[PL] Bewegwijzering in Polen
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
math1985
- dorpsstraat
Re: [PL] Bewegwijzering in Polen
De E462 loopt over langere afstand samen met de E75. De E462 loopt naar Brno, terwijl de E75 Slowakije inloopt.
-
Chris
- Moderator
De E462 verloopt op de route Cieszyn - Kraków. Nu wordt dat via de S1-A4 geleid, maar dit is denk ik tijdelijk tot de S52 aangelegd wordt van Bielsko-Biała tot de zuidkant van Kraków. Wat nog best een tijd kan duren, maar het wordt wel gezien als tijdelijk.
-
Ger81
- autoweg
Niet noemenswaardig. Zeker niet exoniemwaardig (maar dat is eigenlijk nooit zo).Chris schreef: do 07 aug 2025, 17:14 Een nieuw afstandenbord op de S1. Met exoniem. Ik vraag mij af of er veel verschil in uitspraak tussen Żylina en Žilina zit. Voor mijn gevoel niet.
Ubi volentia est, via est
-
sven_engelen
- expressweg
Exoniemen zijn het nooit waard om op bewegwijzering te verschijnen. Wat dat betreft moeten landen hun ego's eens aan de kant zetten en gewoon de steden bewegwijzeren met de naam van het betreffende land.
Svenlo
-
math1985
- dorpsstraat
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Die worden als Leeuwarden en Luxembourg bewegwijzerd in eigen land (of provincie).math1985 schreef: di 19 aug 2025, 17:05 Zou je echt Ljouwert en Lëtzebuerg op de borden willen zien?
-
sven_engelen
- expressweg
Leeuwarden ligt gewoon in Nederland en in Luxemburg is de voertaal op de bewegwijzering Frans dus daar hoort gewoon Luxembourg op.math1985 schreef: di 19 aug 2025, 17:05 Zou je echt Ljouwert en Lëtzebuerg op de borden willen zien?
Svenlo
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Leeuwarden is, hoewel de hoofdstad van Friesland, niet een Friestalig gebied. Ik zie geen politieke wens om het te 'verfriezen'. Vandaag had ik even een leuk tripje door de provincie en een gedeelte van Groningen en kwam hier:math1985 schreef: di 19 aug 2025, 17:05'
Zou je echt Ljouwert en Lëtzebuerg op de borden willen zien?
https://maps.app.goo.gl/6jfTXP3VzRctP6oS9
Deze wegwijzer klopt niet
Het gehucht heet officieel 'Readtsjerk' en hoort in het Fries op de bewegwijzering te staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
sven_engelen
- expressweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Zullen we die discussie ergens anders voeren? Het gaat al lang niet meer over Polen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Kleine fotootjes van veel wegwijzers in Polen staan op deze drie pagina's:
https://wegnummers.nl/chat/pl2025a.html
https://wegnummers.nl/chat/pl2025b.html
https://wegnummers.nl/chat/pl2025c.html
Globaal gaat hem op de (vooral S-)wegen tussen Duitsland-Poznan-Gdansk-Warschau-Krakow.
Een paar dingen uitgelicht:

Fietsroutes in Gdansk.

Veel wegnummers in Warschau worden alleen zo aangegeven, dus nergens op wegwijzers.

Is dat onderbordje rood omdat toevallig alle wegnummers rood zijn?

Het was warm. Deze foto is nog niet op de warmste dag gemaakt.

Sztokholm.
Afwisselend stond Stockholm en Helsinki op de borden.

Wachttijden voor de Russische grensovergangen.

Konstancin Jeziorna is een "zusterstad" van Leidschendam. Ik heb daar helemaal niks interessants kunnen ontdekken.

Zo voeg je met 2 stroken in: eerst de linker en dan verderop de rechter.
https://wegnummers.nl/chat/pl2025a.html
https://wegnummers.nl/chat/pl2025b.html
https://wegnummers.nl/chat/pl2025c.html
Globaal gaat hem op de (vooral S-)wegen tussen Duitsland-Poznan-Gdansk-Warschau-Krakow.
Een paar dingen uitgelicht:

Fietsroutes in Gdansk.

Veel wegnummers in Warschau worden alleen zo aangegeven, dus nergens op wegwijzers.

Is dat onderbordje rood omdat toevallig alle wegnummers rood zijn?

Het was warm. Deze foto is nog niet op de warmste dag gemaakt.

Sztokholm.

Wachttijden voor de Russische grensovergangen.

Konstancin Jeziorna is een "zusterstad" van Leidschendam. Ik heb daar helemaal niks interessants kunnen ontdekken.

Zo voeg je met 2 stroken in: eerst de linker en dan verderop de rechter.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Chris
- Moderator
-
Steptimer
- autoweg
Ik vind het bizar een stadje met 80.000 inwoners al op 500km afstand aangeven. Het is geen richtinggevend doel op zo'n afstand en ik had er nog nooit van gehoord. 
-
math1985
- dorpsstraat
Het sluit wel aan op de bewegwijzering in Slowakije. Daar staat ook alleen Presov op de borden tot je daadwerkelijk bij Presov bent. De Polen zouden er Bratislava of Kosice op kunnen zetten, maar dan heb je een plaatsnaam waarvan de bewegwijzering ineens verdwijnt, dat lijkt me ook niet wenselijk.
-
Chris
- Moderator
Prešov is de derde stad van Slowakije, dus op zich wel relevant om een keer aan te geven op de S19. Ik denk echter dat je het eigenlijk niet veel eerder dan ergens voor Rzeszów zou moeten aangeven. Vanaf Lublin zou ik al vroeg vinden, maar als je Rzeszów nadert heb je wel een vervolg voor de S19 nodig en dat is dan Prešov.
-
Steptimer
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Rotatiepanelen op de S19 bij Krosno in Zuid-Polen. Ik vraag mij af waarom ze dat toch doen.

-
Chris
- Moderator
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Chris
- Moderator
Nieuwe stijl bewegwijzering op de S3. Het afritsymbool zie je nu op nieuwere wegen vaker, en ook dit kader rond het nummer.

Ze geven geen grensovergang aan het einde van de weg meer aan, maar gaan wel meteen overboord met Praag op 636 kilometer, dat hier totaal nog niet belangrijk is. Ik zou dat pas vanaf Legnica aangeven. Misschien Zielona Góra.

Ze geven geen grensovergang aan het einde van de weg meer aan, maar gaan wel meteen overboord met Praag op 636 kilometer, dat hier totaal nog niet belangrijk is. Ik zou dat pas vanaf Legnica aangeven. Misschien Zielona Góra.

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Op de afstandsborden nog steeds een knooppuntpictogram voor aansluitingen? Ze leren niet heel snel daar.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
math1985
- dorpsstraat
Het knooppuntsymbool wordt gebruikt voor de hele aansluiting. Het afritsymbool alleen voor de specifieke afrit. Een aansluiting kan meerdere afritten hebben.
-
Joshua
- autoweg
Daarvoor is er onder andere a,b,c,..., bis en ter, een onderscheid heeft tussen aansluiting en een specifieke afrit middels verschillende symbolen geen nut.
Wel leuke toevoeging, doet me op de een of andere manier aan Luxemb(o)urg, Wallonië en Frankrijk denken.Chris schreef: ma 20 okt 2025, 16:42 Nieuwe stijl bewegwijzering op de S3. Het afritsymbool zie je nu op nieuwere wegen vaker, en ook dit kader rond het nummer.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is een trompetaansluiting, dus hier heeft dat onderscheid niet zoveel nut. In Nederland zou het een knooppunt kunnen zijn, maar meestal niet. In België zou je waarschijnlijk op de B 801 ofzo terecht komen, maar is het wel een afrit.
-
Chris
- Moderator
Mijn idee is dat het afritsymbool in Polen ook echt de uitvoeger illustreert, en dus niet zoals elders in Europa een symbool is voor de hele aansluiting, daar gebruikt men het knooppuntsymbool voor, ongeacht de vormgeving.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ja Streetview laat grotendeels de oude situatie zien van voor de uitbouw van de S 3. Ook langs deze weg veel trompetaansluitingen trouwens, ondanks dat de S 3 voor zover ik weet geen tolweg is of wordt.
-
Chris
- Moderator
De S3 heeft veel trompetaansluitingen, het was in de jaren '90 ontworpen als de A3, en was toen vermoedelijk gepland om het ook als tolweg aan te leggen. Uiteindelijk is de S3 pas veel later tot ontwikkeling gekomen, waarbij dat ontwerpelement kennelijk niet op grote schaal gewijzigd is.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Klopt. En dat is 'knap stom', dat men wel een symbool uit het buitenland overneemt maar niet de aldaar reeds ingeburgerde betekenis. Immers symbolen in het verkeer behoren een vaste, taalonafhankelijke betekenis te hebben.Chris schreef: ma 20 okt 2025, 21:16 Mijn idee is dat het afritsymbool in Polen ook echt de uitvoeger illustreert, en dus niet zoals elders in Europa een symbool is voor de hele aansluiting, daar gebruikt men het knooppuntsymbool voor, ongeacht de vormgeving.
Ik vermoed dat het een dingetje in de Poolse taal is. Een wezel is een "verkeerswisselaar" en die term wordt in Polen voor zowel knooppunten als aansluitingen gebruikt, ongeacht de configuratie en de status van de kruisende weg.
-
Joshua
- autoweg
Bij het Frans gebruiken ze échangeur, voor zowel knooppunt alsook in/op en af/uitritten. Maar daar is dat dan dus met knooppunt en afritsymbool.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.