Riva schreef:Eigenlijk vind ik de borden zoals wij die nu in Nederland kennen prima, ik zou hooguit iets aan het systeem van te bewegwijzeren plaatsen willen wijzigen en afstandentableaux willen toevoegen. Als dat zover is mogen de Nederlandse borden wat mij betreft als Europese standaard worden gebruikt.
Tsja, de Nederlanders zeggen: Nederlandse borden als standaard! De Duitsers willen de Duitse, de Zwitsers de Zwitserse, enz, enz. Zo komen we er natuurlijk nooit uit. Dat is ook de reden dat ik het liefst voor nieuw ontworpen borden ga.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de prefixen: van de Duitsers, de Zwitsers en de Tsjechen hoeft het niet zo nodig, maar de Fransen, Nederlanders en Britten zien ze weer liever wel. De Polen hebben alleen de A-prefix (bij autosnelwegen); de Spanjaarden gebruiken een streepje tussen de prefix en het nummer.
En dan ook: welke prefix gebruik je? De britten gebruiken de A voor het OWN, wij daarentegen voor het AWN. De Ieren, de Britten en de Hongaren gebruiken de M voor het AWN. De Tsjechen gebruiken de D (komt alleen niet in de schildjes), enz. enz. Voor het OWN gebruiken de Nederlanders, de Belgen en de Fransen de N, de Duitsers de B (en de L?), de Italianen SS, etcetera. Laten we helemaal al niet spreken over de Spanjaarden en de Portugezen

hock:
Als je een goed Pan-Europees systeem wilt gebruiken, dan moeten we genoegen nemen met een paar compromissen. Dit is mijn voorstel

en ik hoop dat er hier meer voorstellen gemaakt zullen worden!
(Is dat een uitdaging? Ja!
)