sirdanilot schreef:De A15 vind ik één van de saaiste en lelijkste snelwegen (misschien omdat hij ook gewoon zó ontzettend lang is, en dan die lelijke Betuweroute...).
Als kind heb ik heel veel de A15 afgereden: voor de regelmatige bezoeken aan mijn oma in Nijmegen was het vaste prik van Knooppunt Ridderkerk tot aan Ressen. Daar werd ik ook zonder Betuweroute niet vrolijk van. Langs vrijwel het volledige traject liggen / lagen ruilverkavelde stukken weide. Egaal groen en met rechte lijnen. Misschien is dat leuk voor een wiskundige, maar voor mij was dat Nederland op zijn saaist, min of meer ontdaan van iedere afwisseling. ALs ik tegenwoordig over de A15 rijd, staat me eerder een cultuurshock te wachten als je ziet wat er allemaal is veranderd. Al maakt juist die schok de route voor mij weer enigszins interessant. Dat houdt echter volledig op bij de A325 ten zuiden van Ressen. Wat een totaal andere wereld daar tegenwoordig.
Ik moet zeggen dat ik zowel de A1 als de A50 op de Veluwe niet goed ken. Zeker wel eens overheen gereden, maar ik heb geen mental picture. Van wat ik wel zo voor me zie, zijn de volgende favoriet (in willekeurige volgorde):
- A16 Brienenoordbrug - uitzicht op een skyline dat de A10 in het niets doet verdwijnen
- A348 - mooi ingeklemd tussen de IJssel en de Veluwezoom
- A2 vlak ten noorden van Maastricht - mooi wijds uitzicht
- A6 Tjeukemeer - blijft toch aardig, zo over het water
- A79 - de enige snelweg van het land die door echt heuvelland gaat.