En zelfs op die logische verbinding Oostvoorne-Den Haag zul je vraaguitval zien. Want dan voelt die tol als een extra uitgave, terwijl het feit dat je dan eerder weer zult moeten tanken niet zo prominent in je beslisboom opkomt. Laat staan afschrijving. Dat is de cognitive bias genaamd delay discounting aan het werk.Coen Tunnel schreef: di 07 jan 2025, 7:45 Zou ik in Oostvoorne wonen en elke dag voor werk naar Den Haag moeten, dan is de A24 een no-brainer. De tol is niet hoog en je bespaart zo'n 8 km ten opzichte van het tolvrije alternatief, dus minder brandstofkosten en minder afschrijving. En dan speelt de factor comfort ook mee: waarschijnlijk sta je ook minder vaak in de file.
Bij de M6 toll, als ruime bypass van Birmingham, zal woon-werkverkeer wat minder onderdeel zijn van de gebruikersgroep. Er is meer doorgaand verkeer; en op een rit London-Manchester is die 10 pond wat meer een druppel op een gloeiende plaat. Die rit wordt ook vaker gemaakt onder werktijd, dus wanneer “tijd is geld” een rol speelt. Ik las ergens dat de grote meerderheid van het doorgaande vrachtverkeer de route zou gebruiken. Dat is niet heel raar.
Ik sta ergens nog voor de vraag of ik dat tientje zou betalen op een vakantierit. Op een totaal vakantiebudget is dat tientje natuurlijk helemaal niets, maar terug van Schotland naar de Kanaaltunnel via M5-M42-M40 en dan zuidelijk langs London zou maar een 8 minuten extra zijn volgens Google. En het soort gemaks-redeneringen wat je voor de A10/N10 kunt maken in Frankrijk vind ik nog niet zo heel sterk hier.