[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Palance » ma 06 okt 2008, 18:35

Twee- (or meer-)taligheid op de bewegwijzering verbannen waar dan ook ter wereld lukt je nooit, daar liggen vaak politieke redenen ten grondslag.

Verder valt het best mee met de bewegwijzering, als je er eenmaal aan gewend bent is het prima te doen in GB. De portaalborden zijn niet echt mooi, maar verder is er prima mee te rijden in GB. De indirecte nummering lijkt vaak wat overdreven, maar heeft me vaak genoeg geholpen om de juiste weg te nemen :)

Dit is snelwegbewijzering die stukken beter is. Maar de portaalborden zijn inderdaad niet alleen niet om aan te zien, ze zijn vaak verwarrend.

Goede bewegwijzering:
Afbeelding

Nog slechtere portaalbewegwijzering:
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 okt 2008, 19:01

Verder valt het best mee met de bewegwijzering, als je er eenmaal aan gewend bent is het prima te doen in GB. De portaalborden zijn niet echt mooi, maar verder is er prima mee te rijden in GB. De indirecte nummering lijkt vaak wat overdreven, maar heeft me vaak genoeg geholpen om de juiste weg te nemen :)
Mijn ouders zijn net terug van een weekje vakantie in Zuid-Engeland. Ze waren absoluut niet te spreken over het Britse wegennet in het algemeen (onoverzichtelijk, smal, weinig comfortabel: veel rotondes / doortochten van dorpen en steden / geen vluchtstroken) en over de bewegwijzering in het bijzonder. Voorwegwijzers bij rotondes die niet herhaald worden, service-borden zodat je bij het volgende bord vijf totaal andere plaatsen tegenkomt en een onoverzichtelijke brij aan bestemmingen in zijn algemeenheid.

En mijn ouders hadden de eerste dag een parkeerboete van 35 pond gekregen. Daar hebben ze maar een bezwaarschriftje tegen in geschreven. Sindsdien hadden ze geparkeerd op betaald-parkeren secties, maar ook in Engeland is dat erg duur. Het landschap was echter geweldig mooi dus dat zat gelukkig goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 okt 2008, 7:40

Die Britse rotondes zijn anders tukken ruimer opgezet dan de Nederlandse. Ik vonde ze stukken fijner om te berijden. Wel naar rechts kijken bij het oprijden uiteraard ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 okt 2008, 20:06

Palance schreef:

Afbeelding
Waarom wordt Caldicot niet vertaald. Volgens Wikipedia is de Welshe naam daarvan Cil-y-coed.
A58 schreef:de Britten moesten maar eens hun bewegwijzering grondig herzien; dit is echt slecht. De afstandborden gaan nog wel, maar voor de rest zijn het onleesbare of onoverzichtelijke borden. Misschien toch wel een idee om de tweetaligheid gewoon van de borden te laten verdwijnen
Vergeet niet dat het grootste deel van de populatie in zowel Schotland, Ierland als Wales Engelssprekend is. Alleen om die reden zal het schrappen van de Engelse plaatsnamen niet zo snel gebeuren. Bijkomend probleem is de onuitspreekbare indruk die Schotse en Ierse namen nalaten. Dat is niet gemakkelijk voor buitenlanders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 okt 2008, 17:55

Dan wil ik Laibach terug op de borden. Dat Ljubjana kan ik ook nooit fatsoenlijk schrijven/lezen :dyn_hyp:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 okt 2008, 18:04

Inderdaad. Jij schrijft het namelijk fout :)

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 08 okt 2008, 21:21

Vinny gaat op reis. Na de rechtstreekse trein naar Stettin te hebben genomen, gaat hij liftend naar Dantzig. Via Bromberg en Warschau eindigt de volgende treinetappe in Lemberg. Daar vond hij een vriendelijke vrachtwagenchauffeur die hem via Kaschau afzette in Pressburg. Vandaar ging het naar het Hongaarse Raab en Ödenburg. Via Fünfkrichen, Neukanischa, Agram, Laibach en Görz komt Vinny aan in Bozen. Op de terugweg naar Nederland werden nog Schlettstadt, Diedenhofen en Ulflingen aangedaan. Al met al een mooie reis. Jammer alleen dat al die wegwijzers en plaatsnaambordjes niet zo meewerkten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 okt 2008, 21:24

gaat hij liftend naar Dantzig
Stop maar. Ik ken daar nog een heel aardig persoon die mij vast wel wat Pools kan bijbrengen, en bovendien hoef ik nooit meer weg :dyn_hyp:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 01 nov 2008, 15:53

Op NOS Headlines stond een erg leuk berichtje dat mooi aangeeft wat er allemaal fout kan gaan bij het vertalen van verkeersborden, in dit geval van Engels naar Welsh. Zie hier. :rofl2:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 01 nov 2008, 16:04

In lang vervlogen tijden, toen er op universiteiten nog in het Latijn college werd gegeven, schreven de studenten letterlijk op wat de professor zei om het later met behulp van een woordenboek te vertalen op hun kamer. Op een gegeven moment zei de professor een bepaalde zin een aantal maal achter elkaar. De studenten pakten hun gele markeerstift om de belangrijkheid van deze frase extra te benadrukken omdat verondersteld werd de kern van het betoog in deze zin werd verwoord.
Wie schetst de verbazing toen ze 's avonds de tekst vertaald hadden:
"Zou iemand het raam dicht kunnen doen? Het is hier zo koud"

A58
woonerf

Bericht door A58 » za 01 nov 2008, 18:28

Alfa schreef:
A58 schreef:de Britten moesten maar eens hun bewegwijzering grondig herzien; dit is echt slecht. De afstandborden gaan nog wel, maar voor de rest zijn het onleesbare of onoverzichtelijke borden. Misschien toch wel een idee om de tweetaligheid gewoon van de borden te laten verdwijnen
Vergeet niet dat het grootste deel van de populatie in zowel Schotland, Ierland als Wales Engelssprekend is. Alleen om die reden zal het schrappen van de Engelse plaatsnamen niet zo snel gebeuren. Bijkomend probleem is de onuitspreekbare indruk die Schotse en Ierse namen nalaten. Dat is niet gemakkelijk voor buitenlanders.
Dus laten we de Engelse staan en halen we de Schotse, Welshe en Ierse weg..... Probleem opgelost :twisted:
Ik weet alleen niet of dit de bevolking goed zal bevallen, dus laat het maar zoals het is.

@ Seat Ibiza en Vinny: :rofl2: :hahaHAHA:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 dec 2008, 15:53

De motorway bestaat nu exact 50 jaar, en dat is reden om een nieuw stuk snelweg te openen; de A74 (M) is nu omgebouwd naar M6 waardoor de gehele route tussen London en Glasgow een snelweg is. Het geopende stuk is ongeveer 10 kilometer lang bij Carlisle.

http://www.highways.gov.uk/news/pressre ... eid=168481

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 dec 2008, 12:11

^^Was ook nog wel een vreemd stukje expresweg rond de Schotse grens :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 dec 2008, 14:11

Een A xx (M) verbouwen kost natuurlijk geen geld; dat is immers slechts het overstickeren van het wegnummer. Een A xx naar A xx (M) verbouwen: dat is het ombouwen van een express- of gewone weg naar een autosnelweg...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 07 dec 2008, 16:02

Chris bedoelde denk ik:
De A74 is nu omgebouwd naar M6
de A74(M) is omgenummerd in M6
Blijft de vraag of de M74 is omgenummerd in M6.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 dec 2008, 17:18

Dat maakt de nummering gelijk een stuk logischer. De M8 en M9 liggen beide ook in Schotland :idea:

Als ik het artikeltje in de Britse pers goed begrijp is de weg gelijk als 2x3 opengesteld 8-)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 21 dec 2008, 22:13

marcel schreef:Blijft de vraag of de M74 is omgenummerd in M6.
Als ik het goed begrijp op Cbrd, sluit de M6 nu aan op de M74.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 feb 2009, 21:21

Een paar plaatjes uit Zuid-Engeland en Londen:
Afbeelding
Aankomst Eurostar in St. Pancras International.
Opvallend: In deze trein werd ook Nederlands gesproken (station Rijsel). Op St. Pancras hangt ook Franstalige informatie.

Afbeelding
Aankomst met South-West Trains op het station van Bournemouth. De treinen in Engeland zijn over het algemeen confortabel, maar wel duur. In de tegenspitsrichting worden soms op internet tickets tegen dumpprijzen verkocht.

Afbeelding
The Chine-hotel in Bournemouth. Mijn zusje werkt in dit hotel.

Afbeelding
Met een whirpool in de tuin (!)

Afbeelding
Kunst midden op een rotonde

Afbeelding
Aan zee

Oxford:
Afbeelding
Old school rules :D

Afbeelding
Wie weet waar deze zaal van bekend is?

Swanage
Afbeelding
Wegbeeld

Afbeelding
Harry is ook niet de jongste meer... :P

Afbeelding
Nog een behoorlijk eind lopen (over een echt modderpad)

Pole:
Afbeelding
Het viaduct is toch niet zo populair...

Londen:
Afbeelding
Hyde Park Corner

Afbeelding
0-mediaan

Afbeelding
Tower Bridge

Afbeelding
Alternatieve route: volg driehoekje...

Afbeelding
Scotch house

Afbeelding
Holland Park

Afbeelding
Maximumsnelheid: 24 km/h...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 25 feb 2009, 9:14

De zaal is ongetwijfeld een Harry Potter zaal.
Ik had die (aanvullende) kph borden nog niet eerder gezien in GB. Wellicht dat ze tegenwoordig in Noord-Ierland gebruikelijker zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 feb 2009, 9:24

Apart, dat bord met een maximumsnelheid in kilometers.

Dat in de Eurostar Nederlands wordt gesproken is toch niet opvallend? De trein vertrekt immers vanuit Brussel. De officiële site van Eurostar is bovendien ook in het Nederlands. In de Thalys worden toch ook drie of vier talen gesproken? :) Dat je op St Pancras International Franse teksten tegenkomt verbaast me ook niet. Omgekeerd kom je op Gare du Nord ook Engels en her en der wat Nederlands tegen. Op Gare Montparnasse en Gare d'Austerlitz kom je Spaans tegen. Op Gare de l'Est ongetwijfeld Duits en op Gare de Lyon en/of Gare de Bercy wellicht Italiaans.

Wie meerdere dagen wil treinen in Engeland is vaak goedkoper uit met een BritRail of InterRail One Country Pass. Want losse treinkaartjes kosten inderdaad een vermogen.

Verder een hoop mooie foto's! Engeland is zeker een prachtig land! :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 feb 2009, 18:56

Vinny schreef:Afbeelding
Scotch house
Bekend bord :)

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 apr 2009, 12:15

Op rippachtal.de vond ik deze foto van de laatste afrit op de M6 voor de Engels-Schotse grens. Een rechtdoordoel alsof men niet weet wat er achter de grens ligt, zonder de gebruikelijke toevoeging van grotere plaatsen waar de weg naartoe leidt. Bij internationale grenzen is dat al erg genoeg, maar als je het al gaat doen bij grenzen tussen de verschillende "deelstaten" van Groot-Brittannië? Is de bewegwijzering rondom de andere interne grenzen in Groot-Brittannië net zo?

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 apr 2009, 12:27

Zo'n foto heb ik ook, maar dan richting Wales:

Afbeelding.

Pas bij Bristol (deze foto is bij Bath genomen) zie je Cardiff verschijnen. Ik heb in Chester ook borden gezien die naar Wales verwijzen als doel, maar in GB heb je uiteraard ook borden met "North" en "South".

In Wales heb ik dan weer geen borden gezien richting "ENGLAND".

Misschien een ideetje voor Wallonië en Vlaanderen om maar af te zijn van de hoe-verwijs-je-naar-eenplaats-in-een-ander-taalgebied-aan-discussie? :twisted:

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 apr 2009, 12:39

In de tegengestelde richting op de M6 staat bij de laatste Schotse afrit voor de grens gewoon "The SOUTH" met enkele plaatsen erbij. Dus niet de krampachtige zoals men de boel vanuit Engeland benadert. Het idee dat je "SCOTLAND", "WALES" of "The SOUTH" op borden hebt staan in combinatie met plaatsnamen, dat moeten ze in GB zelf maar weten. Ik heb er niet zo heel veel mee. Alleen dat je bij het naderen van zo'n grens alleen nog maar kunt werken met een regio, dat vind ik toch wel heel vreemd.

Overigens zijn je taalproblemen met zo'n verwijzing natuurlijk nooit helemaal voorbij. Want in welke taal verwijs je naar dat andere landsdeel? Als je in Wales een bord tegenkomt met Lloegr, moet je nog steeds ook maar weten dat dat de weg is naar Engeland. Anderzijds zal het makkelijker zijn om alleen de namen van de landsdelen in de andere taal te onthouden (in België: Wallonië resp. Flandres) dan dat je namen als Eigenbrakel moet gaan leren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 apr 2009, 12:47

Lloegr kent inderdaad geen hond. Cymru dan weer wel wat meer, maar dat komt omdat Wales daarmee aardig adverteert op de toeristische markt. Zelf heb ik vanuit Wales gewoon "Engelse" doelen zien staan, soms vergezeld van een Welshe vertaling.

In België zal dat probleem wat minder zijn, "Wallonie" of "Flandres" zijn nog wel te achterhalen. Net als 'vroeger' als je vanuit Oostenrijk en Italië naar Joegoslavië moest, je ook moest rijden naar "Jugoslawien" of "Iugoslavia".

Nog een 'regiodoelenbord' van nabij Bristol
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 apr 2009, 20:20

Op rippachtal.de vond ik deze foto van de laatste afrit op de M6 voor de Engels-Schotse grens. Een rechtdoordoel alsof men niet weet wat er achter de grens lig
Ach in Nederland zou er iets als 'Knooppunt Kneuterheide' staan, dus op zich valt dat dan nog mee ;)
Lloegr kent inderdaad geen hond. Cymru dan weer wel wat meer, maar dat komt omdat Wales daarmee aardig adverteert op de toeristische markt. Zelf heb ik vanuit Wales gewoon "Engelse" doelen zien staan, soms vergezeld van een Welshe vertaling.
Ik vind dat een Engelse vertaling (al dan niet tussen haakjes) gewoon op de borden hoort! Jammer dat de overzichtelijkheid met 120 km/h een weinig achteruit gaat, maar ik wens herkenbare en zinvolle doelen op de bewegwijzering te lezen; niet een of ander systeem-autistisch correcte vorm, die 99% van de weggebruiker niets zegt...

Seat
autoweg

Bericht door Seat » ma 10 aug 2009, 11:12

Ik heb deze zomer een aardig stukje door Engeland gereden. Een aantal zaken viel mij op:

- Weinig snelwegen
- Snelwegen (Motorways) zijn vaak met zes stroken uitgerust, zowel op het platteland als rond Londen
- Tapers zijn uitgevoerd als twee op- of afritten vlak na elkaar met een stevige scheiding in het midden, goed te zien op de onderstaande foto van Google maps:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=m20& ... 5&t=k&z=17
- Veel A-wegen met vier stroken. Zeer korte opritten (soms haaks), af en toe stoplichten, geen vluchtstrook/vangrail.
- Veel rotondes of gewoon witte stippen op kruispunten, rotondes 'in' rotondes (elke afslag is z'n eigen rotonde) of rotondes geplakt aan rotondes (ofwel: voorrang verlenen bij het verlaten van de rotonde!).
- Beroerde bewegwijzering op de snelwegen
- Vriendelijke verkeersdeelnemers
- Veel auto's met dakkisten

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 10 aug 2009, 14:29

^^ Mijn ouders waren in juli ook in Engeland en ik heb een keer hun kaartenmateriaal bestudeerd. Wat mij vooral opviel was dat het snelwegennetwerk niet echt goed ontwikkeld is. Onderstaande dingen vielen mij op:

- Weinig snelwegen in Londen (enkel de ring en wat stadsinwaartse)
- Zeer veel korte stukken snelweg die aansluiten op expreswegen en gewone wegen
- Hele gebieden zonder snelwegen
- Expreswegen die verre van afgewerkt zijn en geen geheel vormen
- Soms vreemde nummeringen (A1(M))

Het lijkt erop dat men in Groot-Brittanië ooit ambitieus begonnen is aan de aanleg van een snel- en expreswegennetwerk, maar daarmee precies van de ene op andere dag gestopt is en nooit meer verder gedaan heeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 aug 2009, 14:37

De UK heeft veel Dual Carriageways die het gebrek aan snelwegen enigzins compenseren.

London is gewoon waardeloos.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 aug 2009, 19:22

De kwaliteit van het wegdek laat ook regelmatig te wensen over...