[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 »

Een leuk artikel (met video) over het begin van het fileleed in ons land! Het gaat voornamelijk over de enorme verkeersdrukte op Expo 58, waar speciaal ook de eerste Brusselse tunnels voor gebouwd zijn.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/05 ... 8-tunnels/
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Die Brusselse tunnels zijn daarna wel een wegentechnische identiteit van de stad geworden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
En in sommige gevallen ook het zorgenkindje!
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Komkommertijd. Was wat aan het rondzien op het www en kwam deze foto's van de oude vaartbrug in Vilvoorde tegen:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Toenmalig, dé plek in Vilvoorde om de vaart over te steken. In 1971 was de nieuwe brug in aanbouw en van het viaduct nog geen sprake:
https://www.geopunt.be/shared/9ad46824- ... 87002c644f

Huidige locatie van de foto's werd in 2022 voorzien van kunst op de kaaimuur:
https://maps.app.goo.gl/13Kd6DRiCSv6yrtr7
https://goeiedag.be/vilvoorde/2022/10/k ... vaartbrug/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Enkele foto's uit een privé-archief

Afbeelding

Afbeelding
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Vergis ik mij nu of wordt er nu geen spatie meer gebruikt tussen ‘E’ en het wegnummer? Het valt me op dat er meer ruimte tussen de tekens is.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ In elk geval ziet het er naar mijns ziens volkomen normaal uit. Het zou mij niet verbazen als ik dat plaatje tot op de dag van vandaag exact hetzelfde lijkt (natuurlijk m.u.v. de HSL en met uitzondering van die 0 (=9)). Het verbaast mij trouwens ook dat het wegnummer N53 niet wordt aangegeven, maar het afritnummer wel. Waarschijnlijk is dat afritnummer later geplaatst? En stamt de voorwegwijzer van bij de aanleg in 1972?

edit. Ja die afrit is dus verplaatst naar het noorden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vermoed dat het groene schildje een standaard-afmeting had, en dat men de letters en cijfers van het wegnummer dan maar zo evenwichtig mogelijk over dat schildje heeft geprobeerd te verdelen. Doordat er een 1 in het wegnummer E10 zit, en ook de 0 in het SNV Middenschrift relatief smal is, bleef er ruimte over, en die vertaalt zich dan in de ruimte tussen de E en de 10. Bij eencijferige nummers als E3, E5 en E9 zal het geheel zonder spatie gecentreerd zijn geweest. Bij tweecijferige nummers beginnend met een 3 of 4 zal er veel minder ruimte voor spatiëring zijn geweest. Behalve natuurlijk wanneer je wegnummer E41 was ;)

Ik zou overigens verwachten dat het witte kader voor A-nummers rechtdoor ook diezelfde omvang had. Zie wat historische foto's op wegen-routes.be die hier misschien enige sturing geven - maar waar ik had gehoopt op de foto van een E3-vorkbord, heb ik die nog niet gevonden helaas.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Sommige wegnummers staan op Wikipedia of de Wegenwiki in schildjes met spatie.

Op OSM is spatie standaard behalve; voorbeeld: België en Nederland.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als je kijkt in het AGR van 1975 zie je dat er in de verdragstekst spaties staan tussen de E en het nummer. In de Verklaring van Genève 1950 echter weer niet. Dn de omschrijving van het schildje -in beide stukken gelijk- is er niets dat erop duidt dat een spatie verplicht zou zijn.

1. The sign to be used for identifying and signing E-roads is rectangular in shape.
2. This sign consists of the letter E, generally followed Ъу the number in Arabic numerals attributed to the route.
3. It has a green ground with white inscription

Met dat uitgangspunt denk ik dat je moeilijk kunt zeggen dat een spatie wel of geen plicht is. Men doet gewoon wat typografisch en in de bordopmaak zo'n beetje uitkomt. Daar speelt het efficiënt verdelen van de karakters over een waar mogelijk gestandaardiseerd schildje een rol - trouwens ook voor diegenen die zo'n schildje vervolgens als SVG op wiki's zetten. Niet zelden is men daar geëindigd met een soort halve spaties tussen de E en het nummer, zoals je dat trouwens ook af en toe ziet bij A-nummers. Maar een werkelijk beleid heb ik daar nooit in gezien.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik denk inderdaad ook dat het eerder met een standaardafmeting van de wegnummerschildjes had te maken bij de introductie van de nieuwe stijl van bewegwijzerigng.

Dat heeft bij de omnummering er trouwens ook voor gezorgd dat men in het gros van de signalisatie de bestaande nummers er kon uitsnijden en de nieuwe (en langere) nummers in dezelfde ruimte kon inpassen.

Afbeelding

In het promotiemateriaal kwam die spatie soms ook terug (zie hier de vlag).

Afbeelding

Maar niet altijd.

Afbeelding

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: ma 18 aug 2025, 13:36 Dat heeft bij de omnummering er trouwens ook voor gezorgd dat men in het gros van de signalisatie de bestaande nummers er kon uitsnijden en de nieuwe (en langere) nummers in dezelfde ruimte kon inpassen.
Als ik het goed heb, werd die signalisatie ingevoerd in 1975? Toen was natuurlijk ook al duidelijk dat de omnummering er op enig moment in de levensduur van de nieuwe borden zou komen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, omstreeks het midden van de jaren 70 is er beslist geweest om tegen 1978 op een nieuw systeem van signalisatie, verkeersborden en wegmarkeringen over te stappen. In de overgangsperiode zal je dus al nieuwe lichtbakken met het huidig ontwerp gezien hebben, maar dus nog wel met oude wegnummers.

Ik vond vandaag trouwens ook deze parel. De video gaat (onder andere) over de vele nieuwe infrastructuur die er is aangelegd in het kader van de verkeersexplosie en de nakende Expo 58. Het stuk over wegen start rond de 6e minuut.

Enkele bemerkingen; veel van de verbeteringen waar de video over spreekt, liggen er vandaag nog. We denken dan aan de vele Brusselse tunnels. Echter, veel van de "verbeteringen" bovengronds, zouden we ons vandaag niet meer kunnen voorstellen. Het kwam voornamelijk neer op het platgooien van statige landen met bomen, en er een weg met 2x4 rijstroken in de plaats aanleggen. Ook de vele monumenten die men heeft moeten verplaatsen, zouden vandaag tot een volksopstand leiden :)
Link
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Wimpie25 schreef: ma 18 aug 2025, 17:14 In de overgangsperiode zal je dus al nieuwe lichtbakken met het huidig ontwerp gezien hebben, maar dus nog wel met oude wegnummers.
Ja, maar niet te vergeten ook nieuwe (driecijferige) wegnummers, die in de meeste delen van het land nieuw, gelijktijdig grootschalig werd uitgerold. De huidige driecijferige N-wegen zijn er nog steeds voor ongeveer 60% op gebaseerd. Vooral in en rond Antwerpen.
Het verbaasde me wel even dat het wegnummer N53 niet werd aangegeven op :AS: 3 Brecht destijds, zo te zien.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij Charleroi is er een goed voorbeeld hier, het achterste dateert uit de openstelling in 1985 & het voorste dateert uit 1989. Bij het achterste zijn nog duidelijke sporen van een wijder nummerschild.

Benieuwd dan naar de toekomst toe, welk het voorbeeld is voor een nieuwe(re). Ik kies/denk het achterste, gecombineerd door alle aangeduide bestemmingen, maar dan nog ook met alle wegnummers: E42/A15, mogelijk zonder pijlkop, want het toont meer specifiek het routeverloop, terwijl het voorste eigenlijk een aangepaste versie van een afritbord is. Maar in feite gaan er twee rijstroken naar rechtdoor/links en één naar rechts.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wimpie25 schreef: ma 18 aug 2025, 17:14 Het kwam voornamelijk neer op het platgooien van statige landen
Russische praktijken in Brussel! :duck:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: ma 18 aug 2025, 23:50 Bij Charleroi is er een goed voorbeeld hier, het achterste dateert uit de openstelling in 1985 & het voorste dateert uit 1989. Bij het achterste zijn nog duidelijke sporen van een wijder nummerschild.

Benieuwd dan naar de toekomst toe, welk het voorbeeld is voor een nieuwe(re). Ik kies/denk het achterste, gecombineerd door alle aangeduide bestemmingen, maar dan nog ook met alle wegnummers: E42/A15, mogelijk zonder pijlkop, want het toont meer specifiek het routeverloop, terwijl het voorste eigenlijk een aangepaste versie van een afritbord is. Maar in feite gaan er twee rijstroken naar rechtdoor/links en één naar rechts.
Dat vorkbord heeft wel een heel specifieke gebogen pijl, iets wat ik nog nooit eerder gezien heb.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Opvallend inderdaad. Zou denken dat België daar wel wat meer van had kunnen gebruiken als tegengesteld aan de vrij lompe en bovendien onnodig ruimtevretende pijlen die al sinds 1975 in gebruik zijn.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Buiten de gebogen afsplitsing, verschillen de pijlen voor de rest niet van wat vandaag nog gebruikt wordt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tijdens mijn ritten naar de Kanaaltunnel en terug viel het me sowieso op dat er best verschillen zitten in wat er zo gebruikt wordt. De pijlkop is redelijk constant, maar bijvoorbeeld niet de lengte van de pijl en de hoek die deze maakt met de stam. Zie bijvoorbeeld dit soort werk in vergelijking met dit. Hoe verder men de pijl naar rechts laat doorlopen, des te meer loze ruimte ontstaat er rechtsonder die pijl - en dat zeker naarmate de pijl meer omhoog wijst dan opzij. Als gezegd, het verbaasde me hoezeer Vlaamse vorkborden hierin van elkaar verschilden. De gebogen pijl op dit oude bord draagt hoe dan ook beter bij aan efficiënt ruimtegebruik dan heel veel modernere Vlaamse borden met lange pijlen onder hoeken van een 45 graden.

Maar het moet gezegd, genoeg vorkborden in Vlaanderen met afslaande pijlen onder een wat vlakkere hoek waarop ruimte ook wel vrij efficiënt gebruikt is. Dit spul bijvoorbeeld: een bord waarop ik verder wel wat kan aanmerken, maar niet dat het een waardeloze ruimteverslindende pijl heeft.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Pino schreef: vr 22 aug 2025, 0:16 ^^ Tijdens mijn ritten naar de Kanaaltunnel en terug viel het me sowieso op dat er best verschillen zitten in wat er zo gebruikt wordt. De pijlkop is redelijk constant, maar bijvoorbeeld niet de lengte van de pijl en de hoek die deze maakt met de stam. Zie bijvoorbeeld dit soort werk in vergelijking met dit. Hoe verder men de pijl naar rechts laat doorlopen, des te meer loze ruimte ontstaat er rechtsonder die pijl - en dat zeker naarmate de pijl meer omhoog wijst dan opzij. Als gezegd, het verbaasde me hoezeer Vlaamse vorkborden hierin van elkaar verschilden. De gebogen pijl op dit oude bord draagt hoe dan ook beter bij aan efficiënt ruimtegebruik dan heel veel modernere Vlaamse borden met lange pijlen onder hoeken van een 45 graden.

Maar het moet gezegd, genoeg vorkborden in Vlaanderen met afslaande pijlen onder een wat vlakkere hoek waarop ruimte ook wel vrij efficiënt gebruikt is. Dit spul bijvoorbeeld: een bord waarop ik verder wel wat kan aanmerken, maar niet dat het een waardeloze ruimteverslindende pijl heeft.
Bijna alle vorkborden en ook vele afritaanduidingen en afritborden op de E40 in West-Vlaanderen tussen de grens met Oost-Vlaanderen en Frankrijk zijn het afgelopen jaar allemaal vernieuwd, en ik moet zeggen dat de ontwerpen allemaal netjes vernieuwd zijn, groot en duidelijk genoeg, niet zoiets dan wat je in het wegendistrict Vilvoorde ziet.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Foto uit een privé-archief. De Munthofstraat in Sint-Gillis in 1971. Hier zie je nog goed hoe vroeger bepalingen en uitzonderingen in de rode rand van het verkeersbord werden gezet. Een gebruik dat nog tot in de jaren 90 heeft bestaan tot aan de invoering van het Vlaamse SB.

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De Wetstraat, het Schumanplein, het Berlaymontgebouw van de Europese Commissie en het Jubelpark. 1978

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een zeer interessant vergelijkend luchtbeeld van het knooppunt van Drogenbos op de R0, waar blijkbaar al veel meer van gebouwd was dan tot nu toe gedacht. Wat mij nog het meest verbaast is dat de doorgaande richting dus niet het huidige tracé van de ring ging volgen!

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik denk dat het oorspronkelijke aanleg plan was om de nu R0 vanuit het zuiden als A7 stadinwaarts via de N265 en de R0 zelf richting het oosten laten verlopen tot R0-Oost, om dan zo een rondere ring gingen te realiseren.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
De oorsprong van de 'bocht van Vorst' was toch gekend? ( https://www.wegen-routes.be/doss/R0n.html ) Of waar ben je precies verbaasd over?
Waar de R0 door Ukkel ging lopen en terug ging aansluiten (aan Leonard of 4-armen) is me nooit echt duidelijk geweest...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik ben vooral verbaasd in hoeverre het turbineknooppunt al afgewerkt was. En hoeveel ruimte ervoor uitgetrokken is geweest, da's groter dan dat van Sint-Stevens-Woluwe :o
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dat is wel een heel mooie vondst Wimpie. Heel opmerkelijk inderdaad dat dat knooppunt al zo ver gevorderd was. Ook dat de ruimte van het knooppunt inmiddels zo bebouwd is. Dan moet er iemand beslist hebben om de overheidsgrond waar het half afgebouwde knooppunt zich bevond te verkopen en te ontwikkelen als industriegebied. Dat is misschien wel jammer te noemen, want nu zal die zuidelijke ring er nooit meer komen.

Dat de verder volgen van de ring voorzien was als doorgaande richting hoeft dan weer niet echt te verbazen. Het is normaal dat de ring zelf de doorgaande richting is en niet de zuidelijke invalsweg (die de huidige R0 ten zuiden van dit knooppunt geweest zou zijn had men de R0 effectief afgebouwd). Al was men niet van plan de R0 daadwerkelijk rond te maken. Eigenlijk had die zuidelijke ring meer het karakter van een stedelijke inprikker omdat je niet langs daar naar het Vierarmenkruispunt zou kunnen rijden. De weg zou eerder eindigen bij de R22.

Zo moest het er uit zien (met onderliggend plan uit 1964, de gekleurde wegen zijn opdruk en hebben dus niets met het onderliggend plan te maken):
Afbeelding

Op deze kaart van 15 april 1970 in Touring-magazine zie je ook dat de doorgaande richting richting Ukkel gepland was. Daar is zelfs nog een bijkomende geplande snelweg zichtbaar ten oosten van de huidige E19 (de geplande A5 naar Charleroi):
Afbeelding

Dat laatste komt ook overeen met deze kaart van wegen-routes.be:
Afbeelding

Zie dit artikel (in het Frans): https://www.acqu.be/LES-CEINTURES-DE-BRUXELLES-UCCLE
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat is interessant historisch kaartmateriaal! Voor zover ik eruit kan opmaken, lijkt het de bedoeling geweest om de geplande zuidelijke ring over het tracé te laten lopen waar vandaag de R22 op aansluit. Een weg die nu ook wel eens de "middenring" wordt genoemd. Nog interessant is wat in die eerste kaart als blauw is gemarkeerd; de "Grote Ring", (en de wat vandaag de R0 is heette daar de "Nog grotere ring").

Die blauwe "Grote Ring" heeft vandaag gedeeltelijk het wegnummer R21 en loopt in het oosten van de agglomeratie van de A12 tot aan Ter Kamerenbos. Als men die ooit had willen vlot doortrekken, dan had die zowel door Ter Kameran als door de gronden van het Paleis van Laken moeten doortrekken. Het stuk in het westen dat er deel van uit had moeten maken, is vandaag de N290, die al een minstens even bijzonder verloop heeft.

Hoe meer historisch kaart- en beeldmateriaal je van onze hoofdstad terugvind, hoe meer sporen van nooit uitgevoerde plannen je tegenkomt :)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De rotonde van de Verenigde Natieslaan in Oostende eind jaren '50, net na de aanleg van de A10. Met toen dus nog drie rijvakken.
Afbeelding

Nog een oude foto uit Oostende: de De Smet de Naeyerlaan ter hoogte van het Ernest Feysplein richting centrum begin de jaren '60.
Afbeelding
De huidige locatie is bijna niet meer te herkennen: https://www.google.be/maps/place/Graaf+ ... FQAw%3D%3D

Bouw van de A10:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding