Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe
Moderator: Moderatoren
-
VTB
- autoweg
Bericht
door VTB » wo 08 mar 2006, 20:21
xavierob schreef:er is helemaal geen fout! dit was goed gespeld.
En dat zegt dan een Franstalige Belg...

hock:

Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
xavierob
- dorpsstraat
Bericht
door xavierob » wo 08 mar 2006, 20:28
Volkstribuun schreef:xavierob schreef:er is helemaal geen fout! dit was goed gespeld.
En dat zegt dan een Franstalige Belg...

hock:

ja sorry... ik had die "s" gemist. daar is het bewijs dat iedereen maakt fouten, zelfs in zijn eigen taal...

geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » wo 08 mar 2006, 20:29
Seat Ibiza schreef:Niet om flauw te doen hoor, maar het is Champs-Elysées... (met koppelstreepje dus)
Inderdaad!

Kèjje nagaon!

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 08 mar 2006, 20:47
Een discussie over de schrijfwijze van "Champs-Elysées" in een topic over Groot-Brittanië

-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » wo 08 mar 2006, 21:07
...op een Nederlands forum en de berichten gepost door Belgen

hock:

-
VTB
- autoweg
Bericht
door VTB » do 09 mar 2006, 8:52
Mark schreef:...op een Nederlands forum en de berichten gepost door Belgen

hock:

Ik ben geen Bart Veldkamp hoor...ben nog gewoon een Nederlander.

:NL:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 11 mar 2006, 16:37
20 maart gaan er werkzaamheden om de M1 London - Leeds tussen de M25 en Luton (17km) te verbreden naar 2x4 rijstroken. Er komt een carpool-lane bij voor 2 en meer personen. Dagelijks passeren 160.000 voertuigen dit stuk weg.
-
Albert Einstein
- dorpsstraat
Bericht
door Albert Einstein » wo 09 aug 2006, 17:13
Ben in GB geweest van de zomer. Wat ervaringen:
Meeste Motorways zijn 2x3, maar het is niet een must: we hebben ook wel stukken 2x2 gereden. Wel hebben ze allemaal vluchtstroken
Daarnaast kennen ze een hele hoop dual carriage ways. Dat zijn 2x2 wegen. Vaak hebben ze ongelijkvloerse kruisingen, maar geen vluchtstroken en hele korte op- en afritten.
Je hebt echter ook van die wegen die gewoon nog gelijkvloerse kruisingen hebben.
Verder viel me heel erg op dat verkeer heel veel via rotondes wordt afgewikkeld. Ook highway-intersections worden regelmatig per rotonde afgewikkeld: je hebt dan n beetje het idee van knp velperbroek (meestal wel een fly-over, maar een rotonde voor afslaand verkeer). Belijning ontbreekt vaak op meerstrooks rontondes.
Verkeerslichten zijn relatief schaars. Op doorgaande wegen kan afslaan (als er geen rotonde is) soms lastig zijn. meestal zijn er geen verkeerslichten. Het kan dus zijn dat als je daar rechtsaf moet slaan (herinner dat ze daar links rijden), dat je dan echt minuten lang staat te wachten en je je in een piepklein gaatje moet planken. Voordeel is echter wel dat het doorgaande verkeer niet hoeft te remmen voor verkeerslichten.
Daarnaast stukjes motorway gereden. Grote file gehad op de M1 bij Sheffield (t was zaterdag in de zomer dus heel Engeland was op de weg). De M6 heeft zo rond Liverpool een aantal stukken 2x4, die dan overigens nog steeds behoorlijk druk zijn.
Verder viel mij op dat maximumsnelheden op niet-snelwegen vaak behoorlijk hoog zijn voor het type weg. Zo mag je op wegen 60 miles (96 km/h) terwijl je je tegenliggers bijna raakt omdat die wegen zo smal zijn. Ook de britten scheuren eigenlijk niet echt op die wegen.
De wegen zijn zo smal omdat langs die wegen heel vaak hagen of stenen muurtjes staan. Nadeel is dat die dingen de weg erg onoverzichtelijk maken.
Op de motorway rijden de britten wel collectief te hard
Daarnaast kreeg ik het idee dat politie eigenlijk alleen op snelheid controleert op niet-snelwegen en dan op de plekken waar dat expliciet is aangegeven met een bord. Weet iemand hier meer over?
O ja: de vakantie was erg leuk!
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » za 26 aug 2006, 21:00
In GB rijden is wel heel erg anders dan hier. Ben er dit jaar voor de 3e keer aan een stuk op vakantie geweest.
- Rotondes zijn stukken ruimer dan in NL en vrijwel altijd met tweestrooks aanvoerroutes (rechter strook voor rechtdoor/3/4 rond en linker strook voor linksaf). Komt er geen verkeer aan kun je in de 3e versnelling over de rotonde, zo ruim zijn ze vaak.
- Links of rechts heeft voorrang bestaat eigenlijk niet. Wordt eigenlijk altijd opgelost met een stip op het wegdek ("mini rotonde"), wat dus eigenlijk rechts heeft voorrang betekent.
- De hele filosofie is anders dan in NL. De limieten zijn ruim buiten de motorways en er wordt dus verwacht dat de automobolist zijn snelheid zelf aanpast aan de omstandigheden. Er wordt dan ook meer gewerkt met "Slow" op het wegdek ipv meteen een snelheidslimiet. 96 km/u kun je op veel wegen buiten de bebouwde kom niet rijden omdat ze te bochtig of te smal zijn.
- Britten rijden buiten de motorways heel beschaafd en een beetje gezapig. Vriendelijk zwaaien als je even moest wachten voor een obstakel op jouw weghelft of overdreven vroeg in een "passing place" duiken voor de tegenligger. Het was echt ff wennen toen ik weer terug kwam.
- Er wordt weinig met licht gereden en als het echt flink regent gaan hooguit de stadslichten aan.
- De wegen zijn erg goed (wegdek) en de wegmarkering en inrichting (vind ik) heel duidelijk. Snelheidslimieten zijn redelijk en er zijn veel duidelijke waarschuwingen ("Blind summit", "Caution: concealed entrance").
De enige erg gevaarlijke wegen zijn de dual carriageways: vaak zonder vluchtstrook en met gelijkvloerse kruisingen en fietsers (!). De snelheidslimiet is gewoon 70 mph (112 km/u), dus dat is erg gevaarlijk.
- Motorways zijn modern met veel DRIPs en signalering. Ook de "services" zijn erg mooi met veel verschillende restaurants, veel parkeerplaatsen en gratis toiletten. Ook staan er overal terminals waar je het hele Britse snelwegnet kunt bekijken, files en werkzaamheden te zien krjigt en routeadviezen voor als jouw route helemaal vol zit met auto's. Bij veel werkzaamheden stond trouwens een bordje: "Warning, average speed check", ook in de UK dus trajectcontrole bij werkzaamheden.
De snelheidscontroles zijn er ook wel buiten de snelweg. Ik heb laatst nog een lijst met POIs gezien met reguliere GATSO locaties.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 01 sep 2006, 14:32
Autosnelwegen.web-log.nl schreef:Nu ook spitsstroken in Groot Brittannië
De Britse rijkswaterstaat heeft een proef aangekondigd op een 17 kilometer lang stuk op de M42 bij Birmingham, waarbij de vluchtstrook gebruikt gaat worden als extra rijstrook in de spits.
Een woordvoerder zegt dat het project, welke start op 12 september, 190 miljoen dollar gaat kosten, tegen 952 miljoen dollar voor een conventionele verbreding. Als de test succesvol verloopt, kunnen vluchtstroken worden ingezet als extra rijstrook, in slechts 2 jaar, in plaats van 10 jaar om een normale verbreding te plannen en te bouwen.
"We krijgen een grote toename van de capaciteit voor een vijfde van de kosten, en we krijgen geen milieuproblemen omdat we de snelweg zelf niet verbreden. We maken het best gebruik van de aanwezige ruimte". zegt de woordvoerder.
De extra binnenbaan zal opengaan als sensors onder het wegdek filevorming ontdekken, en een bericht verzenden naar het controlecentrum, welke ook gebruikt maakt van een netwerk aan camera's om het stuk snelweg in de gaten te houden. Gebruik van de vluchtstrook wordt aangegeven door signalering. Wanneer de vluchtstrook opengaat voor verkeer, wordt de maximumsnelheid verlaagt naar 80 kilometer per uur. De signalering zal een rood kruis laten zien als de spitsstrook gesloten is voor verkeer.
Wanneer een voertuig pech krijgt, zal de signalering binnen enkele seconden reageren en de strook afkruizen. Om de 500 meter zal zowieso een pechhaven gebouwd worden.
De reacties op het plan zijn verdeeld. Sommigen trekken de veiligheid van de weg in twijfel, en zijn bezorgd over de veel langere aanrijtijden van hulpdiensten. Anderen zijn blij met het plan, dat de files snel zou doen afnemen.
Soortgelijke systemen bestaan al jaren in Nederland en ook in Duitsland. Ook daar zijn de reacties verdeeld, en worden spitsstroken gezien als een tijdelijke oplossing in aanloop naar een echte verbreding.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 01 sep 2006, 14:42
Staat al een tijd iets over op de website van Chris:
http://www.cbrd.co.uk
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » vr 20 okt 2006, 21:02
Ze zijn in Londen ook redelijk vooruitstrevend op het gebied van DVM.
Zo is er een 2x2 traject van een aantal kilometers, die in de spits 3+1 is inclusief verandering van rijstroken in de tunnels! Zag er zeer indrukwekkend uit.
De eenrichtingsbrug over de Thames waarvoor tol betaald moet worden was ook zeer mooi, zeker toen wij daar 's avonds langs kwamen. De brug is zeer mooi verlicht, ook door het effect van de lichten van auto's. De andere kant op li
gt trouwens een tunnel.
Tiesje kan er wel over meepraten

-
A10
- polderweggetje
Bericht
door A10 » di 21 nov 2006, 17:26
Ik ben van plan om volgende zomer naar Wales te gaan.
Is er foto's of sites over Walese snelwegen?
Ik ben wel benieuwd hoe ze de dorp met langste naam ter wereld op borden zetten.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » di 21 nov 2006, 18:00
Ik heb ergens nog een foto van dat dorp op een bord uit 1995, zal is kijken of ik die ergens kan vinden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 21 nov 2006, 22:51
De naam van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch wordt vaak afgekort tot Llanfair PG of Llanfairpwllgwyngyll. Die laatste aanduiding staat ook op de wegwijzers. Zie
deze beschrijving op SABRE.
De grap van het hele dorp is dat het tot ongeveer 1860 ook bekend stond als Llanfair PG. Pas rond die tijd is de lang naam verzonnen. Letterlijk als publiciteitsstunt, onder meer met het idee om de langste stationsnaam van de wereld te hebben en daarmee bezoekers te trekken. Op het station staat de naam dan ook wel voluit geschreven. Verder zul je de naam altijd voluit geschreven zien, wanneer je in de buurt van iets toeristisch bent.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 22 nov 2006, 13:43
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 01 mar 2007, 18:53
AD schreef:‘Het lijkt net of wij dom zijn’
Door FRANKA HUMMELS
LONDEN - Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, Poolstalige verkeersborden in Groot- Brittannië.
Om opstoppingen te voorkomen, zijn bij omleidingen in Cheshire Poolstalige borden geplaatst voor de Poolse arbeiders daar. FOTO AP
De vele Polen lijken ermee geholpen, de Britten vinden het maar niks. Behalve in Londen.
Verkeersborden in het Pools zijn geen bijzonderheid meer in Groot-Brittannië. En daarmee neemt de irritatie onder delen van de autochtone bevolking toe.
Plaatsing van de uitheemse borden leidde in het Noord-Engelse district Cheshire onlangs tot boze reacties van de bevolking. Maar in Londen, waar de Poolse borden eveneens als paddenstoelen uit de grond schieten, haalt men er de schouders over op.
In Cheshire, waar ruim drieduizend Polen werken in de landbouw, wordt onderhoud gepleegd aan de hoofdweg. Veel Poolse automobilisten begrepen de omleidingsborden niet en veroorzaakten opstoppingen. Daarom besloot het bouwbedrijf naast de tweehonderd Engelstalige ook acht Poolse borden te plaatsen. De lokale bevolking was woedend over zoveel politieke correctheid.
De Londense politie reageert laconiek op de drukte in Cheshire. ,,Die borden zijn bedoeld voor de veiligheid. Je moet zorgen dat de omwonenden ze begrijpen. Als die een vreemde taal spreken gebruik je dus die taal. Simpel. Er zijn verder geen regels voor. Wij grijpen pas in als de veiligheid in het geding is.’’
Voetgangers in Londen werden onlangs in het Pools om een gat in de stoep geleid. Volgens de stratenmakers had dat niets met veiligheid te maken. Het Poolse bedrijf waarvoor zij werkten had simpelweg geen Engelstalige borden.
Dat denkt ook Daniel Tokarczyk van de Polish Express, de grootste krant voor de ruim driehonderdduizend Polen in de hoofdstad. Hij werkt aan een artikel hierover en ziet ook borden opduiken in wijken waar helemaal geen Polen wonen.
Londenaren maken zich er vooralsnog niet druk om, Polen echter wél. Verkoopster Anna Wilkosz: ,,Het lijkt nu net of wij dom zijn. Maar wij begrijpen de Engelstalige borden natuurlijk best. Ze spreken voor zich. Britten snappen de Poolse borden toch ook?’’
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 01 mar 2007, 20:38
Voetgangers in Londen werden onlangs in het Pools om een gat in de stoep geleid. Volgens de stratenmakers had dat niets met veiligheid te maken. Het Poolse bedrijf waarvoor zij werkten had simpelweg geen Engelstalige borden.
Ja, het bedrijf schaamde zich zo voor de vele spelfouten die ze maken op de borden, en in het Pools valt dat gewoon net even minder op...
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » do 01 mar 2007, 22:24
Was dat dan wel wel Pools en geen zeer gebrekkig Engels?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 19 mar 2007, 13:25
Ik ben een paar dagen in Londen geweest en heb daar, uiteraard, ook plaatjes geschoten van verkeerssituaties en wegwijzers. Eerst een aantal vanuit Londen zelf en aan het einde nog een paar van de snelwegen M25 en M23
http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/18-03-07/album/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » di 20 mar 2007, 18:02
Mooie foto's uit een land met bewegwijzering die niet mijn smaak is.
De autogordel: een band voor het leven.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 20 mar 2007, 18:27
Groot Britannië en Italië hebben de lelijkste bewegwijzering van Europa, als je het mij vraagt.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 20 mar 2007, 19:08
Ik vond dat van GB ook niet al te mooi, maar nu ik er een tijdje tegenaan heb gekeken vind ik het best meevallen. Sowieso vanwege de kleurstelling die vrij consequent is (lokaal=wit, niet-smnelweg=groen, snelweg=blauw) en de eenvoudige manier van indirect beewegwijzeren naar wegnummers (de haakjes).
De portaalborden zoals die hier hangen bij het knooppunt M25/M23 zijn zeker niet mooi. Maar verder vind ik het best meevallen.
Overigens zat ik op de vorige pagina te lezen over de Magic Roundabout en even opgezocht waar dat ding nou precies ligt. Nou blijkt toch mooi dat-ie vrijwel op de route ligt van mijn volgende reis (naar Wales). Dat wordt een hele goede reden voor een ommetje en een interessante fotoserie
Iemand tzt interesse?

Autosnelwegen.net
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 20 mar 2007, 19:28
Palance schreef:en de eenvoudige manier van indirect beewegwijzeren naar wegnummers (de haakjes).
Nou, met dat eenvoudige valt het wel mee als je verwijzingen ziet als "(A 1 (A 12))". Maar bovenal, de verwijzingen naar wegnummers (vaak indirect) nemen te vaak de borden over. Zeker op groene borden vallen ze dan ook nog eens extra op door de afwijkende kleur. Grote vraag is natuurlijk of er ook maar iemand op zo'n lading indirecte verwijzingen naar wegen zit te wachten. Ik hoef in ieder geval niet te weten dat mijn weg vroeg of laat nog een keertje op de A 4, de A 11 én de A 13 uitkomt (als je maar de juiste afritten neemt). Doe mij maar liever een doel in plaats daarvan.
Nee, ik kan best een paar positief punten aanwijzen van het Britse systeem, maar het is en blijft naar mijn mening een verre van optimaal systeem.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » wo 21 mar 2007, 1:43
Leuke foto's. Het klopt inderdaad dat de bewegwijzering, als je er een tijdje gebruik van maakt, wel went, en niet zo slecht is als het in eerste instantie lijkt. Het is zeker niet het mooiste aan bewegwijzering dat er is, maar over het algemeen best praktisch in het gebruik.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » wo 21 mar 2007, 7:41
De bewegwijzering an sich kijkt best rustig (kleuren, pijlen, gebruikte lettertypes etc.), alleen juist die willekeurige plaatsingen van doelen en wegnummers lijken het nogal een ratjetoe te maken.
Die verkeerslichten in Londen kijken overigens ook nogal ouderwets.

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 27 mei 2007, 20:18
Gek eigenlijk, dat onder de forummers, de UK niet in de belangstelling staat. Ik bedoel, het is één van de belangrijkste landen in onze regio, met veel motorways, en het ligt ook nog eens op maar 100km van onze kust.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » zo 27 mei 2007, 20:44
Het Verenigd Koninkrijk ligt toch nog altijd vrij geïsoleerd van de rest van Europa. Velen zullen Frankrijk, Duitsland en andere landen op het Europese vasteland waarschijnlijk beter kennen dan het VK en als ze er al eens geweest zijn, dan lang niet altijd met de auto.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 27 mei 2007, 22:06
Eind september volgen er vele foto's, kan ik je nu alvast verklappen
Serieuzer; Velen hebben één van de landen op het continent (bv. België, Frankrijk, Duitsland) als eind- of doorreisbestemming. Verhoudingsgewijs gaan er weinig toeristen de andere kant op. Ook doe je van heir niet even een ritje GB, terwijl België en Duitsland zich dan weer juist wel voor een dagtochtje lenen.
Autosnelwegen.net
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 28 mei 2007, 13:08
Engeland heeft bijna net zo veel regen als Nederland. De bevolkingsdichtheid en de filegevoeligheid is net zo hoog (en dus veel hoger dan in Duitsland en nog veel hoger dan in het lege Frankrijk excl. Parijs). Men rijdt er links en de industriele steden zijn ook nog eens niet bijster interessant voor. Daarnaast is het uitgaansleven niet heel erg bijzonder en is het land erg duur. Schotland en Wales zijn natuurlijk wel bijzonderder en mooier, alleen die streken zijn weer verder weg.
Ik denk dat dat toch wel de belangrijkste redenen zijn dat toeristen eerder naar andere landen gaan.