Het is vooral de regio Białystok waar flink meer asfalt gedraaid gaat worden, Suwałszczyzna gaat er eigenlijk zelfs op vooruit doordat de snelwegen verder van de kernen af komen te liggen, en er een directe verbinding met Warszawa wordt gemaakt die vrijwel lijnrecht is, zonder dat er omgereden hoeft te worden over Białystok. Als de S61 af is, is de afstand Suwałki-Warszawa ongeveer 270 kilometer i.p.v. 320 kilometer via Białystok.
Waar het Maciej vooral omging is dat er door de 7 jaar vertraging tussen de 15 en 20 miljoen extra vrachtwagens door de kernen heenrijden, wat een gigantische belasting op het wegennet vormt, daarbij worden er gemiddeld per dag 2 stuks grootwild doodgereden op de DK8 door het vrachtverkeer, wat over die 7 jaar op 4000-5000 stuks uitkomt, waarvan zo'n 15-20% wettelijk beschermd is zoals bevers en wolven. Ook vindt er gemiddeld in Suwalszczyzna eens per 6 dagen een dodelijk ongeval plaats welk direct of indirect door het vele vrachtverkeer wordt veroorzaakt (vooral vanwege inhalen op rare plaatsen) waarbij doorgaans 1,4 doden vallen; dit zijn om en nabij de 75 verkeersdoden per jaar, of 525 verkeersdoden over de volledige 7 jaar. Tenslotte moet er nog bij vermeld worden dat 30% van de vrachtwagens die door het gebied komen Russisch of Witrussisch zijn, waar de milieuwetgeving niet op EU-standaard is en dat er nog uitgezocht moet worden hoeveel meer longziekten er plaats vinden nabij de DK8 in Augustów en Suwałki. Het aanzwengelen van de milieudiscussie was goed, maar de uitkomst was totaal bezopen. In plaats van in te zetten op faunapassages, en mogelijk een verhoogde ligging op palen door het Rospudagebied, heeft men het totale project stilgegooid, en indirect dus het bloed van 5000 stuks grootwild en minimaal 525 mensen aan de handen.
Ook al ben ik persoonlijk behoorlijk pro-milieu, ik kan me hier volledig in vinden. In projecten die voornamelijk een regionaal belang hebben zou de mening van milieuorganisaties die zelf geen regionaal belang hebben met een flinke korrel zout genomen dienen te worden, in ieder geval de mening van vooraanstaande lokale en regionale natuurbeschermers en organisaties een stuk serieuzer genomen moeten worden. Greenpeace is in ieder geval 70-80% van hun donateurs kwijtgeraakt in Suwalszczyzna, en na het Rospudadebacle heb ik ook het idee dat regionale overheden in Polen de MER's een stuk serieuzer zijn gaan nemen. Helaas heeft er eerst wel weer een kalf moeten verdrinken...