Interessant stukje! Ik wist wel dat er nog vrij lang personenvervoer was op de Langstraatspoorweg, maar dat deze brug in 1950 al voor een splitsing in twee aparte verbindingen naar Lage Zwaluwe en naar 's-Hertogenbosch zorgde, was helemaal van mijn scherm verdwenen. Ik had doorgaande treinen verondersteld.
Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs
Moderator: Moderatoren
-
Victor
- autoweg
Re: Niet Verder Dan Het Stootblok: OV-SNUPs
-
Victor
- autoweg
Maar verder is het duidelijk, ik was wat voorbarig met geen SNUP's bij de spoorwegen 
-
JanVerhoeven
- verkeersader
En al vaker op het forum voorbij gekomen, het korte tunneldeel in de Schipholspoortunnel voor de Bloementunnel: https://x.com/OvDRail_Joey/status/1085948156074958848 een verbinding naar de Bloemenveiling te Aalsmeer.
Verder terug in de tijd waren spoorlijnen wel vaker aangelegd met het oog op meer. Of dat altijd letterlijk een SNUP is valt te betwisten, maar een bekend voorbeeld is het einde van de ZHESM lijn in Rotterdam op het station Hofplein, later de Hofpleinlijn genoemd. De doorgaande spoorlijn Centraal-Blaak liep dwars door het station heen, duidelijk bedoeld om eventueel nog een doorverbinding te krijgen.

In de lokaalspoorwegen en tramnetten zijn nog meer voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld in Wassenaar reed de HTM tot in de jaren '60 de 'Gele Tram' naar Leiden, maar er was in wat thans als straat nog steeds 'De Lus' heet een keerlus aangelegd:

Deze was mede gekozen vooruitlopend op het plan dat er een tramlijn Wassenaar-Katwijk zou worden aangelegd.
Verder terug in de tijd waren spoorlijnen wel vaker aangelegd met het oog op meer. Of dat altijd letterlijk een SNUP is valt te betwisten, maar een bekend voorbeeld is het einde van de ZHESM lijn in Rotterdam op het station Hofplein, later de Hofpleinlijn genoemd. De doorgaande spoorlijn Centraal-Blaak liep dwars door het station heen, duidelijk bedoeld om eventueel nog een doorverbinding te krijgen.

In de lokaalspoorwegen en tramnetten zijn nog meer voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld in Wassenaar reed de HTM tot in de jaren '60 de 'Gele Tram' naar Leiden, maar er was in wat thans als straat nog steeds 'De Lus' heet een keerlus aangelegd:

Deze was mede gekozen vooruitlopend op het plan dat er een tramlijn Wassenaar-Katwijk zou worden aangelegd.
-
Hensepens
- autoweg
Nog niet voorbij zien komen.
Amstelstation Amsterdam. Aan de westkant lijkt het er op dat er ruimte is voor een extra spoor, maar die ruimte reservering verdwijnt een beetje ter hoogte van het station zelf. Maar aan de andere zijde zie je dan weer een reservering (ook in het viaduct) dat het spoor samenkomt met het huidige spoor naar Utrecht
Is dit ooit in gebruik geweest? Of in het verleden bedoeld als toekomstig extra passeer spoor?
https://www.google.nl/maps/place/Waterg ... JQAQ%3D%3D
Amstelstation Amsterdam. Aan de westkant lijkt het er op dat er ruimte is voor een extra spoor, maar die ruimte reservering verdwijnt een beetje ter hoogte van het station zelf. Maar aan de andere zijde zie je dan weer een reservering (ook in het viaduct) dat het spoor samenkomt met het huidige spoor naar Utrecht
Is dit ooit in gebruik geweest? Of in het verleden bedoeld als toekomstig extra passeer spoor?
https://www.google.nl/maps/place/Waterg ... JQAQ%3D%3D
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Echter de eerstvolgende foto van het viaduct is van '48 en toont de bredere overspanning met toen slechts 1 spoor, net als tegenwoordig. Ik kan verder ook geen ontwerptekening van het sporenplan vinden dus het blijft onduidelijk wat de achterliggende gedachte was. Misschien was het voor het geval men er alsnog een weg langs wilde leggen of slechts een fietspad?
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op ma 29 dec 2025, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Wat had er dan door moeten lopen?JanVerhoeven schreef: zo 28 dec 2025, 16:54 het einde van de ZHESM lijn in Rotterdam op het station Hofplein, later de Hofpleinlijn genoemd. De doorgaande spoorlijn Centraal-Blaak liep dwars door het station heen, duidelijk bedoeld om eventueel nog een doorverbinding te krijgen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Van de ZHESM lijn die vanuit het noorden kwam naar de doorgaande lijn in zuidelijke richting (Blaak). Omdat de HSM er nog niet direct om stond te springen liep for the time being de lijn dood op station Hofplein.-
Victor
- autoweg
Dat de lijn Centraal - Blaak dwars door station Hofplein loopt is gewoon handig voor de entree van het Hofpleinstation aan de zuidkant.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Het Hofplein was een geschikt beginpunt voor de lijn naar Scheveningen.
In de tijd werden er vaker spoorlijnen aangelegd die nooit bedoeld waren om op elkaar aangesloten te worden.
Ook aan de Haagse kant sloot deze lijn nergens op aan.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
In het Rotterdamse had je niet alleen het station Hofplein.
De lijn naar Utrecht startte op het station Rotterdam Maas. Wat nu Rotterdam Centraal heet was destijds station Rotterdam DP (Delftse Poort) en was er alleen voor de Oude Lijn.
Eigenlijk had Rotterdam toen de situatie die je nu nog in (veel) grotere steden als Londen of Parijs tegenkomt dat elke richting/spoorlijn een eigen station heeft.
De lijn naar Utrecht startte op het station Rotterdam Maas. Wat nu Rotterdam Centraal heet was destijds station Rotterdam DP (Delftse Poort) en was er alleen voor de Oude Lijn.
Eigenlijk had Rotterdam toen de situatie die je nu nog in (veel) grotere steden als Londen of Parijs tegenkomt dat elke richting/spoorlijn een eigen station heeft.
-
verfmeer95
- expressweg
Van Rotterdam Centraal naar Utrecht vertrek je ook richting het westen om met een omweg om via Blijdorp naar het oosten te draaien. Pas bij Nieuwerkerk kom je op de oude spoorlijn terecht.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bij mijn weten zijn er nooit en te nimmer plannen geweest om de Hofpleinlijn aan te sluiten op de zogenaamde Oude Lijn. Wel is er heel lang sprake van geweest om een verbinding te maken tussen het voormalige Rotterdam DP (het huidige Centraal Station) en het oude Maasstation. Als aanzet daartoe kon je tot de sloop van het luchtspoor een begin van de aftakking zien net ter hoogte van het Hofplein station.
08402077-10199 Rotterdam 20 maart 1993
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Ruim een half jaar later was de boel daar compleet gesloopt om de twee andere sporen van de Willemsspoortunnel te kunnen aansluiten op Rotterdam Centraal.
11020 Rotterdam 30 oktober 1993
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
08402077-10199 Rotterdam 20 maart 1993 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Ruim een half jaar later was de boel daar compleet gesloopt om de twee andere sporen van de Willemsspoortunnel te kunnen aansluiten op Rotterdam Centraal.
11020 Rotterdam 30 oktober 1993 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
IIVQ
- autoweg
Gaaf, ik wist niet dat die tunnel nog verder doorliep dan puur de voorbereiding met uitbouwen in de tunnelwand.JanVerhoeven schreef: zo 28 dec 2025, 16:54 En al vaker op het forum voorbij gekomen, het korte tunneldeel in de Schipholspoortunnel voor de Bloementunnel: https://x.com/OvDRail_Joey/status/1085948156074958848 een verbinding naar de Bloemenveiling te Aalsmeer.
In die tijd was het heel gebruikelijk dat stations een goederenvoorziening hadden.Hensepens schreef: zo 28 dec 2025, 18:05 Nog niet voorbij zien komen.
Bovendien was er een spoor dat vlak voor station Weesperpoort aftakte naar de huidige Van Musschenbroekstraat - Mauritskade - Spinozastraat, wellicht had men dat door willen trekken vanaf Amstel nadat het "lage" spoor naar Weesperpoort opgeheven was...
Overigens is in station Amstel ook een SNUP: De overkapping van het huidige busperron is een vrije replica van de overkapping die in die luchtfoto's ook al te zien is. Die was bedoeld voor de Gooische Stoomtram (Gooische Moordenaar) die z'n eindpunt bij Weesperpoort had. Dit nieuwe station is gebouwd en een nieuwe route (volgens mij vanaf de Duivendrechtsebrug langs de Weespertrekvaart, maar daar ben ik niet zeker van) was gepland, maar de Gooise stoomtram is (vanaf Muiden tot Amsterdam) opgeheven op de dag dat Weesperpoort sloot.
Daarnaast zijn in Amstel - als je weet waar je moet kijken - ook nog de opgangen voor auto's voor de autoslaaptreinen te zien. De ronding rond de AH to Go is een ronde hellingbaan om van het lage straatniveau naar de stationshal te komen, en waar nu de trappen naar spoor 3-4 zitten was vroeger een hellingbaan (naar het noorden, de auto's maakten op het perron een 180°-bocht).
Ook zit onder de perrons een schietclub met schietbanen.
-
Taran 5
- verkeersader
https://www.google.com/maps/@51.975218, ... MUgBUAM%3D
Het oude stationsgebouw is tegenwoordig een restaurant. Toen ik net in Capelle aan den IJssel was gaan wonen stond er vroeger naast de N219 in de richting van de A20 van het oude station gedacht nog een fundatie van een bovenleidingsportaal die is met het vernieuwen de N219 alsnog verwijdert. De Abram van Rijkevorselweg ligt op het de oude spoorlijn.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De ideeën zijn er volgens mij wel altijd geweest, maar anders ingevuld. Uiteindelijk is er wel een railverbinding gekomen in de vorm van een metrotunnel bij Blijdorp.PeterSchoeber schreef: zo 28 dec 2025, 21:46 Bij mijn weten zijn er nooit en te nimmer plannen geweest om de Hofpleinlijn aan te sluiten op de zogenaamde Oude Lijn. Wel is er heel lang sprake van geweest om een verbinding te maken tussen het voormalige Rotterdam DP (het huidige Centraal Station) en het oude Maasstation.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Jablan
- stadsweg
Ik denk, dat het anders in elkaar zit.PeterSchoeber schreef: zo 28 dec 2025, 21:46Bij mijn weten zijn er nooit en te nimmer plannen geweest om de Hofpleinlijn aan te sluiten op de zogenaamde Oude Lijn. Wel is er heel lang sprake van geweest om een verbinding te maken tussen het voormalige Rotterdam DP (het huidige Centraal Station) en het oude Maasstation. Als aanzet daartoe kon je tot de sloop van het luchtspoor een begin van de aftakking zien net ter hoogte van het Hofplein station.
Hier wat mooie aanwijzingen gevonden: PowerPoint met foto's voor en na mei 1940 (Het is een gewone internetpagina, waar je kunt kijken of downloaden.)
De uitstulping van het spoor op je foto lijkt mij een restant van de eerste boogbrug over de Schiekade OF van het eerste station Hofplein. Als aanzet voor een aftakking past het niet in het Rotterdam van voor mei 1940: de bebouwing was te dicht.
Het spoor naar IJsselmonde is over de Binnenrotte gebouwd, alleen tussen Grote Kerk en Maas zijn er 5-6 gebouwen gesloopt voor de bouw. Hetzelfde geldt voor het viaduct van de Hofpleinlijn: het is precies tussen de bebouwing in geperst, alleen voor station Hofplein is gesloopt.
In de 2e helft van de 19e eeuw is Rotterdam gegroeid: de eerste omliggende gemeenten werden geannexeerd, de havens op de Linker Maasoever in gebruik genomen en daarbij ontstond vraag naar een verbinding tussen de spoorlijnen Den Haag - Rotterdam DP en Utrecht - Rotterdam Maas voor het goederenvervoer. Rond 1890 is een spoorlijn ruim buiten de stad om gepland, die met dubbele bogen op beide lijnen aansloot en nog net voor de eeuwwisseling geopend. Westelijk deel is nog in gebruik, het oostelijk deel liep van waar nu de A20 over de Rotte gaat langs de Bosdreef, Boszoom en Kralingse Zoom tot waar nu de Erasmus Universiteit en Hogeschool staan.
De Hofpleinlijn is daarna ontstaan en heeft vanaf het begin een aansluiting op het verbindingsspoor gehad (waar nu de metrotunnel begint/eindigt). Zodoende was het niet nodig om vanaf Hofplein direct op het spoor Delftsche Poort - IJsselmonde aan te sluiten. Wat ook lastig geweest zou zijn, opnieuw: veel gebouwen in de weg plus de loop van de Rotterdamse Schie en de Rotte, die viaducten nodig hadden.
Ihkv stadsontwikkeling is na 1945 besloten station Maas op te geven en de spoordijk Rotterdam Noord - Nieuwerkerk ad IJssel aangelegd, in 1953 in gebruik genomen. Sindsdien loopt de route zoals die vandaag bestaat.
Pas toen het nodig werd om de spoorbruggen over de Maas te vervangen en over een tunnel werd nagedacht, is onderzocht of een directe verbinding Hofplein - Blaak zin had, ook omdat toen al werd nagedacht over een hogesnelheidstrein door de stad, die snel richting Den Haag moest kunnen.
Het is al heel wat, dat de aanleg van de Willemsspoortunnel erdoor kwam; op het ministerie van V&W vond men het te duur, een viersporige brug was veel beter ...
Zodoende zijn deze plannen nooit verder ontwikkeld.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Zien wij wel dezelfde dingen op deze foto's?JanVerhoeven schreef: zo 28 dec 2025, 18:34leuke vondst, het lijkt nooit in gebruik te zijn geweest. Op deze luchtfoto uit '39 van het Gemeentearchief zijn het station en zandlichaam nog in aanbouw en is nog niet duidelijk wat er precies wordt ingericht. Het originele spoor ligt duidelijk op maaiveld ernaast. Op deze foto uit hetzelfde jaar lijkt slechts een enkelspoor te worden aangelegd (enkelzijdige bovenleidingpaal).
Echter de eerstvolgende foto van het viaduct is van '48 en toont de bredere overspanning met toen slechts 1 spoor, net als tegenwoordig. Ik kan verder ook geen ontwerptekening van het sporenplan vinden dus het blijft onduidelijk wat de achterliggende gedachte was. Misschien was het voor het geval men er alsnog een weg langs wilde leggen of slechts een fietspad?
Op de eerste foto's zie ik wel degelijk twee sporen aan de westkant van het station.
Hier zie ik op het oostelijke van de twee westelijke sporen een trein staan. Het westelijke spoor loopt buiten de kap langs en is leeg. Het westelijke spoor heeft bovenleiding met een enkel portaal. Het oostelijke aan een enkele mast.Op deze foto uit hetzelfde jaar lijkt slechts een enkelspoor te worden aangelegd (enkelzijdige bovenleidingpaal).
Later is het spoor inderdaad verdwenen.
Ook ik denk aan een passeerspoor voor goederentreinen. Of heel misschien een tijdelijke fasering tijdens de bouw van het station.
Sporen op maaiveld herken ik überhaupt niet. Alleen de tramlijn met keerlus voor het station.
Het Amstelstation bevat nog aanwijzingen dat hier ooit internationale autotreinen vertrokken. Ook dit zijn echter sporen van vergane glorie en niet van niet uitgevoerde plannen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik zie het toch echt nietSchelpenpaadje schreef: ma 29 dec 2025, 11:37 Zien wij wel dezelfde dingen op deze foto's?
Op de eerste foto's zie ik wel degelijk twee sporen aan de westkant van het station.
Op de tweede '39 foto zie ik slechts enkelsporige bovenleidingmasten (blauwe pijlen) met schuin erachter de dubbele portalen van de originele, lager gelegen dubbele spoorbaan (rode pijlen):

En dat moet ook wel, want er lag tenslotte al een lijn die niet 'even' weg kon zijn toen het station nog werd gebouwd. Ter illustratie de kaart uit ca. hetzelfde jaar (bron) met slechts het station in planning weergegeven:

Zelfde verhaal, het dubbele portaal is van de originele lijn op maaiveldHier zie ik op het oostelijke van de twee westelijke sporen een trein staan. Het westelijke spoor loopt buiten de kap langs en is leeg. Het westelijke spoor heeft bovenleiding met een enkel portaal. Het oostelijke aan een enkele mast.

De uitsnede uit de juiste '39 foto laat dit door het noord-zuid perspectief duidelijker zien, inclusief dat het oude spoor een gelijkvloerse overgang heeft (met de Weesperzijde):

Hier is wel nog een zijspoortje te zien dat naar het talud leidde, maar ik vermoed dat dit slechts voor de bouw is gebruikt, want de opgang zou veel te steil zijn voor een doorgaande verbinding. Aan de noordkant is ook te zien dat er slechts een enkelsporige overspanning is aangelegd.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Even een oudere koe uit de sloot trekken wat betreft Den Haag Centraal:
Maar vlak ernaast was wel een duidelijke, maar denk ik wel redelijk onbekende spoor-SNUP: tramsporen in noordelijke richting naast de keerlus boven de Anna van Buurengarage, goed te zien op luchtfoto's: https://hdl.handle.net/21.12124/E13D762 ... 8BA2F7CD48

Bedoeld voor een verhoogd spoor richting de Raamweg ("Koekamplus"). Samen met de genoemde ondergrondse uitsparing afkomstig uit het megalomane plan Nota OV 1969, met nog wilde ideeen rond een 'semimetro'. Uiteindelijk werd het wel de geestelijk vader van de Randstadrail.
Met de nuance erbij dat het slechts een uitsparing in de fundering was, niet een daadwerkelijke tunnel. Het is wel een bekende legende en kwam nog vaak naar boven toen men plannen maakte voor het metrostation van de Erasmuslijn, echter de uitsparing lag bij spoor 1 (de stadhuiszijde), dus aan de andere kant. Uiteindelijk is het metrostation naast het busstation op +2 gebracht.Willem schreef: zo 21 feb 2010, 15:39 Onder Den Haag Centraal ligt nog een stukje ongebruikte tunnel ten behoeve van een eventueel railverbinding (naast de bestaande tramlijnen) naar Scheveningen, onder het CS door.
Maar vlak ernaast was wel een duidelijke, maar denk ik wel redelijk onbekende spoor-SNUP: tramsporen in noordelijke richting naast de keerlus boven de Anna van Buurengarage, goed te zien op luchtfoto's: https://hdl.handle.net/21.12124/E13D762 ... 8BA2F7CD48

Bedoeld voor een verhoogd spoor richting de Raamweg ("Koekamplus"). Samen met de genoemde ondergrondse uitsparing afkomstig uit het megalomane plan Nota OV 1969, met nog wilde ideeen rond een 'semimetro'. Uiteindelijk werd het wel de geestelijk vader van de Randstadrail.
-
Wouter N14
- Moderator
Ook HTM, deze voetgangersbrug met bovenleidingbeveiliging voor tram 19 in Leidschendam. Uiteindelijk is besloten die route door Leidsenhage te leggen, een stukje noordelijker. Klachten/zorgen van bewoners langs de beoogde route speelden dacht ik ook een rol.
https://maps.app.goo.gl/5sfwNSetF56vjE8W6
https://maps.app.goo.gl/5sfwNSetF56vjE8W6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
IIVQ
- autoweg
Wat bedoel je met "Bovenleidingbeveiliging"? interessante vondst overigens. Ik keek even naar het Temeculaplein iets noodelijker, waar de N14 aan de Monseigneur van Steelaan kruist. De bebouwing daar omheen wijst op een groter gepland kruispunt, een rotonde of bypasses? Toch is de boel daar flink nieuw.
Zou de volgens jou geplande tramlijn dan oostwaarts door de middenberm van de Heuvelweg afbuigen?
Heeft de iets oostelijker route niet ook te maken met de Mall of the Netherlands?
Zou de volgens jou geplande tramlijn dan oostwaarts door de middenberm van de Heuvelweg afbuigen?
Heeft de iets oostelijker route niet ook te maken met de Mall of the Netherlands?
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Een OV SNUP die hier nog niet is genoemd is de ruimtereservering voor een tramlijn in de Aker in Amsterdam-Osdorp. Oorspronkelijk was het plan om de naar de nieuwbouwwijk Nieuw-Sloten doorgetrokken lijn 2 vanaf het (huidige) eindpunt verder westwaarts door te trekken richting de nieuwbouwwijk de Aker. Er ontstonden echter hevige protesten vanwege de doorsnijding van een postzegel groen, namelijk het weiland De Vrije Geer. Dit werd zo opgespeeld dat er uiteindelijk een referendum is gehouden of de tramlijn door dit 'waardevolle groen' mocht worden doorgetrokken. Hoewel ik vermoed dat 95% van de Amsterdammers geen idee had waar dit weiland ligt, heeft 87% van de stemmers in het in 1995 gehouden referendum tegen het plan gestemd en is tram 2 dus niet doorgetrokken. Om de wijk de Aker wel beter bereikbaar te maken is begin jaren 2000 uiteindelijk lijn 1 doorgetrokken vanaf het einde van de Lelylaan via de Pieter Calandlaan naar de Aker. In de Aker resteren nog wel enkele zichtbare (voormalige) ruimtereserveringen die bedoeld waren voor de doorgetrokken lijn 2, zoals met name dit opvallend brede plantsoen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ja, dat noemt WouterN14 Leidsenhage.IIVQ schreef: di 30 dec 2025, 11:38 Heeft de iets oostelijker route niet ook te maken met de Mall of the Netherlands?
Zo heette het nog toen de trambaan is aangelegd.
Nee, gewoon estetiek. En zo heel veel extra ruimte is daar nou ook weer niet.IIVQ schreef: di 30 dec 2025, 11:38 Temeculaplein .. De bebouwing daar omheen wijst op een groter gepland kruispunt, een rotonde of bypasses?
--Harry.
--Harry.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dit soort roosters

In deze voortgangsrapportage uit 2005 wordt een Definitief Ontwerp genoemd voor het trace in Leidschendam, het kaartje laat zien dat dit nog het originele, doorlopende trace betreft. Op deze fotopagina van een amateurfotograaf uit 2008 wordt de aanleg getoond inclusief trace door Leidsenhage. De verlegging is dus ergens tussen die twee jaartallen besloten. Het contract met Westfield is pas in 2014 getekend. Het zou natuurlijk wel meegewogen kunnen hebben om de locatie aantrekkelijker te maken voor investeerders, maar of dat al met het oog op dat contract was lijkt me niet bewezen.Heeft de iets oostelijker route niet ook te maken met de Mall of the Netherlands?
-
Hensepens
- autoweg
Dat van de auto trein kun je ook nog zien aan de zijde richting Utrecht. Je ziet dat het perron deels eerder eindigd. Daar maakte de Autotrein kop en de opening in de glazen wand op het perron voor de auto's om er doorheen te rijden zit er nog steeds in.IIVQ schreef: zo 28 dec 2025, 21:47
Daarnaast zijn in Amstel - als je weet waar je moet kijken - ook nog de opgangen voor auto's voor de autoslaaptreinen te zien. De ronding rond de AH to Go is een ronde hellingbaan om van het lage straatniveau naar de stationshal te komen, en waar nu de trappen naar spoor 3-4 zitten was vroeger een hellingbaan (naar het noorden, de auto's maakten op het perron een 180°-bocht).
Ook zit onder de perrons een schietclub met schietbanen.
Maar Dank voor de uitleg van dat andere spoor.
-
Wouter N14
- Moderator
Edit - ik zie nu pas het bericht uit 2010
Maar hierbij iets uitgebreider:
Was ik even vergeten, maar in Zoetermeer zijn nog altijd twee SNUP's te vinden van uitbreidingen van de Sprinter-lijn.
De noordelijke tak, vanaf Seghwaert door Noordhove richting Leiden:
https://maps.app.goo.gl/nUxTCmFyx7Jrwx2d7
Direct na station Seghwaert richting het noordoosten ligt nu een splitsing, de oude lijn gaat hier linksaf naar Buytenwegh en rechtdoor gaat nu de RandstadRail naar Oosterheem. Tot aan de Ruimtebaan volgt dit traject het oude tracé, de Sprinter zou daar echter afbuigen richting het noorden, de RR buigt nu juist naar het zuidoosten. Door Noordhove is nog duidelijk de vrije baan te zien, de Ruseschans kruisend en eindigend bij het Marolplan. Op een kaartbeeld van Topotijdreis:
https://maps.app.goo.gl/22HHS1JdxNxdYr1r9
Inmiddels is er veel bijgebouwd, maar deze lijn had via de Mahatma Gandhisingel en Florasingel moeten lopen, aannemelijk naar Delft. Op Topotijdreis, rond 1990, is het beter zichtbaar:
Was ik even vergeten, maar in Zoetermeer zijn nog altijd twee SNUP's te vinden van uitbreidingen van de Sprinter-lijn.
De noordelijke tak, vanaf Seghwaert door Noordhove richting Leiden:
https://maps.app.goo.gl/nUxTCmFyx7Jrwx2d7
Direct na station Seghwaert richting het noordoosten ligt nu een splitsing, de oude lijn gaat hier linksaf naar Buytenwegh en rechtdoor gaat nu de RandstadRail naar Oosterheem. Tot aan de Ruimtebaan volgt dit traject het oude tracé, de Sprinter zou daar echter afbuigen richting het noorden, de RR buigt nu juist naar het zuidoosten. Door Noordhove is nog duidelijk de vrije baan te zien, de Ruseschans kruisend en eindigend bij het Marolplan. Op een kaartbeeld van Topotijdreis:
- SPOILER: TOON
https://maps.app.goo.gl/22HHS1JdxNxdYr1r9
Inmiddels is er veel bijgebouwd, maar deze lijn had via de Mahatma Gandhisingel en Florasingel moeten lopen, aannemelijk naar Delft. Op Topotijdreis, rond 1990, is het beter zichtbaar:
- SPOILER: TOON
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
IIVQ
- autoweg
Zijn er concrete plannen voor deze takken geweest of waren het vooral ruimtereserveringen?
Voor de tak naar Leiden vraag ik me af of het gaat om een tak via Zoeterwoude (dorp) of Zoeterwoude-Rijndijk.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze tak veel reizigers zou trekken, maar het is natuurlijk wel zo dat Zoetermeer tot een paar jaar geleden beroerd slecht te bereiken was per OV als je niet uit Den Haag kwam.
Voor de tak naar Leiden vraag ik me af of het gaat om een tak via Zoeterwoude (dorp) of Zoeterwoude-Rijndijk.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze tak veel reizigers zou trekken, maar het is natuurlijk wel zo dat Zoetermeer tot een paar jaar geleden beroerd slecht te bereiken was per OV als je niet uit Den Haag kwam.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Het zal wel een ruimtereservering zijn.
In Almere heb je iets vergelijkbaars.
In Almere heb je iets vergelijkbaars.