[PL] Bewegwijzering in Polen
Moderator: Moderatoren
-
math1985
- dorpsstraat
Re: [PL] Bewegwijzering in Polen
Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Joshua
- autoweg
België in algemeen ook.math1985 schreef: di 21 okt 2025, 11:49 Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Afrit- en/of knooppuntsymbolen komen voor in:math1985 schreef: di 21 okt 2025, 11:49 Welke landen gebruiken het knoopunt-symbolen uberhaupt (buiten Polen)? Alleen Nederland, Luxemburg en Frankrijk?
Duitsland, daar is het begonnen.
Maar ook Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken, Finland, Kroatië, Slovenië, Griekenland, Spanje.
En overal hebben deze symbolen dezelfde betekenis.
Met uitzondering van Polen, die die symbolen ook is gaan gebruiken maar er een andere betekenis aan heeft gehangen
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Israel gebruikt het ook op dezelfde manier als Polen (tenminste in het ontwerp van 2009, ik weet eigenlijk niet of het echt ingevoerd is).
-
Chris
- Moderator
-
Chris
- Moderator
'experimentele bewegwijzering' op het knooppunt Gdańsk-Południe (S6/S7).

-
BHJ
- verkeersader
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
Chris
- Moderator
Het is eigenlijk een soort routebevestigingsbord, want dit kan je sowieso niet lezen op het beslispunt (begin van de uitvoegstrook).
En dit is ook een complexe situatie, met een S6 die en paar kilometer verder overgaat in de A1, met tol, en twee lange plaatsnamen. Starogard Gdański zou ik hebben weggelaten.
En dit is ook een complexe situatie, met een S6 die en paar kilometer verder overgaat in de A1, met tol, en twee lange plaatsnamen. Starogard Gdański zou ik hebben weggelaten.
-
Chris
- Moderator
Węzeł Bielsko-Biała Hałcnów, volgens mij de langste knooppuntnaam in Polen.
In Polen gebruiken ze geen koppelstreepje voor toevoegingen zoals in Duitsland. Bijvoorbeeld bij windrichtingen (west, zachód, etc.)
De werknaam van dit knooppunt was Suchy Potok, maar er is op een gegeven moment besloten dat knooppuntnamen niet naar de dichtstbijzijnde boerderij of straat, maar naar bekendere plaatsen vernoemd moesten worden (vergelijkbaar met Duitsland).
Zowel noord als oost zouden hier niet logisch zijn, en 'noordoost' wordt voor zover ik weet niet gebruikt. Dus is gekozen voor Bielsko-Biała Hałcnów. Hałcnów is slechts een klein district, Bielsko-Biała is een redelijk grote stad (167.000 inwoners). De steden Bielsko en Biała werden in 1951 samengevoegd tot Bielsko-Biała.

In Polen gebruiken ze geen koppelstreepje voor toevoegingen zoals in Duitsland. Bijvoorbeeld bij windrichtingen (west, zachód, etc.)
De werknaam van dit knooppunt was Suchy Potok, maar er is op een gegeven moment besloten dat knooppuntnamen niet naar de dichtstbijzijnde boerderij of straat, maar naar bekendere plaatsen vernoemd moesten worden (vergelijkbaar met Duitsland).
Zowel noord als oost zouden hier niet logisch zijn, en 'noordoost' wordt voor zover ik weet niet gebruikt. Dus is gekozen voor Bielsko-Biała Hałcnów. Hałcnów is slechts een klein district, Bielsko-Biała is een redelijk grote stad (167.000 inwoners). De steden Bielsko en Biała werden in 1951 samengevoegd tot Bielsko-Biała.

-
Chris
- Moderator
Karlskrona

S6 Gdańsk - Gdynia 28 by European Roads, on Flickr

S6 Gdańsk - Gdynia 36 by European Roads, on Flickr
Sztokholm

DK89 Trasa Sucharskiego 09 by European Roads, on Flickr

S6 Gdańsk - Gdynia 28 by European Roads, on Flickr

S6 Gdańsk - Gdynia 36 by European Roads, on Flickr
Sztokholm

DK89 Trasa Sucharskiego 09 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Die rode kruisen zullen nog wel verwijderd worden,
Dan resteert een bord dat zeker volgens Poolse maatstaven goed in orde is.
Dan resteert een bord dat zeker volgens Poolse maatstaven goed in orde is.
-
Chris
- Moderator
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Lodz en Wroclaw waren genoeg in mijn ogen.
Maar je volg wel de volledige E67...
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Chris
- Moderator
De afstand komt vrijwel exact overeen met de route van de E67 tot de ringweg van Praag. Dat is in Zuidwest-Polen dus via Kłodzko en Nachód in Tsjechië. De snelwegroute zal dat in de toekomst echter niet zijn, dat zal tussen Wrocław en Hradec Králové noordwestelijker verlopen via de A4, S5, S3 en de Tsjechische D11. Dat is nog wel een tijdje in de toekomst (met name de afsnijding van de A4 naar de S3).
Tegelijkertijd plant men in Polen wel de S8 tot aan Kłodzko, dus het zou mij niet verbazen als op een gegeven moment alsnog gekozen wordt voor de bouw van een snelweg van Kłodzko via Náchod naar Jaroměř, dus in de huidige E67 corridor.
Tegelijkertijd plant men in Polen wel de S8 tot aan Kłodzko, dus het zou mij niet verbazen als op een gegeven moment alsnog gekozen wordt voor de bouw van een snelweg van Kłodzko via Náchod naar Jaroměř, dus in de huidige E67 corridor.
-
Ger81
- autoweg
Een landenovaaltje is bij een hoofdstad tamelijk overbodig. Maar er is in ieder geval geen exoniem gebruikt
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Als ze het exoniem Praga hadden gebruik was het wel een bijzondere situatie omdat een grote wijk in Warschau ook zo heet.
-
Ger81
- autoweg
Dat is zeker waar.
Ik sloeg erop aan omdat ik Praga zeker wel eens voorbij had zien komen.
Niet heel verwonderlijk was dat in een repo van jouw hand. Ver weg van de Warschause wijk
Ik sloeg erop aan omdat ik Praga zeker wel eens voorbij had zien komen.
Niet heel verwonderlijk was dat in een repo van jouw hand. Ver weg van de Warschause wijk
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Gaan zulke buitenlandse doelen niet ten koste van binnenlandse doelen. Praag is op dat moment nog niet bepaald richtinggevend voor verkeer naar Tsjechie.
-
hoompey
- stadsweg
Dat, en daarnaast valt me op dat de ring van Warszawa niet als zodanig bewegwijzerd wordt. Dit zijn de doelen in lijn van de S8, logischer zou een control city per uitvalsweg zijn, dus hier bv. Gdansk (S7), Poznan (A2), Lodz, en Wroclaw.
-
Ger81
- autoweg
Als je dan toch een S7-doel pakt dan is Kraków op dat punt meer voor de hand liggend dan Gdańsk.
-
hoompey
- stadsweg
Het was een voorbeeld, ik nam de eerste afslaande richtingen vanaf dat punt. Als de ring van Warszawa volledig wordt zou ik een systeem als Parijs of Brussel wel handig vinden, met een control city per hoofdrichting. Ik heb het nog niet volledig uitgewerkt 
-
Chris
- Moderator
Gdańsk is inderdaad de eerste afslaande richting. Het is wel ver weg maar wel richtinggevend. Płońsk is niet zo bekend, ik was verrast dat het maar 21.000 inwoners heeft. Ik dacht tegen de 100.000 op de kaart af te zien en het feit dat daar één van de oudste 2x2 wegen van Polen heen gaat. Na Płońsk heb je een hele tijd niks tot je Noord-Polen bereikt.
-
MotelMioveni
- stadsweg
Polen heeft witte letters op blauwe borden op autosnelwegen; Litouwen gebruikt juist witte letters op groene borden op autosnelwegen. Dat deed mij denken aan een bord wat ik eerder op het Wegenforum voorbij heb zien komen (sorry, ik kon niet meer vinden waar), wat je vlak voor de Zwitserse grens tegenkomt, als je van de Franse A41 of A40 af komt en naar Genève in Zwitserland rijdt:Chris schreef: ma 20 okt 2025, 13:05 Vandaag is de officiële opening van de A5 tussen Kalvarija en de grens met Polen. Hiermee is er voor het eerst een doorgaande snelwegverbinding van de rest van Europa naar de Baltische staten. <knip>
<knip> (die 4 weggeknipte foto's staan in discussie over wegen in Litouwen) <knip>
https://www.google.com/maps/@46.145702, ... FQAw%3D%3D
Gaan de Polen en de Litouwers ook met borden uitleggen dat ze aan weerszijden van de grens andere kleuren wegwijzers gebruiken? Zouden jullie dat nodig vinden, of moet de gemiddelde weggebruiker dat zelf maar ontdekken? Zouden mensen zonder bijzondere belangstelling voor wegen uit zichzelf ontdekken dat verschillende soorten wegen in veel landen hun eigen kleur wegwijzers hebben?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
Ger81
- autoweg
Ik denk vrijwel zeker te weten dat ze het niet gaan doen, en vind dat ook absoluut niet nodig.
Tussen Polen en Slowakije, en tussen Polen en Tsjechië, is sprake van hetzelfde verschil.
Daar word je verder niet op geattendeerd, en dat levert geen enkele verwarring op.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er wordt bij Geneve voor gewaarschuwd vanwege het vignet dat verplicht is op Zwitserse snelwegen. En de stad trekt vanzelfsprekend veel verkeer uit de omliggende Franse plaatsen. In Polen en Litouwen is daar geen sprake van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.