[UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: A57 (Engeland)

Bericht door Pino »

^^ Het is natuurlijk wel zo dat zo vaker wordt gepleit voor het verbeteren van de A57, omdat het niet zo handig is dan twee zo significante stedelijke gebieden niet over een hoogwaardiger route met elkaar verbonden zijn. En de M62 toch ook laat zien dat het kán. Maar goed, voorlopig lijkt het eerder zo dat de trage verbinding tussen beide steden in de weg staat aan meer uitwisseling. Het is niet zo dat het elke dag file is; het zijn eerder gedachte dat er meer potentieel zit in de regio wanneer de beide steden hoogwaardiger met elkaar verbonden zouden zijn. Met alle bredere problematiek over het economisch achterblijvende noorden is dat niet iets om simpelweg te negeren.

Maar goed, de regeringen die het niet echt kunnen negeren hebben ook structureel geldgebrek. En nog los van alle denkbare milieuproblematiek zet dat iedere discussie natuurlijk meteen op scherp. Als er geld beschikbaar komt, zal iedereen eerst schreeuwen om completering van HS2. Oftewel een snellere verbinding met London; niet met de andere kant van de Pennines.
wizi99
dorpsstraat

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door wizi99 »

Ik denk wel dat het klopt wat Coen Tunnel zegt, vergelijk het IJsselmeer met het Peak District. Het zijn beide obstakels. Hierdoor is er bijvoorbeeld geen ook geen goede verbinding tussen Almere en bijvoorbeeld Alkmaar / Zaanstad.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 30 sep 2024, 18:16 ^^ Het is natuurlijk wel zo dat zo vaker wordt gepleit voor het verbeteren van de A57, omdat het niet zo handig is dan twee zo significante stedelijke gebieden niet over een hoogwaardiger route met elkaar verbonden zijn. En de M62 toch ook laat zien dat het kán. Maar goed, voorlopig lijkt het eerder zo dat de trage verbinding tussen beide steden in de weg staat aan meer uitwisseling. Het is niet zo dat het elke dag file is; het zijn eerder gedachte dat er meer potentieel zit in de regio wanneer de beide steden hoogwaardiger met elkaar verbonden zouden zijn. Met alle bredere problematiek over het economisch achterblijvende noorden is dat niet iets om simpelweg te negeren.

Maar goed, de regeringen die het niet echt kunnen negeren hebben ook structureel geldgebrek. En nog los van alle denkbare milieuproblematiek zet dat iedere discussie natuurlijk meteen op scherp. Als er geld beschikbaar komt, zal iedereen eerst schreeuwen om completering van HS2. Oftewel een snellere verbinding met London; niet met de andere kant van de Pennines.
De M62 ligt niet voor niets waar hij nu ligt, omdat hij de havens van Liverpool en Hull met elkaar verbindt en en passant ook lekker Manchester en Leeds meepakt. En de passage van de heuvels ligt buiten het Peak District National Park en is maar een kilometer of 20 van Rochdale naar Huddersfield.

De A57 loopt van Glossop naar Sheffield voor zo'n 30 km door beduidend lastiger terrein, met steilere hellingen en smallere dalen. En door het hart van het al in 1951 ingestelde nationaal park. Het landschap is daar wel wat meer bijzonder dan waar de M62 doorheen loopt.

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een snelweg tussen beide steden het potentieel van de regio kan versterken. Dan zal Manchester ineens op forensbare reistijd van Sheffield liggen, en omgekeerd. Wat verbeteringen her en der zullen op termijn wellicht mogelijk zijn, maar een snelweg of expressweg over het A57-tracé lijkt mij een utopie. Nog even afgezien van het feit dat bijna elk nieuw Brits project voor de aanleg van een snelweg of expressweg enorm traag verloopt.

Als er nu in het noorden geen transpenninische snelweg had gelegen, en je had moeten kiezen voor het M62- of A57-tracé, zou de keuze altijd uitvallen in het voordeel van de M62. Relevanter voor meer verbindingen, geen doorkruising van een nationaal park, en een directe route tussen voor Engeland belangrijke havens en een aantal grote stedelijke gebieden. West Yorkshire en South Yorkshire zijn beiden dichtbevolkt, maar West Yorkshire (Leeds en omgeving) steekt er wel duidelijk bovenuit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat lijkt me helemaal juist. Nog even los van de havens van Liverpool en Hull: als men indertijd de M62 naar Sheffield had aangelegd, hadden we nu dezelfde klaagzangen gehad over het ontbreken van een snelweg naar Leeds. Maar zoals je terecht zegt, is het terrein veel geschikter voor die laatste dan voor de eerste. Als ik me goed herinner, gaan cases voor een snelweg Manchester en Sheffield ook meestal over tunnels.

Dat maakt het kostenplaatje natuurlijk veel moeilijker - en maakt al snel spoor aantrekkelijker dan een weg. Maar kijkend naar wat je zou willen bereiken met dat beroemde Northern Powerhouse: het zou in de Britse verhoudingen wat moeten mogen kosten, en met latente verkeersvraag moet je nog best een eindje kunnen komen. Maar zeker zonder toegang tot EU-structuurfondsen gaat het, met de manier waarop de Britse begroting onder Tories en Labour in elkaar zit, nooit gebeuren. Net zoals diezelfde benadering van begroting het snelwegennet sowieso een al sinds WO2 structureel ondergeschoven kind maakt. Rule Brittannia!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het staat ook niet bewegwijzerd:
https://maps.app.goo.gl/MwQk7pnBzWkhBqPf8

Los daarvan mogen ze ook wel wat aan het asfalt doen. In de SV-link van Coen Tunnel is dat in bedroevende staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Sheffield-Manchester wordt ook via A628-A616 bewegwijzerd: https://maps.app.goo.gl/1vzcmUHPFazCGAFD7, zelfs vanaf de M1: https://maps.app.goo.gl/9mR5TG1nMVie3ZeN8
Op de A57 komen beide einddoelen pas op de borden als omrijden niet meer logisch is: https://maps.app.goo.gl/iy5btPvq7exiT4eg7 https://maps.app.goo.gl/7mypMUSf1HiLEtXT8

Voor zover ik kan zien had de M67 ook altijd al via de A628-route moeten lopen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Vinny schreef: ma 30 sep 2024, 20:00 Het staat ook niet bewegwijzerd:
https://maps.app.goo.gl/MwQk7pnBzWkhBqPf8

Los daarvan mogen ze ook wel wat aan het asfalt doen. In de SV-link van Coen Tunnel is dat in bedroevende staat.
Ik heb die Snake Rd. gereden en het is vooral een spectaculaire weg maar inderdaad niet te doen als forens tussen Manchester en Sheffield. Dan is omrijden via de A616 een stuk sneller. Het asfalt in het VK is overigens over het algemeen in abominabele staat. Dit op de A57 valt wel mee. Ik heb erger gezien...
Chris
Moderator

Re: [UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris »

De M6 tussen de knooppunten met de M62 bij Warrington en de M58 bij Wigan is gefaseerd vanaf 12 oktober met 2x4 rijstroken in gebruik genomen.

Dit is volgens mij het laatste project van het smart motorways programma, dat in de pers verketterd wordt vanwege de ontbrekende vluchtstroken.

Afbeelding
Geo
polderweggetje

Bericht door Geo »

Het lijkt erop ze in Sheffield twee rotondes gaan ombouwen naar een rotonde en een voorrangsplein naar Nederlands ontwerp. Zou dit het eerste voorrangsplein in het VK zijn?
Link
Link
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik ben eindelijk klaar met het bewerken van mijn foto's van augustus. Ik moet ze nog wel uploaden en op volgorde zetten, ook een enorm werk vooral voor wegen waar ik al veel foto's van heb.

Sommige borden gaan wel erg snel achteruit:
2019
Afbeelding
2024
Afbeelding
Vreemd dat bruin naar een soort lichtblauw verkleurt ... ook hier. Alleen de A-nummers lijken goed te blijven.
2019
Afbeelding
2024
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nog wat bijzonderheden uit Wolverhampton.

Ik was hier al een paar keer langsgekomen, de A449 in de buurt van mijn hotel, maar dit was mij nooit opgevallen, uit de 18e of 19e eeuw
Afbeelding

'Parking only if essential': tja, hoe bepaal je dat?
Afbeelding

Over voetgangers:

Een 'vierstrooksweg' voor voetgangers. Leuk gedaan, maar met de verkeerde borden - meer een parkeerverbod dan eenrichtingverkeer.
Afbeelding

'Pedestrians wait here': welke voetganger gaat hier de hele dag wachten i.p.v. oversteken naar de andere kant van de straat waar de stoep vrij is?Afbeelding

Pedestrain Entrance - maar verboden voor voetgangers?
Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

marcel schreef: zo 22 dec 2024, 13:54 De A449 in de buurt van mijn hotel, maar dit was mij nooit opgevallen, uit de 18e of 19e eeuw
Afbeelding
De turnpike is van 1761, zie http://www.turnpikes.org.uk/map%20Staff ... npikes.jpg. Of de paaltjes ook zo oud zijn, is een tweede.

Voor de liefhebber zijn er allerlei sites waarop je oude tolhuizen of dit soort markers kunt vinden. Er is in heel Groot-Brittannië nog best veel van dit soort werk te vinden. Turnpikes vind ik sowieso wel een fascinerend fenomeen. Niet alleen als vroege wegen, maar ook wat er qua maatschappelijke geschiedenis zoal bij is komen kijken. Tot op zekere hoogte was het ook een power grab van de landeigenaren ten koste van het gepeupel.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Een opzetbordje voor het wegnummer, zeer ongebruikelijk
Afbeelding

Later zag ik deze nog, voor mijn hotel
Afbeelding

Lange auto op de A5
Afbeelding

Dit is eigenlijk het enige waaraan je ziet dat dit een E-weg is (de E32, ik dacht de E30): normaal gesproken heeft zo een weg (de A120) geen kilometrering
Afbeelding

Zelfs een vrij onbelangrijke weg als de A134 heeft trajectcontrole
Afbeelding

Lege waarschuwing
Afbeelding

Helaas een heel slechte foto, maar het interessante is dat er op dezelfde weg voor te hoge voertuigen een spoorwegovergang op een hoger niveau is terwijl personenauto's onderdoor gaan. Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Er is maar één rijstrook onderdoor en we moesten toch wachten, op verkeer uit de andere richting.
Afbeelding

Deze fietser zorgde voor veel overlast op de A3. Het begon er al mee dat ik en enkele mensen voor mij hem voorrang moesten geven bij het invoegen waardoor we veel te langzaam de weg op kwamen.
Afbeelding
Het was erg druk en ik slaagde er pas bij de volgende afrit in hem in te halen, nog wel op het 3-strooks gedeelte. Ik zag in de spiegel dat hij hier ook nog rechts invoegde waar de linkerrijstrook eraf gaat. Dan heb je dus nog maar één strook om in te halen, het is alsof je op de Utrechtsebaan in Den Haag fietst en dan ook nog naar links invoegt waar de rechterrijstrook afslaat. Een echte 'suicyclist'. Er is gewoon overal een parallelweg die hij had kunnen nemen.
Maar ja, de A3 is geen snelweg en het is legaal, het scheelt wat verkeerslichten en rotondes.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het zijn wel bizarre constructies in het wegennet waar je het liefst zo snel mogelijk van af wil. Ergens heb ik wel het idee dat in het UK de 'tijd stilstaat' wat dat betreft.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ze kennen in het VK de autoweg niet. Op sommige hoogwaardige dual carriageways zijn dan losse toegangsrestricties van toepassing verklaard, maar dat is eerder uitzonderlijk. Als dat niet te maken heeft met het bieden van erftoegang, dan wel omdat men de discussies vreest met de mogelijke belanghebbenden. En daarmee dus de kosten.

In de praktijk weet het langzaam verkeer echt wel naar welke routes ze beter kunnen uitwijken, zodat je in de praktijk vrijwel nooit in dit soort situaties terecht komt. Maar soms dus wel. En dan is het heel Brits (net zoals het Amerikaans is) om dan alles maar een beetje zijn beloop te laten. Onder motto’s van zelfredzaamheid, geen nanny state etc.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

marcel schreef: zo 22 dec 2024, 13:54 'Parking only if essential': tja, hoe bepaal je dat?
Afbeelding
Zelfde vraag stel ik over de restricties met de uitzondering van: 'only for acces', dat het staat toegang aan degene die daar specifiek moeten zijn. Velen zouden er denk ik zelf niet eens opkomen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik heb in Augustus zo'n 120 km M1 gereden, foto's toegevoegd aan oude albums (op volgorde, waardoor je oude en nieuwe foto's door elkaar ziet)

Naar het noorden
https://photos.app.goo.gl/BdQgQ9ihr1DA3VhP7
Naar het zuiden
https://photos.app.goo.gl/awCTy1MfMuxKGEE29

Ik schat dat er op bijna twee derde van die 120 km werkzaamheden waren. Dat is ongekend, zelfs in Duitsland maak je zoiets niet mee.
Het is wel een stuk comfortabeler dan een Duitse Baustelle: de rijstroken hebben bijna de normale breedte maar er zijn gewoon minder, bijv. hier is een pijl weg
Afbeelding
en je rijdt op de vluchtstrook
Afbeelding

Soms een geel tijdelijk bord
Afbeelding

Nog wat bijzonderheden:
Bij Leeds vermelden alle afstandenborden London maar zonder afstand
Afbeelding

In de andere richting zie je The North / The Midlands en alleen plaatsen dichtbij. Er had wel Leeds of Birmingham mogen staan.
Afbeelding

Tientallen kilometers stond er 'report of obstruction' en uiteindelijk stond er dan een auto op de vluchtstrook. Het had wel volstaan dat een paar km van tevoren pas aan te geven.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat zijn ze allemaal aan het doen dan dat er zoveel wegwerkzaamheden zijn? Ik hoor die verhalen meer. Terwijl het smart motorways programma toch wel is afgerond.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Er worden hele lange stukken middengeleider vervangen op dat stuk. Ik moet ook zeggen dat dit stuk met werkzaamheden het meest hinderlijke was tijdens mijn trip naar de UK in april. De rest van de snelwegen was zo goed als werkzaamhedenvrij of met korte stukjes werkzaamheden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Op de foto oogt het wegbeeld ook erg onrustig. Komt wellicht ook door de zoom.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Snelwegen in het VK doen me wel vaker aan België denken.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Ik heb dat daar met Dual carriageways zo doet de A303 me denken aan de N4. Beide expreswegen en alternatieve routes, sommige (erf)aansluitingen zonder in en uit voegstroken en een toch best hoge maximumsnelheid daar. Iets wat dat zowel bij beide gebieden aanwezig is.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Filmpje over de Mancunian Way, de A57(M) langs het centrum van Manchester. Klassiek verhaal over slum clearance en een eerder inadequate stadssnelweg die ervoor in de plaats kwam - waar de stad eigenlijk niet mét en zónder kan. En hoe dit een onderdeel werd van veel grootsere plannen waarvan de rest nooit werd gebouwd.

Het SELNEC document waarnaar in het filmpje wordt verwezen staat hier.
Link
Laatst gewijzigd door Pino op di 31 dec 2024, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Over flyovers gesproken, een viaduct van de A167 in Gateshead (satellietstad van Newcastle) is op 13 december acuut afgesloten voor het verkeer vanwege de slechte staat.

Ik vermoed dat het gesloopt gaat worden en niet vervangen. Het is een flyover over twee verkeerspleinen en een kruisende weg, maar niet onderdeel van een doorgaand ongelijkvloerse corridor. Vroeger zullen die plannen er vermoedelijk wel zijn geweest.

https://www.gateshead.gov.uk/article/30 ... 67-flyover

Afbeelding

Afbeelding
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Waar zouden de Engelsen zijn zonder ons Nederlands Mammoet voor een tijdelijke ondersteuning. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: ma 30 dec 2024, 19:19 Over flyovers gesproken, een viaduct van de A167 in Gateshead (satellietstad van Newcastle) is op 13 december acuut afgesloten voor het verkeer vanwege de slechte staat.

Ik vermoed dat het gesloopt gaat worden en niet vervangen. Het is een flyover over twee verkeerspleinen en een kruisende weg, maar niet onderdeel van een doorgaand ongelijkvloerse corridor. Vroeger zullen die plannen er vermoedelijk wel zijn geweest.
In de regio Newcastle was een heel snelwegnetwerk gepland, waaronder de Central Motorway East Bypass. Die had over dat viaduct moeten lopen; je ziet bij het verkeersplein dat de hoofdrijbanen deels wel zijn aangelegd maar abrupt stoppen.

De A167(M) in Newcastle is nog een restant van deze plannen, het is het enige deel van de Central Motorway East (niet de bypass die er naast zou moeten lopen) dat daadwerkelijk is aangelegd.

Afbeelding

Zie voor het hele verhaal ook: https://pathetic.org.uk/features/tyneside/
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik las dat de M6Toll in 2022 voor het eerst winst maakte. De tolweg opende in 2003 en leed daarna 19 jaar lang op rij verlies. De toltarieven zijn fors verhoogd, bij openstelling was het £ 3, in 2009 £ 4,70, in 2018 £ 6,40, maar nu £ 9,90.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Jaarwinst bij een tolweg is een gegeven met maar beperkte waarde. Dat komt door de vele malen langer durende concessie, de concentratie van uitgaven aan het begin van de looptijd en de manier waarop wordt gefinancierd. Je kunt in die zin meer lezen in andere metrics. Zoals in verhalen vanuit het verleden dat er wel winst was, maar niet genoeg om de rentelasten te dekken. Maar kennelijk kunnen nu rente én aflossing op de financiering worden betaald uit de tolweg - of dat nu te danken is aan een toename van de gebruikersaantallen of een toename van de tol met een percentage dat ruim boven de inflatie ligt.

Dit is een concessie van 50 jaar. Als je die zo hebt gefinancierd dat na 19 jaar het totaal van lopende kosten, rente en aflossing lager is dan de inkomsten, zodat er dus geld overblijft voor de aandeelhouders, kan dat een best goede deal zijn voor de komende 31 jaar. Al gaat het de aandeelhouders niet alleen om winst, want zij gaan pas winst maken wanneer ze hun eigen inleg / storting op aandelen terug hebben ontvangen (omdat aan het einde van de concessie de waarde van de aandelen nihil zal zijn, moet die inleg uit winst worden terugverdiend). Of het daarmee een goede investering is? Met Macquarie is er in 2016 -dus in de verliesjaren- een investeerder ingestapt die heel veel doet met infrastructuur en concessies. Dat zijn geen koekenbakkers ...

De prijsverhogingen in de loop der tijd zijn wel fors. Op reguliere inflatie zou 3 pond in 2003 nu zo ongeveer moeten zijn verhoogd naar 5,37 pond (bron: Bank of England). Maar dit rapport geeft me de indruk dat, in tegenstelling tot concessies elders, in de concessie niet is vastgelegd met welke percentages per jaar de tol omhoog mag. Het wordt, in een totale vorm van vrije markt, aan de concessionair overgelaten hoe ze beprijzen. Soort van heilig geloof in de vrije markt kennelijk indertijd; dat de keuzevrijheid van automobilisten om een tolvrij alternatief te gebruiken wel voldoende discipline zou geven. Maar dan krijg je dus hetzelfde als wat we een paar dagen terug over Spanje bespraken: ter plaatse bekenden vermijden de weg en zo bereik je nooit de ontlasting op bestaande wegen die je gehoopt had; en ter plaatse onbekenden pakken de rekening op voor een unfaire prijs.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mensen beschouwen hun tijdwinst ook niet commericeel: als je bijv. een uurtarief van 60 euro hebt als ZZP'er zou je voor een tijdwinst van 5 minuten 12 euro over moeten hebben. De meeste mensen hebben er nauwelijks wat voor over want ze zien het als verloren vrije tijd niet als verdienkans.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Dat is ook omdat mensen dat soort reizen als woon-werkverkeer en niet als werktijd beschouwen. Het is voor de meeste mensen hun eigen tijd. Enige tijdswinst zal meestal niet gebruikt worden om meer te werken en meer inkomsten te genereren, zeker niet als iemand al full-time werkt. En als de tijdswinst maar 5 minuten is, dan zit dat voor veel mensen nog binnen de normale variatie van hoe lang hun werkdag precies duurt. De ene dag kan dat ook wat langer zijn dan de andere dag. En dus zit er op tijdswinst vaak een lagere prijs dan het uurloon van mensen. Tenzij de werkgever of opdrachtgever tol volledig vergoedt. En er zullen mensen zijn die altijd tol betalen, maar die verdienen dan vaak zoveel dat het alsnog minder is dan het uurloon. Sommige tolwegen met dynamische beprijzing afhankelijk van het tijdstip of de verkeersdrukte (ik denk aan de 407 in Toronto bijvoorbeeld) worden ook op de duurste tijdstippen goed gebruikt. En in gebieden met heel veel tolwegen (ik denk aan Miami bijvoorbeeld) zie je dat er eigenlijk nauwelijks verschil is tussen hoe tolwegen en gewone snelwegen worden gebruikt, mensen beschouwen het gewoon als een vaststaand feit dat je voor sommige wegen moet betalen.

Ik kom zelf doorgaans alleen op vakanties tolwegen tegen en ik ga ze nauwelijks actief vermijden, of de kosten moeten gevoelsmatig de spuigaten uitlopen én er moet een goed alternatief beschikbaar zijn dat nauwelijks extra tijd kost. Maar comfort is mij ook wat waard; moet ik een lang stuk OWN rijden om tol uit te sparen, ook al kost het niet meer tijd dan de snelwegroute met tol, dan kies ik toch gauw de snelweg. Maar dat is ook omdat ik mij dat tegenwoordig makkelijker kan veroorloven; 10-15 jaar geleden reisde ik zeer veel binnen Europa en zeker in Frankrijk en Spanje vermeed ik actief tolwegen - meestal nam ik ze alleen daar waar het qua tijdswinst echt zin had. De A10 tussen Bordeaux en Poitiers heb ik bijvoorbeeld in al die jaren maar eenmaal gereden, de N10 tussen beide plaatsen heb ik een stuk vaker genomen.

Terug naar de M6 Toll: als incidentele gebruiker zou ik die zonder twijfel nemen. Maar zou ik daar in de buurt wonen, een dagelijks gebruiker zijn, en het uit eigen zak moeten betalen, dan zijn de overwegingen heel anders. Want uiteindelijk is het lastig om een tijdswinst van 5-15 minuten daadwerkelijk in extra inkomsten om te zetten, inkomsten die de uitgaven aan tol overstijgen. Zeker als je in loondienst werkt en geen overuren kan schrijven. Als ik dan heen en terug elke keer bijna 10 pond kwijt ben, dan tikt dat flink aan op jaarbasis. Bij lagere tarieven ligt dat anders. Zou ik in Oostvoorne wonen en elke dag voor werk naar Den Haag moeten, dan is de A24 een no-brainer. De tol is niet hoog en je bespaart zo'n 8 km ten opzichte van het tolvrije alternatief, dus minder brandstofkosten en minder afschrijving. En dan speelt de factor comfort ook mee: waarschijnlijk sta je ook minder vaak in de file.