[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door tovm74 » di 08 mar 2011, 12:16

Voor mij bevestigd dit eerder het beeld dat Brussel een mooie stad WAS en nu gewoon vol beton staat en zelfs hier en daar serieus verloederd.
Misschien zelfs voor een deel een spookstad als je de vele kantoorgebouwen ziet staan waar 's avonds niemand meer is ...

Spijtig, heel spijtig!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 mar 2011, 16:59

Ik vind Brussel de laatste jaren wel opgeknapt moet ik zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 08 mar 2011, 17:08

^^ Voelde me daar ook wel erg thuis. De enige stad in België waar een echt internationaal sfeertje hangt. Maar het had heel veel mooier kunnen zijn helaas...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 08 mar 2011, 17:50

Van Antwerpen kan je bezwaarlijk zeggen dat er daar geen internationaal sfeer hangt...
Brussel is daarbij vergeleken een erg onveilige en op sommige plaatsen diep verwaarloosde stad. Antwerpen heeft dat nooit gehad en is altijd de Europese evenknie geweest van het oude Manhattan.
Natuurlijk is Amsterdam vergeleken met beide steden nogal een dorp, daar kunnen we het alleszins op besluiten.

Het Schumanplein de jaren 20, waar nu het Europese Commissiegebouw stond (Berlaymontgebouw), stond vroeger het Berlaymontklooster

Afbeelding

Nu, het laatste van de originele gebouwen op de oude foto is afgebroken in 2002

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 08 mar 2011, 18:18

Wimpie24 schreef:Natuurlijk is Amsterdam vergeleken met beide steden nogal een dorp, daar kunnen we het alleszins op besluiten.
Ahem. :)
In Amsterdam is de binnenstad te monumentaal voor grootstedelijkheid. maar ga eens daarbuiten kijken: in Sloterdijk, Buitenveldert, de Omval. Dan waan je je gewoon in Brussel-Centrum.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 08 mar 2011, 18:22

^^ Daarbij aansluitend een concreet voorbeeld, namelijk de Postjesweg in Amsterdam te hoogte van stadsdeel De Baarsjes. Dat doet echt stads aan en is de dichtbevolkste wijk in Amsterdam met ongeveer 35000 inwoners per 1,64 vierkante kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 08 mar 2011, 22:32

tovm74 schreef:Voor mij bevestigd dit eerder het beeld dat Brussel een mooie stad WAS en nu gewoon vol beton staat en zelfs hier en daar serieus verloederd.
Misschien zelfs voor een deel een spookstad als je de vele kantoorgebouwen ziet staan waar 's avonds niemand meer is ...

Spijtig, heel spijtig!
Brussel heeft een geheel eigen sfeer. Vaak wordt gezegd dat Brussel een stad van verrassingen is, om elke hoek kan je wel iets verbazend tegenkomen, mooi of lelijk. Als je een stad bezoekt louter omwille van de trapgeveltjes en winkels zoekt blijf je beter ver weg uit Brussel (of bezoek dan enkel de Grote Markt en de straten errond), maar als je ook geïnteresseerd bent in stedenbouwkunde en architectuur, dan is Brussel plots het Mekka. Vaak als toonbeeld hoe het NIET moet. Al was Brussel aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw wel degelijk top qua architectuur (Stocletpaleis, Horta, ...)
harry schreef:
Wimpie24 schreef:Natuurlijk is Amsterdam vergeleken met beide steden nogal een dorp, daar kunnen we het alleszins op besluiten.
Ahem. :)
In Amsterdam is de binnenstad te monumentaal voor grootstedelijkheid. maar ga eens daarbuiten kijken: in Sloterdijk, Buitenveldert, de Omval. Dan waan je je gewoon in Brussel-Centrum.
Het is toch van een heel andere orde dan Brussel. Het is vooral het chaotische dat Brussel zo charmant maakt. Die zakendistricten in de Amsterdamse rand zijn veel maar niet chaotisch.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 08 mar 2011, 22:54

Toch zijn Sloterdijk of Buitenveldert niet echt te vergelijken met Brussel. Brussel komt veel grootsteedser en Amerikaanser over dan die wijken van Amsterdam. Dat geldt voor Buitenveldert meer dan voor Sloterdijk, maar dan nog. Sloterdijk is toch van een andere orde dan de kantoren rond station Brussel-Noord.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 08 mar 2011, 23:46

captain007 schreef:^^ Daarbij aansluitend een concreet voorbeeld, namelijk de Postjesweg in Amsterdam te hoogte van stadsdeel De Baarsjes. Dat doet echt stads aan en is de dichtbevolkste wijk in Amsterdam met ongeveer 35000 inwoners per 1,64 vierkante kilometer.
Ik kan nu niet echt zeggen dat dat grootstedelijk overkomt, dat vind je hier evengoed in steden zoals Mechelen ;)
Vooral, waar is het volk en de drukte :p
Vergelijk met een willekeurige fotos uit Brussel

http://static.panoramio.com/photos/orig ... 602138.jpg
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 213186.jpg

Volgende site is zeker een aanrader met satelietbeelden van Brussel uit 1954. Vooral het stuk van noord Brussel dat tegenwoodig de Noordwijk is, is een stad die maar weinig mensen in België zich nog herinneren. Heelder kerken, pleinen, en wijken zijn daar verdwenen.
Verder zijn er heel wat Art-Deco, Art-Nouveau, Brussel 58 en Belgian Dream pareltjes te vinden. Brussel is dus zeker het bezoeken waard.

http://www.belgeoblog.be/brussel1953/

Grote markt
Afbeelding

Hier kan men zien dat men bijna de grote markt bij had afgebroken bij de grote stadsvernieuwing
Afbeelding

Muntschouwburg
Afbeelding

Het Brouckereplein (nu een gewone splitsing, beeld op kolom is wel bewaard gebleven)

Afbeelding

De congreskolom, trappen zijn verdwenen voor de aanleg van het rijksadministratief centrum

Afbeelding

Rijksadministratiefcentrum (wordt nu afgebroken en vervangen door enkele torengebouwen)à
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Spanjeplein (ontstaan in de toenmalige vorm door de aanlag van de Noord-Zuid
Afbeelding

Spanjeplein nu, parking overdekt en die oud uitziende gebouwen + een beeld van Don Quichot er op geplaceerd.

Afbeelding

Koloniënstraat
Afbeelding
Afbeelding

De Beurs in 1911
Afbeelding

Zelfde plek in 1870
Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 mar 2011, 18:50

Willem schreef:Toch zijn Sloterdijk of Buitenveldert niet echt te vergelijken met Brussel. Brussel komt veel grootsteedser en Amerikaanser over dan die wijken van Amsterdam. Dat geldt voor Buitenveldert meer dan voor Sloterdijk, maar dan nog. Sloterdijk is toch van een andere orde dan de kantoren rond station Brussel-Noord.
Amsterdam heeft natuurlijk niet echt een CBD (Central Business District). Je hebt Sloterdijk Teleport, Zuid WTC, Amstelstation e.o., Bijlmer ArenA en hier en daar wat losse ontwikkelingen. Volgens mij is dat ook helemaal niet de charme van Amsterdam, maar juist de traditionele 19e eeuwse wijken en het historische centrum. In veel andere Nederlandse steden zijn de centra kleiner en in het buitenland zijn veel 19e eeuwse wijken al in de jaren '50/'60/'70 volledig verdwenen...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 10 mar 2011, 19:45

Wat dat betreft kom je in België in alle steden nog altijd aan je trekken ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 15 mar 2011, 9:36

Wimpie24 schreef:Van Antwerpen kan je bezwaarlijk zeggen dat er daar geen internationaal sfeer hangt...
Brussel is daarbij vergeleken een erg onveilige en op sommige plaatsen diep verwaarloosde stad. Antwerpen heeft dat nooit gehad en is altijd de Europese evenknie geweest van het oude Manhattan.
Mwa, ik vond Antwerpen helemaal niet zo'n prettige stad toen ik er een paar jaar geleden was, en in Brussel heb ik mij nooit echt onveilig gevoeld. Brussel heeft een heel internationale sfeer, dat vind ik van Antwerpen toch minder. Maar goed, meningen verschillen blijkbaar. Ik vind Brussel in ieder geval een veel veelzijdiger en mooiere stad dan Antwerpen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 mar 2011, 17:01

ik vond Antwerpen helemaal niet zo'n prettige stad toen ik er een paar jaar geleden was, en in Brussel heb ik mij nooit echt onveilig gevoeld. B
Brussel heeft wel wijken, die bekend staan als "no go area" - vergelijkbaar met de Franse banlieu-ghetto's dat is in Antwerpen veel minder het geval. Borgerhout dan wellicht.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 15 mar 2011, 17:08

Echte no-go zones zijn er nog niet in Antwerpen. Voorlopig heeft de lokale politie het nultolerantieprincipe ook nog niet moeten toepassen. Het nultolerantieprincipe heeft in Brussel geleid tot een daling van de criminaliteit met 24%. Ook zijn verschillende wijken terug toegangkelijk voor de politie.
Wat betreft Borgerhout, dat staat ook bekend als Borgerokko en daarbij moet geen tekening gemaakt worden. ;)

Overigens, dit is nog een foto uit het oude topic
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 mar 2011, 10:31

Vinny schreef:
ik vond Antwerpen helemaal niet zo'n prettige stad toen ik er een paar jaar geleden was, en in Brussel heb ik mij nooit echt onveilig gevoeld. B
Brussel heeft wel wijken, die bekend staan als "no go area" - vergelijkbaar met de Franse banlieu-ghetto's dat is in Antwerpen veel minder het geval. Borgerhout dan wellicht.
In al die gevallen merk je daar als toerist niks van, want het zijn geen gebieden waar bezienswaardigheden zijn. Als toerist kom je daar toch niet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 16 mar 2011, 12:25

^^ Tenzij je een kilometerpaaltjestoerist bent, zoals ik. Ik heb al heel wat desolate gebieden in Antwerpen en Brussel (en andere steden) gezien...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 16 mar 2011, 12:56

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:
In al die gevallen merk je daar als toerist niks van, want het zijn geen gebieden waar bezienswaardigheden zijn. Als toerist kom je daar toch niet.
In Brussel wel, in Anderlecht zijn best interessante plaatsen het bezoeken waard, alsook in Schaarbeek. Tenzij je natuurlijk enkel de clichézaken bezoekt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2011, 14:25

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:
Ik kom zelfs in Clichy sous Bois :twisted: :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2011, 9:44

harry schreef:^^ Tenzij je een kilometerpaaltjestoerist bent, zoals ik. Ik heb al heel wat desolate gebieden in Antwerpen en Brussel (en andere steden) gezien...
Tja, ik ben ook in Charleroi en wat voorsteden geweest. Dan voel ik me in Brussel toch meer op mijn gemak, ook 's avonds bij het Noorderstation. Sommige wijken van Luik zijn ook niet alles.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 mar 2011, 21:33

Daarnaast is er nog een verschil tussen hoe wijken eruit zien (en daaraan gekoppeld het gevoel dat je in een bepaalde wijk hebt) en de objectieve cijfers over de hoogte van de criminaliteit in verschillende stadswijken. Daartussen kan een behoorlijk verschil bestaan.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 17 mar 2011, 21:41

Er is ook een groot verschil tussen wat betreft de lokale politie in Vlaanderen en Wallonië. De eerste is beter bedeeld vanwege de grote bevolking, hogere bevolkingsdichtheid en rijkere gemeentebesturen. Dat heeft een grote invloed op de criminaliteit (naast die tientallen andere invloeden).
Maar dit is wel off-topic ;)

Jump
autoweg

Bericht door Jump » vr 18 mar 2011, 13:11

Wie een oud intern verlicht bord thuis wil hebben, op de R4 (Gent-Zeehaven) hebben ze er twee weggehaald en liggen ze momenteel in de middenberm ;).

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 19 mar 2011, 11:41

Wel even een hijskraan inhuren dan ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 19 mar 2011, 20:29

^^ Heb je dan geen probleem van juridische aard wegens het op wederrechtelijk wijze meenemen van een voorwerp dat wettelijk gezien tot het bezit van een andere rechtspersoon behoort?

Of, in normaal Nederlands, is dat geen diefstal?

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 19 mar 2011, 21:40

^^ Hoezo, dat ligt er toch voor de eerlijke vinder? Als ik hondepoep van de straat raap, hoor je toch ook niemand klagen?
Ik zoek nog altijd een goeie lichtbak voor in de keuken, staat volgens mij kei en keigezellig! :rofl2:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 19 mar 2011, 23:27

Willem schreef:^^ Heb je dan geen probleem van juridische aard wegens het op wederrechtelijk wijze meenemen van een voorwerp dat wettelijk gezien tot het bezit van een andere rechtspersoon behoort?

Of, in normaal Nederlands, is dat geen diefstal?
Technisch gezien is dat diefstal, natuurlijk denk ik dat men daar niet rouwig om zal zijn. Je ruimt immers de rommel op van iemand anders.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 19 mar 2011, 23:54

Net wat ik al zei, geen enkel probleem dus, als jij toch daar in de buurt bent, zou je een van de borden dan even bij mij thuis af willen gooien, dan heb ik hier een lekkere Leffe vor je staan in ruil voor de moeite.
Alvast bedankt :D
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 20 mar 2011, 0:35

In Nederland word je dan terstond opgepakt, maar iets zegt me dat men in België niet zo moeilijk doet...

Zo'n lichtbak zou in bepaalde studentikoze interieurs wel heel goed staan. Als ik er een zag liggen (een kleinere dan, bv. zo een bord met een pijl naar rechts die je ook in NL nog heel af en toe tegenkomt), wetende dat die snel gaat worden weggegooid, zou ik hem gewoon meenemen. Vraag me wel af of je hem nog licht kan laten geven, want er zit nu ook weer niet een stekker aan... :D

Wat ik ook nog wel wil hebben, is een zo een ouderwets nederlands snelwegbord. Maar ja, zo vervelend als je die losschroeft en het verkeer vervolgens maar 80 mag omdat ze niet kunnen weten dat ze zich op een snelweg bevinden :lol: Nee, zulke diefstal gaat uiteraard te ver.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 20 mar 2011, 0:59

Verdorie dus jij vermoedt, Sirdanilot, dat de belgische stekker bij mij in Vught niet gaat passen?
Dan is 't maar goed dat ik ooit op de Mavo geleerd heb hoe je een Nederlandse stekker erop schroefd. En nu maar hopen dat mijn lief mij niet met verkeersbord en al, de keuken uit stuurt, anders ben ik bang dat er een hoop Russische chauffeurs bij ons door de straat komen kachelen, op zoek naar de Zeehaven van Gent :rofl2:

N ° de membre 40

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 20 mar 2011, 12:14

Ik weet zelfs niet welke spanning zo'n borden nodig hebben. Het kan zijn dat het de gewone huis-, tuin- en keuken-wisselstroom is van 240 volt. Het kan evengoed om iets anders gaan. Bovendien zit daar zowiezo nooit een stekker aan. De technologie in de borden is vergelijkbaar aan die van straatlampen.
Bovendien, hoe ouder de borden, hoe zwaarder :p
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op zo 20 mar 2011, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.