- De Underground is zeer makkelijk om mee te reizen, een dagkaart kost ong. 4 pond en je kunt heel snel reizen. Daarom is het denk ik ook rustig in het centrum.
Ik vond het anders een aardige mierenhoop in het centrum
Wat mij opviel in Londen was dat de lucht zo smerig en beklemmend is. Dat merk je niet direct, maar toen ik met de metro vanuit het centrum naar Hyde Park Corner reisde voelde het toen ik daar boven de grond kwam ineens of ik weer kon ademen. Zo goor is de lucht in de binnenstad.
London is dan ook de vieste stad van Europa volgens een onderzoek wat ik laatst zag op SSC. Het ligt toch min of meer in een dal, en door het gebrek aan free-flow wegen zal de uitstoot per autobezitter ook wel flink hoger liggen dan in andere moderne metropolen.
Later dit jaar ga ik een weekend die kant op, en aangezien de trein nú al volgeboekt is voor het goedkope tarief (van EUR 99 p.p.), en de goedkope luchtvaartmaatschappijen alleen tijden aanbieden waar ik weinig mee kan, wordt het de auto. Nou kan ik die bij het hotel wel kwijt waarschijnlijk, maar goed, moet er nog wel naartoe rijden. Locatie is net ten noorden van Hyde Park.
Ik word niet echt veel wijzer van P&R-locaties in Londen. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om de auto aan de rand van de stad ergens veilig weg te zetten en de volgende dag weer op te halen? Anders gaat de auto toch maar mee de stad in, 's weekends is er toch geen Congestion Charge.
Er zullen heus wel P+R-achtige plekken zijn in Londen. Londen is juist zo'n stad waar je met het OV alles kan bereiken (en snel, mits je de metro neemt). Ook/Juist op zaterdag kan het heel erg druk zijn in de stad.
Ik heb er zelf geen ervaring mee: Mijn bezoeken tot nu toe waren met boot/trein en per vliegtuig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
London heeft ook geen snel wegennet. Binnen de M25, die vaak tientallen kilometers buiten het centrum loopt, zijn er maar weinig ongelijkvloerse (express)wegen, zeker gezien de omvang van de stad. Er zijn wel veel radiale snelwegen, een stuk of 14, maar de meesten beginnen niet ver binnen de M25.
Al heeft Engeland gelukkig ook zo ongeveer elk karrespoor genummerd,
Alleen in Londen zelf zijn de meeste wegen niet meer genummerd. De A 1 t/m A 7 lopen slechts virtueel door de stad...
Nee, oke. Maar als ik in een routeplanner m'n route uitstippel, word ik bijvoorbeeld over de A202, A302 etc. gestuurd. Die nummers staan toch wel op de bewegwijzering?
Er lopen wel degelijk 3- en 4-cijferige nummers door Londen heen. Ik heb daar wel foto's van thuis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Even een grapje tussendoor. Tottenham Hotspur, een bekende Engelse voetbalclub draait dit seizoen niet zo lekker. Na 6 wedstrijden is de ploeg laatste met nog maar 2 punten. Het leedvermaak van fans van andere topclubs in Londen is niet van de lucht. En ze hebben eindelijk een wedstrijd gevonden die Tottenham wel heeft weten te winnen
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Twee erg mooie posts achter elkaar, die wat mij betreft allebei nog eens in de forumklassiekers terechtkomen
Los daarvan: het plaatsen van de Gaelic plaatsnamen in het groen levert een stuk rustiger borden op dan het cursief uit Wales en Ierland. Maar hoe pakken ze de Gaelic bewegwijzering in Schotland aan op de snelwegen en op A-wegen?
Da's alweer minder, omdat de Gaelic tekst dan dezelfde kleur heeft als de wegnummers. Maar nog altijd beter dan het cursief uit Wales en (Noord-)Ierland.
Het probleem van cursief in mijn ogen is dat je iedere regel van lettertype wisselt: regulier, cursief, regulier, cursief. Dat creëert een enorme onrust. Alleen een verandering van kleur bij gelijkblijvend lettertype houdt het bord veel rustiger, temeer wanneer kleuren worden gekozen die geen enorme kleurenkermis opleveren. Maar erg persoonlijk, schijnbaar.
Pino schreef:Da's alweer minder, omdat de Gaelic tekst dan dezelfde kleur heeft als de wegnummers. Maar nog altijd beter dan het cursief uit Wales en (Noord-)Ierland.
Welk cursief? Ik ben in Wales geen cursief tegengekomen.
Wat een drama die bewegwijzering. Het eerste bord is alleen vanaf grote afstand geheel zichtbaar, en het laatste bord is veel te klein om op te vallen langs een weg.
Pino schreef:Da's alweer minder, omdat de Gaelic tekst dan dezelfde kleur heeft als de wegnummers. Maar nog altijd beter dan het cursief uit Wales en (Noord-)Ierland.
Welk cursief? Ik ben in Wales geen cursief tegengekomen.
de Britten moesten maar eens hun bewegwijzering grondig herzien; dit is echt slecht. De afstandborden gaan nog wel, maar voor de rest zijn het onleesbare of onoverzichtelijke borden. Misschien toch wel een idee om de tweetaligheid gewoon van de borden te laten verdwijnen