ViaHaaren schreef:In Luxemburg ligt ergens een rotonde die geheel Nederlands is bebord.

Wordt het dan zolangzamerhand niet eens tijd dat we een pan-europese bewegwijzering krijgen? Zelfde lettertype, lay-out, systematiek, vormgeving?
Moderator: Moderatoren
ViaHaaren schreef:In Luxemburg ligt ergens een rotonde die geheel Nederlands is bebord.
A70 schreef:ViaHaaren schreef:In Luxemburg ligt ergens een rotonde die geheel Nederlands is bebord.
hock: je meent het.
Lijkt me interessant: Nemen we een geheel nieuw systeem, of nemen we de systematiek van een bepaald land over. En zo ja, welk land?A70 schreef:Wordt het dan zolangzamerhand niet eens tijd dat we een pan-europese bewegwijzering krijgen? Zelfde lettertype, lay-out, systematiek, vormgeving?
Volledige harmonisatie lijkt me niet gewenst. Daarvoor heeft ieder land teveel eigenaardigheden. Linksrijdende landen kun je bijvoorbeeld nooit op een lijn stellen met rechtsrijdende landen. Een uitgebreid tolwegennet vraagt om specifieke bewegwijzering. De Franse kleurcode groen is misschien handig, maar heeft in Nederland geen zin bij gebrek aan interregionaal OWN. (enz.)ViaHaaren schreef:Lijkt me niks, ieder land zijn eigen borden en wegwijzers is een stuk leuker. Ook al is bewegwijzering niet voor de leukheid. :P
Dat en uniformiteit qua lettertype; op zijn minst. Zou dat nou echt zo moeilijk te realiseren zijn? Wegwijzers hebben niet het eeuwige leven en moeten periodiek vervangen worden.Pino schreef:Een zekere mate van eenheid zou daarentegen wel handig zijn. Hoezeer je ook snel went aan buitenlandse bewegwijzering, het zou bijvoorbeeld best handig zijn, wanneer de kleurcodes min of meer gelijk zouden zijn.
Misschien is het een poging om iedere mogelijke verwarring tussen q en g te voorkomen. Vind het echter niet mooi. Zie die slinger naar rechts overigens ook niet terug in de post van ViaHaaren ("de familie").Vinny schreef:De 'q' kan dan wel een mooi lettertje zijn, op wegwijzers heb ik liefst zo min mogelijk opsmuk.
In Oost- en Noordeuropa kun je dat wel vergeten, daar zal altijd maar een fractie van de E-wegen autosnelweg zijn. Dan vervalt het nut van de doorgaande nummering.Vinny schreef:Voor kaartenmakers en weggebruikers is er wel degelijk een voordeel om er in heel Europa vanuit te kunnen gaan dat E nummers consequent worden aangegeven. Hierbij is het eigenlijk wel weer vereist dat E wegen uitsluitend over snelwegen lopen, of net als het Amerikaanse Interstate systeem, over 98% snelwegen. Dit betekent echter dat onderbroken E nummers ondervangen moeten worden met nationale nummering.
Interessant, maar hoe definieer je verwarring?Letterprefix
In Europa ziet men in principe alleen een letterprefix op de borden wanneer er meerdere letterprefixen in een land voor komen en wanneer dat tot verwarring over het wegnummer kan leiden.
Je bedoelt waarschijnlijk M en A(M), maar in feite valt hieronder ook AP / P in Spanje, hoewel A wegen een wat lagere standaard hebben dan AP wegen.Bij snelwegen geldt echter dat meer landen een letterprefix aangeven, terwijl dit strict genomen niet noodzakelijk is omdat, behalve het Verenigd Koninkrijk, geen enkel Europees land meerdere prefixen kent voor de snelwegen.
Vind ik ook wel.Weergave van de nummers
De weergave van de wegnummers geschiedt in de meeste Europese landen in een kader, al dan niet contrasterend met de kleur van de bewegwijzering. Dat lijkt me een goede manier van weergeven. Zelf ben ik voor een zoveel mogelijk in het bord geïntegreerd, contrasterend kader.
Waarom niet? Dan hoeft er misschien minder aangepast te worden.Bovendien is het niet fair om een lettertype van een bestaand Europees land over te nemen.
De noordelijkste E weg wordt dan Helsinki-Tampere. In Oost-Europa worden de komende jaren flink wat autosnelwegen bijgebouwd.Marcel schreef:In Oost- en Noordeuropa kun je dat wel vergeten, daar zal altijd maar een fractie van de E-wegen autosnelweg zijn. Dan vervalt het nut van de doorgaande nummering.
In Duitsland worden alleen B wegen aangegeven op de bewegwijzering. In Polen hebben wegen met een andere administratieve prefix ook een hoger nummer (drie cijferig); hierdoor zijn er geen dubbelnummers met het andere systeem. (Dus) hebben beide landen geen letterprefix voor hun wegnummers op het OWN. Volgens mij heeft geen enkel Europees land, verwarbare wegnummers (duplicaten) wanneer er geen letter bij staat.Marcel schreef:Interessant, maar hoe definieer je verwarring?
(Als wiskundige zou je kunnen zeggen, zodanig dat deze uitspraak klopt ...)
Helemaal gelijkMarcel schreef:Je bedoelt waarschijnlijk M en A(M), maar in feite valt hieronder ook AP / P in Spanje, hoewel A wegen een wat lagere standaard hebben dan AP wegen.
Toch veranderen landen soms van lettertype. In het Verenigd Koninkrijk is in de jaren '60 de Worboys reformatie geweest, en ook in Zwitserland is het lettertype recent gewijzigd. In Nederland is men bezig om het lettertype Uu te introduceren op het OWN.Via Haaren schreef:Ik vind het allemaal wel goed als iedereen zijn eigen lettertype houdt. Kleuren en symbolen mogen van mij zeker worden geuniformeerd (en symbolen mogen worden ingekrompen), maar de rest vind ik wel best zo. Leuk om te kunnen zien aan de borden in welk land je je bevindt.
Ik zou er voor willen pleiten om op Europees niveau 3 of 4 categorieën wegen te definiëren met elk een einge prefix, in alle landen op dezelfde manier te gebruiken:Vinny schreef:Letterprefix
In Europa ziet men in principe alleen een letterprefix op de borden wanneer er meerdere letterprefixen in een land voor komen en wanneer dat tot verwarring over het wegnummer kan leiden.
Mwa ...Vinny schreef:Dat systeem voeren ze nu in Australië in...![]()