[UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [UK] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Wouter N14 »

Ik zag ook ergens dat je op speciale buslijnen ook je fiets kan meenemen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Daar is tóch veel ontevredenheid over. Ik vind het ook eerlijk gezegd verbazend dat er geen fietsinfrastructuur ligt zodat fietsers er "gewoon" doorheen kunnen komen. Daarnaast krijgt de Blackwall tunnel nu tol. Waarom? Die tunnel is niet tol waardig...
Link
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sven_engelen schreef: ma 14 apr 2025, 10:17Daarnaast krijgt de Blackwall tunnel nu tol. Waarom? Die tunnel is niet tol waardig...
Wie zou er tol betalen om door de Silvertown Tunnel te gaan als de Blackwall Tunnel tolvrij zou blijven?

Ik ben normaliter best kritisch op het instellen van tol op bestaande infrastructuur, maar in dit geval zijn de Silvertown en de Blackwall-tunnels communicerende vaten. Het verkeer door de Blackwall Tunnel wordt ontlast door de Silvertown Tunnel, en het verkeer door de Blackwall Tunnel heeft er dus ook baat bij.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Ben je dan ook voorstander van tolheffing om een wegverbreding te financieren? Zoals je zegt, liggen deze twee tunnels zo dicht bij elkaar dat het sterk communicerende vaten zijn. Het is niet zo dat deze tunnel gebieden verbindt die eerst nog niet verbonden waren, en daarmee voor automobilisten een kortere route en dus een lager brandstofverbruik oplevert. Het enige doel van deze tunnel is het verlichten van de congestie voor de oude tunnel. En daarmee is dit niet anders dan welke andere wegverbreding dan ook.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ik snap je punt dat het de facto een wegverbreding is. Wat hier natuurlijk wel anders is, is dat een tunnel (zeker in een stad als Londen) een zeer duur stukje infrastructuur is.

Als er een duidelijke verbetering is, vind ik tolheffing te rechtvaardigen. De Franse N10 door Les Landes was bijvoorbeeld al een 2x2 ongelijkvloerse expressweg toen deze in concessie werd gegeven en werd omgebouwd tot autosnelweg A63 met 2x3 rijstroken. Dat zo'n verbetering met tolheffing is gefinancierd is op zich te rechtvaardigen.

Het komt ook wel voor dat tolconsessionairs wegen verbreden in ruil voor een verlenging van de concessie. Dat is voor de weggebruiker minder zichtbaar, want je betaalde al tol en je blijft dat doen, en dat de einddatum een heel stuk in de toekomst wordt geschoven heb je meestal niet door. Dat tolconcessies aflopen en echt beëindigd worden, zoals een paar jaar geleden massaal gebeurde in Spanje, is vrij uniek in Europa.

In Noorwegen is tolheffing ingevoerd op verschillende gewone wegen die parallel lopen aan nieuwe auto(snel)wegen, zodat verkeer niet makkelijk de tolweg gaat vermijden.

Ik vind het te billijken als de toltarieven redelijk zijn, en als (indien van toepassing) de tolheffing ook positieve effecten heeft op de bestaande infrastructuur. Bij de Blackwall en Silvertown Tunnels is dat zeker het geval. De £1.50 - £4.00 enkele reis (voor personenauto's) lijkt mij een redelijk bedrag, en voor omwonenden is er een kortingssysteem.

Uiteraard is het het fijnst als infrastructuur tolvrij kan zijn, maar zonder tol zou de Silvertown Tunnel vermoedelijk nooit zijn aangelegd. Dan heb ik toch liever nu de Silvertown Tunnel met tol, ook voor de Blackwall Tunnel, dan geen Silvertown Tunnel.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De A457 in oostelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/NNuTfu31sJFLRurH6
en in westelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/zqVsb9MzNwMTr8wb9

Blauw fietspad
Afbeelding

Handig geplaatst bord
Afbeelding

Klokken lopen bijna altijd fout in Engeland, maar 2026?
Afbeelding
en zondag klopt dan ook niet
Afbeelding

West Brom: nooit een puntje bij afkortingen
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De A459:
naar het noorden
https://photos.app.goo.gl/rByP8QSZ9KbECy4c6
en naar het zuiden
https://photos.app.goo.gl/zkvvuiKLpBgZTEhg9

Een pre-Worboys afstandsbord, dat zie je niet vaak aan een huis

Afbeelding
Afbeelding

Hier gebruiken ze Google Maps
Afbeelding

en hier ook
Afbeelding

en dat is dan ook het enige waarop je het nummer A459 nog tegenkomt na dit bord
Afbeelding
Dit bord is eigenlijk heel interessant: de A459 gaat hier linksaf, maar als je door wilt op de A459 word je rechtdoor geleid. Verleg de weg dan gewoon via die route ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Runcorn is een New Town en had 's werelds eerste Bus Rapid Transit systeem, met vrijliggende busbanen, die bij het winkelcentrum op viaducten ligt.

Het lijkt wel wat op het systeem van Almere. In Runcorn is het gebruik steeds verder gedaald en delen van de vrijliggende busbanen zijn of helemaal gesloten, of opengesteld voor algemeen verkeer.

Ik denk een voorbeeld van hoe verplaatsingspatronen over de decennia steeds diffuser zijn geworden en moeilijker rendabel te servicen zijn met openbaar vervoer.

De stad heeft ook wel een behoorlijk uitgebreid netwerk van expressways.

Link
Coen Tunnel
Voorzitter

Een bijna altijd verlaten ondergrondse openbare weg in een druk deel van Londen, tussen The Strand en Victoria Embankment: Lower Robert Street:
Link
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

De M25. De 2e langste ringweg van Europa. De A10 rondom Berlijn is net wat langer. Ik heb 'm gereden van Slough tot net voorbij de Dartford crossing. In deze video behandel ik het stuk tussen Slough en Croydon:
Link
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Midden in Birmingham bouwen ze de hogesnelheidslijn HS2:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vond dat wel opmerkelijk, meestal worden hogenselheidslijnen alleen buiten de steden gebouwd en gaan de treinen in de stad via oude spoorlijnen.

Ze zijn begonnen in 2019. Het zou oorspronkelijk in 2033 klaar moeten zijn, maar inmiddels is er geen geplande einddatum meer.
De kostenraming:
2012 33 miljard
2015 56 miljard
2024 80 miljard

Als het dan misschien rond 2040 klaar is zal het wellicht een paar honderd miljard gekost hebben.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Lijkt op de Californische HSL. Dat is ook zo'n zwart gat geworden, dat al het geld opslokt. £1 miljard is in zichzelf al een gigantisch bedrag, en hier gaat de kostenraming telkens met vele miljarden omhoog.

Ter vergelijking: de investeringen van National Highways was £23 miljard. Over een periode van 5 jaar.

Je ziet dat men in de UK amper meer in staat is om een greenfield project aan te leggen dat groter is dan een link road of met moeite een bypass.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vraag me nog wel eens af wat nou teruggaat op niet kunnen uitvoeren, en wat op een archaïsch rechtssysteem waarin nul samenhang bestaat. Dit zijn momenten waarop ik me toch wel heel gelukkig prijs met ons systeem, waar niet iedere NIMBY of gemeente die ook iets wil de boel kan frustreren - wat dan vroeg of laat leidt tot mensen maar hun zin geven.

Het bouwen van een nieuwe lijn door Birmingham gaat, als ik het goed begrijp, terug op de gedachten dat (i) het oude station onvoldoende capaciteit zou hebben voor de HS2-treinen erbij, en (ii) kansen die men ziet met nieuwbouw. Maar duur wordt het dan wel. En als ik moest kiezen tussen de nu uitgestelde verlenging naar het noorden en deze kans in Birmingham - ik zou het wel weten.
MA60
stadsweg

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door MA60 »

Jeroen schreef: do 29 aug 2024, 17:08 ^^ Wel een vreemde sticker zonder de tientallen, temeer omdat het VK (itt de VS) eigenlijk nooit vijftallen gebruiken in de snelheidslimieten.
Meest voorkomende snelheden zijn 20 MPH ( woonwijk), 40 MPH op wegen buiten de bebouwde kom en op motorways 50 tot 70 MPH maximum. In de States is de maximum toegelaten snelheid dan weer 8O MPH.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zelfs 85 mph (met kleine letters)in de Verenigde Staten in een aantal counties.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Pino schreef: zo 30 nov 2025, 18:14 ^^ Ik vraag me nog wel eens af wat nou teruggaat op niet kunnen uitvoeren, en wat op een archaïsch rechtssysteem waarin nul samenhang bestaat. Dit zijn momenten waarop ik me toch wel heel gelukkig prijs met ons systeem, waar niet iedere NIMBY of gemeente die ook iets wil de boel kan frustreren - wat dan vroeg of laat leidt tot mensen maar hun zin geven.

Het bouwen van een nieuwe lijn door Birmingham gaat, als ik het goed begrijp, terug op de gedachten dat (i) het oude station onvoldoende capaciteit zou hebben voor de HS2-treinen erbij, en (ii) kansen die men ziet met nieuwbouw. Maar duur wordt het dan wel. En als ik moest kiezen tussen de nu uitgestelde verlenging naar het noorden en deze kans in Birmingham - ik zou het wel weten.
De UK en infrastructuur is al langer een moeizaam verhaal. Het snelwegnetwerk is ronduit archaïsch vergeleken met landen als Duitsland en Frankrijk – denk aan de A1(M), A14, Stonehenge, noem maar op. En het is niet de eerste keer dat een spoorwegproject op een willekeurige manier gekortwiekt wordt: de elektrificatie vanaf Paddington stopt ook ergens bij Cardiff, waardoor we nu met dure bi-mode treinen opgescheept zitten.

Wat HS2 betreft spelen er volgens mij meerdere dingen mee. Het rechtssysteem dat NIMBY’s bevoordeelt is er één van, maar de politieke context is minstens zo belangrijk. Sinds HS2 op de agenda staat, is het één groot circus van plannen, bezuinigingen, weer nieuwe plannen, nog meer bezuinigingen, enzovoort. Combineer dat met steeds hogere eisen vanuit NIMBY’s, een maximumsnelheid van 350 km/u (waarom eigenlijk?) en de hoge kosten worden onvermijdelijk.

Dat is extra wrang, want een HS2 die minimaal tot Crewe was doorgetrokken had het belangrijkste probleem – de capaciteit op de WCML – gewoon opgelost. Hoe het er nu ligt, moeten alle treinen naar het noorden alsnog door de flessenhals boven Birmingham. Daarbovenop zijn de nieuwe treinen ook nog korter dan de oude, dus zorgt HS2 ten noorden van Birmingham zelfs voor capaciteitsverlies.
Coen Tunnel
Voorzitter

waldo79 schreef: ma 01 dec 2025, 9:58 Zelfs 85 mph (met kleine letters)in de Verenigde Staten in een aantal counties.
Alleen op de Texas State Highway 130: https://www.wegenwiki.nl/State_Route_130_in_Texas

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

hoompey schreef: ma 01 dec 2025, 10:19 Wat HS2 betreft spelen er volgens mij meerdere dingen mee. Het rechtssysteem dat NIMBY’s bevoordeelt is er één van, maar de politieke context is minstens zo belangrijk. Sinds HS2 op de agenda staat, is het één groot circus van plannen, bezuinigingen, weer nieuwe plannen, nog meer bezuinigingen, enzovoort. Combineer dat met steeds hogere eisen vanuit NIMBY’s, een maximumsnelheid van 350 km/u (waarom eigenlijk?) en de hoge kosten worden onvermijdelijk.

Dat is extra wrang, want een HS2 die minimaal tot Crewe was doorgetrokken had het belangrijkste probleem – de capaciteit op de WCML – gewoon opgelost. Hoe het er nu ligt, moeten alle treinen naar het noorden alsnog door de flessenhals boven Birmingham. Daarbovenop zijn de nieuwe treinen ook nog korter dan de oude, dus zorgt HS2 ten noorden van Birmingham zelfs voor capaciteitsverlies.
Absoluut. Er komen misschien ook iets te veel iets te grote belangen bij elkaar. Northern Powerhouse als stimulans voor Yorkshire en de regio Liverpool/Manchester, een stimulans voor de regio Birmingham, een relatief overzichtelijk infraprobleem als capaciteitsproblemen op de West Coast Main Line (waar op zichzelf al zulke snelheden worden gehaald dat tijdswinst moeilijker is als rechtvaardiging van HS2). En dan nog een politiek systeem dat ergens de grote geste bevoordeelt: zus erin, zo eruit, en met iedere verkiezing is het weer anders. Of zelfs nog vaker, wanneer ergens 1.5 jaar ná de verkiezingen blijkt dat de gekozen partij de begroting totaal moet omgooien om het beloofde fiscale beleid nog een beetje waar te kunnen maken - sinds jaar en dag is het dan infrastructuur die wordt geslachtofferd. De langgerekte vorm van het eiland helpt daar ergens ook niet, omdat het alles wat noord-zuid van en naar London loopt larger than life maakt en alles wat oost-west loopt relatief onbelangrijk (zie een A14 die je al benoemde).

Het is een probleem dat Italië op veel manieren ook zou moeten hebben, maar die hebben juist qua treinen en noord-zuid-infra het lek altijd wel redelijk boven kunnen houden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Goed nieuws en slecht nieuws over de Lower Thames Crossing. Het goede nieuws: er is 900 miljoen pond extra voor beschikbaar gesteld in de vorige week gepubliceerde begroting, en daarmee kan het project doorgaan. https://www.constructionnews.co.uk/civi ... 6-11-2025/

Het slechte nieuws: men had dat bedrag eigenlijk buiten de begroting willen halen met een PPS-constructie. Maar dat vliegt duidelijk niet, dus het komt nu rechtstreeks uit de schatkist. Hierover nader de Financial Times (paywall): https://www.ft.com/content/9d7ed2ea-3bf ... cd916e374c It will be privately owned and operated in perpetuity, rather than on a fixed-term concession like other privately financed road schemes, such as London’s recently opened Silvertown Tunnel - kortom, ik voorzie M6toll-achtige scenario's waar private investeerders en niet beleid van de overheid bepalen hoe hoog de tol wordt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik was vorige week een paar dagen in Oxford. Ik ben via Heathrow gevlogen. Vandaar gaat er elke 20 minuten een bus naar Oxford, en het hotel was amper 10 minuten lopen van het busstation. De verbinding is comfortabel, luxe bussen met ruime zitplaatsen.

Ik heb in Oxford geprobeerd wat verkeersgerelateerde borden op de foto te zetten, hetgeen niet altijd even goed ging vanuit een (rijdende) bus.
Gisteren in de bus terug van Oxford naar Heathrow zat ik vooraan en daardoor kon ik wel wat meer foto's maken.

Oxford:
SPOILER: TOON

2 borden mbt de congestion charge kort achter elkaar. Het is geen gezichtsbedrog, ze zijn echt onhandig geplaatst, want op de volgende foto zie je het beter (of juist even slecht :) ). Nu reed ik hier niet zelf, maar ik vind het als buitenlander onhandig om te weten waar en hoe je moet betalen. Een website zou al helpen.
Afbeelding

Afbeelding

Oxford is een echte fietsstad, maar desondanks niet heel veel fietsbewegwijzering gezien. Dit was de enige die ik zag met een fietsroutenummer (ik neem althans aan dat dat het zou moeten zijn)
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat de boodschap is dat je hier niet in mag :)
Afbeelding

Geen idee wat hiervan de bedoeling is. Wellicht dat het verkeerslicht eerder niet werkte (dit bordje hing er overigens vanuit alle richtingen)? Misschien is het te vroeg opgehangen of nog niet verwijderd.
Afbeelding

Toeristische bewegwijzering en symbooltjes. De schaats en de camera wijzen op de derde foto de andere kant op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stapvoets... (ik heb ook een bord gezien met 5 mph)
Afbeelding

Kies maar: Je mag niet verder hetzij na 330, hetzij na 400 yards.
Afbeelding
Dan een aantal foto's van Oxford naar Heathrow via de A40, M40 (waar het overigens landschappelijk mooi rijden is), M25 en M4.
SPOILER: TOON

We verlaten Oxford. Eerst alleen lokale doelen
Afbeelding

Barton wordt Bart
Afbeelding

Afbeelding

Een heel breed P+R-symbool
Afbeelding

Afbeelding

Hier is het nog A40
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het bord iets brede was geweest, dan had je H. Wycombe ervan kunnen maken (en dus een regel besparen), en Maidenhead volledig kunnen uitschrijven.
Afbeelding

Of je maakt het zo breed dat het allebei zou kunnen
Afbeelding

Ik had hier, afgezien van het linksrijdend verkeer, een beetje Duits gevoel bij
Afbeelding

2/3 mile = 1 km. Zouden Britten die 2/3 ook handig vinden? 1/2 zie je vaak genoeg.
Afbeelding

Er wordt genoeg gemopperd op portaalbewegwijzering op motorways, maar deze op een rotonde vind ik dan wel stukken beter.
Afbeelding

Terug op de M40, we naderen Londen.
Afbeelding

M40xM25
Afbeelding

Oxford heeft een ZEZ, Londen een LEZ en ULEZ. Het klinkt allemaal als een scherm (LED, OLED :) )
Afbeelding

Meteen file op de M25
Afbeelding

De M4 stadinwaarts. De bus ging hier meteen weer af naar het vliegveld.
Afbeelding

En tenslotte de Tunnel Road onder de noordelijke start-/landingsbaan door naar het busstation bij Terminals 2 en 3. (ik moest zelf verder naar Terminal 5)
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Palance schreef: zo 21 dec 2025, 14:41
2/3 mile = 1 km. Zouden Britten die 2/3 ook handig vinden? 1/2 zie je vaak genoeg.
Afbeelding
1 mile, 1/2 mile, uitsmijter is de gangbare volgorde. Als er met andere fracties van mijlen gewerkt moet worden, zijn het derden en kwarten. Je moet weggebruikers vermoedelijk niet vragen ermee te rekenen, maar mensen hebben redelijke ideeën wat dan precies te verwachten. Al is het maar langs een lijn “ietsje meer dan de halve mijl die ik gewend ben” of “sneller dan de volle mijl die ik gewoon ben van het aankondigingsbord”. Voorstanders van imperiale maten zullen het systeem vaak verdedigen met een “met metrisch kun je misschien beter rekenen, maar wij denken in menselijke maat”. Hoe waar dat is, daar kun je lang over praten, maar op deze manier laten ze het in dagelijks leven (verkeer, bij een aankoop op de markt, de halve pint in de pub) wel redelijk werken.

Nog over natuurschoon langs de M40: voornaamste reden waarom de snelweg pas vrij laat een doorlopende route London-Birmingham kon geven…
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Een sinkhole in een kanaal in het westen van Engeland.
(..)Het gat bij de plaats Whitchurch is zo'n vier meter diep en circa vijftig meter lang. De hulpdiensten spreken van een zinkgat.

Vannacht begaf een van de oevers van het Llangollen-kanaal het door nog onbekende oorzaak. De brandweer kreeg rond 04.22 uur een melding dat het water uit het kanaal het omliggende land op stroomde. (..)
Afbeelding

https://nos.nl/artikel/2595624-oever-en ... rsdiep-gat

Apart.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ze noemen het sinkhole, maar het oogt als een dijkdoorbraak of een verschuiving van de dijk.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Een "gebroken" dijk kan het gevolg zijn van een sinkhole als dat eerder in de bodem is ontstaan en alle aarde daarboven heeft weggespoeld.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De A64 naar het oosten:
https://photos.app.goo.gl/Q8FiFsnYyenijk8e7
Naar het westen:
https://photos.app.goo.gl/ZubXq9aUn1tLvpJTA

Zoals bijna altijd op dit soort wegen zijn fietsers toegstaan
Afbeelding
Naar links, dan bij de rotonde terug en dan weer linksaf
Afbeelding

Waarschuwing voor voetgangers
Afbeelding
en inderdaad
Afbeelding
Bij de A1(M)
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De A69 naar het oosten:
https://photos.app.goo.gl/1gcUEtWxNGhZrtRf6
Naar het westen:
https://photos.app.goo.gl/MAv7QiGwNNUwWh9x5
(gecombineerd met foto's van een paar jaar geleden)

Deze weg heeft bordjes met kilometrering die ik nergens anders gezien heb:
Afbeelding

Alleen door te stoppen en een stukje te lopen kon ik er een goede foto van nemen
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Palance schreef: zo 21 dec 2025, 14:41 Kies maar: Je mag niet verder hetzij na 330, hetzij na 400 yards.
Afbeelding
Doet mij hieraan denken: je kunt alleen maar terug
Afbeelding

Waarom ben je hier dan nog niet binnen de ULEZ? Omdat er een industrieterrein alleen te bereiken is door bij de rotonde te keren, en dat moet bereikbaar zijn zonder door de ULEZ te rijden.
Overigens vind ik die 1/2 mile misleidend: de ULEZ begint direct bij de rotonde, zo lijkt het alsof je nog een halve mijl erbuiten kunt rijden. ULEZ had rechts van die hoogtebeperking moeten staan.
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Aanmelden bij TfL en je kan doorrijden als je tenminste een auto hebt die aan de eisen voldoet. Anders verboden toegang of een heffing betalen. In je TfL account kan aangeven dat je automatisch wilt betalen.
Is een goed systeem en werkt voor mij tot nu toe prima.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Maandag gaat de Humber Bridge over op een elektronisch tolsysteem. Ter plekke contant of met cards betalen is dan niet meer mogelijk.

Het toltarief is dan £1.50 met een account en £2.00 zonder een account. Het is de eerste tariefsverhoging in 13 jaar.

Mensen zonder account moeten de tol betalen via de website of de app. Als je niet voor middernacht de volgende dag betaalt, komt er een toeslag van £25 (vergelijk dat met de € 9 voor de Blankenburgtunnel).