Nederlandse visie op Franse zaken.Pino schreef:Natuurlijk zijn de Fransen tegen. Ik heb maar zeer zelden een bestuurlijke herindeling gezien waar de mensen voor zijn. In geen enkel land, maar in Frankrijk is men nu eenmaal standaard ietsje tegener. Dat de nu zo populaire departementen in 1790 volkomen kunstmatig tot stand zijn gekomen, is dan totaal vergeten en we trappen met zijn allen tegen deze zo kunstmatige regio's aan.Km357 schreef:Een meederheid Fransen geeft je gelijk. Slaat op zich op niet veel en is weer maar eens een voorbeeld van bureaucratisch Frankrijk.Chris schreef:Ik vind die nieuwe giga regio's maar niks.
Hoe dan ook is dit een bestuurslaag die het in zich heeft om tussen wal en schip te vallen. De departementen hebben een zekere menselijke maat. Ze zijn er indertijd op ontworpen dat je je met één dag te paard tussen grens en centrum moest kunnen verplaatsen. Met 96 departementen in het Europese deel van Frankrijk levert het echter gegarandeerde ellende op wanneer je een beetje efficiënt wilt decentraliseren. Zie op wegengebied bijvoorbeeld de decentralisatie van N-wegen die niet langer nationaal belang hadden. Dus dan zoek je naar een krachtige bestuurslaag tussen departement en nationale overheid. Maar goed, noch vanuit de bevolking noch vanuit de Franse centrale overheid heeft die bestuurslaag ooit echte liefde gekregen. Maar waag het in Frankrijk eens aan de bestaande impopulaire regio's te komen ...
Hoewel ik de nieuwe regio's alleen van afstand ken, zie ik dat de regio's iets groter moeten zijn in Frankrijk dan in buurlanden als Duitsland en Spanje. Als je de Duitse stadsstaten even wegdenkt, zijn het er daar toch meer dan in France metropolitaine. Italië en Spanje hebben er nog ietsje meer. Moeilijk in te schatten wat die keuze precies gedreven heeft. Denk wel dat het veranderingsproces (inclusief het verzinnen van lekker kunstmatige namen) nu de boel meer op scherp zet dan de keuze. Net zoals in Nederland het huis te klein is wanneer iemand een fusie tussen provincies voorstelt als iets dat bestuurlijke slagkracht zou kunnen vergroten.
Dat gaat nooit lukken. Sorry, maar dat lukt echt niet.
De departementen, noch de regio's hebben gevraagd om de RN's over te nemen, Paris met z'n bende politici heeft dat beslist zonder gelijk welk beraad van iemand anders.
Als je de regio's alleen van afstand kent, dan ken je vast niet hun historische waarde van post-1789, probeer aub niet met een Fransman in debat te treden als je niet weet waar het over gaat. De bestuurlijke slagkracht van de regio's in Frankrijk is van academisch belang anyway, dus waarom heel dit gedoe? Kost bakken geld voor niks positiefs in return.