Mooiste snelwegen van Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door boe! » ma 05 apr 2010, 20:07

SnarfFlevoland schreef:Om echter op de uitzichtpunten als de Posbank te komen moet men via Rheden, Velp of De Steeg rijden.
Of via Rozendaal. :puh2:

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 05 apr 2010, 20:10

Vandaag ben ik via Terlet naar de Posbank gereden. Maar die route staat niet open voor gemotoriseerd verkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 apr 2010, 20:40

boe! schreef:Of via Rozendaal.
Dat is via Velp. ;) Nou ja, je komt dan net niet de bebouwde kom van Velp in, maar je rijdt er tegenaan langs door het bos. Voor vanaf de Posbank ga je dan eerst de weg op naar Velp. Bij de T-spilitsing ga je dan niet linksaf naar Velp, maar rechtsaf naar Rozendaal. Ook leuk aan die weggetjes via Velp of Rozendaal is dat er kleine haarspeldbochtjes in zitten. Het geeft me een vakantie gevoel. :)
simon schreef:Vandaag ben ik via Terlet naar de Posbank gereden. Maar die route staat niet open voor gemotoriseerd verkeer.
En geen bekeuring gehad? :puh2:

Overigens ben ik vandaag ook naar de 'Posbank' geweest. Via de A348 gereden en dan in Velp omhoog naar de Zijpenberg. Mooie route, alleen waren er irritant veel (asociale) wielrenners. Die gasten denken dat de weg voor hun alleen bestemd is... :evil: Verder was het er wel erg mooi. Maar het mooiste komt pas in het najaar, wanneer de hei in de bloei staat.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 05 apr 2010, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 05 apr 2010, 20:43

Ook een leuke weg is de A58 vanaf Breda tot aan Vlissingen. Wel helemaal afrijden. Hier kun je zien dat de bebouwing steeds af neemt. Eerst tussen Roosendaal en Breda allerlei bedrijven langs de weg en veel steden, dan wordt het tussen Roosendaal en Bergen op Zoom alweer wat opener qua landschap, wel veel bebouwing op de achtergrond, waarbij je in Zeeland, na Bergen op Zoom dus, de ultime leegte hebt en af en toe wat bebouwing op de achtergrond. 8-)

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 06 apr 2010, 0:14

simon schreef:Vandaag ben ik via Terlet naar de Posbank gereden. Maar die route staat niet open voor gemotoriseerd verkeer.
Zo dwalen we wel erg af van "mooiste snelwegen" :?

simon
autoweg

Bericht door simon » di 06 apr 2010, 13:00

SnarfFlevoland schreef:
En geen bekeuring gehad? :puh2:

Overigens ben ik vandaag ook naar de 'Posbank' geweest. Via de A348 gereden en dan in Velp omhoog naar de Zijpenberg. Mooie route, alleen waren er irritant veel (asociale) wielrenners. Die gasten denken dat de weg voor hun alleen bestemd is... :evil: Verder was het er wel erg mooi. Maar het mooiste komt pas in het najaar, wanneer de hei in de bloei staat.
Ik was op de fiets, dus geen bekeuring gehad ;) Op smalle wegen moet je geven en nemen. Het is nu eenmaal niet altijd mogelijk een langzamer rijdende fietser in te halen. Als je op mooie dagen naar de Posbank gaat, dan weet je dat je niet alleen bent. Zeker via de erg smalle weg die jij hebt gereden, dien je er rekening mee te houden dat je af en toe enige tijd achter een fietser zult moeten blijven plakken. Sowieso kun je in de afdeling al helemaal niet inhalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 apr 2010, 14:07

Ik ben net over de Posbank gereden, 2 auto's tegengekomen en 3 fietsers ofzo. Lekker rustig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 apr 2010, 16:58

Snelwegenkenner schreef:Die snelwegen die Hajo opnoemt zijn nou net snelwegen waar je als Roosendaler niet snel komt.
Kwestie van je plaatsnaam goed spellen. :)
SnarfFlevoland schreef:Om echter op de uitzichtpunten als de Posbank te komen moet men via Rheden, Velp of De Steeg rijden.
boe! schreef:Of via Rozendaal.
:D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 apr 2010, 22:46

Chris schreef:Ik ben net over de Posbank gereden, 2 auto's tegengekomen en 3 fietsers ofzo. Lekker rustig.
Welke weg precies? Er zijn er namelijk zo veel wegen die naar de Posbank leiden. En was je op de fiets of in de auto? Nu is het wel lekker rustig daar. Had je op 2e paasdag even moeten komen. :lol:

Persoonlijk vind ik de weg vanuit Rozendaal / Velp de mooiste toevoerweg. Lekker stijl, zeer bochtig en smal. :) Waar waren ook alweer de haardspeldbochtjes in Nederland?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » wo 07 apr 2010, 13:30

Ik ben nooit op de A270 geweest, en heb maar eens even gekeken via google streetview. Deze snelweg ademt echt nog een sfeer uit vervlogen tijden. Het ziet er mooi uit, met een brede middenberm met daarop veel groen. Vooral de stukken waarbij de middenberm is dichtgegroeid en de andere rijbaan niet meer te zien is, zijn fraai.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 07 apr 2010, 20:17

Idem voor de N269, hoewel die zijn snelwegstatus wel kwijt is. Die moet je ook maar eens bekijken, evenals de A261. ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 07 apr 2010, 21:21

En de N262. :D
Prachtige weg. Het is rustig, er is nog een betonnen weg, het is landelijk en je hebt nog lijnverlichting op het eind. Het zijn de laatste loodjes Nederland. Alleen jammer dat het zo kort is.

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » do 08 apr 2010, 13:46

Is de A28 al genoemd? Over de Utrechtse Heuvelrug, door/langs de Veluwe, IJsselbrug en stedelijk uiterlijk Zwolle, tunnelbak onder het spoor bij Hoogeveen, Passage Nat. Park Dwingelderveld, Visplassen, witte molen en het Hoornsediep tussen Glimmen en Groningen en als eindpunt de skyline van Groningen

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » do 08 apr 2010, 13:47

En een verrassende: de A7 ten oosten van Winschoten, vanwege de enorme openheid (vind ik mooi) met extra punten als het koolzaad alle velden geel kleurt

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » do 08 apr 2010, 13:51

Totaal buiten mijn regio: De A44 is ook leuk om te rijden vanwege het afwisselende karakter.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 08 apr 2010, 13:55

Zou je je berichten voortaan willen bundelen in één bericht? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 apr 2010, 14:32

Ernst schreef:A28... Visplassen
Waar?
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2010, 21:48

Bij Beilen, tussen de aansluiting Beilen en VZP De Mussels, ten westen van de A28.

In Google Maps.

Maar nauwelijks vanaf de snelweg te zien: in Streetview.

Het kan ook zijn dat de Baggelhuizerplas bij Assen bedoeld wordt, maar ook die is nauwelijks vanaf de A28 te zien. Of wellicht de plassen tussen de aansluitingen Eelde en Haren (bij VZP Glimmermade en iets noordelijker de plas Sassenhein bij Haren). Die zijn wel overduidelijk vanaf de A28 te zien. En dat is een heel mooi plaatje. En iets verderop.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 apr 2010, 10:54

^^ Aha. Bij visplassen dacht ik meer aan viskwekerijvijvers, zoals bij Lelystad. :oops:
--Harry.

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » vr 09 apr 2010, 15:19

Ik bedoelde inderdaad de plassen Sassenhein bij Haren, die pal aan de weg liggen

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 10 apr 2010, 16:04

Al hoewel ik nog lang niet op alle snelwegen ben geweest, heb ik voor mezelf wel een persoonlijke top3. Daarbij moet ik bekennen dat ik van de A2 alleen de laatste 50km goed ken, nog nooit op de A348 ben geweest en helaas nog nooit over de Afsluitdijk ben geweest. Misschien als ik een rijbewijs heb, dat ik deze wegen nog een keer ga bewonderen.

Mijn top3:
-De A1 door de Veluwe, prachtig landschap, dat niet verpest is door onzin als spitstroken en verlichting.
-De A50 door de Veluwe Prachtig landschap ook, maar de spitsstroken en vooral het laatste stuk bij Arnhem hebben ze behoorlijk verpest met de verlichting aan beide zijden, de grote portaalborden en de bomen in de middenberm, waardoor het er heel onnatuurlijk uitziet.
-De A28 tussen Hoogeveen en Assen. Mooi bosrijk landschap met af en toe een paar weilanden, waarbij je geen steden of dorpen ziet en daardoor heerlijk kan genieten van het landschap.

De A2 bij Maastricht haalt de top 3 helaas niet. De afdaling zelf is prachtig en heel erg on-Nederlands, maar de omgeving is wat minder.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 apr 2010, 17:54

Waarom vind je de omgeving minder. Te veel industrie? Of vind je het niet leuk dat je dwars door de stad van Maastricht moet?

Persoonlijk vind ik dat de mooiste snelweg van Nederland. Het is een erg afwisselende snelweg en een erg on-Nederlands landschap.
Met de A1 door de Veluwe als goede tweede. :)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 10 apr 2010, 18:50

Matt schreef:A270: Vooral de stukken waarbij de middenberm is dichtgegroeid en de andere rijbaan niet meer te zien is, zijn fraai.
In de zomer is zo goed als de hele middenberm dichtgegroeid, behalve rondom de viaducten en aan de uiteindes van de snelweg. ;)

Intussen kan ik die snelweg meter voor meter dromen, heb er echt veel overheen gereden en hij blijft prachtig. Mooie omgeving en mooi uitgevoerd. En na een lange rit is het "bijna-thuisgevoel" (voor mij) ook wel heel bijzonder; Bij Eindhoven al de snelweg af, door de stad heen en dan nog heel even het gaspedaal induwen om in no-time Helmond te bereiken. Open raampje voor de wind, het bonken van de betonplaten erbij, geweldig! :hypocrite:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 10 apr 2010, 19:00

^^ Dat vraagt natuurlijk om een filmpje met geluid om dat gevoel vast te leggen! :yes:
Te meer omdat de A270 op de nominatie staat te verdwijnen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 apr 2010, 20:51

Gaat die hele weg verdwijnen, dan?
Dus ook die mooie middenberm en betonplaten? :cry:

Anders zou het zo'n N262 gevalletje worden. Ook niet erg. :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 10 apr 2010, 21:01

De A270 wordt N270, een dubbelbaans gebiedsontsluitingsweg dacht ik, dus met gelijkvloerse kruisingen. :(

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 apr 2010, 21:16

Waarom moet dat nou weer? Die afritten afbreken is toch regelrechte kapitaalvernietiging?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 10 apr 2010, 21:39

Misschien blijft die ene afrit Nuenen wel, maar worden nieuwe kruisingen gelijkvloers uitgevoerd. Dat is al eerder gebeurd bij Helmond Brandevoort, toen is de A270 een behoorlijk stuk ingekort.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 10 apr 2010, 23:20

^^Provincies zijn niet bepaald zuinig op hun autosnelwegen :shock:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 apr 2010, 23:35

Persoonlijk zou ik ontzettend voor zijn om alle snelwegen terug aan het Rijk te geven en het weer naar een normaal nummer te laten wijzigen. De A325 weer terug naar A52 en de A348 weer terug naar de A48. En zo weet ik er nog wel een paar. Het rijk is ook redelijk zuinig op zijn snelwegen, deze worden gelukkig niet zomaar gedegradeerd. Voor ons land vind ik sowieso dat snelwegen met drie nummers helemaal niet nodig is. Verder is het ook nog eens onoverzichtelijk voor onbekenden. Daarnaast hebben we in Nederland al een slecht nummer systeem. Ik snap er helemaal niets van, terwijl ik het systeem in Duitsland en zelfs in Zwitserland al begrijp. Voor mijn gevoel delen we in Nederland gewoon random een nummer aan een snelweg uit die nog in de pot zit...

Enfin om weer even ontopic te komen, persoonlijk vind ik de A325 van Knooppunt Ressen naar Nijmegen een mooie snelweg, ook omdat deze zo dwars door Lent gaat naar de Waalbrug. Heel erg jammer dat deze snelweg is gedegradeerd en er een gelijkvloerse kruising is in geplaatst.

Wat betreft de A270: Als ik eens een leuk rondje door Nederland ga uitstippelen kan ik die wel eens meepakken. Lijkt me een mooie snelweg en ik begrijp dat ik er snel bij moet zijn, voordat ook deze snelweg aan zijn lot wordt overgelaten.

Degraderen zou per wet verboden moeten worden! :evil: