Afbeelding

[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Wimpie24 » ma 24 mei 2010, 18:06

Ik vind de Poolse bewegwijzering over het algemeen kwatsch. Slecht leesbaar lettertype, onlogisch formaat van de borden en lelijke pijlvormen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 mei 2010, 20:25

Ben je wel eens in Polen geweest? Of is je mening gebaseerd op dit topic, die vooral rariteiten en afwijkingen laat zien?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 24 mei 2010, 20:28

De Poolse bewegwijzering is an sich goed. Zeker op de Autostrada's is deze goed te noemen. Op het OWN matig, maar je kan er mee de weg vinden.

(En ja, al 3x Polen doorkruist).
Laatst gewijzigd door mhkamp op do 23 sep 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 24 mei 2010, 21:02

Chris schreef:Ben je wel eens in Polen geweest? Of is je mening gebaseerd op dit topic, die vooral rariteiten en afwijkingen laat zien?
Ik ben inderdaad al in Polen geweest ja, en ik vind dat daarom mijn mening over Polen voldoende onderbouwd is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 22:11

Ik ben zelf nog nooit echt in Polen geweest, alhoewel ik wel eens bij het Tatra gebergte ben geweest bij Zakopane. Dat was overigens met mijn neef in de vrachtwagen en we reden toen via Slowakije. Het is daar werkelijk een prachtig stuk natuurgebied! :D 8-) Helaas nog nooit echt langer daar kunnen kijken. Het bleef helaas alleen bij een bezoek aan Zakopane en aan het beroemde bergmeer Morskie Oko. Dat bergmeer was overigens wel machtig mooi, en je bent daar letterlijk buiten de bewoonde wereld.

Het gebied rondom Zakopane is ook best een rijk deel voor Polen, maar dat zal wel komen door het toerisme. De bewegwijzering was er ook aardig in orde, alhoewel ik juist groene borden gewend ben als HWN, zoals in Zwitserland, maar in Polen is dat OWN. Jammer.

In de toekomst hoop ik nog eens richting het Tatra gebergte te gaan, en dan zal ik beslist eens meer willen zien van Polen. Wellicht dat er tegen die tijd er een snelweg tot aan Zakopane ligt. Dat zou althans wel mooi zijn. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 24 mei 2010, 22:44

^^ :offtopic: Wij hebben het hier over de bewegwijzering, niet over de toeristische bestemmingen :roll:
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 23:26

^^ Je hebt gelijk. Ik dacht dat even dat dit het algemene topic van Polen betrof. Niet dus. Dan ontopic maar.

Wat ik eigenlijk al verteld had is dat ik de Poolse bewegwijzering verwarrend lijkt. Groene borden vind ik veel meer voor het HWN geschikt. Blauwe borden voor het HWN vind ik helemaal niet verkeerd, dat gebeurd in heel veel landen, maar als je toch groen erbij gebruikt vind ik dat toch meer een gepaste kleur voor HWN. In Zwitserland vind ik dat mooi uitgewerkt. Italië heeft ook groene borden voor het HWN, maar zijn op veel plaatsen helaas niet mooi uitgewerkt. Naast de diverse foutjes die ik van de Pools bewegwijzering hier zie, lijkt het mij best een redelijk mooi systeem. De grote pijlen op de autosnelweg vind ik wat minder en zou daar liever de Duits achtige pijlen zien. Maar goed, je kan ook niet alles hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 mei 2010, 11:44

SnarfFlevoland schreef:Wat ik eigenlijk al verteld had is dat ik de Poolse bewegwijzering verwarrend lijkt. Groene borden vind ik veel meer voor het HWN geschikt. Blauwe borden voor het HWN vind ik helemaal niet verkeerd, dat gebeurd in heel veel landen, maar als je toch groen erbij gebruikt vind ik dat toch meer een gepaste kleur voor HWN.
Toch is wit-op-blauw beter wat leesbaar dan wit-op-groen. Daarom is wit-op-blauw meer geschikt voor de hogere snelheden die op het HWN worden gereden en is wit-op-groen beter geschikt voor het OWN waar langzamer wordt gereden. Eenzelfde onderscheid maakt bijvoorbeeld Frankrijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 21:40

^^ Hongarije heeft ook blauwe borden voor snelwegen en groen voor andere hoofdwegen. Vroeger hadden ook snelwegen groene bewegwijzering in Hongarije.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 mei 2010, 22:30

Coen Tunnel schreef:
SnarfFlevoland schreef:Wat ik eigenlijk al verteld had is dat ik de Poolse bewegwijzering verwarrend lijkt. Groene borden vind ik veel meer voor het HWN geschikt. Blauwe borden voor het HWN vind ik helemaal niet verkeerd, dat gebeurd in heel veel landen, maar als je toch groen erbij gebruikt vind ik dat toch meer een gepaste kleur voor HWN.
Toch is wit-op-blauw beter wat leesbaar dan wit-op-groen. Daarom is wit-op-blauw meer geschikt voor de hogere snelheden die op het HWN worden gereden en is wit-op-groen beter geschikt voor het OWN waar langzamer wordt gereden. Eenzelfde onderscheid maakt bijvoorbeeld Frankrijk.
En Groot-Brittannië, Ierland en Zuid-Afrika. De enige reden waarom ik mijn snelwegbewegwijzering nog steeds in groen-op-wit ontwerp, is omdat in Europa de kleurstelling snelweg=groen, OWN=blauw de meest gebruikelijke is. dan krijg je van weggebruikers dus precies de reactie als die van Frans. In een ideale wereld is de snelwegbewegwijzering echter blauw en de OWN-kleur groen of geel. De Polen doen het wat dat betreft zo slecht nog niet, dus dat punt zou ik zeker niet wijzigen.

Hoewel ik nog nooit in Polen ben geweest, denk ik dat het lettertype daar het meest structurele probleem is. Vind het ergens ook zonde dat in het onafhankelijke voorstel voor nieuwe Poolse bewegwijzering niet getoornd lijkt te worden aan dat lettertype. Verder vind ik de pijlvormen er niet uitzien, maar dat laat zich wel verbeteren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 mei 2010, 22:38

Pino schreef:De enige reden waarom ik mijn snelwegbewegwijzering nog steeds in groen-op-wit ontwerp, is omdat in Europa de kleurstelling snelweg=groen, OWN=blauw de meest gebruikelijke is. dan krijg je van weggebruikers dus precies de reactie als die van Frans.
Daaraan zou ik nog graag willen toevoegen dat groen (net zoals bij een verkeerslicht) een teken is van "gaan!". Groene borden geven meer intensie dat die route sneller is. De kleuren spreken soms voor zich. ;)

Overigens vind ik blauw heus zo slecht niet. Oostenrijk bijv. doet het ook erg mooi met Blauw-Wit op het HWN en Wit-Zwart (met lichtblauwe rand) op het OWN. Niet dat Oostenrijk zijn bewegwijzering zo mooi heeft uitgewerkt, maar het concept vind ik eerlijk gezegd wel beter als Groen-Wit voor het OWN. Maar dat is slechts mijn subjectieve mening.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 25 mei 2010, 22:51

SnarfFlevoland schreef:Daaraan zou ik nog graag willen toevoegen dat groen (net zoals bij een verkeerslicht) een teken is van "gaan!".
Dit is de meest onzinnige quote die ik deze week gezien heb :roll:
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 mei 2010, 0:43

SnarfFlevoland schreef:Daaraan zou ik nog graag willen toevoegen dat groen (net zoals bij een verkeerslicht) een teken is van "gaan!". Groene borden geven meer intentie dat die route sneller is. De kleuren spreken soms voor zich. ;)
Dat is puur de associatie die jij er in de loop der tijd aan bent gaan hechten. Je zou ook kunnen zeggen "groen is natuuur, dus dan zal je wel langzamer moeten", om maar eens een zijstraat te noemen. Ik kan je zeggen dat je na een tijdje Zwitserland het Duitse Autobahn-blauw heel snel vindt lijken ten opzichte van het Zwitserse groen. En na enkele weken Zuid-Afrika geeft dat blauw een hele snelle uitstraling ten opzichte van het reguliere groen.
Overigens vind ik blauw heus zo slecht niet. Oostenrijk bijv. doet het ook erg mooi met Blauw-Wit op het HWN en Wit-Zwart (met lichtblauwe rand) op het OWN. Niet dat Oostenrijk zijn bewegwijzering zo mooi heeft uitgewerkt, maar het concept vind ik eerlijk gezegd wel beter als Groen-Wit voor het OWN. Maar dat is slechts mijn subjectieve mening.
Je kunt een mening hebben over de esthetische waarde van uitwerking en kleurstelling, maar wit-zwart verliest het in de zichtbaarheidstests. Die tests maken duidelijk dat de basis van je bewegwijzering moet bestaan uit een of meerdere van de volgende kleurstellingen: wit-op-blauw, zwart-op-geel, wit-op-groen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 14:02

Pino schreef:Je kunt een mening hebben over de esthetische waarde van uitwerking en kleurstelling, maar wit-zwart verliest het in de zichtbaarheidstests. Die tests maken duidelijk dat de basis van je bewegwijzering moet bestaan uit een of meerdere van de volgende kleurstellingen: wit-op-blauw, zwart-op-geel, wit-op-groen.
Ja, dat is al meermaals bij onderzoeken bewezen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 mei 2010, 19:34

Pino schreef:Ik kan je zeggen dat je na een tijdje Zwitserland het Duitse Autobahn-blauw heel snel vindt lijken ten opzichte van het Zwitserse groen.
Hoe lang moet dat tijdje dan duren? :roll: Eerlijk gezegd vind ik dat juist sloom, terwijl je er toch echt veel harder mag.
Pino schreef:En na enkele weken Zuid-Afrika geeft dat blauw een hele snelle uitstraling ten opzichte van het reguliere groen.
Niet alleen Zuid-Afrika, maar ook genoeg andere landen doen wit op blauw voor het HWN.
Pino schreef: Je zou ook kunnen zeggen "groen is natuuur, dus dan zal je wel langzamer moeten", om maar eens een zijstraat te noemen.
In Oostenrijk bijvoorbeeld, want daar staat groen voor 'toeristische doelen'.
Pino schreef:Dat is puur de associatie die jij er in de loop der tijd aan bent gaan hechten.
Italië, Zwitserland, USA... Mee eens, maar het is ook een kwestie van smaak die daaraan doet denken.
Pino schreef:Je kunt een mening hebben over de esthetische waarde van uitwerking en kleurstelling, maar wit-zwart verliest het in de zichtbaarheidstests.
Dat is dan nieuw voor mij. In ieder geval vind ik persoonlijk zwart op wit juist heel erg duidelijk, maar dat is slechts subjectief natuurlijk.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 26 mei 2010, 19:36

^^
Wit op zwart kan in princiepe wel, maar dan wel met een lagere waarde reflectiefolie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 mei 2010, 1:00

Wit-op-zwart? :lol: Zwart-op-wit zul je bedoelen, en dan nog kun je beter zwart-op-geel doen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 20:16

Foutje bij Bydgoszcz, de DK25 per ongeluk als S25 bewegwijzerd.

Echt fout is het overigens niet, de DK25 is hier dubbelgenummerd met de S5, die hier een kort stukje een Droga ekspresowa is. Alleen het nummer S25 bestaat officiëel niet.

Afbeelding

Afbeelding

Snelweg4461
zandpaadje

Bericht door Snelweg4461 » za 03 jul 2010, 20:33

Ik vond beter dat ze groene bewegwijzering hadden, blauw als snelweg en groen als normaal vind ik niet goed

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 03 jul 2010, 21:53

^^
Ik vind chocolademelk lekker omdat ik geen taartjes lust... :roll:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 05 jul 2010, 13:50

Over het algemeen vind ik de nieuwere wegen in Polen wel netjes afgewerkt en gemarkeerd en ik zou er graag ooit zelf eens over willen rijden.
Aan de andere kant vind ik de bewegwijzering dan weer niet van een goed niveau. Vooral het lettertype, de invulling en de grootte van de borden steekt me nogal tegen.
Pino schreef: Dat is puur de associatie die jij er in de loop der tijd aan bent gaan hechten. Je zou ook kunnen zeggen "groen is natuuur, dus dan zal je wel langzamer moeten", om maar eens een zijstraat te noemen. Ik kan je zeggen dat je na een tijdje Zwitserland het Duitse Autobahn-blauw heel snel vindt lijken ten opzichte van het Zwitserse groen. En na enkele weken Zuid-Afrika geeft dat blauw een hele snelle uitstraling ten opzichte van het reguliere groen.
Als Belg zijnde wil ik daar toch even aan toevoegen dat je na een tijdje de gewoonte ontwikkelt om naar wit-op-groen te zoeken als je ergens sneller wilt zijn...
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 05 jul 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 jul 2010, 13:58

^^ Dat is aangeleerd gedrag. Daarom noemde ik ook Zuid-Afrika. Daar zoek je op dezelfde manier naar blauwe vermeldingen op de verder groene borden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 jul 2010, 17:34

Het is redelijk hatelijk. In Belgie en Polen moet je bedacht zijn dat de kleuren wisselen, anders rij je over het OWN naar de bestemming. In Nederland wordt je tenminste altijd naar de snelweg verwezen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 05 jul 2010, 23:30

^^
Ik kan jouw bericht niet goed volgen, in België wordt er toch net altijd duidelijk aangegeven met behulp van een snelwegsymbool + evt een E-nummer of de des betreffende bestemming via een snelweg te bereiken is?
Ik zou eerder zeggen dat het in Nederland niet altijd even duidelijk is of het over een snelwegroute gaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 jul 2010, 0:13

Als er staat Leuven in wit op blauw naar rechts, en Leuven in wit op groen rechtdoor, dan is het handiger om rechtdoor te rijden, ook al valt die wegwijzer niet goed op waardoor je als Nederlander geneigd bent om rechtsaf te slaan, omdat wij niet op kleurtjes rijden maar op bestemmingen. In Nederland wordt je namelijk alleen maar via de snelweg geleidt als dat de enige optimale route is, en in Belgie zijn er dus twee varianten. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 06 jul 2010, 10:08

Bovendien staat er in Nederland in die gevallen vaak een snelwegsymbool erbij.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 06 jul 2010, 13:26

^^
In België staat er ook ALTIJD een snelwegsymbool bij, laat daar geen twijfel over bestaan. Vaak wordt dat symbool ook nog eens groter weergegeven dan in Nederland...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 06 jul 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 02 aug 2010, 16:00

Waarom gebruiken ze eigenlijk voor de S-wegen geen blauw. S-wegen lijken heel veel op autosnelwegen, je mag er even hard, een leek zou het verschil niet zien en S-wegen horen, neem ik aan, toch gewoon tot het HWN en niet tot het OWN. Overigens is kleurenonderscheid prima.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2010, 16:40

S-wegen zijn tolvrij. Door het niet gebruiken van blauw op S-wegen maak je dat hoe dan ook duidelijk. Maar is het is een lastige keuze in de bewegwijzering. In Frankrijk en Italië gebruiken ze de OWN-kleur, in Zwitserland en Spanje gebruiken ze de snelwegkleur voor dit soort expresswegen. Het is een punt waarop in Europa geen eenduidige keuze bestaat (hoewel ik denk ik liever de snelweg-kleur zou willen zien voor dit soort lange-afstands expresswegen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 aug 2010, 8:58

Afbeelding