[foto] Limburg/Brabant (en Mechelen)

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] Limburg/Brabant (en Mechelen)

Bericht door harry » ma 15 mar 2010, 14:38

http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 00313.html

Niet echt veel interessante foto's (het was bewolkt...). Voor mijn website trouwens wel, want het aantal wegnummers met foto is weer flink toegenomen. Maar wie anders dan ik vindt een close-up van een hectometerpaaltje interessant? :)

Op ViaMichelin kwam ik de N738 tegen. Het enige wat ik hiervan verder kon vinden was een doodlopend zijweggetje het bos in.
Kennelijk was hier ooit een weg gepland...
Afbeelding

N73 staat hier niet aangegeven (gaat linksaf).
Afbeelding

Beverlo. Let op de paaltjes: de weg is in 1 richting afgesloten.
Afbeelding

Beringen. Jawel, dat betonnen paadje is een echte gewestweg!
Afbeelding

In Aarschot ben ik een paar keer verdwaald door alle wegafzettingen. Ik heb de N19a, N10a e.d. niet kunnen vinden...
Afbeelding

Foto genomen vanaf een tankstation naast de weg.
Ook vanaf de weg zelf was het bord moeilijk te lezen...
Afbeelding

Mechelen.
Afbeelding

Machelen. (Een letter verschil.) Links de R22, rechts de R22a. Typisch voorbeeld van een goed onderhouden weg in België. :)
Afbeelding

Op de taalgrens (achter de fotograaf ligt Wallonië). Krijgt u ook zo'n Jeuk van die taalpolitiek? :)
Afbeelding

Nog maar eens het Grote Werk van Algemeen Onnut in Hasselt.
Afbeelding

Midden in het bos bij Helchteren ligt deze weg die ooit bekend stond als N737. Hij leidt van niets naar nergens. Iemand enig idee wat hier de plannen waren?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op ma 15 mar 2010, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Re: [foto] Limburg/Brabant (en Mechelen)

Bericht door Wouter N14 » ma 15 mar 2010, 15:04

harry schreef:want het aantal wegnummers met foto is weer link toegenomen.
Ik weet niet of ik durf te kijken...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 15 mar 2010, 15:22

Zo te zien ben je ook bij ons op de universiteit gepasseerd:
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 mar 2010, 17:34

vynkce schreef:Zo te zien ben je ook bij ons op de universiteit gepasseerd
Ja, ik ben zelfs op het terrein geweest én er weer uitgekomen:
Afbeelding
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 15 mar 2010, 17:59

Als ik geweten had dat je in Aarschot zou passeren, had ik je wel de juiste richting kunnen opsturen. Je bent immers letterlijk langs mij gepasseerd. :D
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 15 mar 2010, 20:31

harry schreef:Op ViaMichelin kwam ik de N738 tegen. Het enige wat ik hiervan verder kon vinden was een doodlopend zijweggetje het bos in.
Kennelijk was hier ooit een weg gepland...
Afbeelding
Dit nummer ken ik niet. Het enige dat ik weet is dat bij de molen de N769 moest / moet aansluiten. Daar loopt nog een studie naar of deze weg doorgetrokken wordt of niet. Lijkt me sterk dat ze de parkeerplaats een wegnummer gegeven hebben, maar je weet maar nooit :mrgreen:

Edit:
Midden in het bos bij Helchteren ligt deze weg die ooit bekend stond als N737. Hij leidt van niets naar nergens. Iemand enig idee wat hier de plannen waren?
Waar is dit?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 mar 2010, 11:04

IQ[] schreef:Dit nummer ken ik niet. Het enige dat ik weet is dat bij de molen de N769 moest / moet aansluiten.
Het nummer heb ik van ViaMichelin, geloof ik. Op de kaart van het Vlaams Gewest staat de weg wel aangegeven maar zonder nummer (zie de km-aanduiding "0" ten zuiden van de spoorlijn):

Afbeelding
IQ[] schreef:Midden in het bos bij Helchteren ligt de N737. -- Waar is dit?
Zelfde verhaal: wegnummer op ViaMichelin, Vlaamse kaart alleen een lijntje zonder nummer. Zie de "0".

Afbeelding

In beide gevallen staat km-paal 0 niet (meer?) ter plaatse. (Dat geldt trouwens ook voor de N719a, linksonder op het 2e kaartje.)
--Harry.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 16 mar 2010, 11:19

Ik heb het eens op luchtfoto's bekeken, het zijn in beide gevallen parkeerplaatsen. Het lijkt erop dat de overheid die parkeerplaatsen en stuk toevoerweg een nummer heeft gegeven. Ikzelf heb er nog nooit een kilometerpaaltje gezien, ik ben er de afgelopen jaren met enige regelmaat langsgefietst. Puur administratief voor die parkings dus?

Wat betreft die N719a, het lijkt erop dat het in gewestbeheer is vanwege die voormalige spoorovergang met viaduct (voormalige spoorlijn Neerpelt - Hasselt).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 mar 2010, 11:28

IQ[] schreef:Ik heb het eens op luchtfoto's bekeken, het zijn in beide gevallen parkeerplaatsen.
Maar het stukje N738 lijkt toch echt het begin te zijn van een geplande weg, naar Zonhoven of zo.
Afbeelding
IQ[] schreef:Wat betreft die N719a, het lijkt erop dat het in gewestbeheer is vanwege die voormalige spoorovergang met viaduct (voormalige spoorlijn Neerpelt - Hasselt).
Yep. Die spoorlijn is nu een fraai fietspad. Zowel de oude N719a als de nieuwe N719 gaan er nog met viaducten overheen.
Zie de onderste 2 foto's op deze pagina: http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 00313.html
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 mar 2010, 11:40

Wimpie24 schreef:Als ik geweten had dat je in Aarschot zou passeren, had ik je wel de juiste richting kunnen opsturen. Je bent immers letterlijk langs mij gepasseerd. :D
Dat gebeurt me wel vaker met forummers. :)
Ik wist zelf vantevoren ook niet dat ik Aarschot zou passeren.
Maar op het moment dat ik in Aarschot ben, ben ik niet on-line dus kan ik geen contact leggen...

Heb jij ooit enig teken (wegwijzer, hm-paaltje) gezien van de volgende wegen?
N10a ("indringingsweg naar centrum")
N19d ("oud wegvak")
N19f ("verbinding R25 - N19")
Onderstaand kaartje geeft de ligging van de wegen nogal onduidelijk aan:
Afbeelding

Ikzelf heb deze 3 wegen nergens kunnen ontdekken (althans ik heb nergens die wegnummers gezien) dus ik vermoed dat de wegnummers nergens (meer) staan aangegeven.
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 16 mar 2010, 12:01

2 van de 3 zeggen mij wel iets, van 1 ben ik zeker dat het nog ergens op hectometerpaaltjes staat aangeven. Spijtig genoeg staan sommige van die paaltjes (plastieken kubussen) in het centrum en het kan voorkomen dat mensen deze onvrijwillig beschadigen bij het afrijden van een parkeerplaats.
Ik zal zien dat ik geen foto's ervan kan nemen.
Verder begrijp ik volkomen dat je in het centrum van Aarschot kunt verdwalen, de bewegwijzering is namelijk abominabel.

De N10a is het stuk dat men afgesloten heeft voor doorgaand verkeer bij het aanleggen van het viaduct van de R25. Dit wegstuk loopt nu door op een spoorweg waar vroeger een spoorwegovergang was.
De N19f is wellicht een weggedeelte dat nu deel uitmaakt van het centrum van Aarschot, dit stuk zal volgend jaar zijn verbindingstatus verliezen wanneer het tweede viaduct van de R25 afgewerkt is.
Van de N19d heb je blijkbaar zelf een foto gemaakt maar ik denk niet dat hier nog iets van terug te vinden is.

Overigens is er onlangs een nieuwe voorwegwijzer geplaatst op een nieuw deel van de R25, met een vermelding van R25 (wat wettelijk gezien niet mag op voorwegwijzers). De rechts afslaande richting is wellicht de N19f.
Ik heb er voor jou een foto van genomen.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 16 mar 2010, 21:34

harry schreef:
IQ[] schreef:Midden in het bos bij Helchteren ligt de N737. -- Waar is dit?
Zelfde verhaal: wegnummer op ViaMichelin, Vlaamse kaart alleen een lijntje zonder nummer. Zie de "0".

Afbeelding
Ah, Park Molenheide. Twee maanden geleden nog geweest, maar ook niets gezien van nummering.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 17 mar 2010, 14:03

Wimpie24 schreef:2 van de 3 zeggen mij wel iets, van 1 ben ik zeker dat het nog ergens op hectometerpaaltjes staat aangeven.
Wie van de 3?
Wimpie24 schreef:Ik zal zien dat ik geen foto's ervan kan nemen.
Liever wél foto's :) en bij voorbaat dank!
Wimpie24 schreef:Van de N19d heb je blijkbaar zelf een foto gemaakt maar ik denk niet dat hier nog iets van terug te vinden is.
Eh... welke foto is dat?
Wimpie24 schreef:een vermelding van R25 (wat wettelijk gezien niet mag op voorwegwijzers). Ik heb er voor jou een foto van genomen.
Dank. Die ga ik bij een volgende websiteversie toevoegen.
--Harry.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 17 mar 2010, 15:22

harry schreef: In beide gevallen staat km-paal 0 niet (meer?) ter plaatse. (Dat geldt trouwens ook voor de N719a, linksonder op het 2e kaartje.)

dit zie je meer in Belgie, en zeker in West-Vlaanderen, hoewel tegenwoordig de kmp 0 meer begint op te duiken.
vooral op wegvaken met een N-nummer die korter zijn dan 1 km zie je dan wel de kleine hectometerpaaltjes, maar geen grotere kilometerpaal die het nummer weergeeft.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 mar 2010, 17:10

Wimpie24 schreef:Overigens is er onlangs een nieuwe voorwegwijzer geplaatst op een nieuw deel van de R25, met een vermelding van R25 (wat wettelijk gezien niet mag op voorwegwijzers).
Waarom mag dat niet? Ik heb zo het idee dat ik dat toch wel vaker tegenkom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 17 mar 2010, 18:08

^^
In Vlaanderen komt dat terrecht overal voor, het is een gemeengoed. Wat voor nut hebben die R-nummers anders?
Maar de wegcode schrijft nog altijd voor dat bij het opmaken van voorwegwijzers er niet meer dan 3 bestemmingen per richting mogen gebruikt worden, geen R-nummers mogen weergeven worden maar enkel de nummers van de wegen die via die richting te bereiken zijn.
harry schreef:
Wimpie24 schreef:Van de N19d heb je blijkbaar zelf een foto gemaakt maar ik denk niet dat hier nog iets van terug te vinden is.
Eh... welke foto is dat?
Dat is deze foto

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 17 mar 2010, 18:17

^^ Aha. Dan heb ik dus de hele N19d bereden. Die kan ik qua hm-paaltjes dus afschrijven.
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 17 mar 2010, 18:36

^^
Overigens is sinds dat het beheer aan de gemeente is overgelaten, geen frank meer in de weg gestoken geweest.
Alles is nog origineel...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 20 mar 2010, 20:08

Die overdracht was misschien na 2002, dan zou het logisch zijn dat er geen frank meer is ingestoken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 aug 2010, 21:27

Niet echt veel interessante foto's (het was bewolkt...). Voor mijn website trouwens wel, want het aantal wegnummers met foto is weer flink toegenomen. Maar wie anders dan ik vindt een close-up van een hectometerpaaltje interessant?
Ik kijk minimaal elke dag wel even op de site. Super :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 18 aug 2010, 10:34

^^ Dan zal ik speciaal voor jou (en mezelf) binnenkort een geheel ge-update versie maken. :)
--Harry.