Mooiste snelwegen van Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Mooiste snelwegen van Nederland
Ja dat doet me denken aan de oude foto's van afrit Abcoude. Dat was toen wel heel kaal, ik denk dat die paar bomen het toch net wat leuker maken. Aan de andere kant, vorig jaar ben ik met twee Zwitserse meisjes op pad geweest in Nederland en die waren best onder de indruk van het enorm weidse landschap tussen Amsterdam en Utrecht. Zo ver kijken, dat kan nergens in Zwitserland... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Nou, bij helder weer bovenop een berg heb je toch een aardig panoramaVinny schreef:Zo ver kijken, dat kan nergens in Zwitserland...

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Heb je het nu over jezelf, of over de omgeving?Vinny schreef: vorig jaar ben ik met twee Zwitserse meisjes op pad geweest in Nederland en die waren best onder de indruk van het enorm weidse landschap tussen Amsterdam en Utrecht.

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat Vinny ook erg van Zwitserse bergen kan genieten 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik moet zeggen dat ik aquaducten altijd wel mooi vind. Vooral als er net een zeilboot vaart, terwijl jij eronder doorgaat.
Zoals dit:
alleen is dat geen snelweg..
Ik rij regelmatig door de
Prinses Margriettunnel (A7),
Geau akwadukt (N7),
Houkesleat akwadukt (N7) ,
Akwadukt Mid-Fryslân (A32)
Leppa Akwadukt (A32)
Akwadukt Langdeel (N31)
ik vind Langdeel dan de mooiste om te zien
. Die gaat ook echt lekker diep. (Geen snelweg, aquaduct is wel voorbereid)
In het donker is de Geau akwadukt erg mooi verlicht. (Is helaas geen snelweg en wordt het ook nooit.)
Akwadukt Mid-Fryslân geeft je vóór het naar binnen rijden juist weer echt een tunnel-gevoel..
terwijl de Prinses Margriettunnel een onverzettelijkheid uitstraalt..
Zoals dit:
Ik rij regelmatig door de
Prinses Margriettunnel (A7),
Geau akwadukt (N7),
Houkesleat akwadukt (N7) ,
Akwadukt Mid-Fryslân (A32)
Leppa Akwadukt (A32)
Akwadukt Langdeel (N31)
ik vind Langdeel dan de mooiste om te zien

In het donker is de Geau akwadukt erg mooi verlicht. (Is helaas geen snelweg en wordt het ook nooit.)
Akwadukt Mid-Fryslân geeft je vóór het naar binnen rijden juist weer echt een tunnel-gevoel..
terwijl de Prinses Margriettunnel een onverzettelijkheid uitstraalt..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- 2x2 autosnelweg
-
- stadsweg
-
- autoweg

Laatst gewijzigd door Wouter N14 op zo 04 dec 2011, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik a.u.b. ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert.
Reden: Gebruik a.u.b. ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert.
-
- stadsweg

-
- 4x5 autosnelweg
De gemeente Steenbergen heeft bedongen dat de haven in de binnenstad bereikbaar moest blijven voor schepen met een mast. Dan moet de brug wel minimaal 25 meter hoog zijn of open kunnen. Ik vind een aquaduct dus beter.
-
- autoweg

En sowieso houd je in de meeste bruggen altijd een gedeelte dat open kan.
http://g.co/maps/dtn7a
Die brug heeft bv een doorvaarhoogte van 9,5 meter. Van Starkenborghkanaal is puur vrachtverkeer. Toch zit er een beweegbaar deel in.
Hij hoeft bijna nooit omhoog, maartoch, het is mogelijk.
Bovendien als jij een hoge brug gaat maken krijg je te maken met harde winden. Zelfs deze brug van 9,5 meter heeft al deze borden ervoor staan:
http://g.co/maps/vqhdz
Had de oude brug niet, die zie je nog als je uitzoomt.. Was bijna een historisch stuk, zaten kogelgaten in uit WW2 -> http://www.rtvnoord.nl/groningeninbeeld ... to&id=1681
-
- 2x2 autosnelweg
Lijst van wegen in Nederland die me niet boeien en vervelend saai zijn:
Dit komt door de industriële revolutie langs deze wegen en asfaltzee waardoor je minder van de omgeving ziet. Ook verpest de trein die naast de snelweg raast een paar van deze snelwegen.
1. A16 Hazeldonk - Moerdijkbrug (in Belgie blijft deze saai tot St Job)
2. A15 Tiel - Valburg
3. A12 grens duitsland - Velperbroek
4. A67 Eindhoven - Venlo
5. A2 Empel - Everdingen
Lijst van wegen die me wel interesseren:
1. A79 Maastricht - Heerlen
2. A348 Arnhem - Dieren
3. A76 Geleen - Grens Duitsland
4. A4 Bergen op Zoom - Grens Belgie
5. A1 Barneveld - Beekbergen
Dit komt door de industriële revolutie langs deze wegen en asfaltzee waardoor je minder van de omgeving ziet. Ook verpest de trein die naast de snelweg raast een paar van deze snelwegen.
1. A16 Hazeldonk - Moerdijkbrug (in Belgie blijft deze saai tot St Job)
2. A15 Tiel - Valburg
3. A12 grens duitsland - Velperbroek
4. A67 Eindhoven - Venlo
5. A2 Empel - Everdingen
Lijst van wegen die me wel interesseren:
1. A79 Maastricht - Heerlen
2. A348 Arnhem - Dieren
3. A76 Geleen - Grens Duitsland
4. A4 Bergen op Zoom - Grens Belgie
5. A1 Barneveld - Beekbergen
-
- Forumbeheerder
Wat is daar zo erg aan?Snelwegenkenner schreef:Ook verpest de trein die naast de snelweg raast een paar van deze snelwegen.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Forumbeheerder
Dat snap ik dus niet want een spoorlijn is gewoon een open iets. Alleen bij de HSL en de Betuweroute heb je veel geluidsschermen, waarbij je die op de naastgelegen snelwegen (A15, A16) ook veel hebt.
-
- verkeersader
Mijn favorieten:
- A32 t.h.v. Steenwijk (Havelterberg). Doet buitenlands aan.
- A28 Veluwe tussen Wezep en Harderwijk. Jammer dat veel parkeerplaatsen zijn afgesloten.
- A50 bij Hattem en het stuk naar Arnhem. Prachtig aangelegd in het landschap.
- A6 door het Tjeukemeer. Sowieso elke snelweg met uitzicht op water en (zeil)bootjes
- A5 Westrandweg. Stadssnelweg op niveau en tussen kantoren en industrie ingepuzzeld.
- A32 t.h.v. Steenwijk (Havelterberg). Doet buitenlands aan.
- A28 Veluwe tussen Wezep en Harderwijk. Jammer dat veel parkeerplaatsen zijn afgesloten.
- A50 bij Hattem en het stuk naar Arnhem. Prachtig aangelegd in het landschap.
- A6 door het Tjeukemeer. Sowieso elke snelweg met uitzicht op water en (zeil)bootjes

- A5 Westrandweg. Stadssnelweg op niveau en tussen kantoren en industrie ingepuzzeld.
-
- Penningmeester

Neemt niet weg dat ieder voordeel zijn nadeel heeft. Zo vind ik de A12 tussen Bodegraven en Woerden het mooiste stukje snelweg in de wijde omtrek, omdat het een fraai uitzicht op het Groene Hart biedt. Dat voordeel is ook gelijk het nadeel: door de sterk verhoogde ligging beperkt de A12 hier het open zicht door de polders. Overigens is de A12 zelf daar niet de enige schuldige aan, ook de bomenrijen die men er naast heeft gezet, doen het uitzicht geen goed.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Wegnummerfotograaf
Voor een deel zouden die bomen er ook geweest kunnen zijn zonder de snelweg, want er loopt een landbouwweg parallel.RSK schreef:ook de bomenrijen die men er naast heeft gezet, doen het uitzicht geen goed.
Als de A12 geen verlichting en geen signaleringsportalen had gehad, was het een van de mooist ingepaste snelwegen geweest, IMO.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Veronderstel je nu een verband tussen electrificatie en hoog liggen? Dat zou vreemd zijn. Veruit de meeste geëlektrificeerde spoorlijnen zijn hun leven ongeëlectrificeerd begonnen.RSK schreef:Bij diesellijnen speelt het inderdaad niet echt, maar electrische spoorlijnen tekenen het landschap vaak wel, aangezien ze geregeld op een verhoging
-
- Penningmeester

Het hangt er een beetje van af hoe je het bekijkt. Een paar bomen hadden er inderdaad ook in de uitgangssituatie wel gestaan, maar wat zich nu rond de A12 bevindt, is onderhand een half bos. De massale bomenaanplant is volgens mij vooral ingezet bij de verbreding in de jaren '80. Westelijk van Waarder is inmiddels gelukkig aardig de bijl er in gegaan, maar bij Reeuwijk en Gouda is het bar en bo(o)s.harry schreef:Voor een deel zouden die bomen er ook geweest kunnen zijn zonder de snelweg, want er loopt een landbouwweg parallel.RSK schreef:ook de bomenrijen die men er naast heeft gezet, doen het uitzicht geen goed.
Op zich zijn bomen wel beter dan geluidsschermen, maar zo verschrikkelijk veel? Nee, dat hoort niet thuis in het 'open' Groene Hart. Laatst werd er een hele heisa gemaakt van het feit dat er ruim 900 bomen plat moesten voor de nieuwe Gouwebrug langs de A12, maar je hoort er niemand over dat je 50 jaar geleden vanaf de spoordijk in Bodegraven de Van Brienenoordbrug kon zien liggen. Qua bebouwing is die lijn trouwens nog verrassend open, de voornaamste zichtbarrière vormen de bomen langs de A12 bij Gouda...
De A12 is ook zeker niet bar slecht ingepast, maar het zou wel beter kunnen. Nu ligt de weg op een dijk die zo'n 4 meter hoger ligt dan het omliggende veenlandschap. Wat dat betreft heeft men de N11 een stuk mooier ingepast: die ligt gewoon op maaiveld. Als je tussen Bodegraven en Zwammerdam fietst en de polder in kijkt, zie je op de momenten dat er even geen verkeer is helemaal niets van die weg. Het meest storende beeldelement van de N11 is juist de verhoogde ligging langs Zwammerdam. Maar die valt gelukkig weer in het niet bij de horizononterende nieuwe haven en windturbines bij Alphen aan den Rijn.harry schreef:Als de A12 geen verlichting en geen signaleringsportalen had gehad, was het een van de mooist ingepaste snelwegen geweest, IMO.
Maar goed, zo'n maaiveldligging als bij de N11 zou voor de A12 ook prima mogelijk zijn, in ieder geval tot aan Waarder. De knelpuntjes die ik kan bedenken zijn de kruising van de Enkele Wiericke en de Dubbele Wiericke, alsmede de onderdoorgang van de Weiweg en het tunneltje ten westen van de Enkele Wiericke. Je kunt de snelweg op die plaatsen kortstondig omhoog brengen vanaf maaiveld, maar je zou er ook onderlangs kunnen gaan.
Maar goed, laat de A12 voorlopig maar liggen zoals hij ligt. Het terugbrengen van de weg naar maaiveld kost kapitalen, terwijl de enige winst zit in extra openheid van het landschap. Het uitzicht vanaf de weg is in ieder geval prima. En ook in andere aspecten is het een fenomenale weg: heerlijk rechtlijnig, waar moderne snelwegen vaak aan alle kanten slingeren en kronkelen.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat zal wel een kwestie van smaak zijn. Ik vind de bomenovervloed prima bij het Reeuwijkse Hout passen. En het doet de lelijkheid van het Bodegravense industrieterrein even vergeten.RSK schreef:bij Reeuwijk en Gouda is het bar en bo(o)s.
Verder kunnen er wat mij betreft liever te veel dan te weinig bomen zijn.
(Recentelijk zijn de productiebomenakkers langs de A7 Groningen-Hoogezand gekapt. Ik weet dat dat precies de bedoeling was, maar toch vind ik het jammer.)
Althans, de helft van de weg. De andere helft is de oude A12 die veel lager ligt.RSK schreef:Nu ligt de weg op een dijk die zo'n 4 meter hoger ligt dan het omliggende veenlandschap.
Dat geeft mij altijd nostalgische gevoelens: in 1978 reed ik over die oude A12 en zag ik het zandlichaam van de nieuwe helft liggen. Kilometerslang (en wellicht hoger dan nu om in te klinken). Dat heeft indruk gemaakt.
Ze hebben in de jaren 70/80 dan ook een paar bochten afgesneden.RSK schreef:En ook in andere aspecten is het een fenomenale weg: heerlijk rechtlijnig, waar moderne snelwegen vaak aan alle kanten slingeren en kronkelen.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Ik ben vorige maand nog op de A76 tussen Geleen en Heerlen geweest voor het eerst. Deze weg doet mij heel erg "Duits" aan en ik waan mij in het buitenland. Hiermee is deze weg op mijn lijst van mooiste snelwegen van Nederland gekomen 

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- stadsweg
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Zelf vind ik het stuk van de A79 tussen Broekhem en Rothem erg mooi.
I'm average height... in Thailand.
-
- Penningmeester
Dat is zeker een kwestie van smaak. Ik vind het hele Reeuwijkse Hout maar een apart verhaal. Op de plas Broekvelden-Vettenbroek (zandwinning) na, zijn de Reeuwijkse Plassen qua bodemopbouw en ontstaansgeschiedenis redelijk vergelijkbaar met de Nieuwkoopse Plassen, die eveneens door turfwinning zijn ontstaan. Daar heb je echter nauwelijks grootschalige bomen, het meest 'bossige' deel is Landgoed De Haeck.harry schreef:Dat zal wel een kwestie van smaak zijn. Ik vind de bomenovervloed prima bij het Reeuwijkse Hout passen.
Fraai is het Bodegraafse industrieterrein zeker niet, dat geef ik zonder gêne toe. Maar dat hangt natuurlijk van je perspectief af. Vanaf de A12 ziet het er zeker niet aanlokkelijk uit. Maar voor de achterliggende woonwijken vormt het (samen met de tussenliggende sportvelden) een mooie buffer voor de A12. Een soort geluidswal, maar dan functioneler. Het bedrijventerrein wordt overigens de komende jaren gerevitaliseerd, dus wellicht dat het er esthetisch nog wat op vooruit gaat.harry schreef:En het doet de lelijkheid van het Bodegravense industrieterrein even vergeten.
Sturen is hartstikke leuk, ik heb vandaag genoten van de GC-200 op Gran Canaria. Maar je moet onderscheid maken tussen functionele ritten en plezierritten. Een rit voor het plezier mag best over bochtige wegen gaan (zoals langs de Meije). Maar als ik alleen op visite wil in Ede of iets af moet halen in Duiven, dan heb ik geen zin in poespas. Gewoon een zo recht mogelijke weg waar ik lekker het gas in kan trappen. En op het grote stuk rond Utrecht na, kan dat op de A12 prima!jelger schreef:Volgens mij hou je niet van sturen.RSK schreef:En ook in andere aspecten is het een fenomenale weg: heerlijk rechtlijnig, waar moderne snelwegen vaak aan alle kanten slingeren en kronkelen.

-
- 4x5 autosnelweg
Spoorlijnen zijn in de 19e eeuw expres wat verhoogd in het landschap gelegd. Dat is namelijk gedaan voor de ontwatering en de fundering van de spoorbaan. Ook werd de verkaveling niet gevolgd om zo een snelle, rechtstreekse route te voorzien.RSK schreef:Bij diesellijnen speelt het inderdaad niet echt, maar electrische spoorlijnen tekenen het landschap vaak wel, aangezien ze geregeld op een verhoging liggen en de bovenleiding altijd een meter of 6 à 7 boven de grond staat. Daarom snap ik ook niet zo dat de spoorlijn tussen Bodegraven en Alphen aan den Rijn eigenlijk nauwelijks omstreden is, terwijl men voor de N11 allerlei maatregelen heeft genomen, zoals die idioot grote wal bij Zwammerdam.
Neemt niet weg dat ieder voordeel zijn nadeel heeft. Zo vind ik de A12 tussen Bodegraven en Woerden het mooiste stukje snelweg in de wijde omtrek, omdat het een fraai uitzicht op het Groene Hart biedt. Dat voordeel is ook gelijk het nadeel: door de sterk verhoogde ligging beperkt de A12 hier het open zicht door de polders. Overigens is de A12 zelf daar niet de enige schuldige aan, ook de bomenrijen die men er naast heeft gezet, doen het uitzicht geen goed.
-
- woonerf
Mijn top 3:
1. A10-Zuid, de rijbanen zo ver uit elkaar, met de sporen ertussen en de hoge skyline van de Zuidas.
2. A1, door de Veluwe.
3. A12 (Utrechtsebaan) in Den Haag. Onder de wolkenkrabbers door met vervolgens het indrukwekkende knooppunt Prins Clausplein.
1. A10-Zuid, de rijbanen zo ver uit elkaar, met de sporen ertussen en de hoge skyline van de Zuidas.
2. A1, door de Veluwe.
3. A12 (Utrechtsebaan) in Den Haag. Onder de wolkenkrabbers door met vervolgens het indrukwekkende knooppunt Prins Clausplein.
Spits, het stomste moment van de dag.
-
- expressweg
Mijn mooiste:
A2: Utrecht-Holendrecht
A12: Den Haag - Utrecht
A50: Apeldoorn - Zwolle
A4: Schiphol
A10: De hele ring
A73: Roermond - Maasbracht. (helemaal kaal tot het vonderen. Ik mag het wel
)
Mijn lelijkste:
A67: Eindhoven - Venlo
A2: Eindhoven - Maasbracht
A16: Breda - Moerdijkbrug
A73: Venlo - Nijmegen (het is een saaie weg... Schijnbaar omdat ik hem vaker heb gehad)
Mensen gaan het niet met me eens zijn
A2: Utrecht-Holendrecht
A12: Den Haag - Utrecht
A50: Apeldoorn - Zwolle
A4: Schiphol
A10: De hele ring
A73: Roermond - Maasbracht. (helemaal kaal tot het vonderen. Ik mag het wel

Mijn lelijkste:
A67: Eindhoven - Venlo
A2: Eindhoven - Maasbracht
A16: Breda - Moerdijkbrug
A73: Venlo - Nijmegen (het is een saaie weg... Schijnbaar omdat ik hem vaker heb gehad)
Mensen gaan het niet met me eens zijn

Svenlo
-
- expressweg

Jij als Limburger zou dat stuk moeten kennen.

I'm average height... in Thailand.