[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2011

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2011

Bericht door Vinny » za 13 feb 2010, 0:16

Inmiddels is de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2011 de deur uitgegaan. De belangrijkste wijzigingen in overzicht:
Nieuwe stations
- Sassenheim: 2x per uur stopt daar de sprinter Leiden - Utrecht via Schiphol en Hilversum.
- Houten Castellum: 4x per uur stopt daar de sprinter/stoptrein Utrecht - Geldermalsen - Tiel/Breda
- Hoevelaken: 4x per uur stopt daar de Valleilijntrein van Connexxion Amersfoort - Ede-Wageningen.
Wijzigingen dienstregeling
- Oude lijn: De volledige reconstructie wordt nog niet ingevoerd. Wel wordt de IC Amsterdam - Dordrecht verlengd tot Roosendaal en van daar af als stoptrein tot Vlissingen. De bestaande IC wordt vanaf Roosendaal stoptrein. De huidige stoptrein Roosendaal - Vlissingen komt te vervallen.
- Brusseltrein: Per ingang nieuwe dienstregeling zal de IC Amsterdam - Brussel niet meer via Den Haag en Roosendaal rijden, maar via de HSL-zuid.
- Spitssprinter Amsterdam Centraal - Breukelen - Utrecht stopt voortaan op alle tussengelegen stations. (En slaat dus niet, zoals nu soms Muiderpoort en Amstel over)
Nog te beslissen
- Nachttreinen: De sociale veiligheid op de treinen naar Brabant is een zorgpunt. De trein Utrecht-Rotterdam is niet rendabel op donderdagavond. De NS is nog bezig met overleg over deze treinen.
- Groningen - Zwolle: De NS zou graag de bestaande dienstregeling veranderen van 2 stoptreinen en 1 intercity per uur, naar 2 intercity's en 2 stoptreinen per uur. Hierdoor verliezen de stoptreinstations hun directe verbinding met Schiphol en daarom is er veel verzet tegen. Deze wijziging is tot nader order uitgesteld.

Bron:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 00123.aspx
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2011

Bericht door boe! » za 13 feb 2010, 9:34

Vinny schreef:- Nachttreinen: De trein Utrecht-Rotterdam is niet rendabel op donderdagavond. De NS is nog bezig met overleg over deze treinen.
De nachttrein Rotterdam-Utrecht v.v. die in de nacht van donderdag op vrijdag wordt met ingang van 12 april as. opgeheven mits LOCOV akkoord is.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 13 feb 2010, 11:29

Hoe zit het dan met Woerden - Utrecht? Daar worden de vier sporen opgeleverd, maar aan de dienstregeling verandert niets? Ik had op zn minst een versnelling van de 9800 (Sprinter Den Haag - Utrecht). Dat deze rond Woerden wordt ingehaald in plaats van pas in Gouda Goverwelle.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 13 feb 2010, 11:50

^^ De brug over het Amsterdam-Rijnkanaal blijft nog wel even tweesporig. Daar moet een tweede spoorbrug komen, maar de procedures nemen meer tijd in beslag dan waarop mijn hebt gehoopt. Met zo'n bottleneck in het traject kan je nauwelijks verbeteringen doorvoeren.

Overigens wordt de stoptrein nu al regelmatig bij Woerden ingehaald als deze vertraagd is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 13 feb 2010, 15:22

Vinny schreef:- Brusseltrein: Per ingang nieuwe dienstregeling zal de IC Amsterdam - Brussel niet meer via Den Haag en Roosendaal rijden, maar via de HSL-zuid.
Over wat soort materieel hebben we het hier? En moet deze trein ook gereserveerd worden? Blijft dit dezelfde prijs als met de huidige Beneluxtrein???
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 13 feb 2010, 15:27

@Boe!, Ik had ergens gelezen dat zonder die brug op zijn minst wel 4 sprinters tussen Woerden en Utrecht konden rijden. Op zich ook logisch. Omdat er geen stations meer aan de "hoofdspoorbaan" zijn (is dat een woord? Ik bedoel de twee middelste sporen) is er tussen Utrecht en Leidsche Rijn geen snelheidsverschil meer tussen Sprinters en IC's. Dan kunnen er al veel meer treinen rijden. De Sprinters worden dan tussen Utrecht Terwijde en Woerden ingehaald door allerlei IC's.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 feb 2010, 16:45

mavas schreef:
Vinny schreef:- Brusseltrein: Per ingang nieuwe dienstregeling zal de IC Amsterdam - Brussel niet meer via Den Haag en Roosendaal rijden, maar via de HSL-zuid.
Over wat soort materieel hebben we het hier? En moet deze trein ook gereserveerd worden? Blijft dit dezelfde prijs als met de huidige Beneluxtrein???
De Fyra's hoeven niet gerserveerd te worden, ik neem aan dat dat met de Beneluxtrein straks ook niet hoeft alhoewel ik het wel zou toejuichen als het mogelijk zou zijn om plaatsen te reserveren voor internationale reizen.

Is er ook wat bekend over een eventuele doortrekking van de IC Brussel-Zuid - Essen naar Roosendaal?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 13 feb 2010, 20:57

In Hoevalaken zal maar twee maal per uur een trein stoppen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 feb 2010, 21:08

Waarom maar tweemaal per uur, terwijl de trein van de Valleilijn viermaal per uur rijdt? :dontknow:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 13 feb 2010, 21:10

Dat heeft te maken met de afspraken die zijn gemaakt om de aanleg van het station Hoevelaken mogelijk te maken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 13 feb 2010, 23:17

RoelZ1 schreef:@Boe!, Ik had ergens gelezen dat zonder die brug op zijn minst wel 4 sprinters tussen Woerden en Utrecht konden rijden.
Het kan wel, maar waar wil je die 2 extra sprinters dan naartoe laten rijden? Tussen Woerden en Gouda Goverwelle rijden al 4 Sprinters, daar hoeven er niet nog 2 bij. Richting Leiden is het enkelspoor dus dat past ook niet en bij Woerden ontbreekt een keervoorziening.
Willem schreef:Dat heeft te maken met de afspraken die zijn gemaakt om de aanleg van het station Hoevelaken mogelijk te maken.
Als ik de adviesaanvraag goed lees, zijn die afspraken er nog niet. NS moet eerst een ontheffing krijgen van de minister omdat ze elk station aan het hoofdnet moeten bedienen en Hoevelaken ligt aan het hoofdnet. Vervolgens gaan ze afspraken maken met ConneXXion over de rijtijden. Volgens mij is er in beide richtingen geen enkel conflict als alle 4 treinen in Hoevelaken stoppen.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 13 feb 2010, 23:45

^^ Misschien niet heel robuust, maar bijvoorbeeld gewoon in Woerden. Dat er op spoor 5 gekeerd wordt en de 8800 en 9800 via spoor 6 gaan. Het probleem is dan dat er moet worden overgestoken, maar dat gebeurde in 2007 ook toen nog niet alle Sprinters naar Amsterdam door konden, al was het daar de andere kant op. Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat ze de keervoorziening in Woerden niet tegelijk deden. Die echte keervoorziening wordt pas in 2012 opgeleverd.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 15 feb 2010, 16:23

Vanaf alle haltes in Zeeland vertrekken straks twee treinen per uur naar de Randstad.
De snelste verbinding van en naar de Randstad neemt vanaf de huidige IC-stations in Zeeland wel toe met 2 tot 8 minuten.

Jammer vind ik dat beide verbindingen naar de Randstad gaan: een directe verbinding vanuit Zeeland naar Breda en verder is nog steeds welkom.
Rij met je hart

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 15 feb 2010, 19:35

In het verleden heeft dat gekund. Het lijkt me dat er toch vervoersvraag bestaat in de richting van Breda :?:

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 15 feb 2010, 20:25

^^Die is er zeker, maar (vooral vanaf dienstregeling 2007) zet de NS meer in op frequente verbindingen naar 1 bestemming en frequente mogelijkheden met overstap naar andere bestemmingen. Daarom zullen ze er wel voor gekozen hebben om de verbinding Zeeland - Breda met een overstap (van 7 minuten, dus zo slecht is het niet) aan te bieden, maar wel 2x per uur. Een alternatief met 1x per uur een trein naar de Randstad en 1x per uur een trein naar Brabant lijkt me minder aantrekkelijk dan 2x per uur direct naar de Randstad en 2x per uur met overstap naar Brabant.

ErwinFCG
polderweggetje

Bericht door ErwinFCG » ma 15 feb 2010, 21:18

Vinny schreef:- Groningen - Zwolle: De NS zou graag de bestaande dienstregeling veranderen van 2 stoptreinen en 1 intercity per uur, naar 2 intercity's en 2 stoptreinen per uur. Hierdoor verliezen de stoptreinstations hun directe verbinding met Schiphol en daarom is er veel verzet tegen. Deze wijziging is tot nader order uitgesteld.
:wall: Kortzichtige lieden daar in Hoogeveen. Ik snap niet echt dat hiernaar geluisterd wordt. Elk dorp kan wel zeggen dat ze een rechtstreekse verbinding met A'dam-Zuid en Schiphol wil hebben, maar dat gaat toch nergens over? Intercity's laten stoppen in Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel, pfff....

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 15 feb 2010, 21:22

^^
In elk geval beter dan dat de Intercity Bovenkarspel Flora - Gouda Goverwelle de stad Purmerend straal voorbij rijdt... :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 feb 2010, 21:30

Deze intercity rijdt inmiddels naar Amersfoort Schothorst. Maar hij slaat Bussum-Zuid ook over... :lol:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 15 feb 2010, 22:42

Vinny schreef:Wijzigingen dienstregeling
- Oude lijn: De volledige reconstructie wordt nog niet ingevoerd. Wel wordt de IC Amsterdam - Dordrecht verlengd tot Roosendaal en van daar af als stoptrein tot Vlissingen. De bestaande IC wordt vanaf Roosendaal stoptrein. De huidige stoptrein Roosendaal - Vlissingen komt te vervallen.
Schiedam-Centrum zou toch Intercity station worden per 2011?

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 15 feb 2010, 22:57

Nee, per "volledige ingebruikname HSL". Oorspronkelijk zou dat 2011 zijn, maar het ziet er naar uit dat het dienstregeling 2012 wordt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 feb 2010, 0:16

peejay schreef:Jammer vind ik dat beide verbindingen naar de Randstad gaan: een directe verbinding vanuit Zeeland naar Breda en verder is nog steeds welkom.
Tja, helaas is niet alles mogelijk. Vanuit Noord- en Oost-Nederland zouden we graag een directe verbinding met Amsterdam Centraal hebben, die is er ook niet. Er valt natuurlijk altijd wel wat te wensen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 16 feb 2010, 7:14

RoelZ1 schreef:Nee, per "volledige ingebruikname HSL". Oorspronkelijk zou dat 2011 zijn, maar het ziet er naar uit dat het dienstregeling 2012 wordt.
Ergens is het wel jammer, immers, Schiedam-Centrum is voor mensen die westelijk van Rotterdam wonen (Vlaardingen, Spijkenisse e.d.) een belangrijk overstapstation, gewoon omdat het dichterbij is dan R'dam Centraal. Op Schiedam-Centrum mis ik dan ook wel bijvoorbeeld aansluiting op de IC naar Amsterdam (als ik naar Leiden moet bijvoorbeeld).

Echter voor richting Delft maakt het niet zoveel uit, want Delft is ook (nog?) geen IC station. En je kan je afvragen of je zoveel IC stations wilt op dat stukje...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 16 feb 2010, 8:59

^^Zo veel maakt die 2x per uur die extra komt ook weer niet uit. De facto zal het enige verschil voor Schiedam Centrum zijn dat de sneltrein 4x per uur gaat rijden. Zo lang de HSL nog niet volledig in gebruik is en de IC Amsterdam - Vlissingen nog via Schiphol rijdt zijn er nog te veel doorgaande reizigers om ze op te schepen met een extra stop in Schiedam Centrum , Delft en Laan van NOI. Voor Delft geldt trouwens: Nu is het een half IC-station (alleen Den Haag - Venlo) en het wordt een volledig IC-station. De IC Den Haag - Venlo zal niet gaan stoppen in Schiedam Centrum of Blaak (dit worden dus halve IC-stations).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 feb 2010, 9:07

^^Het wordt er niet overzichtelijker op welke IC-serie nu waar gaat stoppen :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 16 feb 2010, 9:10

Qua IC-net terug naar Spoorslag '70...
:denk:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 16 feb 2010, 9:32

Het is eigenlijk net als op Amsterdam - Utrecht. Daar stoppen de IC's naar Amsterdam Centraal alleen in Amstel en de IC's naar Schiphol op Bijlmer. De IC's naar Den Haag stoppen in Dordrecht, Rotterdam, Delft en HS. De IC's naar Leiden en Amsterdam stoppen in Blaak, R'dam CS, Schiedam Centrum, Delft, HS en NOI.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 16 feb 2010, 9:56

Zolang er tussen Rotterdam (Schiedam) en Den Haag (Rijswijk) geen 4 sporen liggen heb je weinig keus lijkt mij, tenzij je alle treinen tot stoptreinen degradeert of sommige IC treinen een andere route geeft (naar Venlo via Utrecht). Den Haag -Gouda zit ook al aardig vol qua capaciteit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 feb 2010, 19:08

Het nieuwe station Schiedam Spaland is alleen in de dienstregeling te passen als álle treinen stoppen in Delft en Schiedam Centrum. Dit zal vanaf 2012/2013 dan ook waarschijnlijk gelijk gebeuren...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 16 feb 2010, 19:41

Het wordt tijd dat er eens wat minder stations geopend worden. Treinen worden hierdoor steeds meer vertraagd waardoor je mensen weer de trein uit jaagt.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 16 feb 2010, 20:00

Dat station is toch in de ijskast gezet? Ik hoorde dat er pas over dat station zal worden nagedacht als Rijswijk - Schiedam 4-sporig wordt. Ik kan me ook niet voorstellen dat de nieuwe in/uitstappers in Schiedam Spaland op weegt tegen alle nadelen van een 6/6 dienst met Delft, Schiedam en Blaak als volledig IC-station.

Nadelen:
2 minuten extra reistijd voor Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal, 4 minuten extra reistijd voor Dordrecht/Brabant naar Den Haag Centraal.
Keuze uit 2 kwaden:
-2x per uur 5 minuten extra reistijd (wachttijd op HS) voor Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal, Blaak en Dordrecht naar Leiden Centraal, Heemstede, Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
-10'-20' ligging voor de IC's 2100 en 2200. ^^verbindingen krijgen dus een scheve ligging ipv extra reistijd. Ook krijgen Heemstede en Haarlem een scheve ligging van de IC's naar Amsterdam.

Voordelen:
Extra treinen voor Schiedam en Blaak.
Nette 10' IC-dienst tussen Den Haag HS en Dordrecht.
10' Sprinterdienst tussen Den Haag CS en Dordrecht.

Dan vind ik de dienstregeling voor 2012 een stuk aantrekkelijker. Weliswaar kunnen er dan maar 4 sprinters per uur rijden, maar dan is vooral de verbinding naar Amsterdam een heel stuk beter voor bijna alle stations aan de lijn (Ook de Sprinterstations, die zouden namelijk ook met een 10'-20' verdeling opgescheept zitten). Overigens vraag ik me af waar je dat vandaan hebt. Het PHS heeft het in hun "6/6" variant (ookal is het eigenlijk 8/6) over een kwartierdienst Amsterdam - Dordrecht en een kwartierdienst Den Haag - Eindhoven. De Sprinters rijden dan een tien-minutendienst Den Haag - Dordrecht. Dit neemt alle nadelen van een echte 6/6 dienst weg.