[UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: di 07 jan 2025, 7:45 Zou ik in Oostvoorne wonen en elke dag voor werk naar Den Haag moeten, dan is de A24 een no-brainer. De tol is niet hoog en je bespaart zo'n 8 km ten opzichte van het tolvrije alternatief, dus minder brandstofkosten en minder afschrijving. En dan speelt de factor comfort ook mee: waarschijnlijk sta je ook minder vaak in de file.
En zelfs op die logische verbinding Oostvoorne-Den Haag zul je vraaguitval zien. Want dan voelt die tol als een extra uitgave, terwijl het feit dat je dan eerder weer zult moeten tanken niet zo prominent in je beslisboom opkomt. Laat staan afschrijving. Dat is de cognitive bias genaamd delay discounting aan het werk.

Bij de M6 toll, als ruime bypass van Birmingham, zal woon-werkverkeer wat minder onderdeel zijn van de gebruikersgroep. Er is meer doorgaand verkeer; en op een rit London-Manchester is die 10 pond wat meer een druppel op een gloeiende plaat. Die rit wordt ook vaker gemaakt onder werktijd, dus wanneer “tijd is geld” een rol speelt. Ik las ergens dat de grote meerderheid van het doorgaande vrachtverkeer de route zou gebruiken. Dat is niet heel raar.

Ik sta ergens nog voor de vraag of ik dat tientje zou betalen op een vakantierit. Op een totaal vakantiebudget is dat tientje natuurlijk helemaal niets, maar terug van Schotland naar de Kanaaltunnel via M5-M42-M40 en dan zuidelijk langs London zou maar een 8 minuten extra zijn volgens Google. En het soort gemaks-redeneringen wat je voor de A10/N10 kunt maken in Frankrijk vind ik nog niet zo heel sterk hier.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Voor vrachtverkeer geldt natuurlijk al veel meer de regel tijd=geld, waardoor de afweging anders uitvalt.

Ik heb even gekeken: in het huidige verkeer is de M6-toll ongeveer 3 minuten sneller. Voor mij zou dat simpelweg betekenen dat ik voor de oude weg ga: volgens mij is die ook volledig ongelijkvloers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit soort tolwegen bieden alleen waarde als er sprake is van serieuze congestie op de alternatieve route. En dat is vaak een paar uur per dag en dan nog kiest lang niet iedereen er voor om zo'n tolweg ook te gebruiken (zie ook het lage initiële gebruik van de A24, of al die tolwegen rond Madrid).

De maatschappelijke baten zouden veel hoger zijn als de M6T tolvrij zou zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De Britse regering kan de concessie afkopen denk ik, maar ik vermoed dat ze dat niet snel willen doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met nog 30 jaar te gaan en een concessie die vrijheid geeft om zelf de tol te betalen zou dat een dure grap worden. Zie ik dus inderdaad niet gebeuren.

Eens met Chris over maatschappelijke baten. Ik heb nog niet zo’n moeite met tol in het algemeen -het is maar betalen naar gebruik- maar tol heffen op één of twee stukken weg in een regio vind ik wel bezwaarlijk. Het leidt vaak tot tolmijden en daardoor belasting van die wegen die je met nieuwe infra nou juist wilde ontlasten. Daarmee blijvende congestie op de oude weg, en dan een ondergebruikt nieuw stuk weg. De kosten voor het instandhouden van het wegennet worden er ook oneerlijk mee verdeeld, wanneer je bovenop je reguliere gebruikersheffingen waarmee je het wegennet als geheel financiert de gebruikers van min of meer toevallig geselecteerde verbindingen nog extra laat betalen.

Het motto “dankzij tol kunnen we eerder aanleggen, dus de tolbetaler profiteert” wil het politiek nog wel eens leuk doen, maar legt een hypotheek op de gebruikers terwijl het met beter begroten best uit algemene middelen had gekund. Waar ik er hoogstens nog een plek voor zie is bij zeer dure kunstwerken waarmee de gebruikers echt heel veel tijd kan besparen: Alpentunnels, Viaduc de Millau en sommige oeververbindingen. Maar zoals al werd geconstateerd is de tijdswinst op de M6toll te vaak veel te beperkt.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

marcel schreef: do 26 dec 2024, 20:44
Helaas een heel slechte foto, maar het interessante is dat er op dezelfde weg voor te hoge voertuigen een spoorwegovergang op een hoger niveau is terwijl personenauto's onderdoor gaan. Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Er is maar één rijstrook onderdoor en we moesten toch wachten, op verkeer uit de andere richting.
Afbeelding
Van dit soort bizarre constructies zijn er in het Verenigd Koninkrijk nog een paar. Volgens mij is dit het exemplaar waar jij voorbij gekomen bent:

Manningtree (Essex, 2,8m): https://maps.app.goo.gl/D2g7a1nD73EgNBNq9?g_st=ac

Deze brug is in vergelijking nog best hoog omdat je er met een busje nog wel door komt, maar er zijn ook nog lagere exemplaren:

Wimblington (Cambridgeshire, 2,0m): https://maps.app.goo.gl/bkTX31x1MFcakX648?g_st=ac

Ely (Cambridgeshire, 2,7m): https://maps.app.goo.gl/TvMTenkvTfoczniG6?g_st=ac

Newport (Wales, 1,7m): https://maps.app.goo.gl/13cS3pZWyepTDtCm9?g_st=ac

Ook in de VS (Carlisle Ohio) bestaat minimaal 1 uitvoering ervan: https://maps.app.goo.gl/xMx3Jjf94di6f1gS7?g_st=ac
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

omNOMNOMNOM schreef: zo 12 jan 2025, 7:14 Van dit soort bizarre constructies zijn er in het Verenigd Koninkrijk nog een paar. Volgens mij is dit het exemplaar waar jij voorbij gekomen bent:

Klopt.
Dat is wel heel extreem, ik zou mijn antenne moeten intrekken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met een doorrijhoogte van 1,7 meter heb ik als fietser en voetganger ook moeite :ongeduldig:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

omNOMNOMNOM schreef: zo 12 jan 2025, 7:14
marcel schreef: do 26 dec 2024, 20:44
Helaas een heel slechte foto, maar het interessante is dat er op dezelfde weg voor te hoge voertuigen een spoorwegovergang op een hoger niveau is terwijl personenauto's onderdoor gaan. Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Er is maar één rijstrook onderdoor en we moesten toch wachten, op verkeer uit de andere richting.
Van dit soort bizarre constructies zijn er in het Verenigd Koninkrijk nog een paar. Volgens mij is dit het exemplaar waar jij voorbij gekomen bent:

Deze brug is in vergelijking nog best hoog omdat je er met een busje nog wel door komt, maar er zijn ook nog lagere exemplaren:

Wimblington (Cambridgeshire, 2,0m): https://maps.app.goo.gl/bkTX31x1MFcakX648?g_st=ac

Ely (Cambridgeshire, 2,7m): https://maps.app.goo.gl/TvMTenkvTfoczniG6?g_st=ac

Newport (Wales, 1,7m): https://maps.app.goo.gl/13cS3pZWyepTDtCm9?g_st=ac

Ook in de VS (Carlisle Ohio) bestaat minimaal 1 uitvoering ervan: https://maps.app.goo.gl/xMx3Jjf94di6f1gS7?g_st=ac
Hij zit er niet pal naast, maar in Nederland heb je bij Loon (Drenthe) een constructie met een spoorviaduct met een doorrijhoogte van 3,1 meter, waarbij hoger verkeer moet omrijden over een deels onverharde weg met de toepasselijke naam "Bovenlangs". De spoorwegovergang ligt 300 meter noordelijker en dient sinds de ruilverkaveling van dit gebied verder eigenlijk geen enkel ander praktisch nut, anders dan voor verkeer hoger dan 3,1 meter: https://www.google.com/maps/@53.0173474 ... FQAw%3D%3D

Het onderbordje staat er op de laatste Streetviewbeelden niet meer, waardoor doorgaand verkeer hoger dan 3,1 meter niet meer expliciet gewezen wordt op deze route. Maar op zich moet de :C19: hier voldoende zijn.
Ernst76
verkeersader

Bericht door Ernst76 »

Daar ben ik 1 keer met de auto langsgereden. Toen waren er 2 auto's tegen elkaar aangereden bij die smalle onderdoorgang van de Vrieserweg.
Nogal grove halfverharding op de Bovenlangs.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

De M6 tussen Wolverhampton en Manchester. Een groot deel van de M6 is omgevormd tot Smart Motorway. 2x4 zonder vluchtstrook en ik moet zeggen dat dat niet prettig voelde voor honderden kilometers. De M6 is ook zoals meeste motorways in het VK verschrikkelijk druk. Geen file maar wel heel veel verkeer. En dat rond 14:00 op een maandagmiddag. Er waren gelukkig ook rustige stukken maar die werden weer verpest door onnodig rechtsrijdend verkeer wat op de Smart Motorways enorm toenam. Kan ik me ook enigszins voorstellen gezien de verhalen rondom aanrijdingen met pechgevallen.
Link
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik zie qua niet-linkshoudend verkeer zo vlug niets anders dan wat ik op brede wegen elders zie (2x4 en breder, maar je ziet het al opkomen bij 2x3). Namelijk dat mensen dan veel slechter worden in het gebruiken van de buitenste rijstrook. Die is dan gepercipieerd voor vrachtwagens en alleen al het in de verte zien van een vrachtwagen wordt aangegrepen als excuus om niet uit te voegen. Omdat je geen snelle auto’s in je achteruitkijkspiegel krijgt, ontvang je ook niet echt prikkels. Die wat snellere auto haalt je toch wel in, maar op de binnenste rijstrook betaal je dan uiteindelijk de prijs.

Het doet me denken aan zondagochtenden in Italië waar de rechterstrook van de A1 en de A4 vaak zo leeg is dat je daar beter kunt opschieten dan helemaal links. Mits je geen problemen hebt met rechts inhalen natuurlijk (en dat had ik niet toen ik ooit een halfjaar in Milaan zat).

Of de smart motorway-setting en de verhalen over aanrijdingen dat nog wat verslechteren? Kweenie. Het filmpje wijkt voor mij als gezegd niet af van wat ik elders zie. Wel doet permanent vrij kort langs een vangrail rijden iets met je; toch een zeker gevoel dat je klem zit. Ik heb dat op Italiaanse superstrade net zo als op een Nederlandse spitsstrook (die bij ons natuurlijk ook maar matig worden gebruikt). Dus mogelijk speelt het wel iets van een rol.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In het filmpje is er in ieder geval wel sprake van een 'normaal' lijkende rijstrook (dat wil zeggen; de strepen wijken niet af). In Nederland denk ik dat het toepassen van een ononderbroken lijn niet bijdraagt in het gebruik van de spitsstrook en in sommige andere landen gebruiken ze wel onderbroken lijnen maar zie je wel een ander soort streep.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waarom kan een deel van de weggebruikers in Nederland dan wel omgaan met het concept van de spitsstroken? Het bestaat al zowat 30 jaar.

Wat mij betreft is het onwil en onvermogen om te vertikken uiterst rechts te willen rijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zoals je zegt: maar een deel van de weggebruikers kan er echt mee om gaan. Onwil en onvermogen spelen de grote rol. En wie dat dan wel zijn en wie niet? De gemakkelijke conclusie is dat dat goede tegenover slechte chauffeurs zijn, maar daarmee heb je nog steeds geen antwoord.

Mijn inschatting gaat dan terug op wat ik zei over 2x4-wegen in het algemeen: je krijgt geen prikkel uit het systeem dat je op moet krassen naar de buitenste baan. De enige prikkel die echt uit de omgevingsfactoren kan komen -een snellere auto in je achteruitkijkspiegel- kun je op dat soort brede wegen alleen krijgen op de binnenste strook. Op alle rijstroken in het midden is het de aangeleerde norm die je naar rechts brengt. Wat geen aangeleerde norm is voor je eigen veiligheid, maar eentje in het algemeen belang. Met de mens die van nature wars is van dat soort orderegeltjes, die de focus achter het stuur ook op andere dingen kan hebben, is dat een recept voor matige naleving. Het zijn echt prikkels die uit jezelf moeten komen dat je moet kijken of er ruimte op rechts is. De belijning rondom een spitsstrook kan dan een negatieve factor zijn, maar het Britse voorbeeld met all-lane running in plaats van shoulder lane running (om het in smart motorway-termen te brengen) laat toch ook zien dat het in alle gevallen slecht gaat. Eerder cognitief-psychologische factoren dragen eraan bij dat de naleving veel matiger is dan heel veel andere regels. Dat is geen excuus voor slecht gedrag, maar we zullen we het op voorhand mee moeten doen.

Laatste gedachte over afleiding: als ik in Nederland iemand onnodig links zie hangen kijk ik, als ik er dan voorbij kom, nog wel eens wat er dan achter het stuur zit. Best vaak zie ik dan de chauffeur in een totaal gespannen ineengedoken houding achter het stuur zitten. Duidt er eigenlijk op dat het rijden op de snelweg (in ieder geval op dat moment) teveel is voor ze. Kan zijn veroorzaakt door weinig rijden en de vele informatie van de weg niet kunnen verwerken, door je niet kunnen focussen door een stel schreeuwende kinderen achterin, wat dan ook. Feitelijk zou je dat soort mensen van de snelweg moeten weren, maar goed. Als je in zo'n overleef-modus staat, raakt het ordenings-normpje “zover naar rechts als mogelijk” natuurlijk als eerste uit beeld. En dat is dan ook precies wat je ziet in de praktijk.
Laatst gewijzigd door Pino op do 16 jan 2025, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: do 16 jan 2025, 8:53Laatste gedachte over afleiding: als ik in Nederland iemand onnodig links zie hangen kijk ik, als ik er dan voorbij kom, nog wel eens wat er dan achter het stuur zit. Best vaak zie ik dan de chauffeur in een totaal gespannen ineengedoken houding achter het stuur zitten. Duidt er eigenlijk op dat het rijden op de snelweg (in ieder geval op dat moment) teveel is voor ze. Zonder me dan uit te spreken over hun rijvaardigheid in het algemeen: in die overleef-modus raakt een orde-norm als “zover naar rechts als mogelijk” natuurlijk als eerste uit beeld.
Ik heb de indruk dat er best wel wat mensen zijn die maar weinig op een snelweg met meer dan 2 rijstroken per richting komen. Als je daar dan wel komt, en dat soort wegen zijn meestal ook wel wat drukker, dan kan dat intimiderend en/of verwarrend werken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er komt gewoon veel informatie op je af, en die moet je wel aankunnen. De realiteit is toch dat er een redelijke groep mensen is die rijden op de snelweg gewoon spannend vindt. Als die snelweg breder is, komt er meer informatie op je af en kan een onverwachte gebeurtenis uit meer hoeken komen, dus nog spannender. Maar goed, in de Randstad zijn vrijwel alle snelwegen breder dan 2x2 en ik heb toch niet het idee dat al die slechte rechtshouders boertjes van buut'n zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: ma 06 jan 2025, 20:22 ^^ Jaarwinst bij een tolweg is een gegeven met maar beperkte waarde.
Nog even hier op terugkomend, of een tolweg rendabel is, zou in principe een balans moeten zijn tussen de kosten (aflossing, rente, beheer & onderhoud) en de tolinkomsten. Alhoewel concessies vaak minstens 30 jaar duren, mag je verwachten dat een tolweg wel binnen 5 tot 10 jaar rendabel is. Als het veel langer duurt kom je in een cyclus dat de kosten oplopen en dat de inkomsten dat misschien niet meer inhalen. De M6Toll is 21 jaar geleden geopend dus daar hebben ze waarschijnlijk al gezien dat ze een boel asfalt hebben moeten vervangen. Alleen door middel van tariefsverhogingen ver boven de inflatie zijn ze nu winstgevend geworden, een prijsverhoging van ongeveer 250% in 20 jaar tijd?

In contracten is vaak gespecificeerd dat een tolweg aan het einde van de concessie in goede staat moet worden overgedragen, dus ze kunnen ook niet wegkomen met de laatste 10 jaar een berg achterstallig onderhoud te laten ontstaan. Ik weet dat ze bij Nederlandse DBFM contracten echt op de lange termijn plannen, soms is tijdig een deklaag vervangen goedkoper voor de budgetcyclus dan onderhoud uitstellen, tijdelijk cashen maar daarna veel meer geld zijn aan ingrijpender onderhoud wat anders voorkomen had kunnen worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als gezegd, die prijsverhogingen zo ver boven inflatie zijn bizar, en het verbaast nogal dat er in de concessie nul regels zijn gesteld over prijsvorming. Als dit dan kennelijk nodig was om kostendekkend te zijn, heeft men dan ook in de beginjaren bewust laag geprijsd om de mensen naar de weg toe te trekken?

Hoe dan ook eens dat een concessie niet al te lang verlieslatend mag zijn. In eigen land hebben we een slecht voorbeeld met de Kiltunnel, waar in 50 jaar de aanleg en onderhoud nog niet zijn terugverdiend - althans na betaling van rente en onderhoud blijft er kennelijk te weinig over voor aflossing. En dan moet er in de komende jaren groot onderhoud komen.

Voor het punt waarop een concessie rendabel wordt, zou ik in eerste instantie willen abstraheren van rente en aflossing (beetje zoals dat ook gebeurt wanneer bij ondernemingen wordt gekeken naar EBITDA). De reden is dat je financieringsstructuur uiteindelijk een keuze is: als banken een 90% van de bouw voorfinancieren wordt het gewoon een heel ander verhaal dan bij een lage financiering. Maar rente wil je al vrij vroeg gewoon kunnen betalen en je wilt op enig moment toch kunnen aflossen, zodat je voor het einde van je concessie wel eens klaar bent met je lening (de laatste jaren van de concessie zijn dan alle inkomsten na onderhoud pure winst). Hoe dan ook, juist door de verschillen in financiering hecht ik dus weinig waarde aan een winstcijfer zonder verder inzicht in de financiering.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Chancellor of the Exchequer heeft haar goedkeuring gegeven aan megaprojecten om de economische groei aan te jagen.

https://www.bbc.com/news/live/cg7zdme95z1t

Heathrow mag zijn derde landingsbaan krijgen. Daarvoor moet ook de M25 een stuk ondertunneld worden.

https://www.bbc.com/news/articles/cy8xv54lvz5o

Ook de Lower Thames Crossing mag doorgaan. Dit project is gedeeltelijk al gegund in december 2023, maar werd kort daarna onder 'review' geplaatst, die drie keer verlengd is, maar waar nu groen licht voor is gegeven.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

London, London, London, Greater London

De rest niet boeiend?
(er zijn in Wales en Scotland nog wat projecten afgeblazen in de laatste 3 jaar. Wordt geen woord over geschreven)
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Het lijkt Nederland wel waar bijna al het geld naar de Randstad gaat en de regio's heel erg aan het lijntje worden gehouden als het op het verbeteren van de infrastructuur aankomt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Nu is weginfra in Wales en Schotland devolved naar de regio’s, dus niet heel raar dat dat geen onderwerp is. Maar het noorden van Engeland zal zich wel weer eens berooid voelen. Het probleem dat het VK op dit moment heeft is dat ze ieder procentje groei hard nodig hebben. In het noorden valt het meeste te halen, maar de ruime omgeving van London is niet voor niets als decennia de succesmachine. Ga je je beperkte budget dan inzetten op een hoop-project als het noorden?
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Was wel een van DE argumenten van Brexit: meer ondersteuning van de zwakkere regio's

Dat daar weinig terecht van komt verbaasd mij weinig
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het Northern Powerhouse van May en Johnson ja. Heeft hem nog een forse verkiezingswinst opgeleverd in het noorden. Dat het nu Labour is dat met een toch al onpopulaire regering de boel dáár verder dicht draait zal de partij geen goed doen. Al heeft ook BoJo daar natuurlijk verrekt weinig gerealiseerd.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Vanuit een redelijk perspectief zou je juist verwachten dat het Noorden een gerichtere aanpak krijgt dan Londen. Londen is al decennia een powerhouse inderdaad maar je hebt in het Noorden ook te maken met een metropoolregio met evenveel inwoners als de Randstad met Liverpool, Manchester, West Yorkshire, Sheffield en Tyneside. Dat is goed voor 6,5 miljoen inwoners. Daarmee is het dus de tweede grotere metropoolregio van Engeland. Dat is ook niet niks en de wegen rondom die steden slibben ook langzaam dicht. Ook daar groeit het verkeer en het aantal inwoners als kool... In die regio zijn er vooral veel knooppunten die nog steeds gelijkvloerse rotondes tussen snelwegen hebben terwijl die allang ongelijkvloers hadden moeten zijn en ook verbredingen zijn in die regio broodnodig.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Hopelijk wordt er ook flink wat geld geïnvesteerd in de bestaande wegen: die verkeren in slechte tot zeer slechte staat. Vaak totaal versleten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op het bekende YouTube kanaal 'Auto Shenanigans' werd melding gemaakt van een flyover van de A14 over de A1 bij Huntingdon die aan het 'zinken' zou zijn, en dat de brug in gevaar zou zijn. De Britse media had dit ook opgepikt.

Het is echter een zetting van 30 tot zelfs 47 mm nabij de stootplaten (dat is de transitie van het kunstwerk naar het dijklichaam). Dit is niet ongebruikelijk in veengebied zoals hier, maar je voelt dat wel als je het viaduct op- en afrijdt.

Hij gebruikt hier InSAR data van Sentinel 1.

Link
Voor gevorderden is deze data beschikbaar, de Copernicus website 'European Ground Motion Service' publiceert dezelfde data, maar wat er daar publiekelijk toegankelijk is heeft een lagere resolutie dan wat het bedrijf ValueSpace eruit kan krijgen.

Maar je ziet hier ook de zetting op een meetpunt dat toevallig op het talud ligt.
Afbeelding
wizi99
dorpsstraat

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door wizi99 »

verfmeer95 schreef: ma 30 sep 2024, 20:05 ^^ Sheffield-Manchester wordt ook via A628-A616 bewegwijzerd: https://maps.app.goo.gl/1vzcmUHPFazCGAFD7, zelfs vanaf de M1: https://maps.app.goo.gl/9mR5TG1nMVie3ZeN8
Op de A57 komen beide einddoelen pas op de borden als omrijden niet meer logisch is: https://maps.app.goo.gl/iy5btPvq7exiT4eg7 https://maps.app.goo.gl/7mypMUSf1HiLEtXT8

Voor zover ik kan zien had de M67 ook altijd al via de A628-route moeten lopen.
Maar dat is een zelfde soort weg als de A57. Enkelbaans, een rotonde, pakt ook bebouwde kommen mee, én het is een aftakking van de A57. Merkwaardig genoeg, het stuk van de A57, voordat de A628 aftakt, is weliswaar gedeeltelijk dubbelbaans, maar gaat wel dwars door de bebouwde kom.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Morgen opent in Londen de Silvertown Tunnel onder de Thames, de eerste nieuwe Thameskruising voor wegverkeer sinds 1963. De tunnel is tweebuizig, met een lengte van 1,4 kilometer.

De tunnel heeft 2x2 rijstroken, maar de linkerrijstrook is in beide buizen alleen voor bussen (in het verleden werd ook gesproken over een bus/vrachtwagenstrook).

De tunnel is met tolheffing gefinancierd, tegelijk wordt ook de nabijgelegen Blackwall Tunnel een tolweg. De tol bedraagt 4 pond in de spitsuren, 1,5 pond buiten de spits en tussen 22h en 6h is de tunnel tolvrij.

De nieuwe tunnel heeft een grotere doorrijhoogte dan de Blackwall Tunnel, wat daar nogal een probleem was omdat dubbeldekker bussen en veel vrachtwagens hoger zijn dan 4,0 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding