[B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Deze weg wordt op dit moment heraangelegd! De weg links van de tramsporen verdwijnt, rechts wordt 2*1.
https://www.knokke-heist.be/doortochtheist
De foto onder het hoofdstuk "Materialen" komt het best overeen met de positie van de foto hierboven (maar dan iets verderop).
https://www.knokke-heist.be/doortochtheist
De foto onder het hoofdstuk "Materialen" komt het best overeen met de positie van de foto hierboven (maar dan iets verderop).
-
- 2x2 autosnelweg
Geen foto maar video. Een gewone vrouw haar kijk op de opening van die nieuwe tunnel. Let ook op de manier van spreken van de reporter en de dame. Het BRT-Nederlands van de eerste bestaat al lang niet, de spreektaal van de vrouw kon evengoed gisteren opgenomen zijn.
Link
Link
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Want tegenwoordig laten ze meer woorden weg?

Het klinkt mij eerder als vakjargon.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Vergis jullie niet, elke Vlaming aanziet zichzelf als een pseudo-ingenieur en kent genoeg vaktermen om tertijd en terstond te kunnen bovenhalen. Dat leek 50 jaar geleden niet anders te zijn 

Dat inslikken van klanken en pseudo Franse R'tje

-
- expressweg

Trouwens, Harry doelde er meer op dat meer ontbrak in je zin. Hij maakte er wel een mooie woordspeling van

-
- verkeersader
Is dat de Belgische uitdrukking voor wat in Nederland de Polygoon-stem wordt genoemd?
Ubi volentia est, via est
-
- 2x4 autosnelweg
Nog wat off-topic (maar de minister van mobiliteit komt wel ter sprake) over tussentaal in onderstaand filmpje van de Ideale Wereld (een humoristisch! programma) waarbij hier kort ingegaan wordt op de Vlaamse tussentaal samen met Paula Semer. Zij is afgelopen week overleden op 96-jarige leeftijd en was een van de pioniers van de toenmalige openbare omroep (BRT).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paula_S%C3%A9mer
Link
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paula_S%C3%A9mer
Link
-
- 2x2 autosnelweg

Prachtig filmpje, moge de stem van Vlaanderen voor eeuwig in onze gedachten blijven!
Dat zou wel eens goed kunnen!
-
- verkeersader

Zeer interessant (buiten het spectrum van dit forum), bedankt!
Ubi volentia est, via est
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb zelf ook wel het idee dat ze in Vlaanderen gewoon een andere ontwikkeling van het Nederlands doormaken dan in Nederland; waardoor de standaardtaal ook uiteendrijft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

Qua uitspraak steeds meer heb ik de indruk. Als ik televisieuitzendingen uit Nederland zie passeren heeft men daar vaak nog een keurig rollende R en een zachte of onderdrukte G, terwijl vandaag (vanuit Vlaams standpunt) tegenkrullend is om te horen welke klanken allemaal ingeslikt en welke allemaal uitgerocheld worden.

-
- Wegnummerfotograaf
Je bedoelt die vreselijke Gooise R...
Ik had juist mijn navigatiestem op een Belgische dame gezet omdat dat veel beter klinkt...
(Dat lukt helaas niet in mijn nieuwe auto.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

Met een rollende R bedoel ik inderdaad de onze. De Gooische R kennen we hier als de Rochel-R. Eentje die diep vanuit de keel komt opwaren.
De bekendste automatische stem van Vlaanderen is die van de NMBS. Sinds 2009 verstaan wij effectief wat er wordt afgeroepen in de stations

/Link
-
- expressweg
Je hebt in het Nederlands in principe twee varianten van de r: de rollende tong-r en de huig/keel-r. Beide varianten zijn correct en komen zowel in Vlaanderen als Nederland voor.
De Gooise r is geen officiële r, is qua klank te vergelijken met een Amerikaanse r en heeft zich via Hilversum (Kinderen voor Kinderen, Goede Tijden Slechte Tijden) aardig weten te verspreiden in met name West Nederland, en dan met name onder bepaalde bevolkingsgroepen (blanke jongeren, studenten, “kakkers”).
Verspreiding keel-r (paarse gebied):

De Gooise r is geen officiële r, is qua klank te vergelijken met een Amerikaanse r en heeft zich via Hilversum (Kinderen voor Kinderen, Goede Tijden Slechte Tijden) aardig weten te verspreiden in met name West Nederland, en dan met name onder bepaalde bevolkingsgroepen (blanke jongeren, studenten, “kakkers”).
Verspreiding keel-r (paarse gebied):

Laatst gewijzigd door paolie op vr 11 jun 2021, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg

Op zich, met de R kunnen we hier nog leven. Maar dan komt die ruige G erbij en ja, dan weten we welk vlees we in de kuip hebben
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Wat is de betekenis van de lichtpaarse/roze kleur op de kaart?
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Fantastisch dit.
Ik ben een groot fan, als je dat zo mag zeggen, van Vlaams. In feite is Vlaams natuurlijk ook Nederlands, maar het klinkt zachter, niet zo fel, als Nederlands zoals dat in Nederland gesproken wordt. Dat laatste klinkt juist harder, als geblaf zou ik bijna zeggen.
Het Vlaams heeft daarbij ook bepaalde woorden en uitdrukkingen die wij in Nederland niet of nauwelijks kennen, zoals "awel", "schoon" in de betekenis van "mooi" en "amai" als uitdrukking van verbazing. En een klassieker: in Nederland "vast en zeker", in België "zeker en vast".

Ik ben een groot fan, als je dat zo mag zeggen, van Vlaams. In feite is Vlaams natuurlijk ook Nederlands, maar het klinkt zachter, niet zo fel, als Nederlands zoals dat in Nederland gesproken wordt. Dat laatste klinkt juist harder, als geblaf zou ik bijna zeggen.

Het Vlaams heeft daarbij ook bepaalde woorden en uitdrukkingen die wij in Nederland niet of nauwelijks kennen, zoals "awel", "schoon" in de betekenis van "mooi" en "amai" als uitdrukking van verbazing. En een klassieker: in Nederland "vast en zeker", in België "zeker en vast".

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Wat me vooral opvalt is hoe proper en minimalistisch de tunnel er uitzag. Pure Jetsons-stijlWimpie25 schreef: ↑wo 09 jun 2021, 21:01 Geen foto maar video. Een gewone vrouw haar kijk op de opening van die nieuwe tunnel. Let ook op de manier van spreken van de reporter en de dame. Het BRT-Nederlands van de eerste bestaat al lang niet, de spreektaal van de vrouw kon evengoed gisteren opgenomen zijn.
Link

Dat is iets wat me in Vlaanderen vandaag vaak opvalt tov bv Nederland: vele installaties/signalisatie/infra in tunnels en langs onze wegen lijken rommelig en half-zijn-gat geïnstalleerd. Er ontbreekt vaak uniformiteit en aandacht voor orde/netheid, wat op zijn beurt vaak leidt tot een rommelig wegbeeld. Iets wat je in Nederland veel beter wordt aangepakt.
Ook onderhoud is een pijnpunt. Denk maar aan wegwijzers die zelden of nooit gereinigd lijken te worden, omgereden vangrails, scheve verkeersborden...
Aan het ander uiterste zie je dan op de R11 dat er nieuwe verkeersborden worden geplaatst (idientiek aan de reeds aanwezige), terwijl de vorige borden er nog maar enkele jaren stonden en in perfecte staat zijn

-
- 2x2 autosnelweg

Goh, de tunnel ziet er vandaag niet zo heel anders uit, met uitzondering van de (toch wel broodnodige) extra veiligheidssignalisatie

Maar ik begrijp ergens wel wat je wil zeggen, we zijn in dit land door zoveel veranderingen qua wegbeheer gegaan dat elke generatie toch wel sterk verschilt tegenover de vorige. Gelukkig zijn we enkele jaren geleden in Vlaanderen gestart met het uniformiseren van ons wegbeeld door vooral de normen in duidelijke eenvormige richtlijnen om te zetten. Dat maakt het voor de wegbeheerders allemaal een stuk eenvoudiger.
Dus ja, het komt wel goed zou ik zeggen

-
- 4x5 autosnelweg
Precies, het lijkt nu nog minder op wat in Wallonië, Frankrijk en Nederland gebruikelijk isGelukkig zijn we enkele jaren geleden in Vlaanderen gestart met het uniformiseren van ons wegbeeld door vooral de normen in duidelijke eenvormige richtlijnen om te zetten.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg

De door jou genoemde gebieden hebben ook hun eigen stijl. Waarom Vlaanderen dan niet?
-
- 2x2 autosnelweg
Omdat na zoveel jaren het misschien fout is van het allemaal zo te versnipperen? Voortschrijdend inzicht. Stel je voor dat al de departementen in Frankrijk allemaal hun eigen weginterieur gaan gebruiken.
-
- 2x2 autosnelweg
Frankrijk is een extreem unitaire staat, in een federale staat zoals België is het niet abnormaal dat er her en der zaken anders worden aangepakt 

-
- 2x2 autosnelweg