[PL] Bewegwijzering in Polen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [PL] Bewegwijzering in Polen
Het lettertype is simpelweg ongeschikt. Bij gelijke kapitaalhoogte als andere lettertypes is het nog altijd niet leesbaar. Om dit te compenseren zijn veel borden in Polen van het formaat flatgebouw. Maar bij zo'n bord boven de weg wordt dan op de grootte beknibbeld, en dan krijg je dit.
(Uiteraard speelt de indeling wel een rol, maar als het lettertype in essentie niet deugt, dan hou je een probleem. Ook bij een wel optimale indeling).
(Uiteraard speelt de indeling wel een rol, maar als het lettertype in essentie niet deugt, dan hou je een probleem. Ook bij een wel optimale indeling).
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Beter had Polen naar één van zijn buren kunnen kijken, dan met dit halfbakken systeem op de proppen te komen.
-
- 4x5 autosnelweg
Polen heeft al voor de val van het communistische regime gekozen voor het huidige lettertype en de wijze waarop dat op de (toen nog zeer beperkt aanwezige) autostradas werd toegepast.
-
- Moderator
-
- 4x3 autosnelweg
In plaats van gaandeweg verbeteringen in het ontwerp te introduceren houdt men al decennia vast aan iets inferieurs. Maar wellicht ergeren Polen zich minder aan de gebreken 

-
- expressweg
Over verbeteringen gesproken, ik heb even met InkScape een herontwerp gemaakt van het bord op de volgende pagina. In de onderstaande geanimeerde GIF is te zien dat ik deze wegwijzer veel kleiner kan maken door drie minder belangrijke bestemmingen te schrappen (kunst van het weglaten), de onnodige ruimte links en rechts van de wegnummerschildjes afkappen, en de nummers op een eigen regel zetten. Ook heb ik het lettertype vervangen door een lichtelijk herontworpen variant van het Poolse lettertype:
- SPOILER: TOON
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Gaat een beetje moeilijk als ik daar geen account heb 

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 4x3 autosnelweg
Dit maakt precies inzichtelijk wat ik eerder zei: ontwerp doet hier meer kwaad dan lettertype. Je zou hier mogelijk nog wel wat meer kunnen winnen: maximumsnelheid voor afslag kan op een los bord later, de doelen Koszalin en Warschau voegen ook niet veel toe. De eerste gaat “schuin terug”; de tweede is een hoek-om verbinding van een hoek-om verbinding waar Torún ook wel had kunnen volstaan.
-
- Moderator
Een afstandenbord op de S10 rond Wałcz.
Ik moet zeggen dat Kalisz Pomorski mij niet echt bekend voorkwam. Dat is een dorp met 4.500 inwoners. Stargard en Szczecin uiteraard wel, maar een grensdorp als Lubieszyn is weer niet logisch. Je moet daarvoor dwars door Szczecin en het doorgaande belang van die route is nihil. Ik zou zeggen dat zo'n bestemming pas in Szczecin zelf relevant is en niet op de autosnelwegen.

Ik moet zeggen dat Kalisz Pomorski mij niet echt bekend voorkwam. Dat is een dorp met 4.500 inwoners. Stargard en Szczecin uiteraard wel, maar een grensdorp als Lubieszyn is weer niet logisch. Je moet daarvoor dwars door Szczecin en het doorgaande belang van die route is nihil. Ik zou zeggen dat zo'n bestemming pas in Szczecin zelf relevant is en niet op de autosnelwegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat is toch de oude bekende methode in Polen? Laatste gehucht voor de grens aan hetzelfde wegnummer vermelden op honderden kilometers vooraf?

Maar ben het met je eens hoor dat dit verre van logisch is. Enerzijds vanwege de omvang van de gehuchten, maar ook doordat het niet altijd (meer) vanzelfsprekend is om hetzelfde wegnummer te blijven volgen als andere routes sneller en logischer zijn (geworden).
-
- 4x3 autosnelweg

En als dat einddoel dan nog Szczecin was, in plaats van dat grensdoel wat maar nét verderop ligt ...
-
- Moderator
De S10 zal één van de laatste snelwegen zijn van het huidige wegenplan die voltooid zal worden. Dat zal waarschijnlijk voor het grootste deel pas na 2030 gebeuren, voor grote delen van het traject zijn nog geen concrete plannen.
Die grensdorpjes zijn enige tijd van de bewegwijzering verdwenen geweest maar komen nu weer terug. Aan de oostgrens kan ik maar daar nog wat bij voorstellen (maar dan vooral pas dichter bij de grens en niet al westelijk van de Wisła).
Die grensdorpjes zijn enige tijd van de bewegwijzering verdwenen geweest maar komen nu weer terug. Aan de oostgrens kan ik maar daar nog wat bij voorstellen (maar dan vooral pas dichter bij de grens en niet al westelijk van de Wisła).
-
- expressweg
Het is te hopen dat de DK22 OF nooit als alternatieve route gebruikt hoeft te worden OF snel een opwaardering/renovatie krijgt
© SSC / jacekwalcz
-
- Moderator
-
- expressweg
-
- expressweg

Svenlo
-
- autoweg
Dat valt ook wel mee hoor. Het wordt vanaf hier aardig consequent aangegeven. Ook liggen er tussen hier en de pont amper nog plaatsen van belang. Kan me best voorstellen dat verkeer van/naar de pont hier een aanzienlijk deel van het totale verkeer is.
-
- 4x3 autosnelweg

Het helpt natuurlijk ook dat je hier door dunbevolkte gebieden rijdt. Rond Rotterdam en Den Haag Harwich moeten aangeven náást Hoek van Holland, dat moet je echt niet willen. Hier is het alleen verspild materiaal.
-
- autoweg
Wat ik dan wél weer logisch zou vinden is Vlieland en Terschelling aangeven vanaf VZP Breezanddijk ensven_engelen schreef: ↑vr 16 apr 2021, 1:01Ik snap waar ze het vandaan halen want in Świnoujście vertrekt inderdaad een veerboot naar Ystad. Maar dit is zo'n beetje hetzelfde als Harwich aangeven bij knooppunt Gouwe. Het is gewoon onlogisch.

Dan zou Ameland vanaf

Texel vanaf De Stolpen (N9) en

-
- 4x3 autosnelweg
-
- Moderator
Dit is kennelijk een nieuwe stijl van buitenlandse plaatsen aangeven: Praga (Praha)

-
- autoweg

-
- expressweg
Bewijzering van de DK-wegen volgt de oude stijl: De laatste kom voor de grens gaat op de borden.
Zo krijg je dus buurtschappen op de borden die zelfs op 500 km al staan aangegeven.
-
- Moderator
In dit geval zal de S3 gaan aansluiten op de D11, die naar Praag loopt, echter wel met een boog via Hradec Králové. De laatste stad ligt dan meer in de richting dan Praag, maar Praag is wel een stuk groter en bekender.
Het Tsjechische wegennet sluit qua structuur niet zo heel goed aan op de gridpatronen die de buurlanden hebben. Het is erg gericht op verbindingen van en naar Praag en Brno, maar voor ander verkeer is het snelwegennet niet erg logisch.
Het Tsjechische wegennet sluit qua structuur niet zo heel goed aan op de gridpatronen die de buurlanden hebben. Het is erg gericht op verbindingen van en naar Praag en Brno, maar voor ander verkeer is het snelwegennet niet erg logisch.
-
- 4x5 autosnelweg
Tja, Legnica-Turnov en dan aansluiten op de D10 was voor het internationaal verkeer handiger geweest.
Ik heb echter het vermoeden dat de hoeveelheid doorgaand internationaal verkeer op de relatie Polen-Praag nou ook niet echt bijster groot is.
West-Europa, Italië en de Alpen zijn prima over Dresden-München te berijden. Voor Oost-Oostenrijk (Wenen) en Slovenië is de route van Katowice via Ostrava en Brno veel belangrijker. Voor de Poolse internationale handel met Zuidoost Europa is het handiger om de S19 uit te bouwen tot de Slowaakse grens, dat de Slowaken dan vanaf die grens met EU-geld een snelweg aanleggen tot Presov, dat het ontbrekend stuk R4 oostelijk van Kosice wordt aangelegd, en dat tussen de Slowaaks/Hongaarse grens en Miskolc de M3 wordt aangelegd. Eigenlijk is de verbinding tussen Polen en Praag vanuit Pools perspectief "nice to have", maar zeker geen noodzakelijke "must have".
Ik heb echter het vermoeden dat de hoeveelheid doorgaand internationaal verkeer op de relatie Polen-Praag nou ook niet echt bijster groot is.
West-Europa, Italië en de Alpen zijn prima over Dresden-München te berijden. Voor Oost-Oostenrijk (Wenen) en Slovenië is de route van Katowice via Ostrava en Brno veel belangrijker. Voor de Poolse internationale handel met Zuidoost Europa is het handiger om de S19 uit te bouwen tot de Slowaakse grens, dat de Slowaken dan vanaf die grens met EU-geld een snelweg aanleggen tot Presov, dat het ontbrekend stuk R4 oostelijk van Kosice wordt aangelegd, en dat tussen de Slowaaks/Hongaarse grens en Miskolc de M3 wordt aangelegd. Eigenlijk is de verbinding tussen Polen en Praag vanuit Pools perspectief "nice to have", maar zeker geen noodzakelijke "must have".
-
- expressweg
Legnica-Nürnberg is korter via Dresden dan via Praag. Dus op die route is er niets te winnen. Alleen op Legnica-Linz is er winst, maar bijna alle steden ten zuiden van Linz zijn sneller te bereiken via München of Wenen.
-
- autoweg
Waarom een PL ovaaltje? Lijkt me nogal wiedes dat het de grens Polen - Belarus betreft.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is typisch Pools. Ik vind dat ook overbodig maar minder storend dan die hele kleine lettertjes onder het bord 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net