[R032] Onwettige verkeerslichten

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Re: R32 onwettige verkeerslichten

Bericht door Wimpie24 » zo 04 apr 2010, 19:45

^^
De verkeerslichten hier op de ring passen zich nochtans dynamisch aan aan de verkeersgesteldheid en pinken 's nachts gewoon op oranje of ze worden mee met de verlichting uitgezet.
Het Nederlands systeem van per rijstrook een licht vind ik belachelijk, geld en materiaalverspilling.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Jump
autoweg

Bericht door Jump » di 06 apr 2010, 19:37

En er is een artikel van verschenen op Deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... erslichten

Er was ook een item over in het nieuws, maar nog geen filmpje online, dat zal later wel komen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 06 apr 2010, 20:42

Wimpie24 schreef:Afbeelding
Dit zie je veel vaker in België en leidt tot gevaarlijke situaties voor overstekende fietsers. Het probleem bij een groen licht in België is dat groen niet betekent dat het conflictvrij is. Ik geef toe dat dat in Nederland ook niet altijd het geval is, maar toch stukken minder dan in België.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 apr 2010, 20:44

In Nederland zijn lichten met een pijl erin altijd conflictvrij, bij een volle lens kan een deelconflict voorkomen.
Hoe dat in België zit, weet ik niet.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 06 apr 2010, 20:49

Zo op de foto's vind ik geen enkel kruispunt duidelijk/veilig.
In Nederland heb je toch een veel overzichterlijker beeld van het verkeer.

Maar dat kan ook zijn dat ik het belgische '''systeem'' niet gewend ben.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 06 apr 2010, 22:37

De Telegraaf heeft het verhaal dan ook eindelijk eens opgepikt:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6470 ... html?p=2,1

BartDJ
polderweggetje

Bericht door BartDJ » di 06 apr 2010, 22:51

Er staat een filmpje bij.

En daarin halen ze de oplossing aan: volledig werken met pijlvormige lichten.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 06 apr 2010, 23:14

Rene schreef:In Nederland zijn lichten met een pijl erin altijd conflictvrij, bij een volle lens kan een deelconflict voorkomen.
Hoe dat in België zit, weet ik niet.
In België is dat in principe ook (of in Vlaanderen alleszins toch). Verkeerslichten met pijlen zijn hier in de eerste plaats nog bedoeld om afslaande richtingen een eigen kruisperiode te geven.
Frits schreef:Dit zie je veel vaker in België en leidt tot gevaarlijke situaties voor overstekende fietsers. Het probleem bij een groen licht in België is dat groen niet betekent dat het conflictvrij is. Ik geef toe dat dat in Nederland ook niet altijd het geval is, maar toch stukken minder dan in België.
Op Welke manier zouden fietsers hier dan moeten oversteken om gevaar te lopen? Zij zijn immers gebonden aan dezelfde kruisperiodes als de motorvoertuigen.
Op z'n hoogst kunnen zij wellicht ander verkeer ontmoeten bij de rechtsafslaande richting.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 apr 2010, 8:46

BartDJ schreef:Er staat een filmpje bij.
En daarin halen ze de oplossing aan: volledig werken met pijlvormige lichten.
In NL heeft 90-95% van de kruisingen wel een vol licht met deelconflict op voetgangers of fietsers. Is praktisch ook niet te voorkomen omdat niet alle afslaande richtingen een eigen strook hebben. Voor (recht)doorgaande richtingen heeft een vol licht in de regel ook de voorkeur (boven een pijl naar boven), omdat deze meer licht uitstraalt en dus beter opvalt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 07 apr 2010, 10:29

Ik hoorde gisteren in het radiojournaal dat het BIVV de wegcode wil laten aanpassen n.a.v. de situatie aldaar:
Moeten honderden kruispunten aangepast?
di 06/04/2010 - 18:00
In West-Vlaanderen moet een automobilist die door het rode licht was gereden, zijn boete niet betalen omdat de situatie op het kruispunt erg onduidelijk was. Mogelijk zijn er gevolgen voor honderden kruispunten in heel Vlaanderen.

Het bewuste kruispunt ligt op de ring rond Roeselare, waar de Beversesteenweg de ringweg kruist (foto). De verkeerslichten geven twee signalen. Het gewone licht, een volle cirkel, staat op groen. Maar daarnaast hangt een tweede licht, een pijlvormig, dat naar links wijst. En dat staat op rood. De bedoeling was duidelijk te maken dat bestuurders naar links moeten stoppen, maar bestuurders die rechtdoor of rechtsaf willen het signaal te geven dat zij mogen doorrijden.

Blijkbaar was deze situatie voor veel mensen onduidelijk, want 158 automobilisten werden in een paar maanden tijd op die plaats geflitst terwijl ze door het rood reden.

"Op zich is het niet zo logisch dat je op een kruispunt een vol groen licht gaat combineren met een rode pijl. Hierdoor kan verwarring ontstaan. Het meest logische zou zijn, dat wanneer er pijlen gebruikt worden, er pijlen worden gebruikt voor alle richtingen. Wanneer de rode pijl naar links wijst, is de situatie echter wel wettig", zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV (foto).

De situatie mag dan wel wettig zijn, maar is daarom nog niet duidelijk, oordeelde een rechter nu. De Kortrijkse correctionele rechtbank, zetelend als politierechter in beroep, heeft geoordeeld dat de situatie inderdaad onduidelijk is. Het verkeersreglement zegt namelijk niet welk licht het belangrijkste is: het gewone cirkelvormige of de pijl, oordeelde de rechter. “De hiërarchie van deze verkeerslichten is niet geregeld”, luidt het in het vonnis. Alle overtreders werden vrijgesproken, eerst door de politierechter, en daarna ook in beroep door de correctionele rechtbank.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... erslichten
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 07 apr 2010, 11:00

Tja, zodanig aanpassen van de regels dat deze eenduidig toepasbaar zijn op vele reeds bestaande situaties is ook de meest voor de hand liggende aanpak. 't Zou zo simpel kunnen zijn: een volle lens is primair voor alle richtingen en soorten voertuigen bedoeld, maar is voor een bepaalde richting ondergeschikt aan een lantaarn welke in de lens een pijl toont in de gegeven richting, en voor een bepaald voertuigtype ondergeschikt aan een lantaarn waarop die voertuigcategorie in de lens is afgebeeld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 07 apr 2010, 11:55

^^
Het is eigenlijk heel simpel, de wegcode hoeft met maar 1 regeltje uitgebreid te worden.

Die code spreekt namelijk van het volgende: een chauffeur mag bij een vol rood licht toch afslaan in de door een groene pijl aangeduide richting, hij moet hierbij voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers.
De wegcode zegt evenwel niet wat een chauffeur moet doen wanneer hij voor een rode pijl staat bij een vol groen licht en daar knelt volgens de rechter het schoentje.
In de praktijk is dit evenwel voor 99,99999% van de bevolking duidelijk en iedereen houdt zich dan ook netjes aan de vanzelfsprekende situatie.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 07 apr 2010, 12:39

destandaard.be schreef:Vrijspraak legt hiaat in verkeerswet bloot

ROESELARE - De wet zegt niet dat je moet stoppen als de pijl rood is, terwijl er voor andere rijstroken vol groen licht is.
Een vonnis van de correctionele rechtbank in Kortrijk heeft een hiaat in de verkeerswet blootgelegd. Zo werd een man in beroep vrijgesproken, die op het kruispunt van de ring van Roeselare met de Beversesteenweg door het rood was gereden. In eerste aanleg was hij ook al vrijgesproken.

Net zoals ongeveer tweehonderd andere bestuurders de voorbije maanden, was de man in de war door de combinatie van een pijl voor wie naar links reed en een vol licht voor bestuurders op de andere twee rijstroken (rechtdoor en rechts). Volgens de rechter heeft de wet de hiërarchie tussen deze twee lichten niet geregeld. Het is niet duidelijk welk licht de bestuurder moet gehoorzamen.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid stelt voor om deze lacune bij de volgende herziening van de wegcode op te lossen. De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, laat de vrijspraak onderzoeken.

De simpelste oplossing is om het volle licht voor de twee andere rijstroken te vervangen door pijlen (zie tekening). Dan is er geen probleem van hiërarchie, want dan geldt het groene licht alleen voor de bestuurders die rechtdoor en rechts rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 07 apr 2010, 13:02

Beter de regels dan de lichten zelf aanpassen.
In het buitenland is het immers niet anders met volle lenzen.
Over de kosten van zo'n ombouwoperatie nog maar te zwijgen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 07 apr 2010, 13:21

En ik vraag mij af hoe blind/achtergesteld je moet zijn om de bovenste "onduidelijke" combinatie niet te snappen.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 07 apr 2010, 23:55

^^ alle redenen aanhalen om maar een boete te ontlopen daar komt het op neer.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 08 apr 2010, 8:58

Rene schreef:Beter de regels dan de lichten zelf aanpassen.
In het buitenland is het immers niet anders met volle lenzen.
Over de kosten van zo'n ombouwoperatie nog maar te zwijgen.
Daar komt nog bij dat een groene pijl rechtdoor en rechtsaf (in één licht) volgens mij expliciet ook aangeeft dat rechtsaf conflictvrij is. Althans: in de landen die die combinatie kennen als Duitsland. Iemand die dit zeker weet ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 apr 2010, 9:32

En de combinatie met een enkele groene pijl? Ik vraag me daar ook wel eens vanaf of er geen deelconflicten kunnen voorkomen. Volgens mij wel namelijk. Maar ach: ik weet pas sinds mijn rijles pas echt het verschil tussen een bol verkeerslicht (opletten: want rechtdoorgaand verkeer moet je voorrang geven) en een pijl (gewoon doorrijden...). :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » vr 09 apr 2010, 13:57

denne007 schreef:^^ alle redenen aanhalen om maar een boete te ontlopen daar komt het op neer.
Ik heb sinds de introductie van "pijl voor linksaf, bol voor rechtdoor en rechtsaf" meer en meer mensen onbedoeld door het rode licht zien rijden. Het groen van de groene bol is op die lichten erg fel en als je even niet goed oplet rij je gewoon mee met het verkeer dat vertrekt omdat ze groen krijgen.

In de eerste versie van conflictvrije lichten kwam deze fout zelden voor - ik heb ze nooit gezien. Elke rijstrook had zijn eigen licht met pijlen, gemonteerd op grote portieken, en met alle lichten op de rechter paal. Zo heeft bijna de hele Hasseltse grote ring nog volgehangen met van die conflictvrije kruispunten.

Met het aanpassen van die lichten is het dan mis gelopen. Nu kan je de individuele bestuurder verwijten van niet op te letten, maar daar heeft de aankomende bestuurder die groen heeft natuurlijk niks aan...

BartDJ
polderweggetje

Bericht door BartDJ » za 10 apr 2010, 0:47

Het is dan ook het enige juiste systeem om naar terug te keren, lijkt mij. Daarom niet élk vak, maar telkens een licht boven elke groep voorsorteervakken.
En ook echt conflictvrij, want nu zie je soms dat twee grote richtingen samen groen krijgen. Ook alleen maar vragen om problemen..

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » za 10 apr 2010, 13:58

Toch wel frappant om te zien dat een situatie die in Nederland gemeengoed is en (naar mijn weten) nooit tot echte problemen heeft geleid, zoveel ophef geeft in België. Hoewel mij wel het gevoel bekruipt dat iemand een onduidelijke wetsregel heeft ontdekt om onder een boete uit te komen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 18 apr 2010, 17:11

Ik heb 'onwettige' verkeerslichten vandaag gespot op de Konklijke Baan een de Belgische Kust (N34). 2 na elkaar in Bredene en ook één in Den Haan...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » di 20 apr 2010, 14:55

Hensepens schreef:Toch wel frappant om te zien dat een situatie die in Nederland gemeengoed is en (naar mijn weten) nooit tot echte problemen heeft geleid, zoveel ophef geeft in België.
Er zit wel een wezenlijk verschil tussen de Nederlandse versie en de Belgische... Het probleem is ontstaan toen men in België op lichten ging besparen door voor het rechtdoorgaand verkeer nog maar één licht te monteren, ipv zoals wettelijk voorzien een licht per rijstrook.
Hensepens schreef:Hoewel mij wel het gevoel bekruipt dat iemand een onduidelijke wetsregel heeft ontdekt om onder een boete uit te komen.
De wet is duidelijk, maar het is de infrastructuurbeheerder die de wet anders interpreteert. En de beheerder luistert niet: het is hallucinant hoe men in hun communicatie blijft spreken over 'overtreders' terwijl de rechterlijke macht in eerste aanleg én in beroep heeft bepaald dat de beklaagden geen fout hebben begaan.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 20 apr 2010, 17:05

Heel deze zaak ademt gewoon "boete-ontduiking" uit. Dat iemand een opstelling die gemeengoed in heel België is, zomaar over het hoofd kan zien, gaat er bij mij niet in. De rechter kon niet anders dan de man gelijk geven maar dit gaat aan een goed systeem in de praktijk niets veranderen.

@ Wooter, als je het in Nederland beter vind, ga daar dan maar wonen. Maar gelieve een paar mindere vergelijkingen te maken in de trant van "Ik vind dat dat in het buitenland toch...".

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 apr 2010, 18:25

Ook in Nederland komen situaties voor die onwettig zijn. Maar daar hoor je niemand over.
Neem nu deze situatie: oorspronkelijk 3 rijstroken, met rechts en links van de rijbaan een lantaarn, en boven de middelste rijstrook. Formeel was het daarmee goed afgedekt. De gemeente Utrecht heeft de rechter rijstrook veranderd in een busbaan, en daarbij ook de rechter lantaarn veranderd in een negenoog. Wat nu dus ontstaan is, is dat er voor de linker rijstrook geen wettige lantaarn meer is. Het is dus een kwestie van wachten tot er in Nederland ook iemand creatief gaat procederen... ;)

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=52.0 ... .82,,0,5.8

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 apr 2010, 19:03

Wat is daar mis mee (volgens de Nederlandse wetgeving) ? Iedere strook heeft toch zijn eigen licht. Dat volle (impliciet: rechtdoor) lichten alleen boven de stroken hangen komt ook zeer vaak voor, zoals op rijksweg N14 in Voorburg. Op de paal hangt dan slechts het rechtsaf of linksaflicht.

Situatie zoals op de foto-link komen in Den Haag wel vaker voor, als rechts een tram of busbaan ligt.

Het wordt bedenkelijk als er slechts een rechtdoorlicht aan de linkerzijde staat, dat ook geldt voor rechtdoorrichtingen die niet de linkerstrook vormen.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » di 20 apr 2010, 19:43

Verkeersregelinstallaties moeten in Nederland voldoen aan de Regeling Verkeerslichten. Verder is o.a. de NEN3384 van toepassing. Ik weet niet of in België ook dergelijke gedetailleerde voorschriften zijn, zo niet, dan zou dit nog verwezenlijkt moeten worden.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 apr 2010, 19:49

Peter schreef:Wat is daar mis mee (volgens de Nederlandse wetgeving) ?
Zie de door mennomulder gelinkte regeling. Artikel 12 zegt heel duidelijk dat het rechts van de rijbaan moet. Artikel 13 staat alleen voor lantaarns met een linksafpijl een positionering in de middenberm toe. Lantaarns boven de weg zijn aanvullend, of in plaats van lantaarns naast de weg. De lantaarn links is dus net als in België voor de linkerstrook feitelijk onvoldoende om stoppen af te dwingen. Had ter rechterzijde de gewone lantaarn gehandhaafd gebleven, was er niets aan de hand geweest.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 apr 2010, 20:12

Volgens mij heb je toch ongelijk, René.

Artikel 14 heeft het over een 3-kleurig licht boven de rijbaan. Hiermee wordt niet een rijstrook bedoeld (kijk maar naar de formulering van artikel 13). Een licht boven de rijbaan (ook al is het niet boven de linkerrijstrook) kan dus ook een vervanging zijn van het licht aan de rechterzijde.
13. Indien de lichten van een verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht van een richtingpijl zijn voorzien, mag op wegen waarvan de rijbaan per rijrichting niet in twee of meer rijstroken is verdeeld worden volstaan met het plaatsen van één driekleurig verkeerslicht en wel:

– indien de pijl naar rechts wijst, aan de rechterzijde van de rijbaan;

– indien de pijl naar links wijst, aan de linkerzijde van de rijbaan, met dien verstande dat zich tussen dit licht en het weggedeelte bestemd voor het verkeer, tot hetwelk het licht zich richt, geen weggedeelte bestemd voor het tegemoetkomend verkeer mag bevinden.

14. In plaats van of als aanvulling op driekleurige verkeerslichten aan de linker- en/of rechterzijde van de rijbaan worden driekleurige verkeerslichten boven de rijbaan aangebracht, indien dit met het oog op de waarneembaarheid en herkenbaarheid van de verkeerslichten dan wel door het ontbreken van voldoende ruimte noodzakelijk is
PS Er zullen ongetwijfeld genoeg situaties bestaan waarin de richtlijnen niet worden opgevolgd. Bijvoorbeeld een linksaflicht slechts aan de linkerzijde met tegenverkeer er tussen. En dan het gebruik van achtergrondschilden, die voor ieder 3-kleurig licht verplicht zijn (tenzij ruimtegebrek), maar vaak achterwege blijven in sommige gemeentes. Ook voor fietserslichten dus, waar ze zelden worden toegepast. Ook de afstand tussen licht en stopstreep is vaak minder dan 6 meter (Bibeko) of 12 meter (Bubeko).