[A325] Ressen - Arnhem (N93)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Pegasus2
polderweggetje

Re: [A325] / N93

Bericht door Pegasus2 »

In mijn beleving wordt er nu ook al niet veel harder gereden dan 100 km/h, zelfs niet op rustige momenten. Met 120 haal je vrijwel iedereen in. Vooral vanaf Arnhem in de richting van Nijmegen lijkt het wel of mensen massaal vergeten zijn dat hun auto harder kan dan 100.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Misschien een beetje een knuppel in het hoenderhok gooien, maar als ze het profiel willen aanpassen naar de huidige tijd kunnen ze er toch net zo goed een autoweg zonder vluchtstroken van maken? Het lijkt mij ook nogal onzinnig om allerlei begroeiing te kappen en afgravingen voor het verbreden van de vluchtstrook.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ De vluchtstroken zijn al van een vrij smal profiel dus deze vervallen al praktisch wanneer je zonder extra asfalt de breedte van de rijstroken en redresseerstrook aanpast.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot »

Rene schreef:De A52 was niet meer belangrijk. Een regionale verbinding tussen 2 steden die eindigde in de stadscentra.
De functie voor het doorgaande noord-zuid-verkeer was al jarenlang overgenomen door de A50.
Op zich dus niet zo raar dat zo'n weg van het Rijk naar een regionale wegbeheerder is gegaan.

Wel jammer dat de zaak nu weer eens nodeloos wordt gedowngrade...
Sinds wanneer is een doorgaande verbinding tussen twee knotsen van steden niet belangrijk? Er rijdt misschien wel geen interregionaal (vracht)verkeer op, maar wel ontzettend veel verkeer richting Arnhem en Nijmegen moet over deze weg. Een beetje zoals station Den Haag Centraal: geen enkele trein rijdt via dit station, maar toch is het een zeer belangrijk station omdat het gewoon een belangrijk eindpunt is. Daarbij komt dat deze weg erg goed uitgebouwd was: was het een drukke weg met stoplichten zou ik wel begrijpen dat men ervan af wilde. Maar goed, dit is toch allemaal geschiedenis.

Begrijp ik nu, dat de weg wordt verbreed en vluchtstroken krijgt van normale breedte, of dat de rijbanen worden verbreed en de vluchtstrook vervalt? Want voor het eerste moeten veel kunstwerken (ook antieke uit de jaren 40) worden aangepast. Bovendien lijkt het me erg onnodig want er treedt geen capaciteitsverhoging op. Conclusie: de zoveelste snelweg die wordt gedegradeerd...
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

* zucht *

Een RIJKSweg moest bij de herverdeling van het wegennet in 1993/1994 ook een verbindende functie in het nationale wegennet hebben. De A52 had die functie niet, net zomin als de A48, A62 en A68. Daarom zijn die autosnelwegen afgestoten aan de provincies.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De A8 en A9 hebben ook nauwelijks een nationale functie. Voor de A79 geldt dat eigenlijk ook. En zo zijn er nog wel meer rijkswegen die meer een regionaal belang hebben. Over de N35 kun je bijvoorbeeld ook twijfelen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wegen die zijn overgedragen aan lagere overheden zijn massaal gedegradeerd. Vanuit het oogpunt van de weggebruiker is een verdere overdracht van rijkswegen naar provincies niet handig. De paar N-wegen die na overdracht zijn opgewaardeerd zijn op één hand te tellen.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Het enige stukje A8 dat een nationale functie heeft is het stukje tussen Zaandam en Oostzaan, maar er zijn zelfs plannen om dat A7 te gaan noemen... Iets als de N200 en de N205 heeft ook geen nationale functie (al zijn er wel geluiden om die eerste over te dragen, en de laatste is nog maar een paar honderd meter). De A9 is wel degelijk de poort naar Noord-Holland, alleen de grote ring ten zuiden van Amsterdam (gaasperdammerweg en langs amstelveen) is qua nationale functie te betwijfelen, maar dat geldt ook voor het grootste deel van de A10 noord en oost. De A4 naar Schipluiden heeft ook geen nationale functie maar dat komt vooral omdat hij niet af is. De N57 wordt ervan weerhouden een nationale functie te hebben als schakel tussen de Rotterdamse, Vlissingse, Terneuzense en Gentse havens, want dat mag niet van het Rijk en provincie Zeeland omdat het niet mag. De N59 Zierikzee-Serooskerke is daarentegen wel een ontzettend belangrijke schakel in ons landelijke hoofdwegennet :roll:

Tot zover off topic !
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

sirdanilot schreef:maar er zijn zelfs plannen om dat A7 te gaan noemen...
Dan weet jij meer dan ik...
sirdanilot schreef:De A9 is wel degelijk de poort naar Noord-Holland
Alleen maar de poort naar de IJmond en Alkmaar. De A7 is de echte hoofdverbinding van Noord-Holland.
sirdanilot schreef:alleen de grote ring ten zuiden van Amsterdam (gaasperdammerweg en langs amstelveen) is qua nationale functie te betwijfelen
De A9 heeft juist de nationale functie, de A10-zuid de meer regionale
sirdanilot schreef:qua nationale functie te betwijfelen, maar dat geldt ook voor het grootste deel van de A10 noord en oost.
Van A7 naar A1 en A2 ? Juist: A10 noord en A10-oost.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Eigenlijk wordt het een beetje zo met de nieuwe wisselbaan; vanaf de A5 kom je naar mijn weten direct op de A7. Het is in ieder geval wel veel logischer om dat te doen.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

A10 zuid is logischer voor Den Haag - Almere. Je kunt ook wel via de A9, maar waarom zou je afslaan als je toch al op de goede weg zit en het niets uitmaakt qua tijd? Alleen als er file staat moet je overwegen via de A9 te rijden.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Rene schreef:
Ik dacht altijd, dat de A7 met afrit 2 begint, omdat er plannen (geweest) zijn, de A7 op het Coenplein te laten beginnen...
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

De optie voor dubbelnummering is vrijgehouden, maar er zijn geen concrete plannen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sirdanilot schreef:De A9 is wel degelijk de poort naar Noord-Holland, alleen de grote ring ten zuiden van Amsterdam (gaasperdammerweg en langs amstelveen) is qua nationale functie te betwijfelen,
Dat is het enige deel waarvan ik vind dat het wel duidelijk een nationale functie heeft: landsdelen verbinden. Als verbinding tussen verkeer vanaf de A1 en A6 enerzijds en de A4 (Schiphol en verder) anderzijds. Voor verkeer van Groningen naar Leiden is een weg als de A9 tussen Diemen en Badhoevedorp van belang. De A9 is verder enkel ter ontsluiting van het westen van Noord-Holland. Vooral van provinciaal nut. Maar goed, tot aan Alkmaar zou je nog van nationaal nut kunnen spreken; de N9 vanaf Alkmaar heeft dat zeker niet meer.
Timmetje schreef:
Rene schreef:
Ik dacht altijd, dat de A7 met afrit 2 begint, omdat er plannen (geweest) zijn, de A7 op het Coenplein te laten beginnen...
Volgens mij is het bij de meeste autosnelwegen die op een gelijkvloerse kruising beginnen, dat de eerste aansluiting met het OWN genummerd is als afrit 2. Afrit 1 is dan feitelijk de kruising aan het begin van de autosnelweg. Zie A12 in Den Haag (geen autosnelweg maar wel afritnummering), zie de A28 bij Utrecht. Maar misschien zie ik wel een systematiek die er helemaal niet is. ;)
sirdanilot
2x2 autosnelweg

In België en Engeland hebben de eindpunten ook altijd een nummer, maar in Nederland wordt dat niet aangegeven. Bijvoorbeeld afrit 1 Gent-Zeehaven op de R4 is niets meer dan een dom T-kruispunt met lichten... Vroeger was afrit Moerbeke op de expressweg E34 ook niets meer dan een stoplicht, maar dat is nu een (nogal verwarrend) afritcomplex.

(wie heeft verzonnen dat je daar in de vorm van een 8 moet rijden om de snelweg op te komen, en dat je auto's niet kunt zien aankomen door de betonnen muurtjes, verdient wel een paar zweepslagen...)

@ Coen Tunnel: Zoals ik zei gaat verkeer van Groningen naar Leiden over de A10, omdat je dan minder moet afslaan wat dus simpeler is. Je kunt wel via de A9, maar wij persoonlijk rijden altijd over de A10 en volgens mij is de A9 ook helemaal niet korter. Google Maps stuurt je ook langs de A10; dit is maar liefst 3 kilometer korter en buiten de spits sneller, want voor zover ik weet mag je op beide wegen slechts 100 km/u rijden. Wat de bewegwijzering zegt maakt me ook niet zo veel uit.

Enige interregionale verkeer op die weg is dus van Alkmaar naar Utrecht. De Gaasperdammerweg is al helemaal een typische regionale stadssnelweg, ook één van de weinige die als stadssnelweg is uitgevoerd in plaats van rurale snelweg. Ik zou werkelijk niet weten waarom ik op die weg zou rijden, zelfs als ik van Leiden naar Almere moet of zo.

Trouwens nog een voorbeeld van een snelweg zonder nationaal belang: de A22. Feitelijk alleen van belang als omleidingsroute voor de A9, maar keren dat die tunnel dichtgaat zijn ook op één hand te tellen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef:
sirdanilot schreef:De A9 is wel degelijk de poort naar Noord-Holland, alleen de grote ring ten zuiden van Amsterdam (gaasperdammerweg en langs amstelveen) is qua nationale functie te betwijfelen,
Dat is het enige deel waarvan ik vind dat het wel duidelijk een nationale functie heeft: landsdelen verbinden. Als verbinding tussen verkeer vanaf de A1 en A6 enerzijds en de A4 (Schiphol en verder) anderzijds. Voor verkeer van Groningen naar Leiden is een weg als de A9 tussen Diemen en Badhoevedorp van belang. De A9 is verder enkel ter ontsluiting van het westen van Noord-Holland. Vooral van provinciaal nut. Maar goed, tot aan Alkmaar zou je nog van nationaal nut kunnen spreken; de N9 vanaf Alkmaar heeft dat zeker niet meer.
Duidelijk verschillende functie en verschillend nut (hoe "nationaal" het allemaal is, wil ik in het midden laten), en feitelijk is dat ook de squeeze waarin je terecht komt in de bewegwijzering op de A9. Op het ene moment is het een radiale verbinding vanuit de regio Amsterdam, op het andere moment wordt hij een ringweg / bretel tussen radialen.

Tegen die achtergrond is er wel wat voor te zeggen om een hernummering door te voeren, waarin je de noord-zuidverbinding De Hoek - Alkmaar - Den Helder van één nummer voorziet (A5?) en de oost-westbretel Raasdorp - Holendrecht - Diemen van een ander (A9?). Vraag is dan natuurlijk nog wel hoe je aankijkt tegen de Westrandweg. Je kunt daar nog steeds het nummer van de oost-westbretel voor gebruiken - die wordt dan eerder een grote ring -, maar je creëert dan twee nummers voor de route De Hoek - Coenplein, waar je de Westrandweg eigenlijk wel wilt promoten als de logische bretel tussen de zuidelijke Randstad en de A7/A8.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

We drijven inmiddels aardig :offtopic:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

sirdanilot schreef:gaat verkeer van Groningen naar Leiden over de A10, omdat je dan minder moet afslaan wat dus simpeler is.
Het scheelt 2 keer driekwart rond (met een gang van 60 km/u), bij Diemen en Badhoevedorp. Daarom kies ik ook meestal voor de A10.
De andere kant op scheelt het één zo'n bocht bij Holendrecht.

Op de A325 heb je dat trouwens allemaal niet.
(Krampachtige poging om on-topic te raken...)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Het geinige is dat ik slechts enkele malen en in een grijs verleden op de A/N325 ben geweest, maar wel vaak op Knooppunt Ressen heb gereden ! Ik kan dus niet vertellen hoe scherp de bochten in dat knooppunt zijn. De bocht in knooppunt Valburg is wel erg lastig te bereiken (veel rijstrookwisselingen) en erg scherp. Mijn broer (beginnend bestuurder) klaagde dat het erg moeilijk was.

Tsja je moet toch wat om on topic te geraken...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ressen is qua bochten wel een prettig knooppunt. Met een gangetje van 60 km/h kun je er goed doorheen. Het knooppunt is wel bekend van het klaverbladracen (net zoals Valburg en Beekbergen). Op Valburg ervaar ik de bochten A50zuid > A15 west en A15 west > A50 noord als scherp. Maar: het klaverblad gaat toch op de schop ;)
simon
autoweg

Bericht door simon »

Dit topic begon met dit bericht:
michaelgse schreef:al enige tijd kom ik over deze snelweg, echter zijn er een paar oude afslagen te vinden van wat volgensmij vroeger de N93 was.
heeft er iemand fotos van toen dit allemaal nog in gebruik was?
ik maak soms nog regelmatig gebruik van deze afrit puur om het te ervaren(je kan net voor de slagboom de snelweg op draaien namelijk)
Vandaag in de Gelderlander: een plan van de gemeentes Lingewaard en Overbetuwe om deze aansluiting weer in gebruik te nemen (zie hier. Minder goed nieuws: de wens van de provincie om de weg af te waarderen.
captain007
Forumbeheerder

^^ Kortom een kruising met VRI als ik dit zo lees. En het ergste is ook nog dat ik het er nog van zie komen ook :nuts:. Ik ben er in ieder geval niet meer rouwig om en zie dat de regio zijn eigen graf aan het graven is (economisch zal het sterk teruglopen in de komende decennia met dit beleid). Overigens denk ik dat wanneer dit ervan gaat komen de files die er nu al dagelijks staan gaan terugslaan op de A15 tot knooppunt Valburg met alle gevolgen van dien. Tijd dat Den Haag gaat ingrijpen om te voorkomen dat de provincie Gelderland zeer belangrijke regionale wegen gaat afwaarderen naar gemeentelijke wegen.

Edit: We hebben het hier over een weg met bijna 70.000 voertuigen per dag. Zie hier grafieken met de intensiteiten vlakbij het punt waar deze aansluiting zou moeten komen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Hier het artikel:
De Gelderlander schreef:Steun lobby aansluiten Huissen op A325
donderdag 24 maart 2011 | 07:55

ELST/ HUISSEN - De wens van de gemeente Lingewaard een rechtstreekse verkeersroute aan te leggen tussen kassenpark Bergerden bij Huissen en de A325 bij Elst krijgt de steun van de Overbetuwse politiek. Wel wil Overbetuwe dat slechts één tracé mogelijk is: een opwaardering van de Bergerdensestraat en de Rijkerswoerdsestraat. De aansluiting met de A325 komt dan ter hoogte van de Rijkerswoerdse Plassen uit. Zuidelijker tracés, om bijvoorbeeld dwars door de weilanden bij de Elster A325-aansluiting te komen, zijn voor Overbetuwe taboe.

Overbetuwe steunt hiermee de wens van Lingewaard voor een vlottere verkeersafwikkeling aan de zuidzijde van Huissen. In de praktijk zal Overbetuwe nu mee gaan lobbyen bij zowel de provincie Gelderland als Arnhem, in een poging van de snelweg A325 een stadsweg te maken. Deze 'afwaardering' is noodzakelijk om de Rijkerswoerdsestraat/Bergerdense- straat op de snelweg aan te laten sluiten.

Vooralsnog lijken die gesprekspartners verdeeld: de provincie is als wegbeheerder welwillend en zal de weg dan overdragen aan de gemeente Arnhem. Arnhem is daarentegen huiverig, vooral ook omdat de A325 – met 60.000 voertuigen per dag – nog een grote rol voor doorgaand verkeer speelt zolang de A15 niet is doorgetrokken.

Voordeel voor Overbetuwe is dat de Rijkerswoerdse Plassen beter bereikbaar worden. Tussen de oostelijke plas en de A325 in komt immers een nieuwe recreatiestrook.
Zoals Captain al zegt, met 70.000 krijg je geheid files. Een stroomweg met 70.000 voertuigen per dag is onmogelijk gelijkvloers af te wikkelen, dat bestaat niet. Tenzij de opstelcapaciteit groot is op de doorgaande richting, maar dan moet je denken aan 2x4 rijstroken doorgaand en op de zijpoten ook forse opstelcapaciteit. Ter vergelijking, de N261 heeft bij de aansluiting met de A59 45.000 voertuigen per dag, en daar staan nu ook al elke dag files. Zo'n gelijkvloers kruispunt zou dan echt overgedemensioneerd worden en een uitermate geschikte locatie voor ongevallen. Dit moet je gewoon niet gelijkvloers willen.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

mavas schreef:Dit moet je gewoon niet gelijkvloers willen.
Amen.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ helemaal mee eens. Als je op die weg VRI's gaat plaatsen, krijg je wachttijden die zelfs nog hoger zijn dan voor Nijmegen, waar 30 minuten geen uitzondering is. En zoals eerder gezegd werd de file die dit veroorzaakt op de A15. Als het helemaal erg is, krijg je óók nog problemen op de A50. Wie is op dit idee gekomen?! :nuts:
Waarom moeten die provincies zonodig afwaarderen?!
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En dat industrieterrein kan gewoon op de aansluiting Elst worden ontsloten door vanuit Huissen recht op de A325 af te gaan en dan de weg parallel zuidelijk te volgen tot aan Elst. Doorsnijding blijft dan beperkt. Landschap is toch al verpest door de kassen aan de horizon :shutup:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Misschien kan de gemeente Lingewaard het geld beter stoppen in een verlengde A15. Dan krijg je ook een betere ontsluiting van het gebied.
simon
autoweg

Bericht door simon »

mavas schreef: Zoals Captain al zegt, met 70.000 krijg je geheid files. Een stroomweg met 70.000 voertuigen per dag is onmogelijk gelijkvloers af te wikkelen, dat bestaat niet. Tenzij de opstelcapaciteit groot is op de doorgaande richting, maar dan moet je denken aan 2x4 rijstroken doorgaand en op de zijpoten ook forse opstelcapaciteit. Ter vergelijking, de N261 heeft bij de aansluiting met de A59 45.000 voertuigen per dag, en daar staan nu ook al elke dag files. Zo'n gelijkvloers kruispunt zou dan echt overgedemensioneerd worden en een uitermate geschikte locatie voor ongevallen. Dit moet je gewoon niet gelijkvloers willen.
Een paar kilometer verderop moet je alsnog wachten bij de verkeerslichten bij het Nijmeegseplein ... en voor de beeldvorming: daar zijn slechts twee rijstroken voor de doorgaande richting. Files? Komt voor, maar zeker geen regel. Het kán dus wel - maar dat het niet wenselijk is, lijkt me niet ter discussie staan.

Het nut van de verbinding zie ik overigens niet. De in het artikel genoemde op te waarderen Bergerdensestraat en de Rijkerswoerdsestraat lenen zich daar bepaald niet voor. Bovendien geeft deze verbinding helemaal geen lekkere aansluiting op de bebouwde kom van Huissen (kaartje met de op te waarderen wegen). Impressies van de huidige situatie: Rijkerswoerdestraat, Arnhemse zijde; Rijkerswoerdestraat, Huissense zijde.

Overigens vraag ik me af of het artikel wel klopt. De Rijkerswoerdestraat wordt beheerd door de gemeente Arnhem, en niet door de gemeente Overbetuwe. Zolang de gemeente Arnhem tegenstander is van het afwaarderen van de A325, zullen ze vast niet mee gaan werken aan het opwaarderen van de Rijkerswoerdestraat.

Bovendien loopt de Rijkerswoerdestraat pal langs een recreatieplas - de weg is hierop volledig ingericht, er geldt een lage vmax (30 km/u) en er zijn tal van onoverzichtelijke kruisingen. Dat lijkt me geen ideale weg om aan te laten sluiten op een snelweg.
captain007
Forumbeheerder

^^ Je hebt echter verderop wel nog een ongelijkvloerse aansluiting ertussen zitten en de verderop is de doorgaande richting van de N325 rechtsaf. En daar is het aantal opstelstroken toch wel aanzienlijk en gaat er een groot gedeelte van het verkeer rechtdoor en rechtsaf (in totaal 4 voorsorteerstroken in deze richtingen).
simon
autoweg

Bericht door simon »

De intensiteit van de gehele "provinciale weg 325" ligt het hoogst tussen de aansluiting Huissensedijk en het Nijmeegseplein. Verder ligt de intensiteit overal rond de 70.000 mvt/dag. Bij het Nijmeegseplein gaat inderdaad veel verkeer rechtdoor en linksaf. En er komt ook veel verkeer bij (bijna net zoveel als eraf gaat) vanaf de Nijmeegseweg en de Batavierenweg . Des te knapper dat de wegbeheerder het aantal opstoppingen op het Nijmeegseplein tot een minimum weet te beperken. De files op de N325 ontstaan in noordelijke richting meestal voor de aansluiting Huissen en bij de kruising met de Westervoortsedijk. In zuidelijke richting loopt het tegenwoordig nog maar hoogst zelden vast. Het extra asfalt bewijst zijn nut.