[UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

omNOMNOMNOM
verkeersader

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door omNOMNOMNOM »

Chris schreef: ma 19 aug 2024, 13:58 Mijn ouders hebben een rondreis van 3 weken door Zuid-Engeland gemaakt, langs de kusten van Dover naar Land's End via de zuidkust en dan iets noordelijker terug (nog wel ten zuiden van de M4, langs Londen over de M25-zuid).

Wat ze opviel:
* wat op de kaart leuke routes leek, bleek in de praktijk volkomen niks aan te zijn, dit komt doordat dit soort wegen nagenoeg 100% omzoomd zijn door heggen. 'je ziet eigenlijk nooit wat'. Dat viel ze echt erg tegen.
* door die heggen kan je van zijwegen eigenlijk niks zien als je een weg wil opdraaien
* enorme files bij Stonehenge
* slechte staat van veel wegen
* grote hoeveelheid roadkill
* armoedige plaatsen, een land in verval, buiten de toeristische hotspots
* overdaad aan markeringen en teksten op het wegdek
En dan te bedenken dat je ouders nog in het rijke zuiden van Engeland zijn geweest. Ik heb vanwege m'n Britse vriendin regelmatig het genoegen in de Britse Midlands te komen, daar sla ik af en toe wel achterover wanneer ik de toestand zie. Ik verbaas me er ook altijd over hoe slecht de huizen zijn gebouwd, en de prijzen die ervoor gevraagd worden zijn werkelijk krankjorum.

De mooiste gebieden in Engeland zijn mijns inziens overigens het Lake District, Peak District en de Yorkshire Dales. Die zijn qua landschap ook vergelijkbaar met grote delen van Schotland waardoor er weinig hoge begroeiing voorkomt.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ben nu een paar dagen in Engeland en:

1) Armoedig: hangt misschien af van waar je bent, maar gedeeltelijk zeker waar.
2) Slechte staat van wegen: klopt. Zelfs op motorways. Afgewisseld met betere stukken, maar ook die stukken zijn geen biljartlaken.
3) Markeringen en teksten op de weg: yep. Bij grote rotondes eigenlijk wel handig. Je ziet meteen welke rijstrook je moet hebben voor een bepaalde richting.

Andere observaties: de meeste motorways hebben 2x3 rijstroken. Er zijn ook aardige stukken 2x4, daarbij hebben ze de oorspronkelijke 3 rijstroken iets naar rechts, richting middenberm, verschoven, waardoor de vluchtstrook tot een rijstrook kon worden omgevormd. Een redresseerstrook onbreekt vaak. Je rijdt soms akelig dicht langs de geleiderail. Elke halve mijl zo ongeveer is een vluchthaven aangelegd die groot én breed genoeg is voor een vrachtwagen en politie auto tegelijk. ;)

Engelsen houden op motorways onvoldoende links. Het komt voor dat ze bijvoorbeeld gewoon in de middelste rijstrook blijven hangen terwijl de meest linker rijstrook leeg is. Van voldoende afstand houden hebben ze ook nog nooit gehoord. Ook vrachtwagens maken zich er schuldig aan. Deze "klevers" rijden op hooguit 3 tot 5 meter achter een langzamer voertuig. En ik heb zelfs nóg korter gezien, tussen twee vrachtwagens. Levensgevaarlijk! :nuts:

De vmax op de motorway is omgerekend 112 kmh, maar vaak wordt er iets harder gereden. Zo rond 120, 125 op de meest rechter rijstrook, de "fast lane". In het midden 110 - 115 en geheel links onder de 110.

Wat mij ook opviel is dat, in tegenstelling tot Nederland, vrachtwagens kennelijk alleen de meest rechter rijstrook niet mogen gebruiken. Het komt dus voor dat op motorways met 4 rijstroken, rijstroken 1, 2 én 3 (geteld vanaf links, dus meest linkse rijstrook is rijstrook 1) bezet zijn door vrachtwagens. Dat merk je meteen omdat dit de doorstroming niet ten goede komt. Iedereen in de remmen voor een langzamer voertuig geheel rechts. Zodra er vrij baan is, wordt af en toe zelfs links ingehaald.

Op andere wegen met 2 rijstroken wordt minder vaak flink doorgereden. Men houdt zich redelijk aan de maximum snelheid van 70 mph, waarbij situaties voorkomen waarbij in Nederland zo'n weg versmald en tot 80 kmh zou worden afgewaardeerd. Ook andere maximum snelheden worden in het algemeen redelijk goed nageleefd.

Links rijden wende vrij snel, maar ik heb er dan ook ervaring mee. Ik vind het zelfs leuk. :woop:

Minpunt: op een normale weg met verkeer in twee richtingen, zie je een tegenligger rechts pas veel later als je gewend bent, mocht je de pech hebben (en dat had ik) achter een vrachtwagen te stranden. Ik dénk er zelfs niet aan om te gaan inhalen. Omdat ik links zit, en alleen ben, kan ik een tegenligger pas volledig zien als ik helemaal rechts ga rijden. Op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer dus. Dat is Russische roulette spelen en komt overeen met zelfmoord. Ik kan niet om de vrachtwagen heen kijken, zogezegd. Dus blijf ik er braaf achter.

Nog twee nadelen als je alleen onderweg bent in een voertuig met links stuur in Engeland:
1) ik kan geen gebruik maken van parkeergarages. De automaat om een kaartje te trekken, staat immers rechts. Idem bij het uitrijden. Mijn rechterarm is niet uitschuifbaar. :lol: Uitstappen? Heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd, maar een open parkeerplaats is altijd wel te vinden. Ok, moet je misschien 10 minuten langer lopen naar het centrum, maar dat vind ik niet erg.
2) ik rij niet als het donker is. De verlichting van mijn auto is uiteraard afgesteld op rechts verkeer. Bij links rijden verblind je tegenliggers. Tot mijn verbazing heeft mijn auto geen knopje om de afstelling van de verlichting op links verkeer om te zetten. Ik zou dus met tape aan de gang moeten, is mij teveel moeite. Ook kmh in mph omzetten kan niet, dus maar een staatje gemaakt met een omrekening van mph naar kmh, zo is 40 --> 65. Dus 70. En voor de zekerheid ook de tekst: "LINKS rijden, RECHTS kijken", om te voorkomen dat ik, zeker in de ochtend, ineens naar de rechter weghelft uitwijk... Dat staatje heb ik op het stuur geplakt. :)

Wat mijn navigatie dan wel doet, is rekening houden met links rijden. Moet ik op een rotonde rechtsaf, dan zegt de navigatie: "neem de derde afslag" en dat wordt ook grafisch zo getoond. Bij rechts verkeer zou het natuurlijk de eerste afslag zijn.

En verder? Vriendelijke mensen, die Engelsen. Mooi land ook wel. Ik reed vandaag in één keer vanuit Dover naar Nottingham en ben inmiddels in mijn hotel bij Milton Keynes.
:D
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:062) ik rij niet als het donker is. De verlichting van mijn auto is uiteraard afgesteld op rechts verkeer. Bij links rijden verblind je tegenliggers. Tot mijn verbazing heeft mijn auto geen knopje om de afstelling van de verlichting op links verkeer om te zetten. Ik zou dus met tape aan de gang moeten, is mij teveel moeite. Ook kmh in mph omzetten kan niet, dus maar een staatje gemaakt met een omrekening van mph naar kmh, zo is 40 --> 65. Dus 70. En voor de zekerheid ook de tekst: "LINKS rijden, RECHTS kijken", om te voorkomen dat ik, zeker in de ochtend, ineens naar de rechter weghelft uitwijk... Dat staatje heb ik op het stuur geplakt. :)
Dat verblinden valt wel mee, maar als je het echt wil voorkomen kun je bij veel tankstations, zeker in het zuidoosten van het land, zulke speciale stickers kopen. Hoef je ook niet met tape te klooien. En mph: ik heb gewoon Google Maps aan op de telefoon voor de navigatie, en die geeft in landen die mph gebruiken de snelheid ook aan in mph. Ik let daar meer op dan op mijn eigen snelheidsmeter als ik in Engeland rij.
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06Op andere wegen met 2 rijstroken wordt minder vaak flink doorgereden. Men houdt zich redelijk aan de maximum snelheid van 70 mph, waarbij situaties voorkomen waarbij in Nederland zo'n weg versmald en tot 80 kmh zou worden afgewaardeerd. Ook andere maximum snelheden worden in het algemeen redelijk goed nageleefd.
Ik neem aan dat je 2 rijbanen bedoelt? Op sommige van die wegen is de Vmax van 70 mph dan nog best stevig. Ik reed hier anderhalve week geleden, en dan is 70 mph echt snel: https://www.google.com/maps/@51.7033326 ... FQAw%3D%3D

Ook heb je soms nog quasi-dorpspassages waar je gewoon met 70 mph doorheen mag jakkeren, zoals op de A12 bij Rivenhall End: https://www.google.com/maps/@51.8170711 ... FQAw%3D%3D
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik bedoelde inderdaad 2 rijbanen. Dus 2x2 wegen. ;)
En ja, sommige plekken mag je met 70 mph passeren, terwijl dat eigenlijk niet kan.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 ^^ Ben nu een paar dagen in Engeland en:

1) Armoedig: hangt misschien af van waar je bent, maar gedeeltelijk zeker waar.
2) Slechte staat van wegen: klopt. Zelfs op motorways. Afgewisseld met betere stukken, maar ook die stukken zijn geen biljartlaken.
3) Markeringen en teksten op de weg: yep. Bij grote rotondes eigenlijk wel handig. Je ziet meteen welke rijstrook je moet hebben voor een bepaalde richting.

Andere observaties: de meeste motorways hebben 2x3 rijstroken. Er zijn ook aardige stukken 2x4, daarbij hebben ze de oorspronkelijke 3 rijstroken iets naar rechts, richting middenberm, verschoven, waardoor de vluchtstrook tot een rijstrook kon worden omgevormd. Een redresseerstrook onbreekt vaak. Je rijdt soms akelig dicht langs de geleiderail. Elke halve mijl zo ongeveer is een vluchthaven aangelegd die groot én breed genoeg is voor een vrachtwagen en politie auto tegelijk. ;)

Engelsen houden op motorways onvoldoende links. Het komt voor dat ze bijvoorbeeld gewoon in de middelste rijstrook blijven hangen terwijl de meest linker rijstrook leeg is. Van voldoende afstand houden hebben ze ook nog nooit gehoord. Ook vrachtwagens maken zich er schuldig aan. Deze "klevers" rijden op hooguit 3 tot 5 meter achter een langzamer voertuig. En ik heb zelfs nóg korter gezien, tussen twee vrachtwagens. Levensgevaarlijk! :nuts:

De vmax op de motorway is omgerekend 112 kmh, maar vaak wordt er iets harder gereden. Zo rond 120, 125 op de meest rechter rijstrook, de "fast lane". In het midden 110 - 115 en geheel links onder de 110.

Wat mij ook opviel is dat, in tegenstelling tot Nederland, vrachtwagens kennelijk alleen de meest rechter rijstrook niet mogen gebruiken. Het komt dus voor dat op motorways met 4 rijstroken, rijstroken 1, 2 én 3 (geteld vanaf links, dus meest linkse rijstrook is rijstrook 1) bezet zijn door vrachtwagens. Dat merk je meteen omdat dit de doorstroming niet ten goede komt. Iedereen in de remmen voor een langzamer voertuig geheel rechts. Zodra er vrij baan is, wordt af en toe zelfs links ingehaald.
Dit stuk van je observatie kan ik me best flink in vinden op de klevers na. Daar had ik eigenlijk geen last van maar dat heeft misschien ook te maken met dat ik zelf voor een groot deel ook gewoon 120 reed ipv. 113. Inhalen over links deed ik op een gegeven moment ook heel veel. Ik ergerde me kapot aan de onnodig rechtsrijders. B(
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 Op andere wegen met 2 rijstroken wordt minder vaak flink doorgereden. Men houdt zich redelijk aan de maximum snelheid van 70 mph, waarbij situaties voorkomen waarbij in Nederland zo'n weg versmald en tot 80 kmh zou worden afgewaardeerd. Ook andere maximum snelheden worden in het algemeen redelijk goed nageleefd.
Mja die 70 mph wegen vond ik niet zo veel aan. Al helemaal niet in Milton Keynes waar tussen rotondes gewoon stukken 70 mph gold en men ook echt naar die 70 trok. Het slaat nergens op. Die wegen mogen wmb dan ook terug naar 50 mph...

Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 Minpunt: op een normale weg met verkeer in twee richtingen, zie je een tegenligger rechts pas veel later als je gewend bent, mocht je de pech hebben (en dat had ik) achter een vrachtwagen te stranden. Ik dénk er zelfs niet aan om te gaan inhalen. Omdat ik links zit, en alleen ben, kan ik een tegenligger pas volledig zien als ik helemaal rechts ga rijden. Op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer dus. Dat is Russische roulette spelen en komt overeen met zelfmoord. Ik kan niet om de vrachtwagen heen kijken, zogezegd. Dus blijf ik er braaf achter.
Is een nadeel maar vond ik niet een heel groot nadeel..
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 Nog twee nadelen als je alleen onderweg bent in een voertuig met links stuur in Engeland:
1) ik kan geen gebruik maken van parkeergarages. De automaat om een kaartje te trekken, staat immers rechts. Idem bij het uitrijden. Mijn rechterarm is niet uitschuifbaar. :lol: Uitstappen? Heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd, maar een open parkeerplaats is altijd wel te vinden. Ok, moet je misschien 10 minuten langer lopen naar het centrum, maar dat vind ik niet erg.
Maat gewoon uitstappen de meeste mensen hebben er gewoon begrip voor. Zelfs op de tolwegen :lol:
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 2) ik rij niet als het donker is. De verlichting van mijn auto is uiteraard afgesteld op rechts verkeer. Bij links rijden verblind je tegenliggers. Tot mijn verbazing heeft mijn auto geen knopje om de afstelling van de verlichting op links verkeer om te zetten. Ik zou dus met tape aan de gang moeten, is mij teveel moeite.
Je weet dat het verplicht is om zulke stickers te hebben als je je lampen niet om kan zetten? Want ook met regen en zicht met minder dan 100m moet je dimlicht voeren in de UK. Als je dan je tegenliggers verblind heb je een probleem. Ook je dagrijlicht kan anderen verblinden. Gauw met de stickers aan de gang dus als je een boete wil voorkomen...
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 Ook kmh in mph omzetten kan niet, dus maar een staatje gemaakt met een omrekening van mph naar kmh, zo is 40 --> 65. Dus 70. En voor de zekerheid ook de tekst: "LINKS rijden, RECHTS kijken", om te voorkomen dat ik, zeker in de ochtend, ineens naar de rechter weghelft uitwijk... Dat staatje heb ik op het stuur geplakt. :)
Zou gewoon Waze gebruiken. Waze rekent precies de mijlen om naar kilometers zonder enige moeite zodat je een beeld hebt van hoe hard je exact mag rijden. En als je 30 mph mag dan is het echt niet erg als je 50 ipv 48 rijdt. Flitsers hebben sowieso wel grotere marges. Op de snelweg als er een melding van een flitser of average speed check is zou ik me wel heel goed aan de snelheid houden.
PeterSchoeber schreef: ma 19 aug 2024, 22:17 Een beetje flauw misschien maar met de trein heb je nergens last van en kom je over werkelijk heel erg mooie spoorlijnen als je buiten de grote steden komt. Heb het ongeveer 10 keer gedaan in de 80-er en 90-er jaren van de vorige eeuw.
Toen waren treinen in de UK nog betaalbaar. Tegenwoordig betaal je bijna €200 voor een treinkaart van Londen naar Manchester...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Even wat anders: Nieuwe video van de UK! De M6 rondom Birmingham. Best een leuk stukje weg als je het mij vraagt maar wel ongekend druk. Dit was opgenomen rond 14:30 's-middags.
Link
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Leuke observaties over rijden in het VK. Ik heb er zelf geen rijervaring. Voor wat betreft gebruik van mph, met een druk op de knop in de boordcomputer geeft mijn snelheidsmeter de waarde in mph aan.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

sven_engelen schreef: do 29 aug 2024, 1:13 Je weet dat het verplicht is om zulke stickers te hebben als je je lampen niet om kan zetten? Want ook met regen en zicht met minder dan 100m moet je dimlicht voeren in de UK. Als je dan je tegenliggers verblind heb je een probleem. Ook je dagrijlicht kan anderen verblinden. Gauw met de stickers aan de gang dus als je een boete wil voorkomen...
Hier maalt dus in de praktijk echt he-le-maal niemand om hè? Ik heb er inmiddels tientallen ritten met vele duizenden mijlen opzitten in de UK en hier is dus echt nog nooit aandacht aan besteed. Als courtesy stel ik mijn in hoogte verstelbare lichten zo laag mogelijk en dat is het dan ook.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je in hoogte verstelbare lichten hebt, kun je dan niet spiegelen? Uiteindelijk is het niet alleen de courtesy naar voetgangers, maar ook zelf beter zien wat belangrijker is. Namelijk het midden van de weg. In de tussentijd is dit “probleem” met de moderne koplampen natuurlijk vele malen kleiner geworden dan het vroeger was.
waldo79 schreef: do 29 aug 2024, 9:17 Leuke observaties over rijden in het VK. Ik heb er zelf geen rijervaring. Voor wat betreft gebruik van mph, met een druk op de knop in de boordcomputer geeft mijn snelheidsmeter de waarde in mph aan.
Die functie bestaat, maar het is super-simpel, grofweg 20=30, 30=50, 40=70, 50=80, 60=100, 70=110. En dan vind ik het wel prettig om nog kilometers op mijn eigen meter te hebben: als ik dan in een vlugge oogopslag iets zie staan als 50, zit in mijn systeem wat dat zo ongeveer betekent en kan ik dus instinctief duiden hoe en wat. Met een waarde in mph zou ik toch altijd even moeten nadenken.
Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 Er zijn ook aardige stukken 2x4, daarbij hebben ze de oorspronkelijke 3 rijstroken iets naar rechts, richting middenberm, verschoven, waardoor de vluchtstrook tot een rijstrook kon worden omgevormd. Een redresseerstrook onbreekt vaak. Je rijdt soms akelig dicht langs de geleiderail. Elke halve mijl zo ongeveer is een vluchthaven aangelegd die groot én breed genoeg is voor een vrachtwagen en politie auto tegelijk. ;)
Dit zijn de beruchte smart motorways. In een poging om de capaciteit van de dichtgeslibte Engelse snelwegen te verhogen zonder de kosten van een werkelijke verbreding te maken heeft men vanaf ongeveer 2010 gemeend deze configuratie neer te leggen. En met een goed Engels-politiek gevoel voor spin noemden ze het dan "smart", want door technologie konden ze wel zonder permanente vluchtstrook. Het is een redelijk debacle geworden. Als je al iets zou willen met dit soort uitgangspunt, moeten er meer en betere camera's komen (met name een enkele stilstaande auto vanwege pech werd slecht opgepikt), meer en betere mensen in de wegencentrales en meer en betere vluchthavens. Ik denk trouwens ook dat het ontbreken van een vluchtstrook wat bijdraagt aan niet links willen houden. Voelt toch niet zo prettig, een berm of vangrail vlak tegen je aan. Dit nog los van het feit dat wegen van drie stroken of meer wereldwijd wel zo ongeveer een recept zijn voor chauffeurs van personenauto's om de langzaamste strook niet te gebruiken.
Britten weten dat er ruime marges worden gehanteerd in de handhaving. Ik heb op SABRE wel eens gedachten gelezen dat je op motorways beter naar 80 mph zou kunnen gaan, oftewel net onder de 130 km/h, en dan strikter handhaven. Daar is op zich wel wat voor te zeggen, maar dat vergt dan natuurlijk én een politieke discussie over de verhoging (Liz Truss had hier wel oren naar, maar het experiment met haar lang-leve-de-lol-liberalisme was heel snel voorbij) én een discussie over welke dual carriageways dan nog 70 mph moeten blijven en wat naar 80 mph zou mogen. Daar zou je ook wel even mee bezig zijn. Dus nu heb je dual carriageways met regelmatige rotondes waar je 70 mph mag rijden, terwijl het wegbeeld dat helemaal niet toelaat; en hoogwaardige dual carriageways en motorways waar de weggebruikers dan maar zelf het heft in handen nemen. Ga je richting de 80 mph kunnen gaan zonder dat je ooit tegen handhaving aan zult lopen.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Pino schreef: do 29 aug 2024, 9:49 ^^ Als je in hoogte verstelbare lichten hebt, kun je dan niet spiegelen? Uiteindelijk is het niet alleen de courtesy naar voetgangers, maar ook zelf beter zien wat belangrijker is. Namelijk het midden van de weg. In de tussentijd is dit “probleem” met de moderne koplampen natuurlijk vele malen kleiner geworden dan het vroeger was.
Ik kan mijn lampen ook in hoogte verzetten (voor de zware aanhanger natuurlijk) maar kan ze niet spiegelen op mijn Vectra van 2006, alhoewel er een uitsparing in de zekeringskast is. Tegenwoordig is het volgens mij standaard op de middenklasse- en luxere auto's, maar toen nog niet.

In 2019 heb ik geen stickers gekocht om op de lampen te plakken. Immers als het slecht weer is mag je ook stadslicht in combinatie met mistlampen gebruiken. Daarnaast ben ik, voordat ik ging boarden op de trein naar het VK het winkelcentrum in gegaan en een sticker die er ongeveer zo uit ziet gekocht en links op de voorruit geplakt heb:

Afbeelding
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Wel een vreemde sticker zonder de tientallen, temeer omdat het VK (itt de VS) eigenlijk nooit vijftallen gebruiken in de snelheidslimieten.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik moest bij het zien van de stickers meteen denken aan de VS. Typisch gemaakt door iemand die niet de ballen verstand heeft van metrisch systeem en daardoor met een onmogelijk product komt. Alleen al de gedachte dat je op je snelheidsmeter zou kijken en dan wilt weten wat 24 betekent: is niet veel logischer dat je iets rond de 30 zou zien staan en dan wilt weten wat dat in mph is? :shutup:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ De :rooie: is dat ik mijn Igmur account niet kan bereiken; die is vastgekoppeld aan Facebook. Anders had ik een foto gemaakt
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als het voor jou prettig werkte, wie ben ik dan om te zeiken over jouw sticker. Of je nou een sticker had met km/h en mph-waarden die wat meer passen bij mijn belevingswereld, of je de waarden van de geposte sticker had en dat het rondrijden voor jou prettig maakten. Iedereen zijn eigen voorkeuren, en misschien ben ik juist de uitzondering :biertjes:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Sorry :bezorgdroos:
WeFo Lidnummer 0010.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

waldo79 schreef: do 29 aug 2024, 9:17 Voor wat betreft gebruik van mph, met een druk op de knop in de boordcomputer geeft mijn snelheidsmeter de waarde in mph aan.
Dat werkt bij mij ook zo. Geen stickers en omrekentabellen nodig :top:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, met de volledige digitale dashboards van tegenwoordig is die omzetting zo gemaakt. In het begin voelt het wat vreemd, omdat je niet gewend ben van je snelheidsmeter zo traag te zien bewegen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Inmiddels ben ik er achter dat mijn navigatie de maximum snelheid van een wegvak aangeeft in kmh. Bij bijvoorbeeld 40 mph geeft-ie op het scherm in een bord :A1: --> 64 aan. Geinig. :D

Dat met die rotondes in dual carriageways heb ik zelf ondervonden. Vandaag heb ik Bletchley Park bezocht en op weg daarheen, via dual carriageways in Milton Keynes, kwam ik de ene rotonde na de andere tegen. De stukken daartussen variëren in lengte, maar de maximum snelheid is 70 mph, 112 kmh dus. Veel Britten accelereren dan naar die snelheid toe, om vervolgens meteen af te remmen voor de volgende rotonde. Ik denk dat een lagere snelheid voor een veel rustiger verkeersbeeld zou zorgen, die dual carriageways daar zijn niet geschikt voor zulke hoge snelheden.

Opnieuw viel mij ook de slechte staat van veel wegen op. Gaten in de weg, flinke spoorvorming, versleten en soms vrijwel verdwenen toplagen en markeringen.

Op weg naar Ely passeerde ik de "Black cat" rotonde. Die vind je ten zuiden van St. Neots aan de A1. Vanuit het oosten sluit de A421 daar op de A1 aan. Verkeer richting Cambridge volgt een stukje A1 noordwaarts en dan de A428, waarvan het westelijk deel een 1x2 weg is, tot de A1198. Daar begint de dual carriageway weer, eindigend bij de M11.

De A421 wordt momenteel vanaf de Black cat rotonde doorgetrokken naar het westelijk deel van de huidige 2x2 A428 bij de A1198. Er wordt inderdaad druk gebouwd en de opening is in de lente van 2026, aldus een bouwbord.

Tot slot: een bezoek aan Bletchley Park, dat zich over een flink terrein met meerdere gebouwen uitstrekt, is zeer de moeite waard. Het is hier waar de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog de Duitse codes hebben gekraakt. De Duitsers gebruikten de Enigma en Lorentz machines om hun communicatie te coderen. Eerst was het handwerk door honderden, later zelfs duizenden mensen, waarvan 75% vrouwen. Alan Turing kreeg hier het idee om een machine te bouwen die met de ontcijfering van de Duitse codes kon helpen: eerst de zogenaamde "bombe", in 1943 de allereerste digitale computer: de Collosus. Het is een mooie, interessante, boeiende en historische plek. Mijn bezoek duurde vrijwel de hele dag: 5 uur maar liefst. En dat was het dubbel en dwars waard! :D
Coen Tunnel
Voorzitter

Hajo schreef: do 29 aug 2024, 22:33 Inmiddels ben ik er achter dat mijn navigatie de maximum snelheid van een wegvak aangeeft in kmh. Bij bijvoorbeeld 40 mph geeft-ie op het scherm in een bord :A1: --> 64 aan. Geinig. :D
Mijn Garmin had dat ook. In de coronatijd heeft dat ding de geest gegeven en inmiddels was navigatie op de telefoon zoveel verbeterd dat ik dat ding nooit heb laten repareren of een nieuwe heb gekocht.
Pino schreef: do 29 aug 2024, 9:49Die functie bestaat, maar het is super-simpel, grofweg 20=30, 30=50, 40=70, 50=80, 60=100, 70=110. En dan vind ik het wel prettig om nog kilometers op mijn eigen meter te hebben: als ik dan in een vlugge oogopslag iets zie staan als 50, zit in mijn systeem wat dat zo ongeveer betekent en kan ik dus instinctief duiden hoe en wat. Met een waarde in mph zou ik toch altijd even moeten nadenken.
Sinds ik de laatste jaren vaker naar de VS ben gegaan, merk ik wel dat ik aan de mijlen wel gewend ben geraakt en dat ik er geen probleem mee heb en ook een goed gevoel heb als het gaat om snelheden in mph en afstanden in mijlen. Ik reken het ook niet meer om. Op lange afstanden reken ik er mee dat ik gemiddeld ongeveer 1 mijl per minuut afleg.

Ik heb wel in huurauto's gezeten waar ik de snelheidsmeter in kph kon zetten, maar ik vond dat maar irritant rijden in een lang waar alles in mijlen en mph op de borden staat. Ik heb dat teruggezet, geef mij dan maar gewoon mijlen en mph.

Afstanden en hoogtes in feet is nog wel een dingetje, dat vind ik nog steeds wel wat gedoe. In het VK gebruiken ze yards, maar in mijn hoofd is dat al 'ongeveer een meter'. Temperaturen in Fahrenheit gaan inmiddels wat beter en daar heb ik ook steeds meer gevoel bij, maar als ik het in de huurauto kan instellen kies ik toch nog wel altijd voor Celsius. En ook de 24-uursklok. ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: vr 30 aug 2024, 11:51 Sinds ik de laatste jaren vaker naar de VS ben gegaan, merk ik wel dat ik aan de mijlen wel gewend ben geraakt en dat ik er geen probleem mee heb en ook een goed gevoel heb als het gaat om snelheden in mph en afstanden in mijlen. Ik reken het ook niet meer om. Op lange afstanden reken ik er mee dat ik gemiddeld ongeveer 1 mijl per minuut afleg.
De één mijl per minuut rekent altijd lekker inderdaad. Ik heb zelf meer dan genoeg rondgereden in de VS en GB om het werken met mijlen aardig in mijn systeem te hebben zitten, maar ik heb denk ik nog nooit een huurauto gehad waar mijn snelheid alleen in mijlen stond. Laatste keer in VS en Canada had ik de auto in Canada gehuurd, dus dat stond allemaal keurig in kilometers. In GB zijn de analoge snelheidsmeters altijd uitgevoerd geweest in kilometers en mijlen, dus dan keek ik ook vanzelf naar de kilometer-kant van de meter.

Dus een volledig digitaal dashboard waarop je alleen mph zou (kunnen) krijgen heb ik nog nooit aan de hand gehad. Het is ongetwijfeld handig dat je in een 30 mph-zone snel op je dashboard zult kunnen checken of je je wel goed aan de snelheid houdt. Zoals ik eerder zei, lijkt het me wat lastiger om ergens 'on open road' een vlugge blik op het dashboard te werpen om even mijn eigen snelheid te checken, en dan iets te zien staan als 48 - terwijl ikzelf in mijn hoofd heb zitten dat ik ergens rond de 80 km/h zou moeten rijden. Maar als gezegd heb ik daar dus geen concrete ervaring mee.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Coen Tunnel schreef: vr 30 aug 2024, 11:51Sinds ik de laatste jaren vaker naar de VS ben gegaan, merk ik wel dat ik aan de mijlen wel gewend ben geraakt en dat ik er geen probleem mee heb en ook een goed gevoel heb als het gaat om snelheden in mph en afstanden in mijlen. Ik reken het ook niet meer om. Op lange afstanden reken ik er mee dat ik gemiddeld ongeveer 1 mijl per minuut afleg.
Alhoewel ik er geen moeite mee heb had ik wel af en toe dat als ik keek en er bij wijze van 60 mijl afstand stond tot de eerstvolgende stop, dat ik daar onbewust 60km maakte. Ja dan verslik je soms even.
WeFo Lidnummer 0010.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Nog wat wegennieuws uit Engeland:
De A47 tussen Norwich en Great Yarmouth is voor het grootste deel een dual carriageway, behalve een klein stukje tussen Blofield en North Burlingham. Dat wordt momenteel tot een dual carriageway omgebouwd, waarbij die 2x2 weg zo te zien net ten zuiden van de huidige A47 zal worden aangelegd. De huidige A47 zal dan denk ik afgewaardeerd worden. Op dat stukje 1x2 zijn alle zijwegen inmiddels afgesloten. Een bouwbord noemde zomer 2026 als openingsdatum.

Vandaag heb ik vanaf King's Lynn de kustweg A149 naar Cromer gevolgd. Mooie route, maar alleen als je geen last van heggen hebt die je het uitzicht belemmeren. Die weg is op veel stukken ook aardig smal en erg bochtig. Tussen die heggen, die vaak ook een stukje over de weg uitsteken, zie je een tegenligger soms behoorlijk laat. Mijn linker buitenspiegel heeft meer dan eens een stukje heg aangetikt. Geen schade gelukkig.

In kleine plaatsjes langs de route kom je ook passages tegen die zó smal zijn (door bebouwing of geparkeerde auto's), dat twee voertuigen elkaar niet kunnen passeren. Om en om dus, wat soms een beetje voelt als gokken, met het stuur links en dus geen of vrijwel geen zicht op de tegemoet komende richting... B(

De kwaliteit van de wegen hier is echt belabberd. Er zitten soms werkelijk wegvakken tussen die zó slecht zijn, dat je je snelheid echt fors moet verminderen om op de weg te blijven. En om je schokbrekers te sparen. :nahzeg:

De maximum snelheid is 60 mph = 90 kmh wat veel te snel is. Daar leent die weg zich totaal niet voor. In Nederland zou die weg allang tot een 60 kmh weg zijn afgewaardeerd, inclusief de nodige drempels.

Na een bezoek aan en diner in Norwich (valt tegen: zo is er wel een voetgangersgebied, maar dat is in verval en smerig, overal ligt afval) ben ik naar mijn volgende hotel in Great Yarmouth gereden. Het schemerde al, dus de verlichting van mijn auto ging aan. De A47 tussen Acle en Great Yarmouth is ook een 1x2 weg, kaarsrecht, en 15 km lang. Tegenliggers knipperden niet met groot licht, dus... :)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Harry kan hier zijn hart ophalen. Alleen maar eenden, groot en klein, in alle formaten en uitvoeringen. Inclusief Donald Duck:

Afbeelding

Butter Market, Canterbury, UK.
:lol: :D
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nog over Rufford Ford: zie mijn foto's van 2019 bij Wolverhampton:
viewtopic.php?p=1051698&hilit=trescott#p1051698

De bedoeling is dat je op dat bord kijkt hoe diep het is (op de video is het geel en valt meer op dan het witte op mijn foto's).
Later toen ik er met de auto was ben ik er ook zelf doorheengereden maar toen was er nauwelijks water.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

mvalkenburg schreef: do 29 aug 2024, 9:21
sven_engelen schreef: do 29 aug 2024, 1:13 Je weet dat het verplicht is om zulke stickers te hebben als je je lampen niet om kan zetten? Want ook met regen en zicht met minder dan 100m moet je dimlicht voeren in de UK. Als je dan je tegenliggers verblind heb je een probleem. Ook je dagrijlicht kan anderen verblinden. Gauw met de stickers aan de gang dus als je een boete wil voorkomen...
Hier maalt dus in de praktijk echt he-le-maal niemand om hè? Ik heb er inmiddels tientallen ritten met vele duizenden mijlen opzitten in de UK en hier is dus echt nog nooit aandacht aan besteed. Als courtesy stel ik mijn in hoogte verstelbare lichten zo laag mogelijk en dat is het dan ook.
In 2021 heb ik er in het winkeltje op de boot van Frankrijk naar Ierland naar gevraagd. Ik dacht toen ook nog dat iedereen dat nodig had en verwachtte daarom dat ze dat wel zouden verkopen. De man had zelfs geen idee waar ik het over had, en ik heb het dan maar laten zitten, en ook nooit problemen mee gehad.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Hajo schreef: wo 28 aug 2024, 23:06 1) Armoedig: hangt misschien af van waar je bent, maar gedeeltelijk zeker waar.
Het valt mij altijd op in hoe slechte staat huizen zijn, vaak brokkelen muren af, en hoeveel troep en afval er overal ligt (in tuinen bijv.).
Daar heb ik uiteraard ook ervaring mee. Die putdeksels vind ik ook irritant. Ik heb weleens gehoord dat ze gewoon een nieuwe laag asfalt op de oude aanbrengen (als ze dan toch eens nieuw asfalteren) en daardoor zijn die altijd te laag. En dat slechte onderhoud zie je ook aan de borden die vaak uit elkaar vallen of onleesbaar zijn door de begroeiing.
Vind ik ook, probleem is alleen dat het vaak helemaal weggesleten is.
Engelsen houden op motorways onvoldoende links. Het komt voor dat ze bijvoorbeeld gewoon in de middelste rijstrook blijven hangen terwijl de meest linker rijstrook leeg is.
Klopt, en dat is nog erger met spitsstroken: ik ben soms de enige die erop rijdt op een km afstand.
Hajo schreef: do 29 aug 2024, 22:33 De A421 wordt momenteel vanaf de Black cat rotonde doorgetrokken naar het westelijk deel van de huidige 2x2 A428 bij de A1198. Er wordt inderdaad druk gebouwd en de opening is in de lente van 2026, aldus een bouwbord.
Bij de SABRE meeting kwam dit ter sprake, de A428 zou dan de A421 moeten worden.
Tot slot: een bezoek aan Bletchley Park, dat zich over een flink terrein met meerdere gebouwen uitstrekt, is zeer de moeite waard.
Nooit geweten dat dat in Milton Keynes was.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Toen Bletchley Park gebouwd werd bestond Milton Keynes nog niet, het is dan ook niet zo gek dat je het niet direct associeert met het Almere van Engeland - want Milton Keynes werd pas in 1967 gesticht. Het oude dorp Bletchley is er wel in opgegaan.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Yep. Destijds (voor 1967 en zeker tijdens de Tweede Wereldoorlog) was het voornamelijk agrarisch gebied.

Inmiddels ben ik alweer thuis. Vanochtend via de Kanaaltunnel naar Calais gereisd en na het verlaten van de trein ben ik in één keer naar huis gereden. Na een week links rijden, voelde rechts rijden vrijwel meteen normaal en heel natuurlijk. :woop:

Mijn navigatie stuurde mij via Antwerpen, maar na de Kennedytunnel reed ik via afrit Antwerpen-Centrum de Singel op. Vervolgens via de Binnensingel en Noordersingel naar de Bredabaan om bij afrit 5, Kleine Bareel, weer de E19 naar Breda te volgen. Zo'n beetje parallel aan de E19 dus. Ondanks meerdere verkeerslichten was dit sneller dan op de snelweg blijven. :D
Ernst76
verkeersader

Bericht door Ernst76 »

Op zich handig dat je zo sneller door Antwerpen bent gekomen. Maar valt de Singel niet binnen de milieuzone van Antwerpen? Ik heb gehoord dat je een behoorlijke boete krijgt als je zonder toestemming daar doorheen rijdt. De R1 en R2 vallen niet binnen de milieuzone in ieder geval.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Die milieuzone in Antwerpen is geen beperking voor voertuigen uit Nederland. Ik zou eerder op de vele flitspalen een ritje door de stad afraden.