[FOTO] P&R verwijzingsbord

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

[FOTO] P&R verwijzingsbord

Bericht door Wesso » za 10 apr 2010, 17:18

Langs de A20 staat sinds kort een draak van een verwijzingsbord voor P&R...

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] P&R verwijzingsbord

Bericht door Palance » za 10 apr 2010, 17:41

Ah, je hebt een betere foto dan ik. Ik had hem vorige week ook op de foto gezet, maar zo mooi als deze was-ie niet. Langs de A16 vanuit het zuiden staat een vergelijkbaar bord vlak voor KP Ridderkerk-Noord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 10 apr 2010, 21:05

Wat is er precies zo drakerig aan?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 11 apr 2010, 12:09

Ik vind het ook wel een fraai bord, alles is tenminste netjes uitgelijnd. Maar hoe meer van die ring+wegnummer aanduidingen komen hoe lelijker ik die vind worden... :roll:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 11 apr 2010, 13:00

Wouter N14 schreef:Wat is er precies zo drakerig aan?
Een draak van een bord. Nou ja, ik had beter kunnen schrijven: een joekel van een bord.
De bedoeling is natuurlijk dat meer mensen van de auto in de trein komen door deze aandachtstrekker.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 apr 2010, 13:12

^^ Ik dacht dat je het ontwerp en dus de leesbaarheid niet goed vond, vandaar :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 apr 2010, 13:26

Ik moet toch zeggen dat ik niet zo enorm warm word van dit bord. Begin eens met de tekst bovenaan: P+R Stadsregio Rotterdam. Natuurlijk kun je dit soort lokaties ook gebruiken voor Capelle en dergelijke, maar laten we de tekst van dit bord zo duidelijk mogelijk houden voor ter plaatse onbekenden en buitenlanders. Gewoon P+R Rotterdam neerzetten.

Het vervolgens drie keer herhalen van de P+R-symbooltjes vind ik ook enorm sterk. Wat mij betreft dus gewoon Alexander, Kralingse Zoom en Capelsebrug neerzetten zonder symbool.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 apr 2010, 14:24

Pino schreef:Gewoon P+R Rotterdam neerzetten.
Waarschijnlijk is dit zo'n "multimodaal-ketenprojectje" gefinancierd door de Stadsregio.

Verder ziet de gewone weggebruiker uiteraard wel dat het puur sluikreclame voor het OV betreft.
Ik moet het eerste bord op een treinstation nog tegenkomen waar bijvoorbeeld Hertz of Greenwheels reclame mag maken met beschikbaarheid en reistijden per auto...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 apr 2010, 18:32

NS vermeldt in het spoorboekje dan wel weer de mogelijkheden tot autohuur (Hertz en Greenwheels). Ook op buitenlandse grote stations zie je geregeld verwijzingen naar autoverhuurbedrijven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 apr 2010, 18:35

^^ Op de grotere NS-stations staan toch ook verwijzingen naar autoverhuur (en ook naar autodelen)?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 apr 2010, 20:27

^^Hertz is zelfs partner van NS :yes:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 apr 2010, 20:31

Ja, maar zie jij op het perron van een voorstadsstation een bord waarop staat hoe lang je onderweg bent naar het voorstadsstation van een stad verder met de trein en met de auto ? (dynamisch bord à la Veenendaal), of een bord dat dynamisch met een vrij/bezet display aangeeft of er nog Greenwheels voor de deur van het station beschikbaar zijn ?

(Ik bedoel dus wat anders dan een statisch bordje in de hal van station Schiphol bv.)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 apr 2010, 20:33

Nee, dat kom je niet tegen ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 apr 2010, 21:28

De kans dat een autorijder bereid is zijn auto te laten staan bij een P+R-station aan de rand van de stad is ook enige malen groter dan dat een treinreizigers alsnog de auto induikt. En als jij de auto induikt, is dat een taxi.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 apr 2010, 21:32

De kans dat een autogebruiker die niet al van tevoren zich had ingesteld op een ketenverplaatsing laat verleiden tot alsnog overstappen is vrijwel net zo groot als de kans dat iemand die van plan was de trein te nemen zich laat verleiden tot een andere verplaatsingswijze. Nihil dus.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 apr 2010, 23:24

De kans dat diezelfde automobilist eenmaal aangekomen in het centrum zich beklaagt over te weinig en te dure parkeerplaatsen is dan weer wel wat groter.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 apr 2010, 6:39

Rene schreef:Verder ziet de gewone weggebruiker uiteraard wel dat het puur sluikreclame voor het OV betreft.
En gehele terecht natuurlijk. P+R Alexander is overigens 'nieuw' in de bewegwijzering. Helaas zijn de P+R-terreinen aan de noordzijde van Rotterdam nou niet echt van hoge kwaliteit: Veel te weinig parkeerplaatsen, niet overzichtelijk en, zo is mijn indruk, ook niet echt een plek waar je graag je wagen achterlaat, zeker niet die van Alexander. Het P+R-terrein bij metrostation Slinge is wat dat betreft stukken beter na de renovatie van een aantal jaren terug. Alleen vind je die dan weer (nog?) nergens terug langs de A15.

Wat dat betreft doet Amsterdam het veel beter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 apr 2010, 10:10

Amsterdam mag goede P+R-voorzieningen hebben, maar heeft vervolgens eigenlijk alleen een fatsoenlijke verbinding naar Centraal Station. Wat dat betreft heeft Rotterdam het dan weer beter voor elkaar met een metronetwerk van enige omvang.

Wat betreft autogebruikers die zich van tevoren al hadden ingesteld op het gebruiken van een P+R-voorziening: ze zijn er en dus heeft het zin er ook in de bewegwijzering naar te verwijzen. Het inrijden van de stad is ook een zinnige lokatie om aan te geven wat je opties zijn. En ja, er zit een zekere mate van promotie in, namelijk van een win-win-situatie: de automobilist parkeert gratis in ruil voor een vrij snelle verbinding naar het centrum, en het centrum zelf wordt ontlast. Het kan maar iets zijn om je voor je volgende reis te bedenken. Die gedachte van een win-win kan ik maar moeilijk plakken op het huren van een auto als je aankomt in een station. Daarom slaat het argument over corresponderende borden in stations ook als een tang op een varken. Het is nou ook niet dat automobilisten enorm te klagen hebben met de ene na de andere grafische DRIP die langs snelwegen wordt geplaatst zonder aantoonbaar effect op de files.

Wat ik wel vind is dat er onnodig veel geld wordt verspild aan de dynamische elementen in dit soort P+R-borden. Op de A16 stond vroeger (nu nog?) een veel simpeler paneel waarop de P+Rs Capelsebrug en Kralingsezoom werden aangegeven, met daaronder een dynamisch gedeelte waarop stond hoe vaak de metro's richting centrum reden. Dat dynamische element kon nog net, maar is wat mij betreft al niet echt nodig. De trend heeft zich echter alleen maar verder bewogen naar dynamiek, inclusief vergelijkingen hoe snel je met het OV ergens wel niet kunt komen. Ook dit bord bij Rotterdam is veel dynamischer gemaakt dan de oude panelen waren. Het lijkt te gaan om het aangeven of de P+Rs vrij zijn. Wat nergens voor nodig is, wat dat zijn ze vrijwel altijd. Een volledig statisch bord had ik eigenlijk wel voldoende gevonden: een simpele boodschap dat je aan deze kant van de stad drie P+Rs hebt, namelijk Alexander, Kralingsezoom en Capelsebrug - waarbij je voor de laatste twee Ring A16 moet aanhouden. Plak daar desnoods nog één dynamische regel onder voor bijzondere situaties.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 apr 2010, 10:32

Palance schreef:Ah, je hebt een betere foto dan ik.
Idem. :)

Trouwens, zolang Rotterdam geen NBA heeft, mag er wel een extra bord staan "Ring A16 volg N210"... :!:
Laatst gewijzigd door harry op ma 12 apr 2010, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » ma 12 apr 2010, 10:36

Pino schreef:Het lijkt te gaan om het aangeven of de P+Rs vrij zijn. Wat nergens voor nodig is, wat dat zijn ze vrijwel altijd.
Wel eens doordeweeks om 8.30 uur geprobeerd een parkeerplaatsje te vinden op Kralinsgezoom of Capelsebrug? Die staan altijd vol.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 apr 2010, 10:39

Rene schreef:De kans dat een autogebruiker die niet al van tevoren zich had ingesteld op een ketenverplaatsing laat verleiden tot alsnog overstappen is vrijwel net zo groot als de kans dat iemand die van plan was de trein te nemen zich laat verleiden tot een andere verplaatsingswijze. Nihil dus.
De kans dat een autogebruiker zich gaat instellen op een "ketenverplaatsing" wordt al aanzienlijk groter als hij elke dag op deze borden ziet dat hij veel sneller had kunnen reizen...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 apr 2010, 10:44

woutero schreef:
Pino schreef:Het lijkt te gaan om het aangeven of de P+Rs vrij zijn. Wat nergens voor nodig is, wat dat zijn ze vrijwel altijd.
Wel eens doordeweeks om 8.30 uur geprobeerd een parkeerplaatsje te vinden op Kralinsgezoom of Capelsebrug? Die staan altijd vol.
OK, lijkt me wel een verandering ten goede dan (want vroeger waren die terreinen volgens mij nooit vol). Hoe dan ook alweer wat meer een rechtvaardiging om met dynamische panelen te werken.

@Harry, ik denk dat je bij veel P+Rs eerlijk moet zijn en moet toegeven dat nou niet direct altijd sprake is van een snellere reis. Pogingen tot vergelijking kunnen er ook in eindigen dat de auto gewoon sneller is, en dan geven dit soort dynamische panelen ineens niet thuis. Zeker met P+Rs bij NS-stations is het ook vaak zo dat de trein het wellicht wint voor mensen die precies naar het NS-station van de grote stad moeten, maar als je vanaf het station nog een stukje moet lopen of gebruik moet maken van een OV-aansluiting, je uiteindelijk toch weer meer tijd kwijt bent. De voornaamste toegevoegde waarde van P+Rs zit hem wat mij betreft dan ook in het gemak van eenvoudig en gratis kunnen parkeren en vervolgens naar een stadscentrum te kunnen reizen zonder gedoe met drukte en gebrek aan parkeerruimte in een stad; vaak ook een stad die je niet heel goed kent. Dat deze methode je mogelijk vijf minuten extra kost, weegt voor mij niet op tegen de voordelen. En gezien het feit dat P+Rs in toenemende mate vol staan, ben ik niet de enige.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 apr 2010, 11:14

Rene schreef:Ja, maar zie jij op het perron van een voorstadsstation een bord waarop staat hoe lang je onderweg bent naar het voorstadsstation van een stad verder met de trein en met de auto ? (dynamisch bord à la Veenendaal), of een bord dat dynamisch met een vrij/bezet display aangeeft of er nog Greenwheels voor de deur van het station beschikbaar zijn ?

(Ik bedoel dus wat anders dan een statisch bordje in de hal van station Schiphol bv.)
Sterker nog, ik ben er nog steeds niet achter hoe ik een Ghreenwheels op station Sloterdijk kan reserveren. :shoot: (Nja bij mijn huis zijn er genoeg uitgiftepunten)
Ik vind de informatie op de diverse stations in Amsterdam sowieso ontzettend slecht. Engelstalige informatie moet je met een zaklampje zoeken bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 apr 2010, 12:55

Vinny schreef:Ik vind de informatie op de diverse stations in Amsterdam sowieso ontzettend slecht. Engelstalige informatie moet je met een zaklampje zoeken bijvoorbeeld.
Da's niet veel inderdaad. Zeker als je je bedenkt dat de meeste grote stations in Italië en Frankrijk volledig tweetalig zijn met hun aanduidingen. Duitse grote stations meen ik ook in toenemende mate. Op Amsterdam Centraal kun je een paar Engelstalige bordjes zien die je vertellen waar de treinen naar Schiphol vertrekken. Alsof er nooit een toerist afreist naar een andere bestemming.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 apr 2010, 12:59

Pino schreef:ik denk dat je bij veel P+Rs eerlijk moet zijn en moet toegeven dat nou niet direct altijd sprake is van een snellere reis.
Inderdaad. Meestal als ik over de A44 richting Den Haag rijd, zie ik op het P+R-bord bij Leiden staan dat de bus over (meer dan) een kwartier komt. Terwijl ik meestal niet meer dan 10 minuten in de file sta bij Wassenaar. :)
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 apr 2010, 14:05

Jij rijdt in de verkeerde (voor jou de goede) spits naar Den Haag denk ik, Harry. Doe het ook eens om 8:30 's ochtends... :D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 12 apr 2010, 18:10

woutero schreef:
Vanwege het bedrijventerrein er direct naast dan ook. Ik zou niet direct mijn auto voor het plezier op de Kralingse Zoom neerzetten.
Vinny schreef:Ik vind de informatie op de diverse stations in Amsterdam sowieso ontzettend slecht. Engelstalige informatie moet je met een zaklampje zoeken bijvoorbeeld.
Dat is een andere discussie, maar in vergelijking met de omringende landen is de service van de NS natuurlijk al snel enorm beroerd. De buitenlandse treinreizigers zijn daarbij niet meer dan elementen waar je snel zo veel mogelijk aan moet verdienen, en dat is het dan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2010, 21:40

Pino schreef:Amsterdam mag goede P+R-voorzieningen hebben, maar heeft vervolgens eigenlijk alleen een fatsoenlijke verbinding naar Centraal Station.
Transferium ArenA heeft met metro 50 ook een goede verbinding met de RAI en de Zuidas bijvoorbeeld.
Pino schreef:
Da's niet veel inderdaad. Zeker als je je bedenkt dat de meeste grote stations in Italië en Frankrijk volledig tweetalig zijn met hun aanduidingen.
Frankrijk veelal drietalig, afhankelijk van de bestemmingen die vanaf dat station te bereiken zijn. In Paris Montparnasse, Paris Austerlitz en zelfs Massy TGV vind je bijvoorbeeld Spaans. In de beide stations van Lille Nederlands. Op het Gare de l'Est in Parijs Duits en in Nice Italiaans. Engels op alle stations van enige omvang, zelfs in een dorp als Cerbère zag ik Frans, Engels en Spaans.

In Spanje vind je ook op alle grote stations wel Engels.
Duitse grote stations meen ik ook in toenemende mate.
Wisselend, maar wel steeds meer. Duitsland gebruikt ook meer pictogrammen dan in andere landen, en in mijn ogen ook duidelijker pictogrammen.

Voorts roepen de Duitsers in bijna alle IC's en ICE's in het Engels om. In Frankrijk wordt er in de TGV's ook vaak in het Engels omgeroepen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 apr 2010, 23:30

Coen Tunnel schreef:
Pino schreef:Amsterdam mag goede P+R-voorzieningen hebben, maar heeft vervolgens eigenlijk alleen een fatsoenlijke verbinding naar Centraal Station.
Transferium ArenA heeft met metro 50 ook een goede verbinding met de RAI en de Zuidas bijvoorbeeld.
Da's waar. Maar als gebieden die zelf direct aan de snelweg liggen, zijn dat niet direct de bestemmingen waarvoor ik aan een P+R zouden denken. Denk dan toch meer aan bestemmingen in een binnenstad. Al zou het met de parkeertarieven rond zowel de RAI als op de Zuidas zeer niet gek zijn om de auto ergens anders neer te zetten en dan het laatste stukje met OV te doen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 apr 2011, 14:01

Op de A20 bij Vlaardingen
Afbeelding

Autosnelwegen.net