[N] [Foto] E16 Oslo - Bergen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: [N] [Foto] E16 Oslo - Bergen

Bericht door Kaaiman » vr 13 aug 2010, 21:07

Wat 'n sfeertje met die sneeuw en die schemerige blauwige gloed. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 14 aug 2010, 10:28

^^ Ik heb er ook nog enkele met zeldzame straatverlichting. Die geeft ook wel een mooi effect, zeker wanneer het flink begon te sneeuwen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 aug 2010, 12:05

Was de toestand van de weg overal zoals op deze weg? Persoonlijk verbaas ik me licht over het feit dat een E-weg / een van de belangrijkste wegen van Noorwegen niet schoon gehouden wordt. Maar goed, ik ben dan ook West-Europeaan die niet aan sneeuw gewend is. Voor de Noor is het wellicht allemaal wat minder spectaculair.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 14 aug 2010, 13:19

De E16 haalt het in belang en drukte bij lange na niet bij wegen als de E6, E18 of E39.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 14 aug 2010, 13:21

Pino schreef: Persoonlijk verbaas ik me licht over het feit dat een E-weg / een van de belangrijkste wegen van Noorwegen niet schoon gehouden wordt. Maar goed, ik ben dan ook West-Europeaan die niet aan sneeuw gewend is.
Bij meters sneeuwval, wind en temperaturen die lager liggen dan het punt waarop strooizout nog werkt, kun je niet verwachten dat een weg net zo schoon is als in Nederland. En in tegenstelling tot Nederland, kunnen Scandinaviërs dus wel omgaan met wat sneeuwval en ligt niet het hele wegverkeer en treinverkeer plat bij een paar vlokken ;)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 14 aug 2010, 13:23

Het eerste deel het dichtste bij Oslo viel best mee, die was zo goed als volledig sneeuwvrij. Vanaf Ringerike lag de weg er tot aan de Laerdaltunnel ongeveer zo bij als op het filmpje te zien is. Na deze tunnel en de Gudvangentunnel (Hordaland) begon het echter opnieuw te sneeuwen. De toestand van de weg verslechterde enorm en we kwamen uiteindelijk om middernacht aan in Bergen. Verschillende uren later dan voorzien. De vele tunnels op het traject vanaf Voss tot Bergen waren een zege. Daar was de weg sneeuwvrij, verlicht en was er goed zicht. Buiten de tunnels was het net het omgekeerde. We hebben toen ook amper tegenliggers gezien ook al reden we op de E16. Achteraf gezien was dat toch wel het spannendste stukje van de reis. 's Avonds laat in serieuze sneeuwval op een pikdonkere, half dichtgesneeuwde weg onderweg...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 14 aug 2010, 14:16

De E16 tussen Lærdal en Fagernes is sowieso erg rustig en op verscheidene trajecten ook niet erg goed uitgebouwd (redelijk smal en bochtig). Hoe het verder naar het westen is weet ik niet. Naar het oosten toe wordt de E16 langzamerhand steeds drukker naarmate je in de buurt van Oslo komt.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 15 aug 2010, 13:25

Een tweede filmpje van de E16. Opnieuw in de schemer gemaakt, vanaf de helft ongeveer is er straatverlichting. Er zitten wel wat vlekken op de voorruit...
Link

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 15 aug 2010, 17:15

Derde filmpje van de E16. Het is ondertussen donker en we kruisen enkele tegenliggers. Vanaf minuut 2 is er even opnieuw straatverlichting.
Link

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 15 aug 2010, 19:48

Vierde filmpje van de E16. Eerste deel is donker zonder tegenliggers, met minder sneeuw op de weg dan ervoor. Als je goed kijkt zie je de fijne sneeuw heen en weer waaien op het wegoppervlak. Net voor de tweede minuut naderen we een van de vele tunnels op de E16. Het filmpje loopt ook nog een tijd verder in de tunnel.
Link

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 16 aug 2010, 13:20

Vijfde filmpje van de E16 tussen Oslo en Bergen. Deze keer een kort stukje Laerdaltunnel, de zones met daglichtsimulatie komen echter niet in beeld op deze film.
Link

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 16 aug 2010, 13:49

Zesde filmpje van de E16. In deze kunnen jullie een van de stukken zien met daglichtsimulatie in de Laerdaltunnel.
Link

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 17 aug 2010, 12:57

Zevende en voorlopig laatste filmpje van de E16. Ondertussen is het al later op de avond en sneeuwt en waait het volop. De weg is bedekt met een flinke laag sneeuw en ook de verkeersborden worden moeilijk leesbaar. Opnieuw enkele donkere stukken afgewisseld met verlichting.
Link
(Deze werd al eerder gepost door een van mijn vrienden op youtube, dus misschien heeft iemand die al eerder gezien)

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » di 24 aug 2010, 0:55

Gave filmpjes!
Voor wat betreft strooibeleid etc, dat is een stuk minder 'actief' dan hier. De grote wegen worden wel gebaand maar vanwege de lage temperaturen helpt strooien niet echt, bovendien zou je er dan gigantisch veel tonnen strooizout tegenaan moeten gooien voor relatief weinig weggebruikers :schrikreactie: . De meeste auto's hebben bovendien spijkerbanden ;)
Bovendien zijn ze gewend aan sneeuw en dat scheelt misschien nog wel het meest :)