[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom
Ik durf echt niet te zeggen wat ik nu veiliger vindt:
1) Smart Motorway Section met 70 mph
2) Dual carriageway (freeflow, bijv A40) met 70 mph (en allerlei erftoegangen en fietsers op de rijbaan)
1) Smart Motorway Section met 70 mph
2) Dual carriageway (freeflow, bijv A40) met 70 mph (en allerlei erftoegangen en fietsers op de rijbaan)
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben inmiddels klaar met het bewerken van de foto's van mijn reis. Ik heb zo'n 80 % gebruikt (ruim 4000 van 5000) en heb er 7 weekenden over gedaan (minder dan gepland).
Ik moet een deel nog wel uploaden, maar dat heeft minder prioriteit.
Ik heb een C-nummer gezien aan de A350:

Helaas geen betere foto, maar ik kon daar nergens parkeren en dacht dat de foto beter zou zijn.
Het verbaast mij dat er geen straatnaam bij staat, ik betwijfel of mensen die daar wonen ooit van dit nummer gehoord hebben.
Iets heel anders: https://en.wikipedia.org/wiki/Fovant_Badges aan de A30:

Ik moet een deel nog wel uploaden, maar dat heeft minder prioriteit.
Ik heb een C-nummer gezien aan de A350:
Helaas geen betere foto, maar ik kon daar nergens parkeren en dacht dat de foto beter zou zijn.
Het verbaast mij dat er geen straatnaam bij staat, ik betwijfel of mensen die daar wonen ooit van dit nummer gehoord hebben.
Iets heel anders: https://en.wikipedia.org/wiki/Fovant_Badges aan de A30:
-
- polderweggetje
Ik denk dat dit beter werkt. In Nederland op bijvoorbeeld de A50 rijden er niet veel auto's over de spitsstrook omdat ze waarschijnlijk niet begrijpen dat je dan de doorgetrokken lijn mag passeren.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Je ziet het eigenlijk vrij weinig dat bergen of heuvels worden gebruikt voor een bepaalde boodschap. Het enige grote voorbeeld dat ik voor me kan halen is de Turks-Cypriotische vlag die je al van verre kunt zien vanuit Grieks-Cyprus.marcel schreef: ↑zo 21 aug 2022, 23:59 Iets heel anders: https://en.wikipedia.org/wiki/Fovant_Badges aan de A30:
En in Joegoslavië vond je regelmatig Tito terug op heuvels. Daar zijn soms nog sporen van te vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
In België lossen we dat op door een specifieke rijstrookmarkering te gebruiken voor spitsstroken. Een markering die we destijds zelfs van het VK hebben overgenomen.Skoda Fabia schreef: ↑ma 22 aug 2022, 12:40Ik denk dat dit beter werkt. In Nederland op bijvoorbeeld de A50 rijden er niet veel auto's over de spitsstrook omdat ze waarschijnlijk niet begrijpen dat je dan de doorgetrokken lijn mag passeren.

-
- expressweg
Er is dan ook geen speciale rijstrook. Dit is gewoon een snelweg met 2x4 rijstroken waarvan de vluchtstrook ontbreekt. Niet anders dan wat we in Nederland en België in de meeste tunnels hebben. En net als in die tunnels zijn er camera's en andere technische installaties aangebracht die stilstaande voertuigen kunnen herkennen en één of meerdere rijstroken kunnen afsluiten.
Het grote verschil is dat het VK dit op een veel grotere schaal heeft uitgerold. Mijn inschatting is dat dit komt doordat ze daar al gewend zijn aan doorgaande dual carriageways met 2x3 rijstroken zonder vluchtstrook, zoals de A1, A3 en A50. Vanaf dat punt is een snelweg met 2x4 rijstroken zonder vluchtstrook niet zo'n grote stap zijn.
-
- Voorzitter
In Albanië stond heel groot ENVER (van Enver Hoxha) op een berg. Later is dat veranderd in NEVER: https://www.btours.al/the-story-of-the- ... agu-berat/Palance schreef: ↑ma 22 aug 2022, 13:10Je ziet het eigenlijk vrij weinig dat bergen of heuvels worden gebruikt voor een bepaalde boodschap. Het enige grote voorbeeld dat ik voor me kan halen is de Turks-Cypriotische vlag die je al van verre kunt zien vanuit Grieks-Cyprus.marcel schreef: ↑zo 21 aug 2022, 23:59 Iets heel anders: https://en.wikipedia.org/wiki/Fovant_Badges aan de A30:
En in Joegoslavië vond je regelmatig Tito terug op heuvels. Daar zijn soms nog sporen van te vinden.
Inmiddels zijn de letters nauwelijks meer zichtbaar: https://www.google.com/maps/place/Mal+S ... 32!5m1!1e4
Op El Peñón de Guatapé, ook wel Piedra del Peñol, in Colombia is een grote G te zien en het begin van een U. Deze berg ligt tussen El Peñol en het kleinere plaatsje Guatapé. Beide plaatsen 'claimden' de berg, op een dag besloot men in Guatapé dat de naam van hun dorp op de berg moest verschijnen. In El Peñol waren ze daar niet blij mee, en uiteindelijk werd de uitvoering stilgelegd. Ik was er vorig jaar en het is nog altijd overduidelijk te zien: https://www.google.nl/maps/@6.2214946,- ... 312!8i6656
In Hongkong heb je Checkerboard Hill, waar op een muur aan de zijkant van de heuvel een dambordpatroon geschilderd was (en inmiddels weer herkenbaar gerestaureerd was) dat tot 1998 als herkenningsteken diende voor piloten die op baan 13 van de luchthaven Kai Tak moesten landen. Dat was best lastig, want de aanvliegroute verliep tussen de hoogbouw door en bij het dambord moest een scherpe rechterbocht gemaakt worden. Tussen ca. 3:10 en 3:25 is in dit filmpje uit 1998 Checkerboard Hill te zien:
Link
-
- 4x3 autosnelweg
Er is best wel wat kritiek op de smart motorway-structuur. Tot op het punt dat is besloten ze voorlopig niet meer aan te leggen. Het verwijt is dat mensen zich onveilig voelen zonder vluchtstrook, en dat is dan nog wat versterkt door het feit dat er dodelijke ongelukken zijn geweest waarbij mensen stilvielen op de linkerstrook en, hoewel de die strook werd afgekruist, er toch vol een vrachtwagen op in reed. Geconcludeerd is dat er geen statistiek is dat op smart motorways meer dodelijke ongelukken gebeuren -te weinig data-, maar het is allemaal wankel. Dat pleit er dan tenminste voor om een fatsoenlijke vluchtstrook te handhaven wanneer het verkeer er niet specifiek om vraagt, oftewel op minder drukke tijdstippen. En dat vraagt dan meteen weer speciale markering.verfmeer95 schreef: ↑ma 22 aug 2022, 17:16 Er is dan ook geen speciale rijstrook. Dit is gewoon een snelweg met 2x4 rijstroken waarvan de vluchtstrook ontbreekt. Niet anders dan wat we in Nederland en België in de meeste tunnels hebben. En net als in die tunnels zijn er camera's en andere technische installaties aangebracht die stilstaande voertuigen kunnen herkennen en één of meerdere rijstroken kunnen afsluiten.
Het grote verschil is dat het VK dit op een veel grotere schaal heeft uitgerold. Mijn inschatting is dat dit komt doordat ze daar al gewend zijn aan doorgaande dual carriageways met 2x3 rijstroken zonder vluchtstrook, zoals de A1, A3 en A50. Vanaf dat punt is een snelweg met 2x4 rijstroken zonder vluchtstrook niet zo'n grote stap zijn.
De parallel dat Britten ook expreswegen zonder vluchtstrook gewend zijn vind ik sowieso een gevaarlijke. Want wat mij betreft hangt dat sterk samen met de intensiteit op de route. De expreswegen zijn van oudsher de minder drukke zijtakken van de hoofdroutes noord-zuid. Ja natuurlijk kan dat uit zonder vluchtstrook. Als je datzelfde gaat doen op een overvolle 2x3 wordt gewoon een heel ander verhaal.
-
- Moderator
Ze hadden tenminste veel frequenter pechhavens kunnen toevoegen. Nu liggen ze kennelijk nogal eens 2 kilometer of meer uit elkaar.
Maar goed, het onderstreept toch wel het nut van vluchtstroken. Dat is al vaak afgeschreven 'want voertuigen hebben veel minder vaak pech'.
Maar goed, het onderstreept toch wel het nut van vluchtstroken. Dat is al vaak afgeschreven 'want voertuigen hebben veel minder vaak pech'.
-
- 4x3 autosnelweg
Die frequentie is inderdaad hoog. Dan wordt feitelijk vertrouwd op het idee dat dan wel snel genoeg wordt gesignaleerd dat er iets aan de hand is, in geen tijd de rijstrook is afgekruist en dat mensen zich daar dan ook aan houden. Maar ieder systeem is zo zwak als zijn zwakste schakel, en dat zullen vaak de andere weggebruikers zijn. De kansen op zo’n afsluiting-scenario verkleinen met meer vluchthavens is niet onlogisch.
En los daarvan gaat zoiets dus tussen de oren zitten. Ik herinner me nog goed hoe ik met mijn vrouw voor het eerst over een Italiaanse superstrada reed (van de eerste generatie) en zij zich nou niet zo senang voelde omdat zeer zichtbaar was dat je in voorkomend geval nergens heen kon. Tegenwoordig zit mijn vrouw ontspannener achter het stuur, maar het is tekenend, en de Britse perceptie van onveiligheid verbaast niet. Die perceptie wordt dan misschien niet gesteund door concrete grotere onveiligheid, net zoals je ziet bij Franse Routes Nationales met rijen bomen erlangs, maar het gevoel kun je niet helemaal uitsluiten.
En los daarvan gaat zoiets dus tussen de oren zitten. Ik herinner me nog goed hoe ik met mijn vrouw voor het eerst over een Italiaanse superstrada reed (van de eerste generatie) en zij zich nou niet zo senang voelde omdat zeer zichtbaar was dat je in voorkomend geval nergens heen kon. Tegenwoordig zit mijn vrouw ontspannener achter het stuur, maar het is tekenend, en de Britse perceptie van onveiligheid verbaast niet. Die perceptie wordt dan misschien niet gesteund door concrete grotere onveiligheid, net zoals je ziet bij Franse Routes Nationales met rijen bomen erlangs, maar het gevoel kun je niet helemaal uitsluiten.
-
- 2x2 autosnelweg
Goh, dan verschilt het eigenlijk zeer weinig van onze snelwegen met spitsstroken. Ook deze zijn aangelegd in de plaats van pechstoken, hebben slimme signalering en pechhavens om de 500 meter. Het verschil is dat de weggebruikers toch ergens bewuster bezig zijn met het gegeven door specifieke wegmarkeringen te gebruiken.verfmeer95 schreef: ↑ma 22 aug 2022, 17:16Er is dan ook geen speciale rijstrook. Dit is gewoon een snelweg met 2x4 rijstroken waarvan de vluchtstrook ontbreekt. Niet anders dan wat we in Nederland en België in de meeste tunnels hebben. En net als in die tunnels zijn er camera's en andere technische installaties aangebracht die stilstaande voertuigen kunnen herkennen en één of meerdere rijstroken kunnen afsluiten.
Bijkomend heeft men door die wegmarkeringen bij wet kunnen vastleggen dat het gebruik van de spitsstrook niet is toegestaan bij defecte signalering. Als we tien jaar teruggaan in de tijd, had de allereerste spitsstrook in Vlaanderen wegmarkeringen van een reguliere rijstrook. Dat is toen relatief snel aangepast geweest omdat het nogal tot verwarring leidde. Vandaar dat het opmerkelijk is dat men in het VK net de omgekeerde beweging heeft gemaakt.
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Wegen met vluchtstrook zijn 5-10% veiliger dan wegen zonder. Wegbeheerders kunnen dat compenseren met een lagere maximumsnelheid.De parallel dat Britten ook expreswegen zonder vluchtstrook gewend zijn vind ik sowieso een gevaarlijke. Want wat mij betreft hangt dat sterk samen met de intensiteit op de route. De expreswegen zijn van oudsher de minder drukke zijtakken van de hoofdroutes noord-zuid. Ja natuurlijk kan dat uit zonder vluchtstrook. Als je datzelfde gaat doen op een overvolle 2x3 wordt gewoon een heel ander verhaal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Nog over maximumsnelheid: smart motorways hebben dynamische maximumsnelheid, waarbij als uitgangspunt de reguliere maximumsnelheid voor wegen met gescheiden rijbanen geldt van 70 mph (112 km/h). Dus da’s ietsje hoger dan wat je in Nederland meestal ziet bij geopende spitsstrook. Die 12 km/h zou nog uit kunnen. Maar als eenzelfde vmax geldt voor autosnelwegen mét vluchtstrook, smart motorways, expreswegen zonder vluchtstrook en zelfs dual carriageways met rotondes (hoewel daar in mijn ervaring vaak eerder 60 staat aangegeven), geeft dat ergens een verkeerd signaal af. Bijkomend probleem is dat het op een motorway, wanneer geen afwijkende snelheid staat aangegeven, volkomen geaccepteerd is om met een personenauto eerder tegen de 80mph aan gaan zitten, en 130 km/h op een snelweg zonder vluchtstroken lijkt me elders toch niet aan de orde. Ga als uitgangspunt terug naar 60mph op alles wat geen vluchtstrook heeft en je geeft denk ik een goede nudge af aan de weggebruiker. Wel eentje die ongetwijfeld gevoelig zal liggen bij met name de mensen die reguliere expreswegen gebruiken.
-
- 4x5 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Met een
(60mph dus) gaat het wat mij betreft prima, en dan mogen de mensen in het verkeerscentrum eventueel verder verlagen. Niets aan hebben staan en dan vertrouwen op verkeerscentrum betekent dat er rond de 130 wordt gereden op een 2x4 weg zonder vluchtstroken, totdat zich een incident voordoet en verkeerscentrum ingrijpt. Dat lijkt me te hoog - 100 of 110 is niet voor niets de gangbare maximumsnelheid op substandaard autosnelwegen in andere landen. Het maximaal haalbare lijkt me niets aangeven (dus 70mph) en daar dan streng op handhaven. Waar in Engeland dus nu een idee heerst dat je je op snelwegen tot 80mph nergens zorgen over hoeft te maken, zodat dus ook 80mph wordt gereden.

-
- 4x5 autosnelweg
Het permanent aandoen van de matrixborden kost zeker te veel geld 

-
- 4x3 autosnelweg
Het past hoe dan ook minder in het juichverhaal “kijk ons eens smart doen - we verhogen de capaciteit van de snelweg met alleen technologie.” Een tegenprestatie als “moet je wel je snelheid reduceren” doet het minder. Er zou nog eens iemand met het idee kunnen komen dat je beter kunt werken naar een echte verbreding.
Of veiligheid: zoals in bijna ieder “Brittannia rules the waves” gaat het gepaard met een “Brittannia waives the rules.” Regeltjes die er zijn in het belang van zwakkere partijen die juichend worden geslachtofferd door de heersende klasse totdat de wal het schip uiteindelijk keert.
Of veiligheid: zoals in bijna ieder “Brittannia rules the waves” gaat het gepaard met een “Brittannia waives the rules.” Regeltjes die er zijn in het belang van zwakkere partijen die juichend worden geslachtofferd door de heersende klasse totdat de wal het schip uiteindelijk keert.
-
- 2x2 autosnelweg
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- verkeersader
Engeland verhoging snelheid snelwegen cq afschaffen
Vanochtend is mij ter ore gekomen dat premier Truss van het Verenigd Koninkrijk de maximale toegestane snelheid volledig wil afschaffen op de snelheid.
Wat is jullie idee?
https://www.autovisie.nl/nieuws/onbeper ... eer-uniek/
Wat is jullie idee?
https://www.autovisie.nl/nieuws/onbeper ... eer-uniek/
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Engeland verhoging snelheid snelwegen cq afschaffen

Laten we beginnen met de context waarin mevrouw Truss dingen roept. Dit is een conservatieve politica in een lange traditie die a bonfire of regulations belooft aan het (overwegend witte welgestelde) electoraat. Lekker goedkoop scoren in de interne verkiezingen van de Tories, want daar praat je over maar iets van 100.000 stemmen binnen een groep die totaal niet representatief is voor de samenleving. Dingen roepen over harder mogen rijden zonder het te hebben over de achterkant van veiligheid doet het dan goed. En nu is mevrouw premier. Haar Lalaland-tijd waar ze zich alleen maar hoefde te bekommeren om de rijken is voorbij. En dat zal ze echt wel gaan doen, hoezeer ze voor de verkiezingen ook haar best heeft gedaan zich als een Boris-kloon neer te zetten.
In de afgelopen week heeft ze uiteindelijk niet meer gezegd dan dat de maximumsnelheden tegen het licht moeten worden gehouden, zeker in de context van het mislukte experiment met smart motorways (bron). Het idee van over op Duits systeem was niet van haar, maar lag besloten in een vraag die een partij-lid (zie hierboven wat voor mensen dat zijn) haar had gesteld. En zij heeft niet meer gezegd dan “ik ga kijken naar maximumsnelheid en neem het smart motorway-gebeuren daarin mee.” Een concreet plan voor 80 mph of zelfs onbeperkt kun je daar niet van maken.
Mevrouw heeft in het verleden wel dingen gezegd als “schrap de maximumsnelheid, want dat verhoogt de productiviteit in de economie”, zich met andere woorden neergezet als iemand die weinig nadenkt over de verkeersveiligheid. Maar de wal zal dát schip echt wel keren. Overigens vind ik dat het Britse maximumsnelheden-systeem inderdaad wel op de schop mag. Enkelbaans wegen zouden omlaag moeten naar 60 mph, volwaardige autosnelwegen kunnen best naar 80. En dan heb je nog de klaagzang over de smart motorways waar maximumsnelheid er maar één van is. Genoeg te doen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 sep 2022, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Wel duidelijk dat het Verenigd Koninkrijk een land is geworden waar de 'motorways' 'smarter' zijn dan de 'PM's' 

-
- 4x3 autosnelweg

Voor al het overige ben ik op voorhand allerminst onder de indruk van een mevrouw die als voornaamste programma het genoemde bonfire lijkt te hebben dat alleen de welgestelde Engelsen gaat helpen. Uiteraard samen met belastingverlaging met dat als voornaamste effect - hoewel het vast ook een beetje gaat helpen bij de Engelse gezinnen met een enorm gasprijs/inflatie-probleem, wat als voornaamste reden is aangevoerd. Sowieso heb ik weinig vertrouwen in iemand wiens voornaamste credential bij de Tory-leden lijkt te bestaan uit het feit dat ze van de twee kandidaten het dichtste bij Boris Johnson leek te staan. Maar dat is vast een kwestie van hoe ik politiek in de wedstrijd zit

-
- expressweg
Ik zie sommige al verwijzen naar de verborgen WEF-agenda, waar deze dame afgelopen bijeenkomst nog gespot is.Pino schreef: ↑wo 07 sep 2022, 11:42Waar de PM zegt dat het smart motorway-gebeuren totaal mislukt is, moet je misschien toch zeggen dat zij slimmer is dan de smart motorways. Want dat klopt als eerder besproken wel.
Voor al het overige ben ik op voorhand allerminst onder de indruk van een mevrouw die als voornaamste programma het genoemde bonfire lijkt te hebben dat alleen de welgestelde Engelsen gaat helpen. Uiteraard samen met belastingverlaging met dat als voornaamste effect - hoewel het vast ook een beetje gaat helpen bij de Engelse gezinnen met een enorm gasprijs/inflatie-probleem, wat als voornaamste reden is aangevoerd. Sowieso heb ik weinig vertrouwen in iemand wiens voornaamste credential bij de Tory-leden lijkt te bestaan uit het feit dat ze van de twee kandidaten het dichtste bij Boris Johnson leek te staan. Maar dat is vast een kwestie van hoe ik politiek in de wedstrijd zit![]()
-
- 4x5 autosnelweg
Is wel makkelijk om stokken te vinden om honden mee te slaan.
Zo'n beetje alle bijeenkomsten die de 'elite' organiseert kun je dan in twijfel trekken. Of in Wappie-taal: daar gaan ze manieren verzinnen om nog meer kinderen te ontvoeren zodat ze die als reptielmens kunnen opeten

Zo'n beetje alle bijeenkomsten die de 'elite' organiseert kun je dan in twijfel trekken. Of in Wappie-taal: daar gaan ze manieren verzinnen om nog meer kinderen te ontvoeren zodat ze die als reptielmens kunnen opeten

-
- 4x3 autosnelweg
WEF (en andere “geheime wereldregering”) complottheorieën zijn heerlijk. Want als iedereen met elkaar onder één hoedje speelt, is het dus óf de regering die iets doet om ons allemaal tot slaaf van de overheid -dus die WEF-kliek- te maken; óf de regering die niet ingrijpt terwijl we allemaal tot slaaf van het bedrijfsleven worden gemaakt. Of zelfs dereguleert. Uiteindelijk is het bedrijfsleven bevoordelen ook alleen maar diezelfde kliek met de verborgen agenda.
Was je in Davos? Hoor je erbij. Was je niet in Davos? Doorzichtige truc maar we weten toch wel dat je erbij hoort.
Was je in Davos? Hoor je erbij. Was je niet in Davos? Doorzichtige truc maar we weten toch wel dat je erbij hoort.

-
- 2x2 autosnelweg
Re: Engeland verhoging snelheid snelwegen cq afschaffen
Dat is het toch al? Alleen bij gescheiden rijbanen is het 70. Wat ik overigens vorig jaar nog niet eens wist - ik dacht dat alleen snelwegen 70 hadden (zoals in Ierland met 100 / 120).
-
- 4x3 autosnelweg
Ja je hebt gelijk. Maar nog steeds meer dan genoeg wegen met gescheiden rijbanen buiten de bebouwde kom die de 70 niet waard zijn. Bijvoorbeeld omdat ze om de haverklap rotondes hebben.
-
- 2x2 autosnelweg
Naast ruim 5000 km met de auto ben ik ook met de trein onderweg geweest, o.a. van Exeter naar Penzance.
Ik ben daar vooral naartoe gegaan omdat mijn moeder er gewoond heeft.
Foto's van de A30: in de buurt van Exeter en Penzance
Naar het oosten 85 foto's
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... VQWU04cEtR
Naar het westen 87
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1tY1loR053
Het is een expresweg, maar hier en daar is een gelijkvloerse kruising

Welkomsteen

Afkorting PZ

Het huis waar mijn moeder woonde moest wijken voor de nieuwe A30. Het moet hier ongeveer geweest zijn.

Begin van het primary route gedeelte. De hoofdbestemming Redruth kende ik niet eens.

Bij de M5 een bord met rijstrokenverdeling zoals op snelwegen. Er is geen verwijzing naar het vervolg van de A30 via de M5

Ik ben daar vooral naartoe gegaan omdat mijn moeder er gewoond heeft.
Foto's van de A30: in de buurt van Exeter en Penzance
Naar het oosten 85 foto's
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... VQWU04cEtR
Naar het westen 87
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1tY1loR053
Het is een expresweg, maar hier en daar is een gelijkvloerse kruising
Welkomsteen
Afkorting PZ
Het huis waar mijn moeder woonde moest wijken voor de nieuwe A30. Het moet hier ongeveer geweest zijn.
Begin van het primary route gedeelte. De hoofdbestemming Redruth kende ik niet eens.
Bij de M5 een bord met rijstrokenverdeling zoals op snelwegen. Er is geen verwijzing naar het vervolg van de A30 via de M5