De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » vr 08 jul 2016, 12:08

Akkoord, wat boompjes kappen, minder Baustellen en een doorlopende derde rijstrook op de A61 tussen Ahrtal en Moezel zou fijn zijn. Daarmee verdient de A61 niet de titel van mooiste snelweg van Duitsland.

Toch vind ik 'm hier en daar mooi door het landschap slingeren. :)
Laatst gewijzigd door Wesso op za 13 aug 2022, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 12:16

^^
Dat is wat anders. Lelijk is de A61 zeker niet. Maar wat betreft de mooiste Duitse snelweg anno 2016 zijn er imho veel betere kandidaten. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door nicho32 » zo 10 jul 2016, 11:02

muchen - salzburg is mijne favoriet, open vlaktes met zicht op het hoogte gebergte

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door sven_engelen » di 22 nov 2016, 9:00

Zelf vind ik dat de A8 tussen München en Salzburg kans maakt:

Afbeelding

En ook de A3 tussen Frankfurt en Keulen maakt een mooie kans :)

Afbeelding
Svenlo

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 nov 2016, 15:43

^^
De A8 tussen München en Salzburg is zonder meer een fraaie snelweg, ware het niet dat het vaak druk is en regelmatig (hardnekkige) files staan. Vooral in de vakantieseizoenen natuurlijk. Wat dat betreft vind ik het een vrij hatelijke verbinding en vermijd ik deze liever waar het kan. Opzich jammer, want als het rustig is, is het inderdaad een erg mooie/fraaie snelweg. Het wordt hoog tijd dat ze het stuk tussen Dreieck Inntal en de Oostenrijkse grens gaan uitbouwen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » di 22 nov 2016, 16:30

Ik vind de A45 tussen Dortmund en Olpe mooier dan de A3 tussen Koln en Frankfurt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » di 22 nov 2016, 17:56

^^ De A45 ken ik niet zo goed, maar ik vind de A3 Köln-Frankfurt een toonbeeld van dé Duitse Autobahn. Druk, heuvelachtig, snelheidsbeperkingen, waarschuwingsborden en soms een Baustelle.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 nov 2016, 20:29

De keuze tussen de A3 en A45 vind ik niet moeilijk, dat wint met groot verschil de A45. De A3 mag dan wel het stereotype beeld van de Duitse Autobahn zijn, maar nergens is de weg in mijn ogen spectaculair. Er lopen heel wat Duitse snelwegen door middelgebergtes en de A3 vind ik daarvan samen met de A61 de minst bijzondere. En dan nog: De A61 heeft tenminste nog een paar dalviaducten die op de A3 min of meer uitblijven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door marcel » za 26 nov 2016, 9:56

De A3 is wel helemaal 2x3, wat ik toch wat prettiger vind. Bovendien zullen er de komende 20 jaar wel een stuk meer werkzaamheden op de A45 zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 nov 2016, 11:06

^^
De A3 is helemaal 2x3?! Dat had ik graag tussen Würzburg en Passau! Maar je zult wel het stuk tot Frankfurt bzw. Aschaffenburg bedoelen. ;)

Ja we hebben het hier natuurlijk over de mooiste snelweg, maar wat het prettigste rijdt staat natuurlijk op een ander blad papier. Desalniettemin denk ik dat met de actuele werkzaamheden op de A3 de A61 alsnog mindestens zo snel is, dan wel prettiger rijdt.

De A45 is wat dat betreft inderdaad zondermeer het meest af te raden, daar rij je continu van de ene wegwerkzaamheden in de andere.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 26 nov 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in de opties.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » za 26 nov 2016, 11:14

SnarfFlevoland schreef:^^
De A3 is helemaal 2x3?! Dat had ik graag tussen Würzburg en Passau! Maar je zult wel het stuk tot Frankfurt bzw. Aschaffenburg bedoelen. ;)

Ja we hebben het hier natuurlijk over de mooiste snelweg, maar wat het prettigste rijdt staat natuurlijk op een ander blad papier. Desalniettemin denk ik dat met de actuele werkzaamheden op de A3 de A61 alsnog mindestens zo snel is, dan wel prettiger rijdt.

De A45 is wat dat betreft inderdaad zondermeer het meest af te raden, daar rij je continu van de ene wegwerkzaamheden in de andere.
Je Nederlands wordt steeds Duitser. ;)

Maar ben het met je eens dat de A61 momenteel prettiger rijdt. De laatste keer dat ik in september richting Zwitserland reed heb ik ook de A61 genomen en niet de A3, en dat was mij veel beter bevallen dan de A3 die ik in juni nog had genomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 11:17

Eind september heb ik nog bijna de hele A61 gereden vanaf Ludwigshafen naar Venlo. Dat viel inderdaad niet tegen. Enkele Baustellen waren net afgerond en elders zorgde het niet voor grote vertraging. Het verkeersaanbod is ook wat lager, alhoewel er nog wel wat vrachtverkeer rijdt en je niet die route moet nemen met het idee er met 180 overheen te knallen, want dat kan en mag niet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door marcel » za 26 nov 2016, 11:30

Het ging om
SnarfFlevoland schreef:De keuze tussen de A3 en A45
dus bedoelde ik uiteraard het desbetreffende stuk. Overigens dacht ik vooral aan Köln-Frankfurt.
Ja we hebben het hier natuurlijk over de mooiste snelweg, maar wat het prettigste rijdt staat natuurlijk op een ander blad papier.
Inderdaad. Voor mij is de A45 ook heel nostalgisch omdat ik daar als kind vaak met mijn ouders kwam. Ik heb als baby zelfs de bouw van de Siegtalbrücke gezien (al kan ik mij dat natuurlijk niet echt herinneren). Mogelijk was dat de eerste keer in mijn leven dat ik een wegenbouwproject bekeken heb ...
Desalniettemin denk ik dat met de actuele werkzaamheden op de A3 de A61 alsnog mindestens zo snel is, dan wel prettiger rijdt.
De A61 is volgens mij inderdaad het rustigst en heeft veel minder werkzaamheden dan de A45.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » za 26 nov 2016, 11:40

Chris schreef:Eind september heb ik nog bijna de hele A61 gereden vanaf Ludwigshafen naar Venlo. Dat viel inderdaad niet tegen. Enkele Baustellen waren net afgerond en elders zorgde het niet voor grote vertraging. Het verkeersaanbod is ook wat lager, alhoewel er nog wel wat vrachtverkeer rijdt en je niet die route moet nemen met het idee er met 180 overheen te knallen, want dat kan en mag niet.
Maar als je 130 hard genoeg vindt rijdt het prima. Ik reed er ook eind september, maar dan de andere kant op, de gehele A61 van Venlo tot Hockenheim. Volgens mij was het de eerste keer dat ik de hele A61 ook daadwerkelijk van begin tot eind heb genomen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 nov 2016, 22:01

marcel schreef:Het ging om
SnarfFlevoland schreef:De keuze tussen de A3 en A45
dus bedoelde ik uiteraard het desbetreffende stuk.
Ah ok, je reactie kwam wat algemener over. ;) Maar inderdaad, als je qua wegwerkzaamheden moet kiezen tussen de twee snelwegen (A3 of A45), dan is de A3 desondanks de nodige obstakels altijd nog de beste variant.
Coen Tunnel schreef:Je Nederlands wordt steeds Duitser. ;)
Oeps... had dat geen eens door. Tja, het kan verkeren. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door sven_engelen » zo 27 nov 2016, 1:45

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Eind september heb ik nog bijna de hele A61 gereden vanaf Ludwigshafen naar Venlo. Dat viel inderdaad niet tegen. Enkele Baustellen waren net afgerond en elders zorgde het niet voor grote vertraging. Het verkeersaanbod is ook wat lager, alhoewel er nog wel wat vrachtverkeer rijdt en je niet die route moet nemen met het idee er met 180 overheen te knallen, want dat kan en mag niet.
Maar als je 130 hard genoeg vindt rijdt het prima. Ik reed er ook eind september, maar dan de andere kant op, de gehele A61 van Venlo tot Hockenheim. Volgens mij was het de eerste keer dat ik de hele A61 ook daadwerkelijk van begin tot eind heb genomen.
Op de heenweg naar Oostenrijk heb ik ook de volledige A61 gehad. Veel dalbruggen en vrachtverkeer is daar wel een beetje het beeld van.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 9:24

^^ Vanuit Venlo ligt dat natuurlijk ook zeker voor de hand. :) Vanuit Zwolle is de A61 nooit de kortste route, en zelfs al zou ik naar de A61 willen of moeten, dan is het korter om de A3 te nemen en door te steken via de A1 langs Keulen of de A59 en A565 langs Bonn. Maar het was vrijdagmiddagspits, dus ik besloot om maar een omweg te nemen, en dat was de moeite waard. Eén korte file gehad vanwege wegwerkzaamheden bij Bliesheim, meer niet.

harmdekleijn
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 12:08

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door harmdekleijn » za 13 aug 2022, 12:12

de a2 tussen essen en hannover is geen verkeerde weg :top:
de a65 is een super weg tussen karlsruhe en mannheim gaat dwars door de akker graanvelden echt prachtig :top: 8-) ;) :woop:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door waldo79 » za 13 aug 2022, 16:48

De A2 komt niet langs Essen :o

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door sven_engelen » za 13 aug 2022, 19:17

De A2 gaat ten noorden van de stad langs Essen maar echt mooi vind ik de snelweg pas na Dortmund.
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » za 13 aug 2022, 20:20

^^ Kamen - Bad Nenndorf is het aardige stuk wat mij betreft.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » za 13 aug 2022, 21:51

^^ Helaas ben ik op de Kamener Kreuz alleen maar “rechts ab” gegaan - overigens eerder op weg naar de A44 dan naar Wuppertal 8-) Het aardige stuk Kamen-Bad Oeynhausen zul je vanuit grote delen van Nederland niet zo snel zien, aangezien je sneller aan zult komen over de A30. Maar vanaf de A33 zie je volgens mij wel enigszins vergelijkbaar landschap. En da’s best een leuke route.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door harry » za 13 aug 2022, 22:01

^^ Hoeveel mensen zullen weten waar je naar verwijst? :D
Het was destijds voor het eerst dat ik van het Kamener Kreuz hoorde.
Ik weet trouwens nog steeds niet waar Blankenese ligt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » za 13 aug 2022, 22:24

^^ Blankenese is een buitenwijk van Hamburg, en de zanger van de Polonäse Blankenese komt ook uit de stad. Maar het is nu niet een wijk bekend om polonaises, net zomin als Hamburg bekend staat om carnaval, dus geen idee of dat ook het Blankenese is waarover gezongen wordt. Belangrijker was mogelijk het juiste aantal lettergrepen en het feit dat Blankenese rijmt met Polonäse. Niet onbelangrijk detail: van hier naar Wuppertal moet je op het Kamener Kreuz rechtdoor…

Voor degenen die niet weten waar deze discussie over gaat:
SPOILER: TOON

Het gaat over de Duitse carnavalshit Polonäse Blankenese, die ook de basis heeft gevormd voor de Nederlandstalige Polonaise Hollandaise. Jawel, die met “Bij Hoevelaken linksaf”. Dus precies op de plek waar “wij” dat zingen, zit in de Duitse tekst “am Kamener Kreuz rechts ab.” En het is dus een polonaise „von Blankenese bis hinter Wuppertal“. De Nederlandse variant noemt daar alleen de bestemming Oeteldonk maar geen beginpunt. Uiteraard wel tussenstop Hoevelaken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 aug 2022, 9:31

^^ Blankenese is, met de heuvels en het Treppenviertel, overigens wel een van de mooiste wijken van Hamburg. Je zit er niet in de drukte van de grote stad, al is de Elbe met de zeeschepen dichtbij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Vinny » ma 15 aug 2022, 22:21

https://nl.wikipedia.org/wiki/Polonaise

Polonaise is een van oorsprong Poolse dans, die in het Hoog-Duits eigenlijk niet zo bekend is: ik vermoed dat het dus om een stukje regionale cultuur gaat. Wellicht (zoals wel vaker bij Carnaval) is het een parodie die een op zichzelf staande dans- en muziekstroming geworden is. Mooi stukje kunst in ieder geval.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » ma 15 aug 2022, 22:47

Pino schreef: za 13 aug 2022, 21:51 ^^ Helaas ben ik op de Kamener Kreuz alleen maar “rechts ab” gegaan - overigens eerder op weg naar de A44 dan naar Wuppertal 8-) Het aardige stuk Kamen-Bad Oeynhausen zul je vanuit grote delen van Nederland niet zo snel zien, aangezien je sneller aan zult komen over de A30. Maar vanaf de A33 zie je volgens mij wel enigszins vergelijkbaar landschap. En da’s best een leuke route.
Ik heb dat stuk vaak gereden. Van/naar ouderlijk huis is de route typisch A2 - A3 - A42 - A57 - A77 - A73. Van waar ik nu woon richting Hannover en verder: A12 - A3 - A2. Kan ook over Enschede, in kilometers vrijwel gelijk. Kun ik via Enschede drukte mijden terwijl ik op de A2 door de Ruhrpott drukte pak, dan is dat vlugger, maar meestal is het tijdstip zodanig dat dat niet uitmaakt en dan is over Oberhausen - Dortmund sneller.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » di 16 aug 2022, 8:50

^^ Vanuit omgeving Arnhem-Nijmegen zijn opties De Lutte en Dortmund inderdaad ongeveer gelijk. Het omslagpunt loopt denk ik min of meer over de lijn Breda-Nijmegen. Betekent dus ook dat verreweg de meeste Nederlanders aan de “De Lutte kant” zitten waar het gaat om routes richting Hannover en verder.

ViggenneggiV
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 23:35

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door ViggenneggiV » ma 22 aug 2022, 2:48

Qua uitzichten zeker nog steeds de a8 tussen knooppunt Intall en Bad Reichenhall. De Alpen enerzijds en gedeeltelijk de Chiemsee anderzijds.

En met de daar regelmatig voorkomende files kan je zelfs als bestuurder uitgebreid genieten van wat moeder natuur te gebieden heeft.

Overigens vind ik de a3 langs de luchthaven bij Frankfurt ook wel bijzonder. Niet alleen qua uitzicht, maar ook dat in de stille nachtelijke uren er gewoon een relatief kaarsrecht verlicht freie fahrt bahn is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 22 aug 2022, 21:59

^^
De A5 is wat dat betreft nog net iets spectaculairder, wanneer de banen 25L en 25C in gebruik zijn voor landingen. De grote jets vliegen dat kort boven de snelweg om te landen. Vooral als een 747 of A380 land erg spectaculair! Een viaduct over de A5 wordt ook vaak door spotters gebruikt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie