Singel is natuurlijk ook een soort kunstwerk dat wordt gebruikt om lokale navigatie te vergemakkelijken. Loop je vanzelf over in de in de VS gangbare bewegwijzering op basis van straatnamen.
Teetje schreef: do 06 jun 2024, 11:20
Laten we de E17 als voorbeeld pakken. Waar zou dan de meerwaarde kunnen zitten om b.v. de Kennedytunnel naast Antwerpen als zelfstandig doel te vermelden?
Kennedytunnel náást Antwerpen is niks. Maar uiteindelijk praat je hier over situaties waarin Antwerpen zelf niet meer richtinggevend is (je zit tenslotte al op de Ring) en de vraag ontstaat wat je dán precies neerzet. In de huidige Antwerpse praktijk zijn dat hoofdzakelijk havens en de doelen van de uitvalswegen en dat werkt wel. Maar aan geleiding binnen het stedelijke gebied doe je dan niets. In Amerikaanse miljoenensteden zie je ergens het omgekeerde: in New York worden de oeververbindingen bewegwijzerd, die een prima geleiding vormen binnen het stedelijke gebied, maar moet je zelf maar uitzoeken hoe je op de wegen naar Boston en Philadelphia uitkomt. Ergens in het zoeken naar een balans tussen die twee kan bewegwijzering van een tunnel als de Kennedytunnel in beeld komen. Maar zoals je zelf al met zoveel woorden zegt, vergt dat als eerste dat er meerdere bruikbare oeververbindingen zijn.
Kijk, als in de toekomst de Oosterweelverbinding gerealiseerd is, kan ik me voorstellen dat je via dynamische portalen voor het knp Antwerpen-West de weggebruiker zelf laat kiezen: wil ik via X of Y? Het portaal laat dan zien hoeveel reistijd het naar het volgende knooppunt is waar X en Y samenkomen. Iets als:
knooppunt Antwerpen-noord via:
Oosterweel X min
Kennedytunnel Y min
Nogmaals, die DRIPs zijn voor mensen die ter plaatse redelijk bekend zijn, terwijl op de reguliere borden echt wel een vorm van geleiding naar de uitvalswegen zal plaatsvinden. Ik neem maar even aan dat Breda en Rotterdam over de Oosterweel zullen worden geleid. En daar staan dan dynamische panelen naast die je óf neutraal geformuleerde reistijdinformatie geven (zoals je hier noemt) of iets zeggen als "ongeval op de Oosterweel, Rotterdam via Kennedytunnel". Met dan een pijl ernaast om mensen die de namen van de kunstwerken niet kennen nog een zet in de goede richting te geven.
Je mag vind ik, ook van toevallige passanten, wel een beetje verwachten dat men op de hoogte is van wat men aan objecten, knooppunten en beslismomenten tegenkomt onderweg. Toch?
Dat kent wat mij betreft zijn grenzen. In de tijd dat het snelwegennet nog maar bestond uit een paar absolute hoofdverbindingen kon je dat nog min of meer verwachten; de tijd dat het Nederlandse bestand knooppunten bij wijze van spreken beperkt was tot Hoevelaken, Oudenrijn en Deil. Hoe dichter het netwerk wordt, om des te meer namen gaat het. Ikzelf moet toch ook altijd goed nadenken over het verschil tussen De Baars en De Stok - kun je uittellen hoe dat mensen vergaat die wat minder wandelend navigatiesysteem zijn.
Naarmate je over grotere afstanden rijdt, wordt het alleen maar lastiger om alles op je netvlies te hebben. Maar op zich zal ik Antwerpen kunnen passeren op basis van de doorgaande doelen. Een (theoretische) verwijzing voor lokaal verkeer als Kennedytunnel maakt weinig verschil voor de manier waarop ik langs Antwerpen navigeer, dus dat soort doelen filter je dan ook weg bij het navigeren. Van degenen die op weg zijn naar Antwerpen zelf mag je dan wat meer lokale kennis of voorbereiding verwachten, zodat ze wél weten hoe en wat. Of je accepteert dat ze blind rijden op hun navigatiesysteem en dan mogen ze het uitzoeken...