Afbeelding

[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Snelwegfreak » di 17 aug 2010, 10:12

De Polen gebruiken zo te zien precies hetzelfde veerpont-symbool als België. Deze heb ik vanmorgen gebruikt dus ik weet hoe hij er uit ziet :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 aug 2010, 19:15

Pino schreef:S-wegen zijn tolvrij. Door het niet gebruiken van blauw op S-wegen maak je dat hoe dan ook duidelijk. Maar is het is een lastige keuze in de bewegwijzering. In Frankrijk en Italië gebruiken ze de OWN-kleur, in Zwitserland en Spanje gebruiken ze de snelwegkleur voor dit soort expresswegen. Het is een punt waarop in Europa geen eenduidige keuze bestaat (hoewel ik denk ik liever de snelweg-kleur zou willen zien voor dit soort lange-afstands expresswegen).
Is dat per definitie zo? Ik dacht dat alleen Spanje echt heel duidelijk onderscheid maakt tussen tolwegen (AP = Autopista met tol en A = Autovia zonder tol) en gewone autosnelwegen. In Zwitserland zijn sommige gewone autowegen ook vignetplichtig... (en sommige autosnelwegen dan weer niet, om het duidelijk te maken) :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 aug 2010, 19:42

Het is ook maar de vraag of de S-wegen tolvrij zullen blijven. Sommige politici hebben al gezinspeeld op tolheffing, en de afstand tussen afritten op S-wegen is vrij groot, wat kan duiden op een mogelijke tolweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 aug 2010, 22:26

Sowieso is de S prefix een beetje een containervat. Er worden van allerlei soorten wegen ingedumpt die niet echt een A verdienen, maar eigenlijk ook niet helemaal meer een DK weg genoemd kunnen worden...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 nov 2010, 21:47

Grappige foto uit de jaren 90, van de S1 (toen nog DK1) tussen Cieszyn (CZ grens) en Bielsko-Biala. Helsinki stond hier toen al aangegeven. Met de ombouw naar de moderne expressweg S1 zal het bord wel gesneuveld zijn.

Afbeelding

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 06 nov 2010, 7:36

^^
Men was er blijkbaar zo trots op dat je daar ook daadwerkelijk heen kon (als doorsnee Pool) dat het meteen op de borden gegooid werd.
Vraag me af wat men precies met het ferry-symbool bedoeld, wordt daar verwezen naar de veerdienst Gdańsk-Helsinki (die tegenwoordig al niet meer in de vaart is) of is het toch de bedoeling dat men over land naar Tallinn rijdt om daar de boot op te gaan?
*11-08-2017 L.M.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 06 nov 2010, 11:14

^^
Ik vermoed toch dat eerste. Meen me te herinneren in het verleden in Gdansk borden te hebben gezien die verwezen naar Helsinki / haven.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 nov 2010, 17:39

Dat is gelijk het nadeel van het aangeven van bestemmingen aan de "overkant". Als een veerdienst verdwijnt of naar een andere bestemming gaat varen dan kloppen de wegwijzers niet meer. Dan is het praktischer om alleen iets als veerhaven aan te geven (maar dan natuurlijk niet 700 km. van tevoren).
Laatst gewijzigd door Willem op zo 07 nov 2010, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 06 nov 2010, 22:06

De E75 (waarop deze foto genomen is) verloopt ook via die niet meer bestaande veerdienst, dus het kan bijna niet anders dan dat wordt gedoeld op de route via Gdansk. De door Willem omschreven tragiek raakt in die zin niet alleen aan het bewegwijzeren van doelen aan de overkant, maar ook in nogal vreemd verlopende wegnummers. Het heeft ons rond veerdiensten opgezadeld met E-nummers die noch een logisch grid vormen, noch logische routes geven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 nov 2010, 17:29

De in Duitsland bekende schildjes die het maximale tonnage per gewichtsklasse van bruggen aangeeft, wordt ook in Polen ingevoerd naar aanleiding van een NAVO-verdrag.

Duits voorbeeld:

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 08 nov 2010, 17:35

Die bordjes snap ik nu niet.

Wanneer er twee voertuigen op een brug elkaar moeten passeren, mag er totaal 50 ton overheen, en bij een enkel voertuig 100 ton?

Of redeneer ik verkeerd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 nov 2010, 17:38

Nee, het Duitse bord geeft geen tonnage aan, maar een klasse.

Zie ook:

Militärische Lastenklasse

Of in Polen exact hetzelfde systeem wordt ingevoerd weet ik niet.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 08 nov 2010, 18:28

^^ Dank, ik zal me er in gaan verdiepen.
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 nov 2010, 20:29

Vreemd, ik dacht dat ze dit soort borden in Duitsland juist wilden afschaffen... :confuuuse:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 nov 2010, 20:32

In plaats van Duitsland is nu Polen de bufferstaat tegen Rusland :shutup:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 08 nov 2010, 20:41

Vinny schreef:Vreemd, ik dacht dat ze dit soort borden in Duitsland juist wilden afschaffen... :confuuuse:
Dat maak ik uit op deze zin.
Wikipedia De schreef: Aktuelle Situation
Neues MLC-Schild mit vereinfachter Beschriftung.
Gemäß Anordnung des Bundesministeriums der Verteidigung werden die Schilder an den Bundesstraßen und Bundesautobahnen nach und nach abgebaut. Auf den übrigen Straßen in Westdeutschland bleibt die vorhandene Beschilderung bestehen.
Van de site die Chris eerder gaf.
WeFo Lidnummer 0010.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 08 nov 2010, 20:47

Dus alleen op Bundesstraßen en Autobahnen worden ze afgeschaft.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 08 nov 2010, 21:03

Chris schreef:De in Duitsland bekende schildjes die het maximale tonnage per gewichtsklasse van bruggen aangeeft, wordt ook in Polen ingevoerd naar aanleiding van een NAVO-verdrag.
Geldt dat verdrag alleen voor Polen, of zijn er meer landen die die borden daardoor moeten gaan invoeren? De NAVO omvat tenslotte veel meer landen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 08 nov 2010, 21:26

^^ Ik ben even gaan zoeken:
Wikipedia.de schreef: Einschränkung

Ein Stanag ist nur für die Staaten bindend, die dieses ratifiziert haben; für andere stellt es nur eine sinnvolle Empfehlung dar. In beiden Fällen aber werden Stanags oft zugunsten nationaler politischer Interessen missachtet.
Bron Wikipedia.de
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2010, 17:34

S8 Warszawa

Wat foto's van de bewegwijzering op de S8 in Warszawa.

S7 en S8 dubbelgenummerd
Afbeelding

Warszawa-West
Afbeelding

Hier liggen 3 rijstroken.
Afbeelding

Op de richtinggevende bewegwijzering wordt gelukkig geen grensdorp genoemd.
Afbeelding

Budzisko, wie kent het niet..
Afbeelding

Hier eindigt de S8 voorlopig omdat de aansluitende A2 (na de bruggen) nog niet af is.
Afbeelding

Wereldsteden op grote afstanden..
Afbeelding

Knooppunt Konotopa.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 16 dec 2010, 19:15

Hoe meer foto's ik zie van de Poolse bewegwijzering, hoe erger het lijkt te worden, terwijl het niet is veranderd. Het is eigenlijk gewoon slecht. Waar ik eerst nog behoorlijk positief was, is dat nu totaal verdwenen. Misschien zijn er meer mensen met me eens. Dit is een lijstje, wat ik het slechtste vind van de Poolse bewegwijzering.
-Slechte indeling van de borden, omdat ze alles op een of twee regeltjes proberen te proppen.
-Lelijke en te kleine pijlvormen op het OWN.
-De pijlen geven het aantal rijstroken niet aan. Zeer storend als je op de weg zit.
-Geen afritnummers in Polen. In dunbevolkte landen als Polen kunnen afritnummers nog wel erg prettig zijn. Om je een beetje een idee te geven, waar je je bevind.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 16 dec 2010, 19:30

^^ Polen heeft afritnummers. De A4 / E40 heeft ze wel en staan onder de noemer "Wyjazd"

Knooppunten zijn volgens mij niet genummerd, maar misschien Chris er meer van weet.
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2010, 19:30

Volgens mij voeren ze afritnummering pas later in omdat de exacte tracé's nog niet altijd vast staan. Bovendien zijn afritnummers op afstand gebaseerd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 16 dec 2010, 21:07

mhkamp schreef: De A4 / E40 heeft ze wel en staan onder de noemer "Wyjazd"
De A2 heeft dan weer geen afritnummers.

Verder kun je in Warschau slecht op wegnummers rijden, mede door de slechte bewegwijzering. Afgelopen zomer overnachtte ik in een hotel niet zo ver van de DK2, maar dan aan de oostzijde van de Wisla. De gedachte was om de DK2 richting Teraspol doorheen de stad te volgen, tot de brug over de rivier volgde. Dat bleek niet mee te vallen. Die weg staat slecht aangegeven en waar het nummer wel stond aangegeven bleek niet altijd duidelijk in welke richting de aanduiding bedoeld was. In Warschau bewegwijzeren ze vooral op straatnamen (hoewel dat niet blijkt uit de foto's hiervoor), maar dat is voor buitenstaanders niet handig.
Uiteindelijk is het gelukt om op de plaats van bestemming te komen, maar het is wel een aardige puzzeltocht geweest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 dec 2010, 21:19

Ik heb het idee dat het lettertype wat veranderd is. Het kan natuurlijk schijn zijn omdat ik nu "konotopa" zie staan, en ik las er bijna Griekse tekens in... :lol:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 19 dec 2010, 13:35

Ik dacht dat wegnummering in Polen juist heel goed werd aangegeven, zelfs als een van de beste in Europa. Maar het kan natuurlijk best dat het in Warschau slecht is. Het kan ook zijn dat de nummers binnen de ring (S2-S8-S17) zullen verdwijnen, vergelijkbaar met Praag. Het is dan natuurlijk heel slecht de nummers in de stad al weg te halen velen jaren voor die ring klaar is.

Dit herinnert mij eraan dat bij Zürich de borden met A3 hier
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 4597141442
werden weggehaald 5 jaar voor de nieuwe A3 klaar was (ik heb helaas geen oude foto). Al die tijd kon je het nummer 3 dus niet meer volgen. Maar Zwitserland is dan ook een van de slechtste in Europa als het gaat om wegnummering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 19 dec 2010, 21:52

Wellicht zijn de wegen al overgedragen aan de gemeente?
Het is weliswaar suf om dan het nummer niet door te trekken, maar echt fout is het dan niet.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 28 jan 2011, 18:57

Ik vind het erg duidelijke en goede bewegwijzering. Het is echter misschien niet al te handig om voor élke bestemming de wegnummers te zetten; je zou dat kunnen groeperen. Onduidelijk is het niet, maar het kost hun gewoon extra bordruimte, dus geld.

De grensplaatsjes: voor de Polen zelf lijkt het me ontzettend handig, want ik denk dat die wel weten, of in ieder geval zullen leren, waar die liggen. Jij weet toch ook waar Eijsden, Nieuweschans en Hazeldonk liggen (waarvan de laatste niet eens een echte plaats is). Voor buitenlanders is het niet zo heel handig, maar goed, het landenschildje staat erbij en heel erg veel routes naar hetzelfde land zullen er niet zijn. Kortom vind ik het helemaal niet zo'n slecht systeem, ook omdat het een erg groot land is en als je dan buitenlandse steden moet aangeven krijg je dan enorme afstanden.

De rijstrookindeling niet aangeven is inderdaad niet goed. Waarschijnlijk hebben de Polen een nogal chaotische rijstijl en neemt men het niet zo nauw als je een doorgetrokken streep overschrijdt...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 28 jan 2011, 20:31

Het verschil met Nederland is dat wij niet in Amsterdam al Eijsden of Nieuweschans op de borden zetten, of in Rotterdam Hazeldonk, en dat dan als hoofddoel van de A2, A7 of A16 zien.
Tijdens het communisme was een grens het absolute eindpunt, maar die tijd is al lang voorbij.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 jan 2011, 21:16

Willem schreef:Tijdens het communisme was een grens het absolute eindpunt, maar die tijd is al lang voorbij.
Polen grensde nergens direct aan het IJzeren Gordijn. Burgers van Polen mochten gewoon naar de DDR, Tsjecho-Slowakije en (waarschijnlijk ook) de Sovjet-Unie reizen.