Pino schreef: do 06 jun 2024, 10:39 Zeker eens. Daarom gaat deze discussie ook over die paar steden waar het aantal mogelijkheden om aan de overkant te komen beperkter is: Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen, Arnhem en (dit is nu eenmaal een Belgische draad) Antwerpen. Misschien zouden Luik en Namen ook kandidaten kunnen zijn?
Laatste woord over de Gotthard: de kruising met een oost-west-route maakt het een vrij specifiek geval, maar inderdaad staat het ergens wel voor een regio. Liever Gotthard op de borden dan Andermatt, terwijl mogelijke doelen als Bellinzona, Lugano, Milano de boodschap inhoudelijk toch ook weer anders maken. En dát element speelt net zozeer wanneer je Simplon, Grand Saint Bernard etc. bewegwijzert.
In België gaat het vaak ook wel verder, bruggen en grote bekende kruispunten (die vaak de naam van voormalige stadspoorten hebben) worden hier ook lokaal bewegwijzerd. Ik denk dan aan het Meiserplein in Brussel, de Dampoort in Gent of de Tervuursepoort in Leuven. Ik denk dat bij ons dat toch echt een stuk meer genavigeerd wordt op specifieke herkenningspunten. Het is in sé ook de oudste manier van navigeren die de mensheid gekend heeft.
Pino schreef: do 06 jun 2024, 11:59
Nogmaals, die DRIPs zijn voor mensen die ter plaatse redelijk bekend zijn, terwijl op de reguliere borden echt wel een vorm van geleiding naar de uitvalswegen zal plaatsvinden.
Opvallend dat je dat zo uitlegt. Voor mijn gevoel zijn DRIPs er voor zowel lokaal/bestemmingsverkeer als doorgaand verkeer en een hulpmiddel om verkeersstromen te managen en te informeren bij bijzondere omstandigheden als werkzaamheden en calamiteiten.
Als alleen ter plaatse bekende weggebruikers iets aan die info zouden kunnen hebben, lijkt me dit een dure oplossing en niet helemaal de bedoeling.
Wat overigens niets af doet aan het belang van goede en duidelijke vaste bewegwijzering natuurlijk en de geleiding naar uitvalswegen en lokale doelen.
Maar goed. We dwalen nu wel érg ver af vrees ik, in dit topic....
Wimpie25 schreef: do 06 jun 2024, 12:14In België gaat het vaak ook wel verder, bruggen en grote bekende kruispunten (die vaak de naam van voormalige stadspoorten hebben) worden hier ook lokaal bewegwijzerd.
Die laatste is wel een aardig voorbeeld ja, de vermelding 'Tiensepoort' doet hier op het OWN eigenlijk hetzelfde als de naam van een knooppunt tussen snelwegen.
Ik ben altijd wel fan van de bordjes op de Brusselse kleine ring (voorbeeld). Je bent nu bij Troon, linksaf richting Naamsepoort, rechtsaf richting Montoyer. Maar je moet realistisch zijn in wie je daarmee kunt bereiken. Niet de klassieke ter plaatse onbekende; als je geluk hebt een ter plaatse onbekende die met een stadsplattegrond op schoot zit of tot de tanden is voorbereid. Wel degene die ter plaatse basaal bekend is maar wel bewegwijzering nodig heeft. Dat is een niet te onderschatten groep, maar voor de eerste groep moet je dus ook andere doelen op de borden hebben. Die je geleidt naar de ring, uitvalswegen, het stadscentrum en breed gekende objecten als de Expo.
Teetje schreef: do 06 jun 2024, 12:23
Opvallend dat je dat zo uitlegt. Voor mijn gevoel zijn DRIPs er voor zowel lokaal/bestemmingsverkeer als doorgaand verkeer en een hulpmiddel om verkeersstromen te managen en te informeren bij bijzondere omstandigheden als werkzaamheden en calamiteiten.
Als alleen ter plaatse bekende weggebruikers iets aan die info zouden kunnen hebben, lijkt me dit een dure oplossing en niet helemaal de bedoeling
DRIPS zijn er uiteindelijk voor iedereen, maar wanneer ze in hun "basisstand" staan en reistijden aangeven tot bepaalde afritten of het verschil tussen "linksom" of "rechtsom" is dat informatie die sterk gericht is op ter plaatse bekenden. Die op de gemiddelde weg ook de grote meerderheid vormen van het verkeer, dus een vorm van verspilling is dat niet. Wanneer ze calamiteiten-informatie geven, wordt het een ander verhaal. Maar dan is mijn stelling dus vooral dat je daar de tekst van de boodschap op aan moet passen. Met alleen een "Rotterdam via Kennedytunnel" is je bereik veel kleiner dan met extra informatie voor diegenen die Kennedytunnel niet meteen kunnen vertalen in waar ze dan concreet naartoe moeten rijden.
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 jun 2024, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino schreef: do 06 jun 2024, 11:01
Wat het Belgische antwoord ook is: die dynamische portalen zijn wat meer gericht op ter plaatse redelijk bekende weggebruikers. Daarmee een wat ander verhaal dan wat je op de klassieke bewegwijzering doet.
Laten we de E17 als voorbeeld pakken. Waar zou dan de meerwaarde kunnen zitten om b.v. de Kennedytunnel naast Antwerpen als zelfstandig doel te vermelden?
Kijk, als in de toekomst de Oosterweelverbinding gerealiseerd is, kan ik me voorstellen dat je via dynamische portalen voor het knp Antwerpen-West de weggebruiker zelf laat kiezen: wil ik via X of Y? Het portaal laat dan zien hoeveel reistijd het naar het volgende knooppunt is waar X en Y samenkomen. Iets als:
knooppunt Antwerpen-noord via:
Oosterweel X min
Kennedytunnel Y min
Je mag vind ik, ook van toevallige passanten, wel een beetje verwachten dat men op de hoogte is van wat men aan objecten, knooppunten en beslismomenten tegenkomt onderweg. Toch?
Je kan daar natuurlijk ook gewoon wegennummers voor gebruiken. Die staan namelijk al aangegeven op alle kaarten en op de bewegwijzering, en zijn daarmee een stuk bekender dan de namen van de tunnels.
Goh, dat kan maar dat sluit niet aan via wat al gebruikelijk is in het ruimere Vlaamse netwerk. Op de dynamische panelen worden reistijden nu al aangegeven als 'tijd X' tot aan 'herkenningspunt Y''.
verfmeer95 schreef: do 06 jun 2024, 12:38
Je kan daar natuurlijk ook gewoon wegennummers voor gebruiken. Die staan namelijk al aangegeven op alle kaarten en op de bewegwijzering
Hebben we het hier nog steeds over België?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wimpie25 schreef: do 06 jun 2024, 13:00
Goh, dat kan maar dat sluit niet aan via wat al gebruikelijk is in het ruimere Vlaamse netwerk. Op de dynamische panelen worden reistijden nu al aangegeven als 'tijd X' tot aan 'herkenningspunt Y''.
Naar die herkenningspunten is er altijd één duidelijke route. Je hoeft er dus geen via's bij te plaatsen.
En via [wegnummer] wordt wel degelijk gebruikt op de Vlaamse dynamische borden, bijvoorbeeld hier: https://maps.app.goo.gl/Ei3fQ5FTPBPt5Dq16. Op de Antwerpse buitenring is een ongeluk gebeurd dus verkeer richting Brussel en Luik wordt vanaf de E34 via de Liefkenshoektunnel geleid. Maar de naam van de tunnel staat nergens op de dynamische borden, alleen de omleidingsborden 1 en 2.
Thom schreef: wo 05 jun 2024, 18:55
Volgens mij een van de laatste intern verlichtte handwegwijzers in Antwerpen. Tijsmanstunnel West vlakbij de Scheldelaan.
Toen ik thuis was en de foto nog eens goed bekeek, zag ik dat de ontbrekende plaat naar E19 Breda in gras lag.
Ik heb nog een archieffoto uit 1991 van deze wegwijzer.
Plus die lichtbak erachter, die er niet meer staat. Ligt er op de foto van Thom trouwens ook nog een blauw afgevallen plaat linksachter de staander? Of is dat de fundering van het verdwenen oude bord?
Als de archieffoto uit 1991 is, verbaast het me ergens dat er nadien nog zoveel werk is gedaan aan een lichtwegwijzer. Veranderingen ten goede, dat dan weer wel ...
Pino schreef: do 06 jun 2024, 14:40
Ligt er op de foto van Thom trouwens ook nog een blauw afgevallen plaat linksachter de staander? Of is dat de fundering van het verdwenen oude bord?
Dat is volgens mij de achterkant van de lege lichtbak.
Dat hebben we vaak in België borden die er oud lijken uit te zien naar ontwerp maar die eigenlijk modern/nieuw zijn. Aan de achterkant te zien een modern/normaal Vlaams uitziend bord.
Het zijn trouwens dat soort borden zoals de maximum breedte/hoogte borden die vaak nog met afwijkende/aparte ontwerpen geplaatst worden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Hoewel overgroeid lijken die borden vooral de parkeerplaats van dat bedrijf te bedienen. Ik denk dat dit een oude wegwijzer is die men ergens op de kop heeft kunnen tikken en zelf aangepast voor eigen gebruik.
Iets anders: rechts van dat bord, gezien vanaf de N4, zie ik deze betonnen zuil, wat is dat?
Tommy schreef: wo 10 jul 2024, 10:59
Ik zag deze morgen dit bord 'Verboden + 3,5ton': https://www.google.com/maps/@50.9400602 ... &entry=ttu
Aan het lettertype te zien, een oud bord. Opvallend, op de SV beelden van 2009 is het bord niet aanwezig...
Dat is geen oud bord, maar een lokaal knutselwerk. Ik diezelfde met dat lettertype ook al eens bij werken voorbijkomen.
Joshua schreef: wo 10 jul 2024, 12:41
Het zijn trouwens dat soort borden zoals de maximum breedte/hoogte borden die vaak nog met afwijkende/aparte ontwerpen geplaatst worden.
Joshua schreef: wo 10 jul 2024, 12:56Dat is van de 'Voie de la Liberté'.
Daar moest ik al aan denken ja, maar ik wist niet dat die speciale zuilen ook in België staan. Is dat consequent gedaan, tot aan de grens met Nederland? Of alleen dat stukje in het zuiden tegen de Franse grens?
Joshua schreef: wo 10 jul 2024, 12:56Dat is van de 'Voie de la Liberté'.
Daar moest ik al aan denken ja, maar ik wist niet dat die speciale zuilen ook in België staan. Is dat consequent gedaan, tot aan de grens met Nederland? Of alleen dat stukje in het zuiden tegen de Franse grens?
Alleen maar consequent vanaf de grens van België/Luxemburg aan de N4 tot Bastogne.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joshua schreef: wo 10 jul 2024, 12:41
Dat hebben we vaak in België borden die er oud lijken uit te zien naar ontwerp maar die eigenlijk modern/nieuw zijn. Aan de achterkant te zien een modern/normaal Vlaams uitziend bord.
Dat ziet er erg oud uit. Enig idee hoe oud het is of kan zijn, want ik kan dat voor Belgische borden zelf niet goed inschatten. Er zit wel een sticker op de achterkant, wellicht van de bordenfabrikant. In Nederland werden dat soort stickers vanaf medio jaren tachtig geplakt, als dat in België ook zo was zou het bord maximaal een jaar of 40 oud zijn.