Signalisatie Leien

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

poller1
dorpsstraat

Signalisatie Leien

Bericht door poller1 » do 25 aug 2005, 9:13

Vol spanning wacht ik af hoe de signalisatie er zal uitzien op de vernieuwde leien... Ik vraag me af of dit überhaupt al geweten is aangezien ik hierover nergens iets gevonden heb op internet.

Was van de zomer even in Parijs en moet zeggen dat het systeem in de binnenstad mij daar erg aanspreekt.
Niet alle bestemmingen staan uiteraard op ieder kruispunt of rotonde aangegeven (Parijs is daar niet een beetje maar VEEL te groot voor), maar de belangrijke punten worden daar ruim op voorhand aangegeven, zodat je, mits een kleine voorstudie van het Parijse grondplan of van het traject dat je moet volgen, er zo goed als géén kans bestaat dat je verloren rijdt. Het wérkt gewoon.

In Antwerpen, maar dit geldt evengoed voor de meeste andere Belgische steden, is hiervan geen sprake. IEDER weekend kan ik aan Fransen, Nederlanders of andere Belgen gaan uitleggen waar de Zoo is, of het Station, of het winkelgebied.

Mijn voorstel is : verkies de belangrijkste bestemmingen, bv.

Binnen Singel/Ring
------------------
CENTRAAL STATION-ZOO
NATIONALE BANK
JUSTITIEPALEIS
ZUID
HISTORISCH CENTRUM
EILANDJE
NMBS STATION BERCHEM
OUD-BORGERHOUT
SCHELDEKAAI NOORD
SCHELDEKAAI ZUID
SINGEL
RING

Vermeld op ieder kruispunt slechts 1 of 2 van deze bestemmingen per richting, afhankelijk van de plaats waar je je bevindt.
DURF borden te plaatsen boven de weg op de belangrijkste invalswegen, zodat mensen niet meteen moeten beginnen zoeken of twijfelen.

Op Singel/Ring
-----------
Bovenstaande bestemmingen aan de invalswegen of :
CENTRUM, andere richtingen,
en de districten
HOBOKEN
BERCHEM
WILRIJK
DEURNE
BORGERHOUT
MERKSEM
EKEREN
RING

Zo kun je op de Singel bv. afslag naar Wilrijk/Hoboken aanduiden, en op portaalbord 'andere districten'...

Kan me niet inbeelden dat er momenteel een regelgeving gevolgd wordt in Antwerpen inzake signalisatie. Het is huilen met de pet op, NIETS staat aangegeven en als het wél aangegeven staat dan is het ofwel verouderd, ofwel verkeerd, ofwel allebei... en sowieso op een veel te klein plakkaatje ergens verstopt achter een tijdelijk parkeerverbodbord of onder een luifel van een winkel...

[/b]

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 25 aug 2005, 9:50

Bedoel je borden die aangeven welke weg je voor welke bestemming moet volgen? Dat lijkt mij ook wel een beter systeem, alleen het vraagt nogal om geheugen voor sommige mensen...;)

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » do 25 aug 2005, 10:21

In kleinere steden als Antwerpen is dat zelfs niet nodig.

Met 1-2 bestemmingen per richting kom je al een eind ver.
Maar dan moeten die wél consequent aangeduid worden op die route, en dààr wringt het schoentje net, in België.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 10:52

De lokale bewegwijzering in Antwerpen kan naar mijn mening inderdaad wel wat beter. Daarbij heb je gelijk dat de Singel in de verdeling van het verkeer over de wijken en de bestemmingen een cruciale rol kan spelen.

Nu straks de werken op de ring over zijn, en de Singel opgeknapt kan worden, zou men hier inderdaad direct over na moeten denken. Dit is hèt moment - nu niet doen is m.i. een gemiste kans.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » do 25 aug 2005, 11:43

Heb dan ook mailtje gestuurd naar Stad Antwerpen.
De Verkeerspolitie gaat me hierop een antwoord geven zeggen ze.

Ik laat het jullie weten.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 25 aug 2005, 12:32

poller1 schreef:Heb dan ook mailtje gestuurd naar Stad Antwerpen.
De Verkeerspolitie gaat me hierop een antwoord geven zeggen ze.
Goed zo, poller1! :top: Ik ben heel benieuwd of ze je voorstel au sérieux nemen en of ze gaan antwoorden.
Zulke grootschalige werken zijn inderdaad hét moment om een sanering van de bewegwijzering door te voeren. Portalen kunnen daarin aangewend worden om bepaalde borden duidelijker zichtbaar te maken, maar zoals we allemaal weten heeft men in Vlaanderen/België om een of andere duistere reden niet de gewoonte om dat te doen... :?