Er liep in Vlaanderen in 2010 al een proefproject hier in Aarschot. Sterker nog, die LED's zijn al zo oud dat men ze nu aan het vervangen is
Moderator: Moderatoren
Ik heb in de stad gestudeerd midden jaren 90, en ook ten opzichte van toen is het openbaar domein er zeer sterk op vooruit gegaan en zijn er een heel pak minder stadskankers. Het volstaat om http://bruciel.brussels/ te openen en de situatie van vandaag te vergelijken met de luchtfoto's van 1987:
Jij vindt dus echt het parkeerterrein van de jaren 1980 beter dan het Brussel van nu?
Ik kan je als reisbestemming dan absoluut Chisinau/Kishinev aanraden, in Moldavië. Dat is een verkeerskundige teletijdmachine naar het West-Europa van pakweg 1985, en dus naar een visie op mobiliteit die stilaan uniek begint te worden: "le tout à la voiture". Werkelijk óveral parking, uitlaatgassen, chaos, verkeersonveiligheid... Je moet het, met de volumes aan personenwagens (bij ons +100% sinds 1990) zien om te weten dat het zo echt niet meer kan, tenzij je aspireert van Moldavië te willen zijn of worden.Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken.
Dat valt over het algemeen goed mee. Brussel zit zeker mee in de Vlaamse middenmoot en doet het veel beter dan wat gemiddeld is in Franstalig België. Het gewest heeft het voordeel van gemeenten met kleine oppervlakten te hebben die bovengemiddeld veel kunnen spenderen per m².Vinny schreef: ↑di 18 mei 2021, 20:25 Dat Brussel een verloederde indruk maakt ligt m.i. niet aan het feit dat het een auto-gerichte stad is, maar dat de openbare ruimte ernstig is verwaarloosd. Dat is de laatste jaren wel enorm verbeterd, maar nog niet op een niveau die bij een stad van Europese allure hoort.![]()
Lekker constructief zijn we zeg...JayBeeke schreef: ↑di 18 mei 2021, 22:28Ik kan je als reisbestemming dan absoluut Chisinau/Kishinev aanraden, in Moldavië. Dat is een verkeerskundige teletijdmachine naar het West-Europa van pakweg 1985, en dus naar een visie op mobiliteit die stilaan uniek begint te worden: "le tout à la voiture". Werkelijk óveral parking, uitlaatgassen, chaos, verkeersonveiligheid... Je moet het, met de volumes aan personenwagens (bij ons +100% sinds 1990) zien om te weten dat het zo echt niet meer kan, tenzij je aspireert van Moldavië te willen zijn of worden.Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken.
Zelfs in Roemenië zijn ze de afgelopen 10, 20 jaar de auto's beginnen verbannen uit stadscentra, zoals in Oradea, Brasov of Cluj-Napoca, en terecht.
mvg
JJN
Ik heb niets tegen ondergrondse parkeergarages in het centrum, maar dan moet ik er ook wel nog mogen geraken. En daar ligt eerder het probleem.
Beetje whataboutism, niet? Ik zie niet in wat een toekomstgericht verkeersbeleid met minder wagens in het stadskerncentrum (waar heel wat andere wereldsteden ook stappen naar aan het zetten zijn, of al hebben gezet) te maken heeft met het migratiebeleid dat trouwens op nationaal niveau geregeld wordt. Het ene staat volledig los van het andere.Km357 schreef: ↑di 18 mei 2021, 20:23Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken. Een concert in de Orangerie die in 2021 moest doorgaan gaat nu pas door in april 2022 en dan mag ik met m'n auto die minder uitstoot dan een Euro 6 diesel mag, niet meer daar naar toe. Doet er niet toe zegt Brussel want je hebt een zwaar vervuilende Euro 4 diesel en dat willen we niet meer, tenzij je 350 euro wil betalen. Want de boete is goed voor onze stad, jouw uitstoot pakken we er dan wel graag bij hoor, tot zover de "ideale wereld" van de ecolo's.
Dat soort pesterijen terwijl Brussel kampt met een immens multicul probleem en ghettowijken die ze weigeren te bereiken doen me besluiten dat Brussel, net zoals zovele andere steden enkel ecolobobo's wil aantrekken met een "gezellig" centrum, maar tegelijk weigert om de grotere problemen aan te pakken.
Brussel is net zoals zoveel andere steden een stad die wil pronken met beton, bedelaars, stank door wildplassen en een onveiligheidsgevoel zodra het donker wordt. Dat is immers ecologisch, progressief en fietsvriendelijk.
Op technologisch vlak kunnen we ons daar nog weinig bij voorstellen. Zelfs de legendarische Chriet Titulaer besefte dat het weinig zin had om meer dan een dertigtal jaren vooruit te denken. De vuistregel is trouwens: we overschatten de snelheid waarmee technologie verandert, maar we onderschatten meestal de impact.Km357 schreef: ↑vr 28 mei 2021, 18:07Mijn grootmoeder wordt er binnenkort 94, ze heeft een oude GSM, maar ze kan haar TV bedienen en contactloos betalen, maar vraag haar niet veel meer dan dat. Anderszijds gaat de evolutie bij kinderen nu zo snel dat ik merkte dat tegen het moment dat onze dochter zo'n 8 jaar was (2018), m'n grootmoeder eigenlijk al niet meer meekon met haar leefwereld. Toch bijzonder vind ik.
Als je dan kijkt naar de evolutie van de laatste 100 jaar, kan ik me alleen maar iets dromen bij hoe de wereld er in 2120 er zal uitzien.
Prachtige beelden. Wat opvalt: het is best druk op straat, het tempo ligt aangenaam laag en het is schoon en netjes!