Kijk voor meer info op http://www.clearviewhwy.com of neem contact met me op.
Moderator: Moderatoren
Zeer fraaiViaHaaren schreef:Dit ziet er ook heel apart uit:
http://img367.imageshack.us/img367/3081 ... iew5kj.png
Gewoon afschaffen lijkt me dan een veel makkelijker idee.Vinny schreef:Even terugkomend over de E weg-discussie: Wat bijvoorbeeld zou kunnen is het integreren van de E wegen in de nationale nummeringssystematiek: Dat houdt in dat de A 76 dus de A 314 wordt in Nederland, omdat de weg deel uitmaakt van de route E 314. De N 2 zou in dat geval N 25 worden, de A 2 A 25 en de E 25 in Belgie kan gewoon E 25 blijven. In zo'n geval wisselt alleen de letter bij de grensovergang en niet meer het cijfer.
Dit systeem heeft echter vooral nadelen in de UK waar men met een zoneringsprobleem zit en in Duitsland waar te constateren valt dat deze nummeringen dan niet meer in het grid passen...
Ja, daarom wil ik ook niets doen. Tenminste, het enige wat gedaan kan worden is het hier en daar weghalen van een ruitertje met een E-nummer, maar dat kan nooit veel kosten.Vinny schreef:Ja als je alleen de E wegen nog bewegwijzerd, dan moet je hetzelfde doen.
Mijn bericht sloeg ook alleen op E-nummers. Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties. (Symbooltjes moeten wat mij betreft wel overal gelijk zijn, maar dat is een andere discussie)Dat er wegen moeten worden hernummerd lijkt me helemaal niet een ter zake doend argument. Tenslotte moet een veel groter deel van het geld worden geinvesteerd in het verblauwen of vergroenen van de bewegwijzering. Dat lijkt me het merendeel van de kosten met zich meebrengen.
Daar moest ik aan wennen ja, en die kleine muntjes vind ik nog steeds ondingen eigenlijkEn 'gewenning'? Tja, je moest toch ook wennen aan de euro? Dan wordt het nu tijd dat je aan Europese wegnummers moet gaan wennen...
Een eenheidssysteem in kleuren vind ik toch wel een stukje belangrijker dan een eenheidssysteem in wegnummers. Zeker omdat de gemiddelde Europeaan op doelen rijdt en niet op wegnummers (in tegenstelling tot de gemiddelde Amerikaan).Vinny schreef:Dat er wegen moeten worden hernummerd lijkt me helemaal niet een ter zake doend argument. Tenslotte moet een veel groter deel van het geld worden geinvesteerd in het verblauwen of vergroenen van de bewegwijzering. Dat lijkt me het merendeel van de kosten met zich meebrengen.
En je raakt niet gewend aan een paar E nummers?Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties.
3. Geldt met name voor Nederland. Hier moeten sommige nummers ook een iets ander verloop gaan krijgen (eigenlijk).Pino schreef:3. een niet werkend grid-systeem vol TOTSOs en dubbelnummeringen; en
4. driecijferige nummers voor routes die veel beter een lager nationaal nummer hadden kunnen krijgen.
Ja, en dan neem je een alsmaar rechtdoor-route als de Duitse A 3: moet je achter elkaar onthouden E 35, E 41, E 45 en E 56. Dito voor andere routes.Vinny schreef:Ik zie niet in waarom een A 76 moeilijker is dan de E 314. Sterker nog, je moet onthouden: 40, A 76 en E 314, terwijl op een kaart (misschien neem ik die nog eens mee, binnenkort) A 2 staat aangegeven voor betreffende weg. Als je straks alleen nog maar E* 314 hoeft te onthouden, dan gaat de situatie er wel degelijk op vooruit.
Dat gebeurt vrijwel nooit in Europa dat je binnen 20 km 2x in grens over moet. En bovendien, in ruil hiervoor moet je dan over 2 verschillende nummers van Amsterdam naar Den Bosch (E35 en E25 ipv A2) of Apeldoorn (E231 en E30 ipv A1), dat is inderdaad een stuk handiger :PVinny schreef:Ik zie niet in waarom een A 76 moeilijker is dan de E 314. Sterker nog, je moet onthouden: 40, A 76 en E 314, terwijl op een kaart (misschien neem ik die nog eens mee, binnenkort) A 2 staat aangegeven voor betreffende weg. Als je straks alleen nog maar E* 314 hoeft te onthouden, dan gaat de situatie er wel degelijk op vooruit.
Het grote verschil is dat je wegnummers op snelwegen niet noodzakelijkerwijs nodig hebt, maar ze wel handig zijn, terwijl je wegwijzers sowieso moet gebruiken. Als iets wat je niet nodig hebt, moeilijker wordt, dan zul je er ook niet zo graag aan willen wennen.En je raakt niet gewend aan een paar E nummers?Het opnieuw kleuren van wegwijzers hoeft niet, want binnen 3 wegwijzers ben je gewend aan de buitenlandse kleurencombinaties.
Dat is wel een beetje tegenstrijdig hoor.
Niet meer, zeker niet omdat de EU subsidie geeft aan grensoverschrijdende activiteiten. In Duitsland zie je trouwens soms al dat daar de E nummers het overnemen van de nationale nummering (bijvoorbeeld op de weg Aken - Luik).Drielandengebieden zoals rondom Zuid-Limburg zijn een uitzondering
Ik niet. Ik concludeer alleen dat het best leuk is om naar E-nummers te kijken, als snelwegliefhebbers onder elkaar. Stel je toch eens voor dat E-nummers niet zouden bestaan, en pak 'em beet Hajo zou een topic openen, waarin hij deze E-nummering voorstelt. Van zo'n chaos kun je dan toch niet gelukkig worden?Vinny schreef:http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1403
En uit deze draad kon ik de conclusie trekken dat E wegen wel degelijk wonnen van nationale nummering als het gaat om gebruiksgemak.
Lijkt me meer een probleem van die kaart, dan van de nummering.Nog een paar voorbeelden:
Door E wegen op schematische manieren af te drukken op grootschalige kaarten kun je makkelijker rijden op dit soort kaarten, ook in het Roergebied, waar veel snelwegen de leesbaarheid flink te niet doen. (Kijk maar eens in het Beste Boek van de Weg).
Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers.Niet meer, zeker niet omdat de EU subsidie geeft aan grensoverschrijdende activiteiten. In Duitsland zie je trouwens soms al dat daar de E nummers het overnemen van de nationale nummering (bijvoorbeeld op de weg Aken - Luik).Drielandengebieden zoals rondom Zuid-Limburg zijn een uitzondering
Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers
Voor die mensen wordt het met E-nummers al moeilijk genoeg, want die moeten E313, E314 en E40 onthouden. Anders was dat A13, A2, A76 en A4 geweest. Nou nou wat een verbetering, en dit is dan nog zo'n beetje het allergunstigste voorbeeld, omdat je 2 grenzen vlak na elkaar kruist.Vinny schreef:Nee dus: E nummering is bijvoorbeeld voor relaties Antwerpen - Roergebied en zo. Internationaal verkeer voor mensen met dus niet al te gedetailleerde kaarten van het gebied.
Dat kan wel zo zijn, maar voor 99% is er gewoon geen voordeel, omdat de binnenlandse nummers hoger worden en vaker wisselen, waardoor het positieve effect van hetzelfde nummer na de grens geheel teniet wordt gedaan.Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.Voor de werknemer die in Geleen woont en in Aken werkt, is de wegnummering toch niet bedoeld. Bovendien, in jouw plan wordt die enkele employee die eens een keer een ritje naar Frankrijk moet maken, in de watten gelegd, maar die massa's verkeer van Amsterdam naar Den Bosch moeten dan over 2 nummers
Problemen zat. Rij maar eens over de E34 naar de kust, dat is eerst geen snelweg meer, en dan stopt het nummer ook nog in het niets. En sommige snelwegen hebben een A-nummer, andere weer een E-nummer (en soms ook nog een R-nummer). Dat leidt alleen maar tot onduidelijkheid in vergelijking met het Nederlandse systeem.Lijkt me niet zo heel relevant wat mij betreft. Bovendien moet je niet de hele tijd op de Nederlandse situatie terug komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Belgie; waar de E nummering wel consequent en integraal voor snelwegen is overgenomen. Zijn daar problemen dan?
Behalve aan de grens, waar sommige landen nog al eens alsnog het A nummer in plaats van het E nummer vermelden.
Nou nee dus. Zelfs wegen die recht noord-zuid of oost-west gaan wisselen van nummer: in Nederland, in Frankrijk, in Duitsland.Vinny schreef:Ieder plan heeft winnaars en verliezers. Je schetst nu een karikaturale situatie die erg overdreven is.
De A2 is over haar volledige lengte E314. A1 = E19, A3 = E40, A4 = E411, A7 = E19 en ga zo maar verder. Bij de aanleg van knooppunten lijkt me dat er sterk met de toenmalige E-nummering werd rekening gehouden, als ik ze zo even overloop. (Klik hier voor de oude E-nummers in België.)Pino schreef:hoewel ook daar bestaande snelwegen lijken te zijn opgesplitst in meerdere E-nummers (de Belgische A 2...
Er vertrekken nog steeds ferry's vanuit Oostende naar Engeland. Binnen de stad staat Engeland op de wegwijzers. Bij mijn weten heb ik ze ook de haven uit zien varen. Alleen geen foto vanR4 schreef:... Oostende is inderdaad een geval apart, men vond immers dat de "koningin der badsteden" toch zeker een vlotte aansluiting op het snelwegennet moest hebben + de ferry's naar Engeland vertrokken daar. (Nog steeds eigenlijk? Dat is zo eens wel, dan weer niet, dan weer wel...weet iemand hoe het nu eigenlijk zit?)
...
Dat is voor Belgische begrippen niet onjuist, want in Belgie geeft men voorzover ik weet vaker alleen het wegnummer aan waar je op uit komt; zo is de A 601 in de richting Aken ook met het E nummer bewegwijzerd waar je op uit komt, in plaats van als A 601.innen Oostende staat echter onjuist alleen E40 bewegwijzerd
Je komt er niet met het wegpoetsen van een paar "vlekjes", zoals de E 25 bij Amsterdam. Het grid van E-wegen heeft een aantal structurele problemen: niet alleen in Nederland, maar door heel Europa. Zie mijn eerdere posts.Vinny schreef:En verder valt het me op dat in de discussie voorbeelden als argumenten worden gebruikt. En dat moet je juist niet doen. Geeft hooguit aan dat je misschien de E nummering ook zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door de E 25 in Amsterdam te laten starten.
Je kunt inderdaad beter geen voorbeelden gebruiken, want we hebben tot nu toe met veel moeite 1 voorbeeld kunnen bedenken (de E314), waarin de situatie er enigszins op vooruit gaat. In alle andere voorbeelden die je bedenkt, blijft het gelijk of wordt het lastiger, wanneer E-nummers de A-nummers vervangen.Vinny schreef:En verder valt het me op dat in de discussie voorbeelden als argumenten worden gebruikt. En dat moet je juist niet doen. Ik kan dan ook Luxemburg wel als voorbeeld gaan noemen dat eigenwijs haar eigen nummering heeft geintroduceerd in plaats van aan te sluiten op die van een van haar buurlanden...
Geeft hooguit aan dat je misschien de E nummering ook zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door de E 25 in Amsterdam te laten starten.