toch wel de 4de rijstrook verder moeten laten lopen over enkele kilometers.

edmond93
dorpsstraat

Bericht door edmond93 » di 29 jun 2010, 10:11

Toen ik op 25 juni langs de E40 reed tussen Sterrebeek en Heverlee was het simpel weg een grote chaos!
Ze waren toen bezig met alle verlichtingspalen van de middenbrem aan het weghalen en ook de bomen aan het snoeien!
Voor de rest heb ik een vraag: Gaat die verlichting definitief weg of wordt hij nog vervangen?
Je kan bij mij terecht voor een immitatie van een Frans of Belgische verkeersbord

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 29 jun 2010, 23:28

^^ ik denk dat die zal worden ingewerkt in de betonnen middenberm zoals op de E40 brussel richting kust.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 12 jul 2010, 12:45

Uiteraard. Ik kan me niet voorstellen dat men zomaar verlichting gaat weghalen. Zeker niet op zo'n druk baanvak.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 16 jul 2010, 10:08

Bij een artikel over rekeningrijden in Belgie staat zo te zien een foto van de werkzaamheden op de E40. Het lijkt erop dat er toch al meer asfalt komt.
Afbeelding
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid9540 ... nt=art1433

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 19 jul 2010, 11:40

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 24 jul 2010, 14:25

Vandaag worden de eerste nieuwe verlichtingspalen rechtgezet. Tot mijn grote verrassing zijn het niet alleen de te verwachten nieuwe glanzende aluminium palen uit twee stukken, maar staan er zowaar kwiklampen ipv natriumlampen. Geen oranje licht meer, dat zal even wennen zijn voor een belgische snelweg. De nieuwe palen staan trouwens wat verder uit elkaar (90 meter schat ik) dan de oude en zijn ook wat hoger. Ik denk dat met de aanvulling van de LED-matrix borden en de nieuwe middenberm dat stuk E40 zowaar een modern uiterlijk zal krijgen :-)

Fotos heb ik niet genomen. Er stonden nog maar een goeie 20 palen recht over een afstand van een kleine twee kilometer, het ging net te snel om de GSM boven te halen en fotos te maken. Misschien dat het morgen wel lukt als ik mijn telefoon in gereedheid kan houden.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 24 jul 2010, 14:35

kwiklampen?? :schrikreactie:
worden er dan nog armaturen nieuw geplaatst met die blauwe kwiklampen? zou ik toch vreemd vinden, je ziet ze steeds minder...

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » za 24 jul 2010, 14:38

^^ verbruiken kwiklampen niet meer? of heb ik het mis?

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 24 jul 2010, 14:41

Denk dat het eerder SON-T lampen zijn (is dat ook geen kwikdamp?) , zoals op de nieuwe afrit Vilvoorde-Cargo van de E19. Geen blauw, eerder wit-bruin-geel of iets ertussen in.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 24 jul 2010, 14:43

^^ ik dacht van wel...
ook vermindert dacht ik al vrij snel de lichtsterkte en ze schijnen zeer milieu-onvriendelijk te zijn...

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 24 jul 2010, 15:50

^^ Zijn het niet de lampen die ook op knooppunt Destelbergen staan? (E17 x R4)

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 24 jul 2010, 19:40

Daar ben ik niet meer gepasseerd sinds de introductie van de openbare verlichting. OK, dat is overdreven, maar dat is al lang genoeg geleden om het mij niet meer te herinneren.

Morgen neem ik op de E40 een foto, beloofd :dyn_hyp:

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » zo 25 jul 2010, 23:45

Zoals beloofd fotos van de nieuwe verlichting op de E40 Bertem-Sterrebeek. foto's zijn al rijdend gemaakt met GSM, dus de crappy kwaliteit was onvermijdelijk :) De eerste twee foto's zijn nog de oude palen, vanaf foto 3 kan je de nieuwe exemplaren zien opduiken.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Opvallend:
- De armaturen op de palen staan niet allemaal mooi recht. Er zijn er al een paar die gedraaid zijn en zodoende voor een min of meer verblindend licht zorgen.
- Veel lampen branden niet. Omzeggens de helft van de lampen lijkt defect. Zijn die al stuk of nog niet aangesloten? De tweede optie lijkt raar aangezien de gedoofde lampen zich op een paal bevinden waarvan de andere lamp wel brandt. Hangen die twee lampen niet op één en dezelfde stroomkabel?
- De palen bestaan uit twee stukken waarvan het bovenste over de onderste geschoven is. Dat zal misschien goedkoper zijn dan één lange paal ofzo. Het lijkt wel dat bepaalde stukken paal egaal glanzend zijn en andere matter. Verschillend materiaal of moet die glans er nog af gaan na blootstelling aan de natuurelementen?

Het nu aanwezige licht lijkt voldoende als alle lampen zouden branden. Het is minder sterk dan de zee van oranje licht (dat is ook een stuk diffuser), maar geeft een gloed die een goed overzicht over de weg geeft. Bovendien is het voordeel van duidelijkere kleuren t.o.v. het oranje licht ook op een snelweg een hele verbetering.

Wat wel een beetje raar aandoet is het feit dat enkel het stuk betonnen weg de nieuwe verlichting lijkt te krijgen. De geasfalteerde delen t.h.v. knpt Heverlee en vanaf afrit Sterrebeek lijken de oude middenberm en verlichting te behouden. Ik vind het een beetje een gemiste kans dat de middenberm niet wordt vernieuwd vanaf pakweg de brug over de E314 tot aan de brug over de R0. Dat zou een properder en consistenter wegbeeld opleveren over de hele snelweg en het zou amper een paar honderd meter extra middenberm kosten.
Laatst gewijzigd door Cartman op zo 25 jul 2010, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » zo 25 jul 2010, 23:49

Weet er iemand trouwens of het asfalt op knooppunt Heverlee ook vernieuwd wordt? Daar blijft bijna geen intacte vierkante meter meer van over.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 jul 2010, 2:43

Bedankt voor de moeite Cartman. ;) Het zien er inderdaad speciale gevallen uit, erg kleine lampjes op hoge palen. Wordt dit de nieuwe standaard op autosnelwegen?