Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs

Bericht door IIVQ »

Ik ontdekte een microSNUPje: De spoorbruggen over het Drongelens Kanaal (direct ten zuiden van station Den Bosch) bestaan uit een westelijke enkelsporige en een oostelijke dubbelsporige brug. Tussen deze
bruggen
zijn tot een paar cm onder het huidige waterpeil al pijlers opgebouwd, zodat hier vier sporen kunnen komen te liggen. Het ziet er ouder uit dan de als voorbereiding bij de spoorwegwerken Vught.

Die laatste lijken overigens stil te liggen, er is nog vrijwel niets aan opbraak van de oude sporen gedaan en ander werk zie ik ook niet echt hard gebeuren.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ In het verleden takte ten zuiden van station 's-Hertogenbosch nog een spoorlijn af naar Lage Zwaluwe via Waalwijk en Geertruidenberg, verwijzend naar de vroegere schoenindustrie ook wel de Halvezolenlijn genoemd. Alleen het gedeelte tussen Lage Zwaluwe en Oosterhout is nog sporadisch in gebruik voor de bediening van een paar bedrijven daar. De rest is in de jaren '70 opgebroken en inmiddels zijn delen omgebouwd naar een recreatief fietspad.

In onder meer Geertruidenberg en Drunen is nog een Stationsweg/straat te vinden, welke aan deze spoorlijn herinneren.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Maar die lijn takte af ten noorden van deze brug!
Erwin
woonerf

Bericht door Erwin »

Het nieuw te bouwen kunstwerk zal westelijk van het bestaande enkelsporige kunstwerk gebouwd worden. Wat er tussen de bestaande kunstwerken zit zal hiervoor niet gebruikt worden.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

IIVQ schreef: za 27 dec 2025, 12:32 Maar die lijn takte af ten noorden van deze brug!
De zogenaamde "Halve zolenlijn" takte (ruim) ten noorden van de bruggen af van het emplacement van Den Bosch.

Onder dit viaduct lag eens de Vlijmenseweg, als ik mij niet vergis. Heden ten dage ligt er nu een grote rondweg.
Afbeelding28442641-22523 Den Bosch 22 maart 1997
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Hetzelfde viaduct maar nu van opzij bezien.
Afbeelding28431998-17283 Den Bosch 23 januari 1996

Jarenlang was dit het einde van de zogenaamde Halvezolenlijn. Werd vooral als uithaal spoor gebruikt bij het rangeren op het emplacement van station Den Bosch.

Afbeelding28442637-22519 Den Bosch 22 maart 1997

Kijkend in de richting van Vlijmen.

Afbeelding28442639-22521Den Bosch 22 maart 1997
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Naar aanleiding van de hints hier, was ik nog even aan het zoeken geweest en kwam de Moerputtenbrug tegen.
Een rasechte SNUP in een drassig natuurgebied
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Iets westelijker is er ook nog de Venkantbrug.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
PeterSchoeber
autoweg

^^ De Moerputtenbrug kun je nou niet echt een SNUP noemen. Brug is vele tientallen jaren daadwerkelijk in gebruik geweest als onderdeel van de zogenaamde Halvezolenlijn die liep van Lage Zwaluwe naar Den Bosch en daarbij vele plaatsen aandeed die vooral bekend stonden vanwege de leerlooierijen. Het treinverkeer op deze lijn is nooit echt van de grond gekomen waardoor de lijn al lang geleden gesloten is.
Met vriendelijke groet,

Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Kun je bij de spoorwegen überhaupt spreken van SNUP's?
Elk spoor dat aangelegd is, is ooit in gebruik geweest. Dus wel degelijk een uitgevoerd plan.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

De ruimtereservering over de Afsluitdijk lijkt mij een van de weinige echte spoor-SNUP's.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ In het verlengde daarvan: de onderbouw bij de Balgzandbrug die al voorbereid is op een spoorbrug in 1927-1929.

Afbeelding
Balgzandbrug 05 by European Roads, on Flickr
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

En in Den Haag-Zuidwest zou je aan het stratenpatroon nog iets moeten terugzien van plannen voor een spoorlijn richting Morgenstond of Vrederust, maar dat is lang geleden dat ik daar over las.
Edit - kan zijn dat het de zwarte lijn op deze kaart is.
https://www.haagsetijden.nl/tijdlijn/de ... lattegrond
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
kees
expressweg

Bericht door kees »

Jeff schreef: za 27 dec 2025, 16:43 Naar aanleiding van de hints hier, was ik nog even aan het zoeken geweest en kwam de Moerputtenbrug tegen.
Een rasechte SNUP in een drassig natuurgebied
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat de Moerputtenbrug een SNUP zou zijn.
De lijn, en dus de brug, zijn gewoon lange tijd in gebruik geweest.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Victor schreef: za 27 dec 2025, 16:57 Kun je bij de spoorwegen überhaupt spreken van SNUP's?
Elk spoor dat aangelegd is, is ooit in gebruik geweest. Dus wel degelijk een uitgevoerd plan.
Half afgebouwde spoorbruggen zou je nog als een SNUP kunnen zien, zoals de bruggen bij Ravenstein en Sliedrecht.

Of is dat dan een SNHUP (nooit helemaal uitgevoerd plan)
:denk:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

PeterSchoeber schreef: za 27 dec 2025, 16:48 ^^ De Moerputtenbrug kun je nou niet echt een SNUP noemen. Brug is vele tientallen jaren daadwerkelijk in gebruik geweest als onderdeel van de zogenaamde Halvezolenlijn die liep van Lage Zwaluwe naar Den Bosch en daarbij vele plaatsen aandeed die vooral bekend stonden vanwege de leerlooierijen. Het treinverkeer op deze lijn is nooit echt van de grond gekomen waardoor de lijn al lang geleden gesloten is.
Er is nog een zijtak naar Oosterhout-West aangelegd voor goederenvervoer, begin jaren '80. Ik weet niet in hoeverre dat nu nog in gebruik is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Vinny schreef: za 27 dec 2025, 19:15 Er is nog een zijtak naar Oosterhout-West aangelegd voor goederenvervoer, begin jaren '80. Ik weet niet in hoeverre dat nu nog in gebruik is.
Dat is nog steeds in gebruik.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Voor zover ik weet vind er (zeer) beperkt goederenvervoer plaats tussen Lage Zwaluwe en Oosterhout Weststad. Ben er zelf meerdere malen geweest met een excursietrein maar als organisator van dit soort ritten bestede ik het maken van foto's altijd uit aan een maatje van mij. Je kunt maar een ding goed doen en dat is in het geval van een extra trein ervoor zorgen dat alles volgens planning verloopt.
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Meer over de spoorlijn naar Oosterhout in deze draad: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 7#p1310677
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Heel beperkt goederenvervoer inderdaad, maar vorig jaar wel nog een noodlottig ongeval
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Er zijn zat spoorse SNUP's.

Zo uit mijn hoofd alleen al:
- Tunneltje onder A10 voor nooit gebouwde doortrekking Schiphollijn naar Museumplein
- Ringlijn Amsterdam: baanlichaam eind jaren '30 gelegd als goederenlijn richting de Centrale Markthallen en ter ontwijking van Amsterdam Centraal, in de jaren '70-'90 in gebruik genomen voor zuid- en westtak Schiphollijn en deels voor de Ringlijn van de Amsterdamse Metro.
- Spoorlijn Harlingen-Afsluitdijk-Staatslijn K
- Semi-SNUP: (inmiddels gesloopt) viaduct over A27 bij Zeist Handelscentrum voor spoorlijn naar Zeist die opgeheven werd voor het viaduct in gebruik genomen werd (het verhaal over een brandstofleiding is een broodje aap, die lag een viaduct verder).
-Reactivering spoorlijn Maastricht-Lanaken die na opening door ergens tussen de 0 en 2 treinen bereden is.

En voor de Metro van amsterdam weet ik er ook nog wel 7 of meer, voor de Metro van Rotterdam minstens 2...
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

IIVQ schreef: za 27 dec 2025, 20:26 -Reactivering spoorlijn Maastricht-Lanaken die na opening door ergens tussen de 0 en 2 treinen bereden is.
+ de pijlers van de Spoorbrug in Maastricht zijn voorbereid op een tweede spoor. Dat is er nooit gekomen. Wel lag er voor de Tweede Wereldoorlog een voetgangersbrug op de plek van het tweede spoor.
PeterSchoeber
autoweg

IIVQ schreef: za 27 dec 2025, 20:26 Er zijn zat spoorse SNUP's.

En voor de Metro van amsterdam weet ik er ook nog wel 7 of meer, voor de Metro van Rotterdam minstens 2...
Een van de metro SNUP's ligt ten oosten van het centraal station. Het betreft een tunnelsectie gebouwd in een periode toen er nog sprake was van een eventuele metroverbinding naar IJ-burg. Tunneldeel moest, op stel en sprong, gebouwd worden voordat men de enkelsporige brug over de Oostertoegang kon vervangen door een dubbelsporig exemplaar.

Afbeelding28410359-15333 Amsterdam Centraal 23 juli 1995
Met vriendelijke groet,

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: za 27 dec 2025, 17:17 De ruimtereservering over de Afsluitdijk lijkt mij een van de weinige echte spoor-SNUP's.
Inclusief de uitgravingen op het eiland Wieringen (langs de N99).
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ik moet nog denken aan station Lelystad Zuid, dat alleen in ruwbouw gereed is gekomen.

En tussen Olst en Deventer is een ruimtereservering voor een tweede spoor. Er staan ook bovenleidingportalen die voor dubbelspoor bedoeld zijn.

De Zandkreekdam zou een ruimtereservering voor de ooit gepland Deltaspoorlijn moeten hebben, maar ik vind het lastig te bepalen wat dan precies de ruimtereservering is als ik zo op satellietbeelden en Streetview kijk.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Coen Tunnel schreef: za 27 dec 2025, 21:20En tussen Olst en Deventer is een ruimtereservering voor een tweede spoor. Er staan ook bovenleidingportalen die voor dubbelspoor bedoeld zijn.
Ja, met betonpalen uit 1953...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Een drietal extra brede portalen voor Station Bathmen. Dit station heeft ooit wel bestaan, maar als het gaat om deze extra brede portalen een SNUP voor een ooit gedachte her-activatie van het station (?).
https://maps.app.goo.gl/xRnhAfdnz4XLEFgo7
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ In ieder geval in 1965 lag hier nog een derde spoor: https://www.sporenplan.nl/figuren/teken ... _65/dv.gif

Geen idee hoe oud deze bovenleidingportalen zijn en wanneer het derde spoor precies verwijderd is. Op het sporenplan van 1985 is het niet meer te vinden, dus het moet ergens tussen 1965 en 1985 zijn gebeurd.
nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

Victor schreef: za 27 dec 2025, 16:57 Kun je bij de spoorwegen überhaupt spreken van SNUP's?
Het is zeker niet zo dat een spoor wat aangelegd is automatisch ook in gebruik is geweest. In Roosendaal is bijvoorbeeld enkele jaren geleden een gloednieuwe spoorlijn naar industrieterrein Borchwerf aangelegd die tot op heden nog nooit door een trein is bereden, en dat gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

Een grote spoorgerelateerde SNUP is ook het emplacement CUP langs de Betuweroute bij Valburg. Dit is aangelegd met het oog op de containeroverslagterminal die hier gerealiseerd zou gaan worden. CUP staat dan ook voor Container Uitwissel Punt. De containerterminal komt er niet en wat rest is een behoorlijk overgedimensioneerd en onhandig gelegen opstelterrein waar weinig gebruik van wordt gemaakt.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Wat trouwens nog een mooi overblijfsel is van de Halve Zolenlijn, zijn de restanten van de spoorbrug over de Donge tussen Raamsdonksveer en Geertruidenberg. In oktober 1972 is de brugopening kapotgevaren en nooit meer hersteld.
https://wikimiddenbrabant.nl/Langstraat ... ruidenberg
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

nvanleijden schreef: za 27 dec 2025, 23:05 Een grote spoorgerelateerde SNUP is ook het emplacement CUP langs de Betuweroute bij Valburg. Dit is aangelegd met het oog op de containeroverslagterminal die hier gerealiseerd zou gaan worden. CUP staat dan ook voor Container Uitwissel Punt. De containerterminal komt er niet en wat rest is een behoorlijk overgedimensioneerd en onhandig gelegen opstelterrein waar weinig gebruik van wordt gemaakt.
Oorspronkelijk zou de Betuweroute twee afsplitsingen krijgen, een spoorlijn richting het noorden (Oldenzaal/Bad Bentheim) en naar het zuiden (Venlo/Kaldenkirchen) en omdat deze verbindingen geschrapt werden dacht men aan een containeroverlagterrein. Die is ook niet aangelegd (volgens mij vanwege natuurwaarden), en dat maakt de Betuweroute veel minder nuttig voor transporteurs, zeker zonder derde spoor op het Duitse gedeelte tussen Zevenaar en Oberhausen. Hier vind ik dat de overheid wel gefaald heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.