[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » do 13 mei 2021, 16:38

^^
Er liep in Vlaanderen in 2010 al een proefproject hier in Aarschot. Sterker nog, die LED's zijn al zo oud dat men ze nu aan het vervangen is

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » do 13 mei 2021, 18:27

Er wordt toch beweerd dat LEDS's decennia lang meegaan? Waarom ze dan vervangen na 10 jaar?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wouter N14 » do 13 mei 2021, 20:18

^^ De ledjes zelf ja, maar de bijbehorende randapparatuur heeft zeker niet het eeuwige leven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » do 13 mei 2021, 22:34

Tien jaar is best een lange levensduur voor armaturen. Je mag ook niet vergeten dat de LED-technologie 10 jaar geleden een pak minder ver stond.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » vr 14 mei 2021, 7:35

^^ Het verschil tussen 3W of 5W verbruiken per uur of 60-80-100+W per uur is niet vergelijkbaar. Van gloeilamp naar spaarlamp naar LED bracht een grote vermindering mee van het verbruik. Van de ene LED naar de andere op zich niet meer, procentueel is van 5 naar 3 nog altijd immens, maar in echte verbruikscijfers doet het er nog weinig toe.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » vr 14 mei 2021, 10:05

^^

De palen waar ze aan hingen waren ook al rond de 40 jaar oud dus de moment was er wel om ze te vervangen :)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 14 mei 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door harry » vr 14 mei 2021, 12:30

Is nog niemand in de verledding gekomen om een woordgrap te maken?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wesso » vr 14 mei 2021, 14:21

Het valt mij op dat er bij sommigen geen lichtje gaat branden over het offtopicgehalte van de laatste tijd... :idea:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Alfa » ma 17 mei 2021, 22:02

Ik weet niet of deze video al voorbijgekomen is, Brussel in 1982 (toen de stad zijn dieptepunt bereikt had):
Link

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » ma 17 mei 2021, 22:12

^^ Afhankelijk van de persoon die je aanspreekt uiteraard, maar ik zou niet durven zeggen dat het sinds 1982 met Brussel beter is vergaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 17 mei 2021, 22:22

De stadsvlucht in Brussel had rond die periode haar hoogtepunt bereikt. Dit en de combinatie met grootschalige sloop in het noordelijke deel van het centrum om prestigeprojecten en kantoortorens aan te bouwen, heeft tot vergelijkbare toestand zoals in de Amerikaanse grootsteden geleid. De stad blijft een kruidvat, maar het is er vandaag alleszins een stuk leefbaarder dan het er toen geweest is.

Check zeker onderstaande reeks

https://flic.kr/p/iFKcDQ

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door kees » ma 17 mei 2021, 22:30

harry schreef: vr 14 mei 2021, 12:30 Is nog niemand in de verledding gekomen om een woordgrap te maken?
Dat led ik aan jou over.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door JayBeeke » di 18 mei 2021, 19:58

Km357 schreef: ma 17 mei 2021, 22:12 ^^ Afhankelijk van de persoon die je aanspreekt uiteraard, maar ik zou niet durven zeggen dat het sinds 1982 met Brussel beter is vergaan.
Ik heb in de stad gestudeerd midden jaren 90, en ook ten opzichte van toen is het openbaar domein er zeer sterk op vooruit gegaan en zijn er een heel pak minder stadskankers. Het volstaat om http://bruciel.brussels/ te openen en de situatie van vandaag te vergelijken met de luchtfoto's van 1987:

- kaalslag in de Noordwijk
- kaalslag in de Europese wijk, met de combinatie tijdelijke brug (!) + tunnel vanaf de Belliardstraat
- de net geopende (1986) Leopold II-tunnel laat een toen nog desolate laan over aan de oppervlakte.
- een 100% autostad zoals je ze vandaag nog aantreft in pakweg Moldavië, met heel veel plein-parkings (het "Europakruispunt" op 100 meter van de Grote Markt, álle pleinen aan het Zuidstation, boven aan de Kunstberg, Flagey, het binnenplein van het Schonekunstenmuseum, enzovoort)

Wel leuk toen - en dat zie je zelfs op de luchtfoto's - zijn de veelkleurige auto's in 1987, én voor onze Nederlandse vrienden een weetje... De locatie van deze scène uit Flodder (op de tennisclub, https://www.youtube.com/watch?v=30THE0WU0OM) was in Brussel: de huidige locatie is de weg "Luxor Parc" in Oudergem. Op de luchtbeelden uit de jaren 80 zie je de club wel nog.

mvg
JJN
Laatst gewijzigd door JayBeeke op di 18 mei 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » di 18 mei 2021, 20:23

^^ Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken. Een concert in de Orangerie die in 2021 moest doorgaan gaat nu pas door in april 2022 en dan mag ik met m'n auto die minder uitstoot dan een Euro 6 diesel mag, niet meer daar naar toe. Doet er niet toe zegt Brussel want je hebt een zwaar vervuilende Euro 4 diesel en dat willen we niet meer, tenzij je 350 euro wil betalen. Want de boete is goed voor onze stad, jouw uitstoot pakken we er dan wel graag bij hoor, tot zover de "ideale wereld" van de ecolo's.

Dat soort pesterijen terwijl Brussel kampt met een immens multicul probleem en ghettowijken die ze weigeren te bereiken doen me besluiten dat Brussel, net zoals zovele andere steden enkel ecolobobo's wil aantrekken met een "gezellig" centrum, maar tegelijk weigert om de grotere problemen aan te pakken.

Brussel is net zoals zoveel andere steden een stad die wil pronken met beton, bedelaars, stank door wildplassen en een onveiligheidsgevoel zodra het donker wordt. Dat is immers ecologisch, progressief en fietsvriendelijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Vinny » di 18 mei 2021, 20:25

Dat Brussel een verloederde indruk maakt ligt m.i. niet aan het feit dat het een auto-gerichte stad is, maar dat de openbare ruimte ernstig is verwaarloosd. Dat is de laatste jaren wel enorm verbeterd, maar nog niet op een niveau die bij een stad van Europese allure hoort. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door harry » di 18 mei 2021, 21:48

Km357 schreef: di 18 mei 2021, 20:23 jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander.
Jij vindt dus echt het parkeerterrein van de jaren 1980 beter dan het Brussel van nu?
Ongelooflijk...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door JayBeeke » di 18 mei 2021, 22:28

Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken.
Ik kan je als reisbestemming dan absoluut Chisinau/Kishinev aanraden, in Moldavië. Dat is een verkeerskundige teletijdmachine naar het West-Europa van pakweg 1985, en dus naar een visie op mobiliteit die stilaan uniek begint te worden: "le tout à la voiture". Werkelijk óveral parking, uitlaatgassen, chaos, verkeersonveiligheid... Je moet het, met de volumes aan personenwagens (bij ons +100% sinds 1990) zien om te weten dat het zo echt niet meer kan, tenzij je aspireert van Moldavië te willen zijn of worden.

Zelfs in Roemenië zijn ze de afgelopen 10, 20 jaar de auto's beginnen verbannen uit stadscentra, zoals in Oradea, Brasov of Cluj-Napoca, en terecht.

mvg
JJN

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 18 mei 2021, 22:57

Vinny schreef: di 18 mei 2021, 20:25 Dat Brussel een verloederde indruk maakt ligt m.i. niet aan het feit dat het een auto-gerichte stad is, maar dat de openbare ruimte ernstig is verwaarloosd. Dat is de laatste jaren wel enorm verbeterd, maar nog niet op een niveau die bij een stad van Europese allure hoort. :yes:
Dat valt over het algemeen goed mee. Brussel zit zeker mee in de Vlaamse middenmoot en doet het veel beter dan wat gemiddeld is in Franstalig België. Het gewest heeft het voordeel van gemeenten met kleine oppervlakten te hebben die bovengemiddeld veel kunnen spenderen per m².

Het hangt er uiteraard wel vanaf van wat jouw standaard is, België is altijd wat losser geweest met de inrichting van de openbare ruimte. :)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » wo 19 mei 2021, 6:54

JayBeeke schreef: di 18 mei 2021, 22:28
Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken.
Ik kan je als reisbestemming dan absoluut Chisinau/Kishinev aanraden, in Moldavië. Dat is een verkeerskundige teletijdmachine naar het West-Europa van pakweg 1985, en dus naar een visie op mobiliteit die stilaan uniek begint te worden: "le tout à la voiture". Werkelijk óveral parking, uitlaatgassen, chaos, verkeersonveiligheid... Je moet het, met de volumes aan personenwagens (bij ons +100% sinds 1990) zien om te weten dat het zo echt niet meer kan, tenzij je aspireert van Moldavië te willen zijn of worden.

Zelfs in Roemenië zijn ze de afgelopen 10, 20 jaar de auto's beginnen verbannen uit stadscentra, zoals in Oradea, Brasov of Cluj-Napoca, en terecht.

mvg
JJN
Lekker constructief zijn we zeg...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » wo 19 mei 2021, 6:57

harry schreef: di 18 mei 2021, 21:48
Km357 schreef: di 18 mei 2021, 20:23 jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander.
Jij vindt dus echt het parkeerterrein van de jaren 1980 beter dan het Brussel van nu?
Ongelooflijk...
Ik heb niets tegen ondergrondse parkeergarages in het centrum, maar dan moet ik er ook wel nog mogen geraken. En daar ligt eerder het probleem.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Alfa » ma 24 mei 2021, 19:19

Opnieuw Brussel, maar dit keer nog iets verder terug, naar 1908. Ondanks het maar 100 jaar geleden is (wat zeer weinig is als je de loop der geschiedenis bekijkt) is het een totaal andere wereld dan nu:
Link

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Cartman » vr 28 mei 2021, 18:00

Niet te geloven eigenlijk hoe de wereld is veranderd op 100 jaar (en twee oorlogen) tijd. Mijn grootmoeder is in 1925 geboren, dat is eigenlijk niet zo lang na die beelden. Die vrouw staat vandaag de dag nog verwonderd over internet en dat soort zaken.

Als je naar die beelden kijkt vallen vooral twee dingen op: bevolkingsexplosie (wereldwijd) en een technologische revolutie groter dan alle voorgaande eeuwen tesamen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » vr 28 mei 2021, 18:07

^^ Mijn grootmoeder wordt er binnenkort 94, ze heeft een oude GSM, maar ze kan haar TV bedienen en contactloos betalen, maar vraag haar niet veel meer dan dat. Anderszijds gaat de evolutie bij kinderen nu zo snel dat ik merkte dat tegen het moment dat onze dochter zo'n 8 jaar was (2018), m'n grootmoeder eigenlijk al niet meer meekon met haar leefwereld. Toch bijzonder vind ik.

Als je dan kijkt naar de evolutie van de laatste 100 jaar, kan ik me alleen maar iets dromen bij hoe de wereld er in 2120 er zal uitzien.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Cartman » vr 28 mei 2021, 18:08

Km357 schreef: di 18 mei 2021, 20:23 ^^ Zoals ik al dacht, jouw en mijn idee over vooruitgang staan recht tegenover elkander. Het feit dat Brussel de richtlijnen voor auto's van 2025 heeft herzien naar 2022 doet me nog meer jeuken. Een concert in de Orangerie die in 2021 moest doorgaan gaat nu pas door in april 2022 en dan mag ik met m'n auto die minder uitstoot dan een Euro 6 diesel mag, niet meer daar naar toe. Doet er niet toe zegt Brussel want je hebt een zwaar vervuilende Euro 4 diesel en dat willen we niet meer, tenzij je 350 euro wil betalen. Want de boete is goed voor onze stad, jouw uitstoot pakken we er dan wel graag bij hoor, tot zover de "ideale wereld" van de ecolo's.

Dat soort pesterijen terwijl Brussel kampt met een immens multicul probleem en ghettowijken die ze weigeren te bereiken doen me besluiten dat Brussel, net zoals zovele andere steden enkel ecolobobo's wil aantrekken met een "gezellig" centrum, maar tegelijk weigert om de grotere problemen aan te pakken.

Brussel is net zoals zoveel andere steden een stad die wil pronken met beton, bedelaars, stank door wildplassen en een onveiligheidsgevoel zodra het donker wordt. Dat is immers ecologisch, progressief en fietsvriendelijk.
Beetje whataboutism, niet? Ik zie niet in wat een toekomstgericht verkeersbeleid met minder wagens in het stadskerncentrum (waar heel wat andere wereldsteden ook stappen naar aan het zetten zijn, of al hebben gezet) te maken heeft met het migratiebeleid dat trouwens op nationaal niveau geregeld wordt. Het ene staat volledig los van het andere.

Ik ben net als jij voorstander van een moderne en performante wegeninfra, maar dat betekent ook dat je de wegen in het dichte stadscentrum terug geeft aan de meest efficiënte verplaatsingen op dat niveau: voetgangers, fietsers/steps/monowheels en openbaar vervoer. Ik vind het tien keer aangenamer om te wandelen over de Anspachlaan in haar huidige staat dan zoals het tot voor enkele jaren terug was. Eigenlijk, als je die beelden uit 1908 ziet, dan snap je waarom men die laan heeft ingericht zoals ze nu is.

Zeggen dat Brussel er in de jaren '90 beter aan toe was met alle kaalslag, stadskankers en stadssnelwegen geeft aan dat je weel heel auto-centrisch denkt.

En jouw diesel is binnen tien jaar een museumstuk. EV en waterstof zijn sowieso de toekomst. Binnen dertig jaar vragen we ons af hoe er toch bij kwamen om fossiele wagens in een stad te laten rondrijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » vr 28 mei 2021, 18:13

^^ Hoe we die elektriciteit en waterstof gaan produceren op het niveau waar je nu gewoon naar een tankstation rijdt en je voltankt is nochtans helemaal niet duidelijk. Ik hoor en voel inderdaad veel meer dwang, zonder dat beleid eigenlijk weet hoe ze het haalbaar en praktisch dienen te maken voor iedereen. 100 jaar geleden kwamen de tankstations er omdat meer en meer auto's in de straat kwamen. Maar bij elektriciteit en waterstof ligt het toch wat anders, er is maar zoveel capaciteit en met een beleid dat juist elektriciteitscentrales wil afbouwen (kernenergie bvb) en dus minder elektriciteit zal produceren, maar toch het straatbeeld wil elektrisch maken is een contradictie die ik niet begrijp. Tenzij dat het op korte termijn wel beantwoordt aan bepaalde mensen hun ideale wereldje.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Cartman » vr 28 mei 2021, 18:14

Km357 schreef: vr 28 mei 2021, 18:07 ^^ Mijn grootmoeder wordt er binnenkort 94, ze heeft een oude GSM, maar ze kan haar TV bedienen en contactloos betalen, maar vraag haar niet veel meer dan dat. Anderszijds gaat de evolutie bij kinderen nu zo snel dat ik merkte dat tegen het moment dat onze dochter zo'n 8 jaar was (2018), m'n grootmoeder eigenlijk al niet meer meekon met haar leefwereld. Toch bijzonder vind ik.

Als je dan kijkt naar de evolutie van de laatste 100 jaar, kan ik me alleen maar iets dromen bij hoe de wereld er in 2120 er zal uitzien.
Op technologisch vlak kunnen we ons daar nog weinig bij voorstellen. Zelfs de legendarische Chriet Titulaer besefte dat het weinig zin had om meer dan een dertigtal jaren vooruit te denken. De vuistregel is trouwens: we overschatten de snelheid waarmee technologie verandert, maar we onderschatten meestal de impact.

Ik ben alleszins een technologie-optimist :D Maar vraag me nu niet hoe we ons binnen 100 jaar verplaatsen, en op welke schaal. Reizen naar Australie op minder dan een uur zou best wel eens mogelijk worden. Er beweegt vanalles op dat vlak na enkele decennia stilstand.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door paolie » vr 28 mei 2021, 19:30

Alfa schreef: ma 24 mei 2021, 19:19 Opnieuw Brussel, maar dit keer nog iets verder terug, naar 1908. Ondanks het maar 100 jaar geleden is (wat zeer weinig is als je de loop der geschiedenis bekijkt) is het een totaal andere wereld dan nu:
Link
Prachtige beelden. Wat opvalt: het is best druk op straat, het tempo ligt aangenaam laag en het is schoon en netjes!

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Davy » vr 28 mei 2021, 19:31

Heist-Aan-Zee met de Kusttram en de huidige N34, vermoedelijk ergens rond 1975.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Willem » vr 28 mei 2021, 19:38

Die plek zal vandaag de dag nog weinig veranderd zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » vr 28 mei 2021, 19:45

Mja...
Afbeelding

Plaats reactie