[PL] Bewegwijzering in Polen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [PL] Bewegwijzering in Polen
Nou, zo "gewoon" was dat niet.
Laten we het erop houden dat het niet onmogelijk was, als je een goede reden had.
Laten we het erop houden dat het niet onmogelijk was, als je een goede reden had.
-
- 2x2 autosnelweg
Het lijkt mij vrij waarschijnlijk dat het poolse systeem wel flink is vernieuwd sinds het communisme... Overigens had je tot niet al te lang geleden ook in ons land over de grens niets te zoeken. Mensen die op de Knol woonden (een gehuchtje net buiten Terneuzen) kwamen al vrijwel nooit in Terneuzen, tenzij er iets mis ging bij een bevalling of zo. Laat staan dat je iets te zoeken had in België.Willem schreef:Het verschil met Nederland is dat wij niet in Amsterdam al Eijsden of Nieuweschans op de borden zetten, of in Rotterdam Hazeldonk, en dat dan als hoofddoel van de A2, A7 of A16 zien.
Tijdens het communisme was een grens het absolute eindpunt, maar die tijd is al lang voorbij.
Als je in Rotterdam bent en je wil naar Antwerpen, en je ziet Hazeldonk (NL)(B) op de borden staan, begrijp je denk ik ook wel dat je die kant op moet. Ik zeg niet dat we in ons land maar alle aanduidingen Antwerpen moeten vervangen door zoiets, maar het is dus niet zo dat het een absolute ramp is als je zo een systeem hanteert. Zeker omdat een grote stad als Antwerpen net over de grens ligt, is dat ook in Nederland een relevant doel, maar in Polen zal er maar weinig grensoverschrijdend verkeer zijn en dus verwijst men naar de grensovergang. Vrachtwagenchauffeurs weten waar welke grensovergang ligt, en als die ver van tevoren aangegeven staat kunnen ze dus een beetje verwachten hoe lang je in de rij staat. Bovendien zijn er ook maar zeer weinig grensovergangen, iets wat in Nederland toch anders is.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is het bewegwijzeringssysteem in Polen helemaal niet veranderd sinds de val van het communisme, vandaar dat het er soms wat krakkemikkig oogt. De stedelijke bewegwijzering in Polen vind ik echter zo goed als ideaal. Geen fratsen, dat scheelt
(en doorlopende wegnummering, dat gaat zelfs in Duitsland nog wel eens mis in steden)

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
Op de stedelijke bewegwijzering valt nog wel wat aan te merken:
- de pijlen zijn slecht leesbaar, zodat je soms moet gokken welke kant je op moet
- indirecte verwijzingen worden direct aangeduid (zoals in Belgie). Misschien is het omdat je het niet gewend bent, maar het is nogal verwarrend als je in een onbekende stad rondrijdt
- soms worden alleen straatnamen aangegeven (vooral in Warschau, hangt samen met de schaakbordstructuur van die stad)
- hier en daar ontbreekt er wel eens iets
Als je in Polen nog borden uit de communistische tijd tegenkomt kun je dat zien dat het systeem sinds die tijd wel verder uitgebouwd is. Zo worden er meer plaatsen en wegnummers aangegeven. Maar omdat die tijd al ruim 20 geleden is, kun je voor elk land zeggen dat de bewegwijzering verder ontwikkeld is. Dat groeit immers mee met de tijd, of het nu Polen of Nederland is.
- de pijlen zijn slecht leesbaar, zodat je soms moet gokken welke kant je op moet
- indirecte verwijzingen worden direct aangeduid (zoals in Belgie). Misschien is het omdat je het niet gewend bent, maar het is nogal verwarrend als je in een onbekende stad rondrijdt
- soms worden alleen straatnamen aangegeven (vooral in Warschau, hangt samen met de schaakbordstructuur van die stad)
- hier en daar ontbreekt er wel eens iets
Als je in Polen nog borden uit de communistische tijd tegenkomt kun je dat zien dat het systeem sinds die tijd wel verder uitgebouwd is. Zo worden er meer plaatsen en wegnummers aangegeven. Maar omdat die tijd al ruim 20 geleden is, kun je voor elk land zeggen dat de bewegwijzering verder ontwikkeld is. Dat groeit immers mee met de tijd, of het nu Polen of Nederland is.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 19 mar 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind de ontwikkeling van de bewegwijzering in Nederland anders bepaald onzalig te noemen. De bewegwijzering van Amsterdam is gewoon verneukt 10 jaar geleden en die van Rotterdam dit jaar..., en dan heb ik het nog niet over de fratsen van redesign en NBA...
-
- zandpaadje
ik kom elk jaar in Polen, dan rijd ik naar Losice (Nabij Siedlce, in het oosten van Polen) En op zich vind ik alles heel duidelijk aangegeven (doordat Terespol al heel snel word aangegeven weet ik ook ong. waar ik ben na Warschau, is het toch nog ergens goed voor!) Het lettertype is niks mis mee. Maar je ziet vooral na warschau dat de ene plaats veel groter staat aangegeven. En als we op 30km van Terespol zitten, staat brest nog niet aangegeven, minpuntje.
-
- 2x4 autosnelweg
Afgelopen zomer in Warschau geprobeerd om de DK2 richting Terespol op de bewegwijzering te volgen, maar dat liep op de een of andere manier steeds mis. Waarschijnlijk heb ik wat wegwijzers over het hoofd gezien. Op een kruising volgde ik een bord DK2 en vervolgens bleek je op de DK7/8 uit te komen.
-
- Moderator
De DK2, DK7 en DK8 zijn in het westen van de stad ook een stukje dubbelgenummerd. Verder wil men dat het doorgaande verkeer voorlopig de Trasa Siekierkowska (DW724) neemt omdat deze route beter uitgebouwd is dan de DK2. Zeker sinds ze de capaciteit op de Lazienkowskibrug met 30% hebben teruggeschroefd met 24/h busbanen 

-
- zandpaadje
Ik neem in Siedlce de DK698 en een stukje DK19 iemand verder bekend met een van deze wegen?
-
- 2x4 autosnelweg
De DK19 is een naar verhouding goed uitgebouwde weg die redelijk vlot te berijden is (als er niet al te veel vrachtwagens zijn die de boel ophouden). Bij Miedzyrzec Podlaski is de weg uitgebouwd tot autoweg met ongelijkvloerse kruisingen. De weg heeft weinig dorpspassages.
-
- Moderator
De DK19 moet op den duur een droga ekspresowa worden vanaf de Wit-Russische grens via Bialystok, Lublin en Rzeszów naar de grens met Slowakije. Het is een vrij belangrijke corridor voor transitverkeer langs de oostgrens van de Europese Unie (Baltische staten naar centraal-Europa).
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Wat doet die streep op het afstandenbord?
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Moderator
-
- autoweg

Dat krijg je als je twee keer "A4" onder elkaar zet.

*11-08-2017 L.M.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
Een "wegweizer" (het is een DW-route, DK-routes hebben nooit 3 cijfers en DW-routeschildjes hebben zwarte letters in een geel vlak).

-
- Moderator
-
- Moderator
Obwodnica is geen plaats... maar betekent "rondweg". De rondweg van de driestad (Gdansk - Gdynia - Sopot).

fout bord op de S14, deze moet groen zijn, anders zou het de A14 zijn.

fout bord op de S14, deze moet groen zijn, anders zou het de A14 zijn.

-
- 4x5 autosnelweg
En 2 keer Transit maakt het ook niet duidelijker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Je kunt natuurlijk per wegnummer een transitroute hebben. Warschau zal er bijvoorbeeld wel 3 of 4 hebben zolang er geen goede ringweg is.
-
- 2x4 autosnelweg
S-wegen hebben toch ook blauwe borden?Chris schreef:fout bord op de S14, deze moet groen zijn, anders zou het de A14 zijn.
-
- Moderator
Nee, die zijn groen, alhoewel ze misschien wel beter blauw hadden kunnen zijn gezien het belang ervan ten opzichte van een gewone Droga Krajowa.
-
- 4x5 autosnelweg
Is het dan fout of oud? Of is de S 14 een gedegradeerde autosnelweg, dat kan natuurlijk ook. Ik meen overigens vroeger wel vaker foto's van "blauwe S wegen" gezien te hebben, maar het kan zijn dat het indirecte autosnelwegbewegwijzering was.
-
- Moderator
-
- Moderator
L'viv wordt in elk geval al vanaf Rzeszów aangegeven. In Polen lijken ze met control cities te werken, ik kan me herinneren dat rond Kraków de bestemming naar het oosten altijd Rzeszów was (en niet Tarnów of enkel Korczowa). Vanaf Rzeszów komt dan de volgende bestemming, en dat is dan schijnbaar L'viv in Oekraïne.