Ben nu een paar dagen in Engeland en:
1) Armoedig: hangt misschien af van waar je bent, maar gedeeltelijk zeker waar.
2) Slechte staat van wegen: klopt. Zelfs op motorways. Afgewisseld met betere stukken, maar ook die stukken zijn geen biljartlaken.
3) Markeringen en teksten op de weg: yep. Bij grote rotondes eigenlijk wel handig. Je ziet meteen welke rijstrook je moet hebben voor een bepaalde richting.
Andere observaties: de meeste motorways hebben 2x3 rijstroken. Er zijn ook aardige stukken 2x4, daarbij hebben ze de oorspronkelijke 3 rijstroken iets naar rechts, richting middenberm, verschoven, waardoor de vluchtstrook tot een rijstrook kon worden omgevormd. Een redresseerstrook onbreekt vaak. Je rijdt soms akelig dicht langs de geleiderail. Elke halve mijl zo ongeveer is een vluchthaven aangelegd die groot én breed genoeg is voor een vrachtwagen en politie auto tegelijk.
Engelsen houden op motorways onvoldoende links. Het komt voor dat ze bijvoorbeeld gewoon in de middelste rijstrook blijven hangen terwijl de meest linker rijstrook leeg is. Van voldoende afstand houden hebben ze ook nog nooit gehoord. Ook vrachtwagens maken zich er schuldig aan. Deze "klevers" rijden op hooguit 3 tot 5 meter achter een langzamer voertuig. En ik heb zelfs nóg korter gezien, tussen twee vrachtwagens. Levensgevaarlijk!
De vmax op de motorway is omgerekend 112 kmh, maar vaak wordt er iets harder gereden. Zo rond 120, 125 op de meest rechter rijstrook, de "fast lane". In het midden 110 - 115 en geheel links onder de 110.
Wat mij ook opviel is dat, in tegenstelling tot Nederland, vrachtwagens kennelijk alleen de meest rechter rijstrook niet mogen gebruiken. Het komt dus voor dat op motorways met 4 rijstroken, rijstroken 1, 2 én 3 (geteld vanaf links, dus meest linkse rijstrook is rijstrook 1) bezet zijn door vrachtwagens. Dat merk je meteen omdat dit de doorstroming niet ten goede komt. Iedereen in de remmen voor een langzamer voertuig geheel rechts. Zodra er vrij baan is, wordt af en toe zelfs links ingehaald.
Op andere wegen met 2 rijstroken wordt minder vaak flink doorgereden. Men houdt zich redelijk aan de maximum snelheid van 70 mph, waarbij situaties voorkomen waarbij in Nederland zo'n weg versmald en tot 80 kmh zou worden afgewaardeerd. Ook andere maximum snelheden worden in het algemeen redelijk goed nageleefd.
Links rijden wende vrij snel, maar ik heb er dan ook ervaring mee. Ik vind het zelfs leuk.
Minpunt: op een normale weg met verkeer in twee richtingen, zie je een tegenligger rechts pas veel later als je gewend bent, mocht je de pech hebben (en dat had ik) achter een vrachtwagen te stranden. Ik dénk er zelfs niet aan om te gaan inhalen. Omdat ik links zit, en alleen ben, kan ik een tegenligger pas volledig zien als ik helemaal rechts ga rijden. Op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer dus. Dat is Russische roulette spelen en komt overeen met zelfmoord. Ik kan niet om de vrachtwagen heen kijken, zogezegd. Dus blijf ik er braaf achter.
Nog twee nadelen als je alleen onderweg bent in een voertuig met links stuur in Engeland:
1) ik kan geen gebruik maken van parkeergarages. De automaat om een kaartje te trekken, staat immers rechts. Idem bij het uitrijden. Mijn rechterarm is niet uitschuifbaar.

Uitstappen? Heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd, maar een open parkeerplaats is altijd wel te vinden. Ok, moet je misschien 10 minuten langer lopen naar het centrum, maar dat vind ik niet erg.
2) ik rij niet als het donker is. De verlichting van mijn auto is uiteraard afgesteld op rechts verkeer. Bij links rijden verblind je tegenliggers. Tot mijn verbazing heeft mijn auto geen knopje om de afstelling van de verlichting op links verkeer om te zetten. Ik zou dus met tape aan de gang moeten, is mij teveel moeite. Ook kmh in mph omzetten kan niet, dus maar een staatje gemaakt met een omrekening van mph naar kmh, zo is 40 --> 65. Dus 70. En voor de zekerheid ook de tekst: "LINKS rijden, RECHTS kijken", om te voorkomen dat ik, zeker in de ochtend, ineens naar de rechter weghelft uitwijk... Dat staatje heb ik op het stuur geplakt.
Wat mijn navigatie dan wel doet, is rekening houden met links rijden. Moet ik op een rotonde rechtsaf, dan zegt de navigatie: "neem de derde afslag" en dat wordt ook grafisch zo getoond. Bij rechts verkeer zou het natuurlijk de eerste afslag zijn.
En verder? Vriendelijke mensen, die Engelsen. Mooi land ook wel. Ik reed vandaag in één keer vanuit Dover naar Nottingham en ben inmiddels in mijn hotel bij Milton Keynes.