Afbeelding

[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Schelpenpaadje » wo 05 jan 2022, 13:51

Het enige dat uitgewisseld hoeft te worden is dat op het moment dat jij incheckt de incheckpaal een aan de pas of rekening gekoppelde token kan lezen.

Volgens mij kan een lezer afzonderlijke passen nu al van elkaar onderscheiden. Bij onbemand tanken kun je na het tanken je pas nogmaals invoeren om je eigen bonnetje te ontvangen.

Vervoersbedrijven en Translink hoeven verder niets te weten over jouw bankrekening en banken hoeven niets te weten over jouw reisgedrag.

Enige uitdaging is dat de vervoerder abonnementen aan je pas moet kunnen koppelen. Dat zou kunnen door je pas voor een automaat te houden en je op de één of andere manier te identificeren als de abonnementshouder. Een andere optie (en daar heb je beperkte medewerking van banken bij nodig) is dat je als abonnementshouder online een kenmerk kunt invoeren waaraan de vervoerder jouw pas kan herkennen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 06 nov 2022, 15:41

10 maanden na de bovengenoemde discussie heb ik toch maar eens geprobeerd om te reizen op bankpas in het OV. Dit ook naar aanleiding van recente berichten in de media dat de OV-Chipkaart wellicht toch gaat verdwijnen.

Eerder heb ik het nog niet gedaan: Bij de RET kan het (nog steeds) niet en bij NS heb ik een DalVoordeel abonnement waarmee je nog niet per bankpas kan reizen. Maar gisteren heb ik een stukje in Zoetermeer met de trams van HTM gereisd, en dat ging goed. Een dag later zie je het totale reisbedrag al op je bankafschrift verschijnen en aan de hand van de code op dat afschrift kun je bij Ovpay.nl je reishistorie van die dag opvragen.

Eerlijk is eerlijk: Het ging soepel en heb niet het idee dat mijn bank weet wat ik uitgevroten heb :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 jan 2023, 10:48

Over een paar dagen wordt het ook mogelijk om bij de NS in te checken met je bankpas, creditcard, of telefoon.
https://www.nu.nl/tech/6248557/treinrei ... obiel.html

Maar wat ik gek vind is dat je dan niet met een abonnement kunt reizen.
Ik dacht altijd dat dat de bedoeling zou zijn. En dat de OV-chipkaart verdwijnt.

Weet iemand hoe dit zit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 jan 2023, 11:01

Het kan nog niet inderdaad. Ik weet ook nog niet hoe ze dat gaan implementeren.

Bij de RET kan het ook nog niet, maar ik zie wel al dat bij de incheckpalen de bankpas er al wel bijstaat als mogelijkheid, met een rood kruis ervoor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 26 jan 2023, 17:13

mavas schreef: do 26 jan 2023, 10:48 Weet iemand hoe dit zit?
Dat wordt later dit jaar toegevoegd. Dit artikel van NRC is wat uitgebreider en geeft meer inzicht in het proces: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je ... in-metabox

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 jan 2023, 18:07

Goede link! In het eerste kwartaal moet het dus in het hele OV mogelijk zijn met de bankpas te reizen. En later dit jaar met een of ander OVpay :kots: moet het mogelijk zijn om met abonnement te reizen.
Maar de OV-chipkaart blijft dus, zowel in plastic als digitale vorm en zowel persoonlijk als anoniem.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 jan 2023, 18:16

Een vorm van OV chipkaart moet denk ik ook wel blijven voor zakelijke reizigers. Mensen die op rekening reizen, een abonnement van het werk hebben of een studentenreisproduct hebben. En dat is een best groot aandeel van alle reizigers.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 jan 2023, 18:24

mavas schreef: do 26 jan 2023, 18:07 Goede link! In het eerste kwartaal moet het dus in het hele OV mogelijk zijn met de bankpas te reizen. En later dit jaar met een of ander OVpay :kots: moet het mogelijk zijn om met abonnement te reizen.
Reizen met je bankpas wordt nu al via OVPay afgehandeld.

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 26 jan 2023, 19:31

mavas schreef: do 26 jan 2023, 18:07En later dit jaar met een of ander OVpay :kots: moet het mogelijk zijn om met abonnement te reizen.
Of, om het even harriïstisch te doen:
Afbeelding

:D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 jan 2023, 19:35

OVPatrici? :hap:

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 26 jan 2023, 19:42

Nee, OV-Ptricia. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » do 26 jan 2023, 20:18

Ik vraag me wel af hoe dit gaat werken voor reizigers afkomstig uit/reizend naar het buitenland. Zowel bij de NS, NMBS als DB krijg je een ticket met een QR-code die je moet scannen om de poortjes uit te komen bij aankomst of in te komen bij vertrek. Wanneer je het ticket op je telefoon hebt en ook nog eens mobiele betalingen hebt ingeschakeld ben je dus de pineut omdat Apple/Google Pay je incheckt met NFC. Erg handig dat er uitgerekend op bijna alle stations met veel internationale reizigers (Breda, Roosendaal, Arnhem Centraal, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal) poortjes staan. Klinkt voor mij als een uitermate klantonvriendelijk systeem voor die groep reizigers.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jan 2023, 0:12

Ik gebruik zelf ook wel digitale kaartjes, in de app. Maar ik heb inderdaad ook Google Pay aanstaan. Ben benieuwd of die combinatie goed zal gaan, al is de kans groot dat ik normaal met Google Pay of een creditcard zal gaan in- en uitchecken als het kan.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 27 jan 2023, 7:02

Het is een combinatie die inderdaad voor wat hoofdbrekens zorgt, omdat normaliter de NFC-apparatuur in het poortje meestal de bankpas activeert op je Android of iOS telefoon. Om die reden bieden Apple en Google mogelijkheden aan voor ontwikkelaars dit in een app te onderdrukken. Dit moet dan voorkomen dat als je een QR-code op je telefoon wilt scannen (van een digitaal ticket), je betaalpas wordt geactiveerd op je telefoon (en dus met OVPay gaat reizen).

Bij de NS-apps is dit inmiddels (of wordt momenteel) ingebouwd (en voor andere vervoerders zal ook zoiets komen vermoed ik). Een probleem is echter weer dat als iemand met bijvoorbeeld de DB of NMBS app reist -die het concept ov-chipkaart niet kennen - alsnog in de problemen komt. Het systeem gaat ervan uit dat je je ticket importeert in een app van een Nederlandse vervoerder maar van een buitenlander kan je die niet n.m.i. niet verwachten...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 27 jan 2023, 7:55

omNOMNOMNOM schreef: do 26 jan 2023, 20:18 Ik vraag me wel af hoe dit gaat werken voor reizigers afkomstig uit/reizend naar het buitenland.
Dat verandert niet? Dit is een extra betaalmogelijkheid en werkt alleen in Nederland in de 2e klas. Waarom zouden reizigers uit het buitenland hier last van hebben?

Dit vervangt ook niet de OV-Chipkaart want er kan geen extra informatie voor de reiziger worden opgeslagen (welk soort reisproduct bijvoorbeeld), dus het is alleen 2e klas vol tarief.
Het is bedoeld voor de infrequente reiziger die geen OV-Chipkaart heeft.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 27 jan 2023, 9:34

Egbert schreef: vr 27 jan 2023, 7:55
omNOMNOMNOM schreef: do 26 jan 2023, 20:18 Ik vraag me wel af hoe dit gaat werken voor reizigers afkomstig uit/reizend naar het buitenland.
Dat verandert niet? Dit is een extra betaalmogelijkheid en werkt alleen in Nederland in de 2e klas. Waarom zouden reizigers uit het buitenland hier last van hebben?

Dit vervangt ook niet de OV-Chipkaart want er kan geen extra informatie voor de reiziger worden opgeslagen (welk soort reisproduct bijvoorbeeld), dus het is alleen 2e klas vol tarief.
Doordat iemand het briljante idee heeft gehad om de kaart- en QR Code lezer te integreren in de poortjes. Wanneer je dus de QR code van een buitenlands ticket op je telefoon bij het poortje wil scannen wordt je automatisch ingecheckt. Kortom, als je bij de NMBS online een kaartje naar Brussel hebt gekocht en je wil met behulp van de QR-Code door het poortje in Amsterdam bestaat de kans dat je daarnaast ook nog eens (door de mogelijkheid van mobiel betalen op je telefoon) wordt ingecheckt.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 27 jan 2023, 9:37

Mark schreef: vr 27 jan 2023, 7:02 Het is een combinatie die inderdaad voor wat hoofdbrekens zorgt, omdat normaliter de NFC-apparatuur in het poortje meestal de bankpas activeert op je Android of iOS telefoon. Om die reden bieden Apple en Google mogelijkheden aan voor ontwikkelaars dit in een app te onderdrukken. Dit moet dan voorkomen dat als je een QR-code op je telefoon wilt scannen (van een digitaal ticket), je betaalpas wordt geactiveerd op je telefoon (en dus met OVPay gaat reizen).

Bij de NS-apps is dit inmiddels (of wordt momenteel) ingebouwd (en voor andere vervoerders zal ook zoiets komen vermoed ik). Een probleem is echter weer dat als iemand met bijvoorbeeld de DB of NMBS app reist -die het concept ov-chipkaart niet kennen - alsnog in de problemen komt. Het systeem gaat ervan uit dat je je ticket importeert in een app van een Nederlandse vervoerder maar van een buitenlander kan je die niet n.m.i. niet verwachten...
Zoiets vermoedde ik al. Het geldt overigens niet alleen voor reizigers vanuit Duitsland of België, maar feitelijk van en naar heel Europa. Dit probleem had vermeden kunnen worden door de kaartlezer en QR-code lezer apart te houden op de poortjes, maar in plaats daarvan zijn die geïntegreerd...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 27 jan 2023, 9:48

omNOMNOMNOM schreef: vr 27 jan 2023, 9:34
Doordat iemand het briljante idee heeft gehad om de kaart- en QR Code lezer te integreren in de poortjes. Wanneer je dus de QR code van een buitenlands ticket op je telefoon bij het poortje wil scannen wordt je automatisch ingecheckt. Kortom, als je bij de NMBS online een kaartje naar Brussel hebt gekocht en je wil met behulp van de QR-Code door het poortje in Amsterdam bestaat de kans dat je daarnaast ook nog eens (door de mogelijkheid van mobiel betalen op je telefoon) wordt ingecheckt.
Voor mensen die dit niet begrijpen heeft NS daarom ook nog eens duidelijk aangegeven dat je één betaalmogelijkheid moet aanbieden. Je begrijpt toch wel dat het poortje niet kan onderscheiden?
En dan moet je met je betaalpas betalen, niet met je mobiel. Of het mobiel betalen even uitzetten. Of überhaupt niet activeren.

Je kunt natuurlijk ook problemen zoeken.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 27 jan 2023, 10:38

^^ De wereld beweegt naar een standaard dat NFC gebruikt wordt voor betalingen en in diverse landen ook voor reizen. Dit is een techniek die niet uit de lucht komt vallen. Desondanks heeft men de keuze gemaakt om een QR-code- en NFC-lezer te combineren. Dat is niet heel handig geweest.

En ja dat is dan zoals geschreven te bypassen door NFC te onderdrukken via de app. Maar niet elke Europeaan zal de NS app (willen) gebruiken…

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 27 jan 2023, 11:49

Egbert schreef: vr 27 jan 2023, 9:48
omNOMNOMNOM schreef: vr 27 jan 2023, 9:34
Voor mensen die dit niet begrijpen heeft NS daarom ook nog eens duidelijk aangegeven dat je één betaalmogelijkheid moet aanbieden. Je begrijpt toch wel dat het poortje niet kan onderscheiden?
En dan moet je met je betaalpas betalen, niet met je mobiel. Of het mobiel betalen even uitzetten. Of überhaupt niet activeren.

Je kunt natuurlijk ook problemen zoeken.
Daar zit dus precies het probleem. De NS kan wel meer aangeven, denk je dat een Fransman of een Duitser die van/naar Nederland reist zich in dit soort flauwekul gaat verdiepen? Er wordt nu een systeem op poten gezet waarbij puur naar de Nederlandse situatie wordt gekeken en buitenlandse reizigers de pineut zijn. Kortom, uitermate klantonvriendelijk en erg dom.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 27 jan 2023, 12:29

Mark schreef: vr 27 jan 2023, 10:38 ^^ De wereld beweegt naar een standaard dat NFC gebruikt wordt voor betalingen en in diverse landen ook voor reizen. Dit is een techniek die niet uit de lucht komt vallen. Desondanks heeft men de keuze gemaakt om een QR-code- en NFC-lezer te combineren. Dat is niet heel handig geweest.

En ja dat is dan zoals geschreven te bypassen door NFC te onderdrukken via de app. Maar niet elke Europeaan zal de NS app (willen) gebruiken…
De apps van andere ticketaanbieders onderdrukken NFC ook al wanneer ze een e-ticket tonen. Alleen die van de Deutsche Bahn schijnt die functie nog niet te hebben, maar ik verwacht dat dat ook niet lang zal duren. In die zin is het dus gewoon een Europese standaard.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 27 jan 2023, 22:40

Reactie van de NS na vragen leert: "Wij weten ook niet wat de DB app gaat doen. Advies is om het ticket te printen, zodat je zeker zonder problemen kunt in- en uitchecken met het DB-ticket".

Manmanman, ik heb niet eens een printer. :facepalm: Mooi verdienmodel ook wel trouwens, zullen ongetwijfeld talloze buitenlandse reizigers zijn die zich niet eens realiseren dat er geld vanwege ongemerkt inchecken wordt afgeschreven.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 27 jan 2023, 23:16

Egbert schreef: vr 27 jan 2023, 7:55

^^ dit laatste definieert toch juist de reiziger / toerist die ons land bezoekt vanuit het buitenland en het OV wenst te gebruiken. :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 jan 2023, 17:32

^^ Dat zal ook prima kunnen voor binnenlandse reizen met het Nederlandse OV. De vraag ging over reizen tussen Nederland en het buitenland v.v.
Egbert schreef: vr 27 jan 2023, 9:48En dan moet je met je betaalpas betalen, niet met je mobiel. Of het mobiel betalen even uitzetten. Of überhaupt niet activeren.
Het idee is natuurlijk dat mensen steeds meer met hun telefoon doen. En het is idioot om te zeggen dat nieuwe technologieën die steeds meer algemeen gebruikt worden dan maar niet gebruikt moeten worden. Ik heb soms niet eens mijn bankpas meer bij me, omdat ik met mijn telefoon kan betalen. En om dat de hele tijd te moeten aan- en uitzetten is natuurlijk ook een gedoe. Als de NFC zoals hierboven genoemd onderdrukt kan worden door de app zou dat een prima oplossing zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 25 feb 2023, 11:25

Een video van Bright over OV-pay.

Link

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 22 apr 2023, 15:28

Ik reed vanmorgen de P+R Slinge binnen. Vlak voor de ingang stond een behoorlijk groot bord met de waarschuwing dat OVPay niet werkt in combinatie met het gratis parkeren.

Ik had daar zelf nooit zo bij stil gestaan, maar blijkbaar werken die kortingen (veelal gratis parkeren) alleen als je na je reis je parkeerkaarten aanbiedt bij de betaalautomaat samen met een fysieke chipkaart. Want niet alleen kun je het niet gebruiken als je met je bankpas reist, maar ook niet als je via de RET app reist met een barcode, een digitaal ticket dus.

Voor de incidentele reiziger is dat nou niet echt reclame. Ik kon ook niet vinden of de betaalautomaten op (korte) termijn wel aangepast worden zodat je ook gratis kunt parkeren met de nieuwere betaalmogelijkheden voor het OV.

Autosnelwegen.net

Ajaxcied10
polderweggetje

Bericht door Ajaxcied10 » za 22 apr 2023, 16:29

Palance schreef: za 22 apr 2023, 15:28 Ik reed vanmorgen de P+R Slinge binnen. Vlak voor de ingang stond een behoorlijk groot bord met de waarschuwing dat OVPay niet werkt in combinatie met het gratis parkeren.

Ik had daar zelf nooit zo bij stil gestaan, maar blijkbaar werken die kortingen (veelal gratis parkeren) alleen als je na je reis je parkeerkaarten aanbiedt bij de betaalautomaat samen met een fysieke chipkaart. Want niet alleen kun je het niet gebruiken als je met je bankpas reist, maar ook niet als je via de RET app reist met een barcode, een digitaal ticket dus.

Voor de incidentele reiziger is dat nou niet echt reclame. Ik kon ook niet vinden of de betaalautomaten op (korte) termijn wel aangepast worden zodat je ook gratis kunt parkeren met de nieuwere betaalmogelijkheden voor het OV.
Dat zou betekenen dat de betaalautomaat toegang moet krijgen tot jouw betaalgergevens en dat er opgeslagen is waar je gereisd hebt.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 22 apr 2023, 19:12

^^ elke parkeer(betaal)automaat waar ik met de PIN/NFC betaal, 'zoekt' toch toegang tot mijn bankrekening om te controleren of het saldo voldoende is en het verschuldigde bedrag af te schrijven :?:

Op dat moment kan er toch ook een controle op een OVpay check-in/out gedaan worden? Zover ik weet worden de reisgegevens van OVpay pas in een nachtverwerking verwerkt en dus dan wordt er data opgeslagen?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 22 apr 2023, 19:18

Met een bij de RET gekocht digitaal ticket (QR-code) zou dat gewoon moeten kunnen. Met de bankpas wordt dat anders. Maar dat zou je technisch wel kunnen oplossen door een linkje via OVPay (en niet via de bank). Want OVPay weet immers wel wanneer en waar je hebt gereisd. Alleen weet ik niet of dat realtime is of dat zij de gegevens bv in een batch ‘s nachts krijgen van de banken.

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 apr 2023, 19:19

Voor zover ik heb begrepen worden de gegevens 's nachts verwerkt.