IIVQ schreef: za 27 dec 2025, 20:26
Er zijn zat spoorse SNUP's.
Zo uit mijn hoofd alleen al:
- Ringlijn Amsterdam: baanlichaam eind jaren '30 gelegd als goederenlijn richting de Centrale Markthallen en ter ontwijking van Amsterdam Centraal, in de jaren '70-'90 in gebruik genomen voor zuid- en westtak Schiphollijn en deels voor de Ringlijn van de Amsterdamse Metro.
Ik sta hier, als ik mij niet vergis, ongeveer met de rug naar het viaduct met de uitlopers van de A2 met heel in de verte op de achtergrond het station Duivendrecht in aanbouw. Iets eerder zien wij het viaduct over de van der Madeweg in aanbouw.
Nooit geweten dat dat nog zo lang heeft gelegen, volgens Topotijdreis luchtfoto heeft zich dat nog tot 2009 weten te handhaven.
Daarna is het vergraven en pas rond 2018 is de Joan Muyskensweg er aangelegd.
Geen OV-SNUP maar een spoor-SNUP: de spoordriehoek in de Eemshaven voor het nooit uitgevoerde plan van een stamspoorlijn naar de oostkant van de haven. Alleen het baanlichaam van de driehoek en een aansluitend stuk is aangelegd, met opmerkelijk genoeg zelfs een klein stukje spoor op de zuidelijke tak.
De ruimtelijke reservering zal er nog steeds zijn maar het ziet er niet naar uit dat het ooit aangelegd gaat worden. Het losse stukje spoor is een paar jaar terug bij de ombouw van het spoor voor de reizigerstrein verwijderd.
Ha, ja dat stukje spoor bedoel ik. Toen was de Eemshaven nog in diepe slaap. Alleen de Eemscentrale, de Borkumlijn, Butterfahrten en de suikerterminal (of waren het nou bananen?) waren er, voor de rest gras en schapen.
Als je nu op hetzelfde punt een foto maakt herken je het niet meer terug.
Geisterfahrer schreef: wo 28 jan 2026, 0:06
Ha, ja dat stukje spoor bedoel ik. Toen was de Eemshaven nog in diepe slaap. Alleen de Eemscentrale, de Borkumlijn, Butterfahrten en de suikerterminal (of waren het nou bananen?) waren er, voor de rest gras en schapen.
Als je nu op hetzelfde punt een foto maakt herken je het niet meer terug.
De foto is gemaakt ter voorbereiding van de een of andere spoorse excursie die ik in de 90-er jaren van de vorige eeuw veelvuldig organiseerde. Denk dat het de afscheidsrit van de toen nog om te schilderen 2400'n ging.
Op wikipedia kwam ik een artikel tegen van het Lunettentracé, als variant op wat uiteindelijk de SUNIJ-tram is geworden.
Hierin wordt het tracé vanaf de spoorlijn naar Den Bosch geschetst: na het viaduct A12 takt de spoorlijn af richting de (inmiddels) bestaande halte Zuilenstein. Als ik dat juist interpreteer, kom ik ongeveer hier op uit:
Ik zou zeggen: Nee.
De sneltram ligt er vanaf 1983, op 1988 verschijnt de tram op Topotijdreis en pas in 1993 verschijnt deze dijk, terwijl als het een SNUP is deze juist van redelijk ver vóór 1983 zou moeten zijn.