[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Vinny »

Ook bij deze grensovergang: -https://maps.app.goo.gl/SCzFTG28FDdAhim39
Het bord is vrij recent neergezet of overgepopnageld. Daarvoor stond het in kleine letters en opnieuw is de Franstalige naam weggestift. Merkwaardige gang van zaken, ziet er niet bijster professioneel uit.
Nog wat gevonden op Pinterest:
Er staan wat opvallende dingen in zoals 'Leuven' en 'Liège' op één bord. Dat mag niet meer volgens de Belgische taalwet. Verder een verschil tussen N (N 1 en N 10) en Nr. (Nr. 9, Nr. 11 en Nr. 51). Het superscript vind ik niet echt duidelijk, blij dat het zo niet meer wordt toegepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat zou er voor gedachte achter hebben gezeten? Ik ken toch geen enkele andere plaats op de wereld waar dit zo gangbaar is geweest.

Je zou nog kunnen zeggen dat je met de eerste paar letters een woordbeeld krijgt, en dat je door de kleine letters achterop kleiner te maken die eerste letters groter kunt neerzetten. Maar dat doet geen recht aan (het wellicht pas wat later gegroeide) inzicht dat woordbeeld wordt gevormd door een combinatie van de eerste paar letters, de lengte van het woord en het slot.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het enige andere voorbeeld dat ik ken, is in een kerk waarbij een lijst werd bijgehouden met dominees vanaf de 16e eeuw. Dat werd dan ook zo gedaan, met de eerste letter van de achternaam in grote letters en de laatste letters in superscript.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Laat ik nou net vanavond deze tegenkomen op roads.org.uk. Met omschrijving dat het een experiment was uit de jaren ‘50, gebaseerd op het idee dat toch de meeste plaatsnamen een vergelijkbaar einde hebben. Met de gedachte is niet veel gedaan…

Hoewel het ergens wel weer doet denken aan later gebruikte afkortingen op Britse borden. Wat zou dit worden? No’ham, Mansf’d, Norm’ton?

Afbeelding
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vinny schreef: vr 19 apr 2024, 19:40
Ook bij deze grensovergang: -https://maps.app.goo.gl/SCzFTG28FDdAhim39
Het bord is vrij recent neergezet of overgepopnageld. Daarvoor stond het in kleine letters en opnieuw is de Franstalige naam weggestift. Merkwaardige gang van zaken, ziet er niet bijster professioneel uit.
Dat weglakken zal wel Oostkantons taalactivisme zijn.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

🍉
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Opvallend bord met het Luxemburgse 'Bettembourg' op '224' km afstand.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

En Royan 801 km. Dat zullen gewoon custom gemaakte borden zijn.
🍉
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

^^ Gezien de staat waar E41 en E41 + E40 op vermeld staan denk ik ook dat het geen originele borden zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik heb ze zelf eens allemaal bekeken en er is een mogelijkheid dat deze weldegelijk gebruikt kunnen geweest zijn:
  • De N4 was vroeger de E40 en de E42 was vroeger de E41.
  • Bettembourg 224 zou op de N4 aangeduid kunnen geweest zijn.
  • Royan 801 zou op de N6 aangeduid kunnen geweest zijn.
  • Arlon en Marche zullen op de N4 hebben gestaan vroeger.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het bord E40-E41 zou kunnen. Niet zozeer op de N4, want op N-wegen werden de E-nummers niet bewegwijzerd, maar als bord in de omgeving van Namen. Resteert dat het dan een bord van vóór 1985 zou moeten zijn en het ziet er op de foto nieuwer uit. Leek op het eerste gezicht retroflecterend groen en dat wordt pas sinds de jaren ‘90 gebruikt. Onderscheid tussen die twee mooi te zien op foto 4. Maar het kunnen natuurlijk ook een foute wegwijzers zijn geweest uit die periode; gewoon ten onrechte een oud bord opnieuw laten maken zonder besef dat er andere nummers op moesten.

Borden 2 en 3 geloof ik niet zo in. Uiteindelijk duidt de advertentie op gepersonaliseerde nieuwe borden plus bestaande borden. Dat is op zich legitieme business, maar maakt het wel onmogelijk foto’s op waarde te schatten.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Vanmiddag deze borden op de foto gezet aan de Luithagen-Haven in Antwerpen.
Afbeelding

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Mooie vondst.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Volgens mij een van de laatste intern verlichtte handwegwijzers in Antwerpen. Tijsmanstunnel West vlakbij de Scheldelaan.
Toen ik thuis was en de foto nog eens goed bekeek, zag ik dat de ontbrekende plaat naar E19 Breda in gras lag.
Afbeelding

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik heb dat altijd erg mooie totems gevonden. Ze hingen die ook op heel duidelijke hoogte, en ze waren superrobuust. Te zien aan de laaste exemplaren die er nog staan en nog heel goed leesbaar zijn!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ondanks dat het merendeel verdwenen is, kunnen we er in Wallonië nog altijd bij terecht.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De naam van een (beweegbare) brug op de bewegwijzering is wel tamelijk opmerkelijk. In Nederland komt dat - sinds de 'van Brienenoordbrug' van de bewegwijzering is verdwenen volgens mij niet meer voor.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

In bijvoorbeeld Rotterdam staan de Erasmusbrug en de Willemsbrug nog op de bewegwijzering.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik moet dan toch een traantje laten voor de historische vermelding Maasbruggen in Rotterdam, voor de combinatie Willemsbrug/Koninginnebrug. Gaf ook een mooie tegenstelling met Maastunnel (bij het uitspreken daarvan werd ook vaak het bruggen- of tunnel-deel beklemtoond). Maar sinds de opening van de Erasmusbrug is het beter om Willemsbrug en Erasmusbrug te bewegwijzeren. Ik ken zo vlug geen andere Nederlandse steden met brugvermeldingen, maar voor ondergetekende Rotterdammer is het nooit weg geweest, ondanks het vóór mijn tijd verdwijnen van verwijzingen naar de Brienenoordbrug.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Waarom zou men belangrijke bruggen en tunnels niet op de begwijzering vermelden? Het lijken me toch sleutelpunten in het lokale netwerk?
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

De vermelding Maasbruggen komt nog wel voor op de fietsbewegwijzering:
SPOILER: TOON

Thom schreef: wo 16 jun 2021, 13:03 Afbeelding
Vermelding Botlekbrug: https://maps.app.goo.gl/7HKVrNgDiQ8MaijSA?g_st=ic
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: wo 05 jun 2024, 23:44 Waarom zou men belangrijke bruggen en tunnels niet op de begwijzering vermelden? Het lijken me toch sleutelpunten in het lokale netwerk?
Hangt misschien een beetje af van hoe groot zo’n brug of tunnel is. Op Nederlands lokaal wegennet praat je toch al snel over de overgangen van grote rivieren. Rotterdam kwam al ter sprake, in Amsterdam hebben de tunnels onder het IJ/Noordzeekanaal vroeger bewegwijzerd gestaan. Nijmegen en Arnhem zouden, als steden die over de rivier zijn gegroeid en meerdere oeververbindingen hebben, kandidaten kunnen zijn. Maar dan houdt het lokaal wel op denk ik. En hoeveel verder dan Antwerpen kom je in België?

Verder speelt denk ik de vraag of het kunstwerk herkenbaarder is als doel dan een bestemming aan de andere kant. Terug naar Rotterdam: R’dam Zuid is op het stedelijk netwerk met meerdere oeververbindingen onhandig generiek; een kleiner wijkje als Feijenoord niet herkenbaar of beschrijvend genoeg. Juist dan is de naam van de oeververbinding handig.

Op bovenlokaal netwerk zijn kunstwerken om dezelfde reden wel bruikbaar als doel. Maar hoezeer bijvoorbeeld Deltawerken ook sleutelpunten in het netwerk zijn, ze halen de borden denk ik vooral niet omdat de achterliggende doelen herkenbaarder zijn. Met bergpassen en tunnels in de Alpen ligt dat dan regelmatig omgekeerd, zodat je die wél prominent ziet (dit uiteraard naast het feit dat Italianen hopeloze einddoel-bewegwijzeraars zijn).

Stadssnelwegen zitten daar een beetje tussenin, getuige verwijzingen Liefkenshoektunnel bij Antwerpen en Brienenoord vroeger bij Rotterdam. Tegenwoordig eerder gedekt door Ring-Oost en dat kan op zich ook wel uit. Maar als stedelijke netwerken groter worden, loopt dat tegen grenzen aan.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ In de Alpen, waar de grote doorgaande noord-zuidtunnels en -passen doorgaans verder uit elkaar liggen dan de rivierovergangen bij ons, is het bewegwijzeren van diezelfde objecten ook een soort van bevestiging van de specifieke route die je aan het volgen bent. Sommige tunnels zijn tolwegen, soms zijn ze door omstandigheden gesloten, er zit een grotere dynamiek omheen.

Bij de Gotthard heb ik zelf ook altijd het gevoel gehad dat het staat voor het gebied in bredere context, ook omdat er een oost-west dal kruist dat toegang geeft tot toeristische gebieden in zomer en winter. Als we zelf naar Zwitserland gingen wist ik 'vanaf Andermatt nog een half uur binnendoor en dan ben ik op de plaats van bestemming'. Dat telde ik dan bij de reistijd tot aan de Gotthard op en zo schatte ik mijn reistijd in het pre-navigatietijdperk. :lol:

In Nederland echter is gemiddeld genomen het aantal mogelijkheden om rond of door een stad aan het water aan de overkant te komen niet meer of minder dan vergeleken met een stad op het droge om het zo te zeggen. Dat neemt de noodzaak tot het bewegwijzeren van tunnels en bruggen een beetje weg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zeker eens. Daarom gaat deze discussie ook over die paar steden waar het aantal mogelijkheden om aan de overkant te komen beperkter is: Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen, Arnhem en (dit is nu eenmaal een Belgische draad) Antwerpen. Misschien zouden Luik en Namen ook kandidaten kunnen zijn?

Laatste woord over de Gotthard: de kruising met een oost-west-route maakt het een vrij specifiek geval, maar inderdaad staat het ergens wel voor een regio. Liever Gotthard op de borden dan Andermatt, terwijl mogelijke doelen als Bellinzona, Lugano, Milano de boodschap inhoudelijk toch ook weer anders maken. En dát element speelt net zozeer wanneer je Simplon, Grand Saint Bernard etc. bewegwijzert.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Volgens mij gebruiken we in NL dergelijke objecten i.c.m. doelen of wegnummers op dynamische portalen. Bijvoorbeeld: 'voor Amsterdam volg A15/A4 Beneluxtunnel' bij calamiteiten of sluiting van de Brienenoordbrug.

Kan me voorstellen dat men dat rond steden als Antwerpen en Luik ook zo doet?

In hoeverre zijn er tunnels in de Benelux waar bepaalde klasse ADR goederen onder alle omstandigheden verboden zijn? Dat zou kunnen pleiten voor het bewegwijzeren van het betreffende object.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat het Belgische antwoord ook is: die dynamische portalen zijn wat meer gericht op ter plaatse redelijk bekende weggebruikers. Daarmee een wat ander verhaal dan wat je op de klassieke bewegwijzering doet. Bruikbaarheid van routes voor ADR-goederen gaat uiteindelijk ook maar over een zeer klein deel van de weggebruikers. Van degenen die dat aangaat, mag je enige voorbereiding verwachten (en daar heb je tegenwoordig mogelijk ook navigatiesysteem-opties voor?).
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: do 06 jun 2024, 11:01 Wat het Belgische antwoord ook is: die dynamische portalen zijn wat meer gericht op ter plaatse redelijk bekende weggebruikers. Daarmee een wat ander verhaal dan wat je op de klassieke bewegwijzering doet.
Laten we de E17 als voorbeeld pakken. Waar zou dan de meerwaarde kunnen zitten om b.v. de Kennedytunnel naast Antwerpen als zelfstandig doel te vermelden?

Kijk, als in de toekomst de Oosterweelverbinding gerealiseerd is, kan ik me voorstellen dat je via dynamische portalen voor het knp Antwerpen-West de weggebruiker zelf laat kiezen: wil ik via X of Y? Het portaal laat dan zien hoeveel reistijd het naar het volgende knooppunt is waar X en Y samenkomen. Iets als:

knooppunt Antwerpen-noord via:
Oosterweel X min
Kennedytunnel Y min

Je mag vind ik, ook van toevallige passanten, wel een beetje verwachten dat men op de hoogte is van wat men aan objecten, knooppunten en beslismomenten tegenkomt onderweg. Toch?
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Thom schreef: wo 05 jun 2024, 18:55Toen ik thuis was en de foto nog eens goed bekeek, zag ik dat de ontbrekende plaat naar E19 Breda in gras lag.
En ben je al teruggeweest om het ding op te rapen en mee te nemen? ;)
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Teetje schreef: do 06 jun 2024, 11:20 Laten we de E17 als voorbeeld pakken. Waar zou dan de meerwaarde kunnen zitten om b.v. de Kennedytunnel naast Antwerpen als zelfstandig doel te vermelden?
Niet de Kennedytunnel, maar "Schelde" wordt/werd als lokaal doel gebruikt.
https://maps.app.goo.gl/9NuzJy8fE8FmXQ8x7
https://maps.app.goo.gl/2TM8LtWLhSXbnyZP8
https://maps.app.goo.gl/dfoo2kQAc9mQN2XR8
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Singel is natuurlijk ook een soort kunstwerk dat wordt gebruikt om lokale navigatie te vergemakkelijken. Loop je vanzelf over in de in de VS gangbare bewegwijzering op basis van straatnamen.
Teetje schreef: do 06 jun 2024, 11:20 Laten we de E17 als voorbeeld pakken. Waar zou dan de meerwaarde kunnen zitten om b.v. de Kennedytunnel naast Antwerpen als zelfstandig doel te vermelden?
Kennedytunnel náást Antwerpen is niks. Maar uiteindelijk praat je hier over situaties waarin Antwerpen zelf niet meer richtinggevend is (je zit tenslotte al op de Ring) en de vraag ontstaat wat je dán precies neerzet. In de huidige Antwerpse praktijk zijn dat hoofdzakelijk havens en de doelen van de uitvalswegen en dat werkt wel. Maar aan geleiding binnen het stedelijke gebied doe je dan niets. In Amerikaanse miljoenensteden zie je ergens het omgekeerde: in New York worden de oeververbindingen bewegwijzerd, die een prima geleiding vormen binnen het stedelijke gebied, maar moet je zelf maar uitzoeken hoe je op de wegen naar Boston en Philadelphia uitkomt. Ergens in het zoeken naar een balans tussen die twee kan bewegwijzering van een tunnel als de Kennedytunnel in beeld komen. Maar zoals je zelf al met zoveel woorden zegt, vergt dat als eerste dat er meerdere bruikbare oeververbindingen zijn.
Kijk, als in de toekomst de Oosterweelverbinding gerealiseerd is, kan ik me voorstellen dat je via dynamische portalen voor het knp Antwerpen-West de weggebruiker zelf laat kiezen: wil ik via X of Y? Het portaal laat dan zien hoeveel reistijd het naar het volgende knooppunt is waar X en Y samenkomen. Iets als:

knooppunt Antwerpen-noord via:
Oosterweel X min
Kennedytunnel Y min
Nogmaals, die DRIPs zijn voor mensen die ter plaatse redelijk bekend zijn, terwijl op de reguliere borden echt wel een vorm van geleiding naar de uitvalswegen zal plaatsvinden. Ik neem maar even aan dat Breda en Rotterdam over de Oosterweel zullen worden geleid. En daar staan dan dynamische panelen naast die je óf neutraal geformuleerde reistijdinformatie geven (zoals je hier noemt) of iets zeggen als "ongeval op de Oosterweel, Rotterdam via Kennedytunnel". Met dan een pijl ernaast om mensen die de namen van de kunstwerken niet kennen nog een zet in de goede richting te geven.
Je mag vind ik, ook van toevallige passanten, wel een beetje verwachten dat men op de hoogte is van wat men aan objecten, knooppunten en beslismomenten tegenkomt onderweg. Toch?
Dat kent wat mij betreft zijn grenzen. In de tijd dat het snelwegennet nog maar bestond uit een paar absolute hoofdverbindingen kon je dat nog min of meer verwachten; de tijd dat het Nederlandse bestand knooppunten bij wijze van spreken beperkt was tot Hoevelaken, Oudenrijn en Deil. Hoe dichter het netwerk wordt, om des te meer namen gaat het. Ikzelf moet toch ook altijd goed nadenken over het verschil tussen De Baars en De Stok - kun je uittellen hoe dat mensen vergaat die wat minder wandelend navigatiesysteem zijn.

Naarmate je over grotere afstanden rijdt, wordt het alleen maar lastiger om alles op je netvlies te hebben. Maar op zich zal ik Antwerpen kunnen passeren op basis van de doorgaande doelen. Een (theoretische) verwijzing voor lokaal verkeer als Kennedytunnel maakt weinig verschil voor de manier waarop ik langs Antwerpen navigeer, dus dat soort doelen filter je dan ook weg bij het navigeren. Van degenen die op weg zijn naar Antwerpen zelf mag je dan wat meer lokale kennis of voorbereiding verwachten, zodat ze wél weten hoe en wat. Of je accepteert dat ze blind rijden op hun navigatiesysteem en dan mogen ze het uitzoeken...