[A325] Ressen - Arnhem (N93)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Naturist
expressweg

Re: [A325] Ressen - Arnhem (N93)

Bericht door Naturist »

RSK schreef:Helaas, ik ben geen kenner van de Zweedse taal en literatuur.
Dat blijkt. :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Die is wel erg geestig. :hahaHAHA:
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Vanochtend moest ik even in Arnhem zijn. Op de terugweg naar mijn ouderlijk huis zag ik dat men momenteel een korte spitsstrook aan het aanleggen is in de verbindingsboog van de A325 naar de A15 richting Tiel (hier dus). Deze strook zal alleen bij grote drukte in verband met evenementen worden opengesteld en heeft spitsstrookmarkering. Ik denk dat het een nutteloze investering is, want de extra strook valt al binnen 50 meter na samenkomst met de rijstrook vanuit Bemmel af. Soms vraag ik mij echt af waarom ze investeren in dit soort nutteloze maatregelen...
mark0
woonerf

Bericht door mark0 »

Het nieuwe snelheidsregime is vandaag ingegaan op de A325. Alle A1 borden geven nu 120 aan en de signalering staat op A1 100 met rode rand. Ik ben benieuwd of weggebruikers door hebben dat de snelheid 's avonds en 's nachts weer verhoogd is, kan me voorstellen dat iedereen stug 100 blijft rijden. Ik had liever permanent 120 of 130 gezien, maar ik moet zeggen dat het nu wel duidelijk aangegeven staat. Primeur voor Nederland, Vmax op de signalering met rode rand??
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Op de manier waarop het niet op de borden staat aangegeven en dan op vaste tijdvensters wordt weergegeven wel ja. Op andere plekken wordt het ook wel gebruikt om de snelheid te beperken, maar niet op vaste tijden. Zo kent de A12 tussen Reeuwijk en Woerden dynamax waar bij drukte ook wel eens snelheden met rode rand worden getoond die afwijken van de standaard vmax. Op de A2 tussen Everdingen en Deil is het op die manier ook een tijdje in gebruik geweest. En er zijn natuurlijk ook nog de bekende wegvakken waarbij snelheden zowel op borden als op de matrixborden worden getoond, zoals delen van de A10, A12, A13, A20, etc.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

De 80 km/u zone bij de A20 wilt ook wel eens verspringen naar een vMax van 100 km/u.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Toch ben ik er geen fan van om vaste snelheden aan te geven op de signalering. Dat zorgt er voor dat weggebruikers minder aandacht hebben voor de signalering, bijvoorbeeld als er echt eens een keer iets aan de hand is.
Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg »

Mark schreef:De 80 km/u zone bij de A20 wilt ook wel eens verspringen naar een vMax van 100 km/u.
Volgens mij voornamelijk in de spits om de doorstroming te bevorderen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

mavas schreef:Toch ben ik er geen fan van om vaste snelheden aan te geven op de signalering. Dat zorgt er voor dat weggebruikers minder aandacht hebben voor de signalering, bijvoorbeeld als er echt eens een keer iets aan de hand is.
Het zou makkelijker geweest zijn als de Vmax na 19 uur op 130 had gestaan, dan was het gebruik van signalering niet nodig geweest :geeuw:
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

Hoe zien de matrixborden eruit?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Standaard signalering.
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

Maar kunnen dus wel 100 km/u aangeven, was dat dan zo ingewikkeld? (heeft even geduurd)
michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse »

Ik heb nog een paar foto's uit de oude doos gevonden. Deze foto's zijn gemaakt op het Monchyplein.

Afbeelding

Vreemde lichtbakken stonden daar.
Afbeelding

Kijkrichting: Vanaf de John Frost brug richting Nijmegen.
Afbeelding

Kijkrichting: Vanaf Nijmegen richting de John Frost brug.
Afbeelding
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zou die brede berm puur stedenbouwkundige opzet zijn, of toch een ruimtereservering voor een viaduct? Bijvoorbeeld zoals de A13 in Overschie?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Gelet op het verdere verloop van de route buiten Arnhem zou het me niet verbazen als men hier een ongelijkvloerse aansluiting bedacht had. Dat geldt ook voor het Musispark aan de andere kant van de brug.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Nog een paar mooie foto's gevonden van deze locatie in het Gelders Archief, genomen rond 1970.

Ruim van opzet.
Afbeelding

Foto van het De Monchyplein waar de lichtbakken iets beter zichtbaar zijn.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van de oorspronkelijke aanleg lijken nog twee viaducten over te zijn, van de Kampsestraat en van de Rijkerswoerdsestraat, beiden uit 1941. Alle andere viaducten zijn later gebouwd. Oorspronkelijk waren er 8 viaducten over de A325 (toen rijksweg 52 / later A52).

Van noord naar zuid:
* Brinksestraat in Elden: vervangen circa 1979, heeft een tand-nokconstructie
* Matsersingel: nieuw aangelegd circa 1979-1980
* Lange Akkers (bus/fietsviaduct): aangelegd begin jaren 80
* Rijkerswoerdsestraat: 1941, origineel
* duiker van de Linge: vermoedelijk origineel
* Kampsestraat: 1941, origineel
* aansluiting Elst: 1987, oorspronkelijk viaduct is toen gesloopt
* Mermse brug / Bemmelseweg: circa 1979, vervangen bij bouw knooppunt Ressen
* Ressensestraat: circa 1979, vervangen bij bouw knooppunt Ressen
* viaduct Lent / Lentse Lus: gesloopt bij Waalsprong in 2013

Viaduct Kampsestraat:
Afbeelding
A325 Arnhem - Nijmegen 13 by European Roads, on Flickr

Bij de Rijkerswoerdsestraat is het moeilijker te zien. In tegenstelling tot de Kampsestraat heeft dit viaduct geen middensteunpunt.
Afbeelding
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Een van de redenen dat er een aantal viaducten al vervangen zijn kan liggen in het feit dat niet ieder viaduct een doorrijhoogte had van 4 meter. In mijn tienerjaren, lang geleden, ben ik vaak met collega's van mijn vader meegereden op de vrachtauto. Kan mij herinneren dat wij op tenminste twee plekken van de autoweg af moesten omdat het viaduct te laag was. Er werd toen veen gereden vanuit de buurt van Nordhorn naar de CNC in Milsbeek. De combinaties waarmee gereden werd was een Mack F700 met een oplegger die tot 4 meter was verhoogd om maar zoveel mogelijk gedroogd veen te kunnen laden. Met behulp van een chauffeurs wissel maakte de vrachtauto's twee ritten per dag waarbij ik met de vroege dienst mee ging naar Nordhorn en met de late dienst terugkeerde.

Afbeelding98400059-Q 16 Horst datum onbekend
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Het was in de tijd dat de brug bij Ewijk nog niet bestond en wij, vanuit Milsbeek, dus dwars door de steden Nijmegen en Arnhem reden om pas bij de Woeste Hoeve op de A-50 terecht te kunnen. Ook het stukje A-50 Waterberg-Woeste Hoeve bestond toen nog niet. Vanaf de Woeste Hoeve over de A-50 en A-28 tot aan Lichtmis waar wij via Dedemsvaart en Coevorden naar Nieuw Schoonebeek reden om daar ergens de grens over te gaan. Dat waren nog eens leuke tijden om in het holst van de nacht met een zware vrachtauto de Apeldoornse weg op te rijden in Arnhem.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik las in een oud artikel dat de doorrijhoogte 4,20 meter was. Wat lager is dan huidige snelwegviaducten, maar in principe wel genoeg voor het vrachtverkeer. Het zou echter wel eens kunnen dat de oorspronkelijke klinkerverharding overlaagd is met asfalt waardoor de doorrijhoogte dichter bij 4,0 meter kwam.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ In mijn herinnering waren er 2 viaducten die een doorrijhoogte hadden van 3,8 meter. Mijn herinneringen gaan overigens wel terug tot ergens in de jaren '70 van de vorige eeuw. Er was toen al geen klinker verharding meer dus dat overlagen zou wel eens kunnen waardoor de maximale doorrijhoogte verminderd werd. Wellicht dat je er met 4 meter wel onderdoor had gekund maar toen was men nog wat gehoorzamer wat betreft de gebods- en verbodsborden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja waarom zou je je ook de verboden opvolgen die op borden staan; Nederland is nu eenmaal een gedoogland :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.