[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

math1985
dorpsstraat

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door math1985 »

Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vlaanderen gebruikt het ook al ongeveer 25 jaar.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

math1985 schreef: di 21 okt 2025, 11:49 Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
België in algemeen ook.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

math1985 schreef: di 21 okt 2025, 11:49 Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
Afrit- en/of knooppuntsymbolen komen voor in:
Duitsland, daar is het begonnen.
Maar ook Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken, Finland, Kroatië, Slovenië, Griekenland, Spanje.
En overal hebben deze symbolen dezelfde betekenis.
Met uitzondering van Polen, die die symbolen ook is gaan gebruiken maar er een andere betekenis aan heeft gehangen
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Israel gebruikt het ook op dezelfde manier als Polen (tenminste in het ontwerp van 2009, ik weet eigenlijk niet of het echt ingevoerd is).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Chris schreef: wo 24 sep 2025, 22:14 Verre verwijzing naar Prešov langs de S19:

Afbeelding
Zuidelijker, de S19 bij Kock, hier geen Prešov
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

'experimentele bewegwijzering' op het knooppunt Gdańsk-Południe (S6/S7).

Afbeelding
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

^^ Zelfs met 80km/h wordt dat in je opnemen een uitdaging!
Discussieren is de kunst van het weglaten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is eigenlijk een soort routebevestigingsbord, want dit kan je sowieso niet lezen op het beslispunt (begin van de uitvoegstrook).

En dit is ook een complexe situatie, met een S6 die en paar kilometer verder overgaat in de A1, met tol, en twee lange plaatsnamen. Starogard Gdański zou ik hebben weggelaten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Węzeł Bielsko-Biała Hałcnów, volgens mij de langste knooppuntnaam in Polen.

In Polen gebruiken ze geen koppelstreepje voor toevoegingen zoals in Duitsland. Bijvoorbeeld bij windrichtingen (west, zachód, etc.)

De werknaam van dit knooppunt was Suchy Potok, maar er is op een gegeven moment besloten dat knooppuntnamen niet naar de dichtstbijzijnde boerderij of straat, maar naar bekendere plaatsen vernoemd moesten worden (vergelijkbaar met Duitsland).

Zowel noord als oost zouden hier niet logisch zijn, en 'noordoost' wordt voor zover ik weet niet gebruikt. Dus is gekozen voor Bielsko-Biała Hałcnów. Hałcnów is slechts een klein district, Bielsko-Biała is een redelijk grote stad (167.000 inwoners). De steden Bielsko en Biała werden in 1951 samengevoegd tot Bielsko-Biała.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bewegwijzering voor een turborotonde:

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Die rode kruisen zullen nog wel verwijderd worden,

Dan resteert een bord dat zeker volgens Poolse maatstaven goed in orde is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Praha 627 kilometer

Op de S8 in Warschau:

Afbeelding
Praha 627 km by European Roads, on Flickr
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Onzinnig.

Lodz en Wroclaw waren genoeg in mijn ogen.

Maar je volg wel de volledige E67...
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De afstand komt vrijwel exact overeen met de route van de E67 tot de ringweg van Praag. Dat is in Zuidwest-Polen dus via Kłodzko en Nachód in Tsjechië. De snelwegroute zal dat in de toekomst echter niet zijn, dat zal tussen Wrocław en Hradec Králové noordwestelijker verlopen via de A4, S5, S3 en de Tsjechische D11. Dat is nog wel een tijdje in de toekomst (met name de afsnijding van de A4 naar de S3).

Tegelijkertijd plant men in Polen wel de S8 tot aan Kłodzko, dus het zou mij niet verbazen als op een gegeven moment alsnog gekozen wordt voor de bouw van een snelweg van Kłodzko via Náchod naar Jaroměř, dus in de huidige E67 corridor.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: za 28 mar 2026, 13:36 Praha 627 kilometer
Een landenovaaltje is bij een hoofdstad tamelijk overbodig. Maar er is in ieder geval geen exoniem gebruikt :top:
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als ze het exoniem Praga hadden gebruik was het wel een bijzondere situatie omdat een grote wijk in Warschau ook zo heet.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Dat is zeker waar.

Ik sloeg erop aan omdat ik Praga zeker wel eens voorbij had zien komen.
Niet heel verwonderlijk was dat in een repo van jouw hand. Ver weg van de Warschause wijk ;)
Chris schreef: ma 02 okt 2023, 14:40
Afbeelding
S3 Kamienna Góra - Lubawka by European Roads, on Flickr
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Gaan zulke buitenlandse doelen niet ten koste van binnenlandse doelen. Praag is op dat moment nog niet bepaald richtinggevend voor verkeer naar Tsjechie.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Dat, en daarnaast valt me op dat de ring van Warszawa niet als zodanig bewegwijzerd wordt. Dit zijn de doelen in lijn van de S8, logischer zou een control city per uitvalsweg zijn, dus hier bv. Gdansk (S7), Poznan (A2), Lodz, en Wroclaw.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Als je dan toch een S7-doel pakt dan is Kraków op dat punt meer voor de hand liggend dan Gdańsk.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Het was een voorbeeld, ik nam de eerste afslaande richtingen vanaf dat punt. Als de ring van Warszawa volledig wordt zou ik een systeem als Parijs of Brussel wel handig vinden, met een control city per hoofdrichting. Ik heb het nog niet volledig uitgewerkt 😉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gdańsk is inderdaad de eerste afslaande richting. Het is wel ver weg maar wel richtinggevend. Płońsk is niet zo bekend, ik was verrast dat het maar 21.000 inwoners heeft. Ik dacht tegen de 100.000 op de kaart af te zien en het feit dat daar één van de oudste 2x2 wegen van Polen heen gaat. Na Płońsk heb je een hele tijd niks tot je Noord-Polen bereikt.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Chris schreef: ma 20 okt 2025, 13:05 Vandaag is de officiële opening van de A5 tussen Kalvarija en de grens met Polen. Hiermee is er voor het eerst een doorgaande snelwegverbinding van de rest van Europa naar de Baltische staten. <knip>
<knip> (die 4 weggeknipte foto's staan in discussie over wegen in Litouwen) <knip>
Polen heeft witte letters op blauwe borden op autosnelwegen; Litouwen gebruikt juist witte letters op groene borden op autosnelwegen. Dat deed mij denken aan een bord wat ik eerder op het Wegenforum voorbij heb zien komen (sorry, ik kon niet meer vinden waar), wat je vlak voor de Zwitserse grens tegenkomt, als je van de Franse A41 of A40 af komt en naar Genève in Zwitserland rijdt:

https://www.google.com/maps/@46.145702, ... FQAw%3D%3D

Gaan de Polen en de Litouwers ook met borden uitleggen dat ze aan weerszijden van de grens andere kleuren wegwijzers gebruiken? Zouden jullie dat nodig vinden, of moet de gemiddelde weggebruiker dat zelf maar ontdekken? Zouden mensen zonder bijzondere belangstelling voor wegen uit zichzelf ontdekken dat verschillende soorten wegen in veel landen hun eigen kleur wegwijzers hebben?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Ik denk vrijwel zeker te weten dat ze het niet gaan doen, en vind dat ook absoluut niet nodig.

Tussen Polen en Slowakije, en tussen Polen en Tsjechië, is sprake van hetzelfde verschil.
Daar word je verder niet op geattendeerd, en dat levert geen enkele verwarring op.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er wordt bij Geneve voor gewaarschuwd vanwege het vignet dat verplicht is op Zwitserse snelwegen. En de stad trekt vanzelfsprekend veel verkeer uit de omliggende Franse plaatsen. In Polen en Litouwen is daar geen sprake van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.