[EU] Paneuropese bewegwijzering (Clearview?)

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 29 aug 2005, 19:44

Al elders geplaatst, maar ook hier Interessant ivm de Clearviewhwy-kwestie:

Afbeelding

Kijk voor meer info op http://www.clearviewhwy.com of neem contact met me op.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 aug 2005, 9:12

Dit ziet er ook heel apart uit:

Afbeelding

:mrgreen:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 30 aug 2005, 9:28

ViaHaaren schreef:Dit ziet er ook heel apart uit:

http://img367.imageshack.us/img367/3081 ... iew5kj.png

:mrgreen:
Zeer fraai :)

Hier wat vergelijkingsmateriaal:

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 aug 2005, 11:48

@ Via Haaren: Dat is wel HEEL erg wennen hoor, jouw 'redesign' van de Franse snelwegbewegwijzering... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 30 aug 2005, 11:51

^^

Ach joh, redesignen is altijd goed. :)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 aug 2005, 12:41

Vinny schreef:@ Via Haaren: Dat is wel HEEL erg wennen hoor, jouw 'redesign' van de Franse snelwegbewegwijzering... ;)
Het zal dan ook nooit gaan gebeuren. En als er wel een ander lettertype wordt gekozen zal het zeker géén Amerikaans zijn, lijkt me. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 14:01

Even terugkomend over de E weg-discussie: Wat bijvoorbeeld zou kunnen is het integreren van de E wegen in de nationale nummeringssystematiek: Dat houdt in dat de A 76 dus de A 314 wordt in Nederland, omdat de weg deel uitmaakt van de route E 314. De N 2 zou in dat geval N 25 worden, de A 2 A 25 en de E 25 in Belgie kan gewoon E 25 blijven. In zo'n geval wisselt alleen de letter bij de grensovergang en niet meer het cijfer.

Dit systeem heeft echter vooral nadelen in de UK waar men met een zoneringsprobleem zit en in Duitsland waar te constateren valt dat deze nummeringen dan niet meer in het grid passen... :roll:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 01 sep 2005, 14:23

Als de nummers toch hetzelfde zijn, heeft het eigenlijk geen zin om de weg twee nummers (A en E) mee te geven. In dat geval kan je net zo goed alleen de E-nummers houden, dus zoals in Scandinavie.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 14:27

Vinny schreef:Even terugkomend over de E weg-discussie: Wat bijvoorbeeld zou kunnen is het integreren van de E wegen in de nationale nummeringssystematiek: Dat houdt in dat de A 76 dus de A 314 wordt in Nederland, omdat de weg deel uitmaakt van de route E 314. De N 2 zou in dat geval N 25 worden, de A 2 A 25 en de E 25 in Belgie kan gewoon E 25 blijven. In zo'n geval wisselt alleen de letter bij de grensovergang en niet meer het cijfer.

Dit systeem heeft echter vooral nadelen in de UK waar men met een zoneringsprobleem zit en in Duitsland waar te constateren valt dat deze nummeringen dan niet meer in het grid passen... :roll:
Gewoon afschaffen lijkt me dan een veel makkelijker idee. :)

Als je dat invoert moeten allerlei wegen worden hernummerd. En het gevolg daarvan is dat nog meer belangrijke wegen onhandige nummers krijgen als A314. En je moet weer allerlei N-wegen hernummeren, omdat die dan hetzelfde nummer hebben. En de A-nummers (E-nummers) hebben dan een heel onlogisch verloop. Dan zou er echt niemand meer op wegnummers rijden, vrees ik ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 14:54

Ja als je alleen de E wegen nog bewegwijzerd, dan moet je hetzelfde doen. Alleen mijn 'probleem' er mee is dat er dan geen verschil meer is tussen snelwegen en gewone wegen in letter-prefix.

Dat er wegen moeten worden hernummerd lijkt me helemaal niet een ter zake doend argument. Tenslotte moet een veel groter deel van het geld worden geinvesteerd in het verblauwen of vergroenen van de bewegwijzering. Dat lijkt me het merendeel van de kosten met zich meebrengen.

En 'gewenning'? Tja, je moest toch ook wennen aan de euro? Dan wordt het nu tijd dat je aan Europese wegnummers moet gaan wennen... ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 15:15

Vinny schreef:Ja als je alleen de E wegen nog bewegwijzerd, dan moet je hetzelfde doen.
Ja, daarom wil ik ook niets doen. Tenminste, het enige wat gedaan kan worden is het hier en daar weghalen van een ruitertje met een E-nummer, maar dat kan nooit veel kosten.
Dat er wegen moeten worden hernummerd lijkt me helemaal niet een ter zake doend argument. Tenslotte moet een veel groter deel van het geld worden geinvesteerd in het verblauwen of vergroenen van de bewegwijzering. Dat lijkt me het merendeel van de kosten met zich meebrengen.
Mijn bericht sloeg ook alleen op E-nummers. Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties. (Symbooltjes moeten wat mij betreft wel overal gelijk zijn, maar dat is een andere discussie)
En 'gewenning'? Tja, je moest toch ook wennen aan de euro? Dan wordt het nu tijd dat je aan Europese wegnummers moet gaan wennen... ;)
Daar moest ik aan wennen ja, en die kleine muntjes vind ik nog steeds ondingen eigenlijk ;)
Maar er is wel een verschil, dat geld geld bleef, en nu eenvoudige wegnummers worden vervangen door lastigere E-nummers als E232, waardoor mensen helemaal niet de moeite zullen nemen om er aan te wennen, maar waarschijnlijk de wegnummers gewoon negeren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2005, 15:20

Vinny schreef:Dat er wegen moeten worden hernummerd lijkt me helemaal niet een ter zake doend argument. Tenslotte moet een veel groter deel van het geld worden geinvesteerd in het verblauwen of vergroenen van de bewegwijzering. Dat lijkt me het merendeel van de kosten met zich meebrengen.
Een eenheidssysteem in kleuren vind ik toch wel een stukje belangrijker dan een eenheidssysteem in wegnummers. Zeker omdat de gemiddelde Europeaan op doelen rijdt en niet op wegnummers (in tegenstelling tot de gemiddelde Amerikaan).

Europa is te groot / heeft teveel wegen om te werken met één pan-Europees wegnummeringssysteem. Je zult het dus hoe dan ook met een zekere mate aan nationale wegnummers moeten doen. Dat is ook geen enkel probleem.

Het E-systeem had zich moeten beperken tot de Europees belangrijke snelwegcorridors. Als dat was gebeurd en de minder belangrijke corridors op nationaal niveau waren gelaten (geen E 314 en dergelijke), was je met E-wegen een heel stuk verder gekomen.

Dat is niet gebeurd. Als gevolg daarvan hebben we een E-systeem waar kraak noch smaak aan zit:
1. geen enkele indicatie of je op een snelweg zit;
2. geen enkele indicatie of je op een route of European importance zit;
3. een niet werkend grid-systeem vol TOTSOs en dubbelnummeringen; en
4. driecijferige nummers voor routes die veel beter een lager nationaal nummer hadden kunnen krijgen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 15:21

Ik zie niet in waarom een A 76 moeilijker is dan de E 314. Sterker nog, je moet onthouden: 40, A 76 en E 314, terwijl op een kaart (misschien neem ik die nog eens mee, binnenkort) A 2 staat aangegeven voor betreffende weg. Als je straks alleen nog maar E* 314 hoeft te onthouden, dan gaat de situatie er wel degelijk op vooruit.

E* (of een andere prefix).
Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties.
En je raakt niet gewend aan een paar E nummers?
Dat is wel een beetje tegenstrijdig hoor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 15:24

Pino schreef:3. een niet werkend grid-systeem vol TOTSOs en dubbelnummeringen; en
4. driecijferige nummers voor routes die veel beter een lager nationaal nummer hadden kunnen krijgen.
3. Geldt met name voor Nederland. Hier moeten sommige nummers ook een iets ander verloop gaan krijgen (eigenlijk).
4. Je gaat volledig voorbij aan het A 76 punt. Wat mij betreft zijn drie cijfers ook het maximum voor een wegnummer. Dat sommige verbindingen er op achteruit gaan, dat is dan jammer. Bovendien hoeven veel driecijferige E wegen ook niet te worden aangegeven omdat ze geen grens over gaan;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2005, 15:28

Vinny schreef:Ik zie niet in waarom een A 76 moeilijker is dan de E 314. Sterker nog, je moet onthouden: 40, A 76 en E 314, terwijl op een kaart (misschien neem ik die nog eens mee, binnenkort) A 2 staat aangegeven voor betreffende weg. Als je straks alleen nog maar E* 314 hoeft te onthouden, dan gaat de situatie er wel degelijk op vooruit.
Ja, en dan neem je een alsmaar rechtdoor-route als de Duitse A 3: moet je achter elkaar onthouden E 35, E 41, E 45 en E 56. Dito voor andere routes.

Dit is echt géén Nederlands probleem. Loop voor de grap Patrick's Autobahn Atlas eens door voor een overzichtje van de situatie in Duitsland. Vanaf de door jou genoemde A 76 ga je de Duitse A 4 op en bij Kreuz Aachen gaat echt vrijwel iedereen rechtdoor naar Köln. En wat doet de door jou zo geroemde E 314? Die houdt op te bestaan en de weg verandert van nummer. Moet je op weg van Antwerpen naar Köln toch weer een extra nummer onthouden (namelijk de E 40).

Het E-systeem is simpelweg een niet-werkend systeem dat nooit op deze wijze had mogen worden ingevoerd. Je kunt er nu voor kiezen om nog een derde E-hernummering te gaan doorvoeren, maar volgens mij neemt niemand ze meer serieus en kun je ze beter laten verdwijnen en dus volledig overschakelen op nationale wegnummers. Eens in de paarhonderd kilometer overschakelen vind ik echt geen probleem. Drielandengebieden zoals rondom Zuid-Limburg zijn een uitzondering, maar vormen geen aanleiding om dan maar dat idiote E-systeem in te voeren.
Laatst gewijzigd door Pino op do 01 sep 2005, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 15:33

Vinny schreef:Ik zie niet in waarom een A 76 moeilijker is dan de E 314. Sterker nog, je moet onthouden: 40, A 76 en E 314, terwijl op een kaart (misschien neem ik die nog eens mee, binnenkort) A 2 staat aangegeven voor betreffende weg. Als je straks alleen nog maar E* 314 hoeft te onthouden, dan gaat de situatie er wel degelijk op vooruit.
Dat gebeurt vrijwel nooit in Europa dat je binnen 20 km 2x in grens over moet. En bovendien, in ruil hiervoor moet je dan over 2 verschillende nummers van Amsterdam naar Den Bosch (E35 en E25 ipv A2) of Apeldoorn (E231 en E30 ipv A1), dat is inderdaad een stuk handiger :P
Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties.
En je raakt niet gewend aan een paar E nummers?
Dat is wel een beetje tegenstrijdig hoor.
Het grote verschil is dat je wegnummers op snelwegen niet noodzakelijkerwijs nodig hebt, maar ze wel handig zijn, terwijl je wegwijzers sowieso moet gebruiken. Als iets wat je niet nodig hebt, moeilijker wordt, dan zul je er ook niet zo graag aan willen wennen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 15:37

http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1403
En uit deze draad kon ik de conclusie trekken dat E wegen wel degelijk wonnen van nationale nummering als het gaat om gebruiksgemak.

Nog een paar voorbeelden:
Door E wegen op schematische manieren af te drukken op grootschalige kaarten kun je makkelijker rijden op dit soort kaarten, ook in het Roergebied, waar veel snelwegen de leesbaarheid flink te niet doen. (Kijk maar eens in het Beste Boek van de Weg).
Drielandengebieden zoals rondom Zuid-Limburg zijn een uitzondering
Niet meer, zeker niet omdat de EU subsidie geeft aan grensoverschrijdende activiteiten. In Duitsland zie je trouwens soms al dat daar de E nummers het overnemen van de nationale nummering (bijvoorbeeld op de weg Aken - Luik).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 15:48

Vinny schreef:http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1403
En uit deze draad kon ik de conclusie trekken dat E wegen wel degelijk wonnen van nationale nummering als het gaat om gebruiksgemak.
Ik niet. Ik concludeer alleen dat het best leuk is om naar E-nummers te kijken, als snelwegliefhebbers onder elkaar. Stel je toch eens voor dat E-nummers niet zouden bestaan, en pak 'em beet Hajo zou een topic openen, waarin hij deze E-nummering voorstelt. Van zo'n chaos kun je dan toch niet gelukkig worden?
Nog een paar voorbeelden:
Door E wegen op schematische manieren af te drukken op grootschalige kaarten kun je makkelijker rijden op dit soort kaarten, ook in het Roergebied, waar veel snelwegen de leesbaarheid flink te niet doen. (Kijk maar eens in het Beste Boek van de Weg).
Lijkt me meer een probleem van die kaart, dan van de nummering.
Drielandengebieden zoals rondom Zuid-Limburg zijn een uitzondering
Niet meer, zeker niet omdat de EU subsidie geeft aan grensoverschrijdende activiteiten. In Duitsland zie je trouwens soms al dat daar de E nummers het overnemen van de nationale nummering (bijvoorbeeld op de weg Aken - Luik).
Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 16:18

Nee dus: E nummering is bijvoorbeeld voor relaties Antwerpen - Roergebied en zo. Internationaal verkeer voor mensen met dus niet al te gedetailleerde kaarten van het gebied.
Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers
Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.
Lijkt me niet zo heel relevant wat mij betreft. Bovendien moet je niet de hele tijd op de Nederlandse situatie terug komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Belgie; waar de E nummering wel consequent en integraal voor snelwegen is overgenomen. Zijn daar problemen dan?
Behalve aan de grens, waar sommige landen nog al eens alsnog het A nummer in plaats van het E nummer vermelden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 16:37

Vinny schreef:Nee dus: E nummering is bijvoorbeeld voor relaties Antwerpen - Roergebied en zo. Internationaal verkeer voor mensen met dus niet al te gedetailleerde kaarten van het gebied.
Voor die mensen wordt het met E-nummers al moeilijk genoeg, want die moeten E313, E314 en E40 onthouden. Anders was dat A13, A2, A76 en A4 geweest. Nou nou wat een verbetering, en dit is dan nog zo'n beetje het allergunstigste voorbeeld, omdat je 2 grenzen vlak na elkaar kruist.
Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers
Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.
Dat kan wel zo zijn, maar voor 99% is er gewoon geen voordeel, omdat de binnenlandse nummers hoger worden en vaker wisselen, waardoor het positieve effect van hetzelfde nummer na de grens geheel teniet wordt gedaan.
Lijkt me niet zo heel relevant wat mij betreft. Bovendien moet je niet de hele tijd op de Nederlandse situatie terug komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Belgie; waar de E nummering wel consequent en integraal voor snelwegen is overgenomen. Zijn daar problemen dan?
Behalve aan de grens, waar sommige landen nog al eens alsnog het A nummer in plaats van het E nummer vermelden.
Problemen zat. Rij maar eens over de E34 naar de kust, dat is eerst geen snelweg meer, en dan stopt het nummer ook nog in het niets. En sommige snelwegen hebben een A-nummer, andere weer een E-nummer (en soms ook nog een R-nummer). Dat leidt alleen maar tot onduidelijkheid in vergelijking met het Nederlandse systeem.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2005, 16:40

Vinny schreef:Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.
Nou nee dus. Zelfs wegen die recht noord-zuid of oost-west gaan wisselen van nummer: in Nederland, in Frankrijk, in Duitsland.

Er zijn een aantal landen die redelijk mee weg lijken te komen. België is er een van, hoewel ook daar bestaande snelwegen lijken te zijn opgesplitst in meerdere E-nummers (de Belgische A 2 en A 4 bijvoorbeeld). Door heel Europa kun je echter routes aanwijzen die werkelijk niet logisch ge-E-nummerd zijn. Dát is de regel en landen als België zijn de uitzondering.

En dan heb ik het niet eens over het feit dat Europees belangrijke corridors die niet direct noord-zuid of oost-west lopen, het hetzij met omnummeringen met nummer-wissels moeten doen (tel het aantal nummers van de A 3 in Duitsland), hetzij een driecijferig nummer krijgen (E 411 voor Brussel - Luxemburg). Het grid-systeem is en blijft een absolute mislukking.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 01 sep 2005, 16:45

NEE!

De E-nummers worden door vrijwel niemand gebruikt, en het is alleen maar administratief. Geen vervanging van nationale nummers door vage en moeilijke nummers als ''314''. Wat mij betreft worden die hele E-wegen eens een keer afgeschaft.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 01 sep 2005, 17:07

Ik wil toch even de blik van Nederland afwenden. Volgens mij hangt het er maar vanaf welke nummering elk land prioritair gebruikt (op wegwijzers, in verkeersinformatie): in België is dat de E-nummering, in onze buurlanden de nationale A-nummering. Bijgevolg onthouden mensen die geregeld op de baan komen én aan wegnummers aandacht besteden - zoveel mensen zijn dat niet, vermoed ik - die nummers wel, of dat nu een makkelijk nummer als E40 of een 'moeilijk' nummer als E411 is.
Alleen over de E313-E314 heb ik mensen al eens horen twijfelen ("Welke is die langs Hasselt ook al weer, de 313 of 314?")

In België heeft men zich van in het begin duidelijk op de E-nummering gericht; hier zijn er zelden TOTSO's.
Pino schreef:hoewel ook daar bestaande snelwegen lijken te zijn opgesplitst in meerdere E-nummers (de Belgische A 2...
De A2 is over haar volledige lengte E314. A1 = E19, A3 = E40, A4 = E411, A7 = E19 en ga zo maar verder. Bij de aanleg van knooppunten lijkt me dat er sterk met de toenmalige E-nummering werd rekening gehouden, als ik ze zo even overloop. (Klik hier voor de oude E-nummers in België.)

Ik zie wel wat in een pan-Europese wegnummering onder de E-wegen, maar slechts tot op een bepaald niveau. Vergelijk het met het huidige systeem in Frankrijk, waar routes nationales doorlopen over de departementsgrenzen heen, terwijl D-wegen aan de departementsgrenzen wel eens van nummer durven veranderen. Elk Europees land beschikt over een N-wegensysteem, of een daaraan gelijkwaardig systeem als de B-wegen in Duitsland of de SS-wegen in Italië. Lagere niveaus zoals de D- en C-wegen in Frankrijk, L-wegen in Duitsland kunnen dan op nationaal (of subnationaal) gebied worden bepaald.
Ik heb ooit geprobeerd zo'n systeem uit te denken voor de Benelux, rekening houdend met de geïntegreerde wegnummering in Nederland. Niet zo gemakkelijk. :P
Bovendien zou het dan handig zijn om de kleurcombinaties voor N-wegen op elkaar af te stemmen...

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 01 sep 2005, 17:28

Inderdaad, op vlak van E-wegen zijn er in België niet veel moeilijke situaties, voor de Belgen is die wijze van nummeren geen probleem, wij zijn het gewoon. Voor buitenlanders kan het wel voor de nodige verwarring zorgen, aangezien de A-nummers nog steeds bestaan. Men heeft er zelfs over gedacht om de hele A-nummering in België maar overboord te gooien en enkel E-nummers te gebruiken, maar dat leverde problemen op, aangezien er nog steeds autosnelwegen zijn met enkel een A-nummer: A17, A19, enz... Hadden die echter ook een E-nummer gehad, dan waren de A-nummers reeds lang verdwenen, ook op de kilometerpaaltjes. Geen mens in België gebruikt ze immers nog en ook bij de overheid worden ze steeds slechts in tweede plaats vernoemd, naast het E-nummer. M.a.w. als je aan een Belg vraagt waar de A10 ligt, dan zal hij het antwoord waarschijnlijk niet weten, vraag je hem echter waar de E40 ligt dan zal hij het wel weten. Jammer genoeg blijft men op wegenkaarten toch steeds het A-nummer erbij vermelden, zodat buitenlanders bij het binnenrijden van België soms niet weten wat ze moeten volgen, aangezien ze niet op het E-nummer gelet hebben.
Ik zie trouwens niet in waarom een driecijferig E-nummer moeilijker zou zijn dan een tweecijferig: dat zou dan eveneens betekenen dat afrit 115 "moeilijker" is dan afrit 6. Als ik op de baan ben, is het net het wegnummer waar ik het meeste op let, het is immers de informatie die je het snelste van een bord kan aflezen, zeker bij grote snelheden. Eenmaal het juiste wegnummer gevonden, dan kijk ik verder naar de bestemmingen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 sep 2005, 17:32

@R4: De A17 is bekend als E403. Zo stond ze namelijk op de borden bij Brugge.
Het stompje Jabbeke-Oostende is aangegeven als A10. Binnen Oostende staat echter onjuist alleen E40 bewegwijzerd :?

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 01 sep 2005, 17:38

Nu je het zegt, de A17 is intussen reeds hernummerd naar E403, had ik even over het hoofd gezien. :oops:
Het kleine stukje A10 tussen Jabbeke en Oostende is inderdaad een geval apart, men vond immers dat de "koningin der badsteden" toch zeker een vlotte aansluiting op het snelwegennet moest hebben + de ferry's naar Engeland vertrokken daar. (Nog steeds eigenlijk? Dat is zo eens wel, dan weer niet, dan weer wel...weet iemand hoe het nu eigenlijk zit?)
De aanduiding E40 in Oostende zou ik niet direct bestempelen als fout: op 1 afrit na, voert de A10 immers rechtstreeks naar de E40 en zoals ik al zei: de E40 is immers veel beter gekend.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 sep 2005, 17:56

R4 schreef:... Oostende is inderdaad een geval apart, men vond immers dat de "koningin der badsteden" toch zeker een vlotte aansluiting op het snelwegennet moest hebben + de ferry's naar Engeland vertrokken daar. (Nog steeds eigenlijk? Dat is zo eens wel, dan weer niet, dan weer wel...weet iemand hoe het nu eigenlijk zit?)
...
Er vertrekken nog steeds ferry's vanuit Oostende naar Engeland. Binnen de stad staat Engeland op de wegwijzers. Bij mijn weten heb ik ze ook de haven uit zien varen. Alleen geen foto van :oops:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 18:28

innen Oostende staat echter onjuist alleen E40 bewegwijzerd
Dat is voor Belgische begrippen niet onjuist, want in Belgie geeft men voorzover ik weet vaker alleen het wegnummer aan waar je op uit komt; zo is de A 601 in de richting Aken ook met het E nummer bewegwijzerd waar je op uit komt, in plaats van als A 601.

Men zou in Belgie gewoon de administratieve nummering van E wegen kunnen schrappen en de A nummering slechts ter aanvulling van het E wegennet houden (A 12 en A 19 zijn de belangrijkste voorbeelden die mij even snel te binnen schieten).

En verder valt het me op dat in de discussie voorbeelden als argumenten worden gebruikt. En dat moet je juist niet doen. Ik kan dan ook Luxemburg wel als voorbeeld gaan noemen dat eigenwijs haar eigen nummering heeft geintroduceerd in plaats van aan te sluiten op die van een van haar buurlanden...
Geeft hooguit aan dat je misschien de E nummering ook zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door de E 25 in Amsterdam te laten starten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2005, 19:59

Vinny schreef:En verder valt het me op dat in de discussie voorbeelden als argumenten worden gebruikt. En dat moet je juist niet doen. Geeft hooguit aan dat je misschien de E nummering ook zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door de E 25 in Amsterdam te laten starten.
Je komt er niet met het wegpoetsen van een paar "vlekjes", zoals de E 25 bij Amsterdam. Het grid van E-wegen heeft een aantal structurele problemen: niet alleen in Nederland, maar door heel Europa. Zie mijn eerdere posts.

Het enige wat de boel dus zou kunnen redden is een algemene hernummering van de E-wegen.

Dat zou dan wel de derde generatie nummers zijn en het risico bestaat dat niemand de nummers dan nog serieus zal nemen. Temeer omdat in de meeste Europese staten toch al niet zo'n groot belang aan wegnummers wordt toegekend en de nationale nummers veel meer ingeburgerd zijn. Je zou er in die zin alleen kunnen komen door tegelijk met de invoering van het nieuwe E-grid de bijbehorende nationale nummers volledig van de borden te laten verdwijnen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 20:16

Vinny schreef:En verder valt het me op dat in de discussie voorbeelden als argumenten worden gebruikt. En dat moet je juist niet doen. Ik kan dan ook Luxemburg wel als voorbeeld gaan noemen dat eigenwijs haar eigen nummering heeft geintroduceerd in plaats van aan te sluiten op die van een van haar buurlanden...
Geeft hooguit aan dat je misschien de E nummering ook zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door de E 25 in Amsterdam te laten starten.
Je kunt inderdaad beter geen voorbeelden gebruiken, want we hebben tot nu toe met veel moeite 1 voorbeeld kunnen bedenken (de E314), waarin de situatie er enigszins op vooruit gaat. In alle andere voorbeelden die je bedenkt, blijft het gelijk of wordt het lastiger, wanneer E-nummers de A-nummers vervangen.

Zoals Pino al aangaf, is België een geval apart, waar E-nummers toevallig redelijk dienst kunnen doen. Maar dan ook niet meer dan redelijk, want ook hier blijven er wegen over die alleen een A-nummer hebben, N-wegen die een E-nummer hebben dat niet wordt aangegeven, of weer wel (N49), vreemde Totso's als de E411 (Arlon) of E421 (St.Vith), enz. Dus het is nog geen landelijk dekkend systeem.

In Nederland en alle andere omringende landen wordt het meteen veel minder wanneer je de A-nummers zou afschaffen voor de wegen waar ook een E-nummer wordt gebruikt. In Nederland zou je veel meer wegen overhouden zonder E-nummer, hebben de E-nummers veel Totso's en een onlogisch verloop. Zelfs als je alles zou gaan hernummeren dan krijg je nooit een echt lekker lopend geheel.

En dat met nummers als E312, die wel lastig te onthouden zijn. Ik snap best dat iemand die dagelijks de E411 neemt, op den duur dat nummer wel kent. Dat is nogal logisch, dan wordt het net zo iets als je postcode ofzo en dat ken je dan wel. Het gaat er juist om, dat als je een dagje naar de Efteling (of Bobbejaanland) gaat, en je moet opeens een serie van 4 van die ondingen achter elkaar onthouden, dat het dan lastig wordt.