De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Mandelsoft » vr 25 sep 2015, 13:57

Het enige wat de BAB45 verpest zijn de Baustellen bij al die bruggen, omdat deze voor het overgrote deel in slechte staat zijn.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2015, 15:44

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Techum » vr 25 sep 2015, 15:48

Ik heb nog te weinig verschillende snelwegen in Duitsland bereden om echt mee te kunnen praten, maar het valt me op dat BAB61 niet of nauwelijks wordt genoemd in dit topic. Over bruggen en vergezichten gesproken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 16:20

^^
De A61 is qua dalviaducten zeker niet verkeerd, maar het valt in het niet als je dat met de A45 gaat vergelijken. Bovendien is de A61 een langzame snelweg, veel vrachtverkeer en maar 2x2 rijstroken. Hoogstends hier en daar even een kruipstrook voor vrachtwagens erbij en dat was het. Tel daar de jungle langs de snelweg tussen de dalviaducten bovenop en je hebt een snelweg die niet de meeste geliefdheid geniet.
duikgek89 schreef:In zuidelijke richting vind ik stukken A5, A81 en A7 ook wel wat hebben als je in de verte op een gegeven moment de Alpen al ziet liggen.
Kan jij op de A5 en A81 al de Alpen zien liggen?! Help, die ogen wil ik ook! :schrikreactie: De A7 is inderdaad erg fraai tussen Kempten en Füssen. Kan mij zeker bekoren na het wat saaiere stuk tussen Würzburg en Memmingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Chris » vr 25 sep 2015, 16:27

SnarfFlevoland schreef:Tel daar de jungle langs de snelweg tussen de dalviaducten bovenop en je hebt een snelweg die niet veel geliefdheid geniet.
Dat is sowieso een nadeel van Duitsland. Snelwegen die best mooi qua landschap hadden kunnen zijn, zijn omzoomd door hoge bomen en jungle. Zelfs op de A45 zit je meer tegen bosschages aan te kijken dan weids uitzicht.

In Frankrijk heb je de A31 tussen Nancy en Dijon. Monotoon en lang, maar je krijgt nog wel veel van het landschap mee, omdat er niet heel veel bebossing langs de snelweg is, en het landschap glooiend tot licht heuvelachtig is. Als die omzoomd zou zijn door hoge bomen op 80-90% van de route zou je zo in slaap vallen.

Het is ook een reden dat ik niet zo veel wegen film in Duitsland. Je zit het grootste deel van de tijd tegen jungle aan te kijken. De mooie punten zijn vaak maar korte stukjes voordat je weer tegen een muur van weinig onderhouden bosschages aankijkt.

Natuurlijk heb je snelwegen die door bebost gebied lopen, maar vaker gaat het om aangeplante rijen bomen langs de snelweg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2015, 16:34

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 16:52

Chris schreef:Zelfs op de A45 zit je meer tegen bosschages aan te kijken dan weids uitzicht.
Dat er ook langs de A45 rijen met bomen staan ontken ik zeker niet, maar omdat je na elke gevoelde tweede bocht weer een dalviaduct hebt valt het wel mee. En de bebossing is langs de A45 niet overal superdik en/of hoog, zodat je best nog wat verder kan kijken.

Ook de A7 tussen Göttingen en Bad Hersfeld is erg fraai. Niet omdat er geen bomen langs de snelweg staan, maar doordat je steeds tamelijk steil op en neer gaat en dat nog een flink portie extremer als de A3. Op die manier heb je ook steeds weer opnieuw naar voren toe een uitzicht.

Gelukkig heb je overal ook nog best wel snelwegen waar de jungle een stuk minder present is. Om maar een paar voorbeelden te noemen:
  • A4 : Eisenach - Polen
  • A17 : Dresden - Tsjechië
  • A38 : Göttingen - Leipzig
  • A46 : Arnsberg - Bestwig
  • A60 : België - Wittlich
  • A93 : Hof - Regensburg
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2015, 17:15

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 17:39

duikgek89 schreef:Hof-Regensburg ligt meer in de jungle dan dat je last hebt van jungle naast de weg. Tenminste, wat ik me herinner, ben daar maar één keer langs gereden.
De A93 loopt voor een deel inderdaad door écht bos, maar je hebt ook veel goede uitzichtmogelijkheden vanaf de snelweg. Dat geldt overigens ook nog wel voor het stukje A72 welke je vervolgens weer naar de A9 brengt.
duikgek89 schreef:Overigens vind ik de A1 in de Eiffel ook een leuke weg, maar om nu te zeggen "mooi"? Meer leuk rijden
Het zuidelijke deel van de A1 vind ik ook leuk om te rijden. Quasi van Daun naar Saarbrücken, maar dat is voor een groot deel geen Eifel meer. Het stuk tussen Euskirchen en Blankenheim is aardig, maar vind ik niet speciaal om te rijden ofzo.

De A5 vind ik tussen Gießen en Darmstadt ook een leuke rijderssnelweg, maar echt mooi vind ik het nu niet persé.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Mandelsoft » za 26 sep 2015, 23:48

Door de jungle langs de BAB2 krijg je het idee dat Bielefeld niet bestaat :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door mhkamp » di 29 sep 2015, 13:48

Mijn lijstje:

1. BAB61 Moseltalbrücke.
2. BAB8 door Albaufstieg.
3. BAB13 in richting Dresden bij Bestensee.
4. BAB2 door het Teutoburger Wald.
5. BAB280 bij Bunde in richting Nederland. Waarom? Tja...

Het zal wel niet het meest imposante lijstje zijn, daar ik een aardig deel van de Duitse autobahnen nog niet gehad heb en daar dus geen oordeel over kan vellen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 sep 2015, 14:50

Mandelsoft schreef:Door de jungle langs de BAB2 krijg je het idee dat Bielefeld niet bestaat
En als je door de jungle heen kan kijken zie je ook alleen maar boerenvelden en/of echt bos. Wat dat betreft heeft die theorie wel wat. :)

Overigens kan je in de winter een stuk meer zien op de Duitse snelwegen natuurlijk, wanneer de jungles hun bladeren verloren hebben en je er doorheen kan kijken. Natuurlijk niet zo'n vrij panorama als zonder struiken, maar toch... In de zomer zie je op de Autobahn met jungle gewoon het minste van de omgeving.
mhkamp schreef:5. BAB280 bij Bunde in richting Nederland. Waarom? Tja...
Op die manier vind ik de A3 tussen Emmerich en Bergh altijd wel fraai met uitzicht op het Montferland en de passage van de 'heuvelrug' en dan met uitzicht op de grensovergang. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » di 29 sep 2015, 21:20

Frans, je hebt het al vaker over dat stuk BAB3. Is er ergens toevallig een foto van dat uitzicht? Duitsland is nog steeds buiten streetview.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door mhkamp » di 29 sep 2015, 22:02

Dat is juist het saaiste stuk van de BAB3.

Edit : Een foto waarin je kan zien dat het wel iets afloopt naar de grens NL:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 sep 2015, 23:35

mhkamp schreef:Dat is juist het saaiste stuk van de BAB3.
Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik vooral het stuk rond Emmerich met uitzicht op het Montferland wel fraai. En als je in de auto zit kan je toch vanaf de heuvel bij Elten toch best goed de grensovergang zien liggen. Al met al vind ik dat bij elkaar toch weer leuker als de A280, maar goed, smaken verschillen. ;)
Snelwegenkenner schreef:Frans, je hebt het al vaker over dat stuk BAB3. Is er ergens toevallig een foto van dat uitzicht? Duitsland is nog steeds buiten streetview.
Veel fotomateriaal heb ik niet paraat, maar een graai uit mijn oude forumbijdrages levert deze foto op (Bron):

Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 8:24

^^ Hoewel het zeker niet onaardig is, vind ik de A3 rond Limburg an der Lahn toch fraaier met het op- en neergaan van de weg. En de A395 richting Braunschweig vond ik zelf erg fraai.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 sep 2015, 9:33

^^
Ja, naar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het ging mij om de post van mhkamp over z'n A280. ;)

De A3 heeft overigens verderop tussen Nürnberg en Deggendorf ook nog fraaie stukken erin zitten. Alleen het laatste stuk rond Passau en de grens met Oostenrijk vond ik dan weer tegenvallen. Sowieso doet de A8 na de grens erg on-Oostenrijks aan. En dat ligt nog geen eens zo aan het feit dat er geen hoge bergen zijn...

Maar goed, als het sowieso om de mooiste snelwegen van Duitsland gaat, staat de A3 bij mij niet in de top 10.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 9:36

Over de A3 ten oosten van Frankfurt kan ik weinig zeggen, de laatste jaren ben ik maar weinig in de zuid-oosthoek van Duitsland geweest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door mhkamp » wo 30 sep 2015, 10:43

SnarfFlevoland schreef:^^
Ja, naar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het ging mij om de post van mhkamp over z'n A280. ;)
Aha, juist. Inderdaad zijn sommige dingen mooi / niet mooi, maar daar heb je dan weer geen passend antwoord op.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door mhkamp » wo 30 sep 2015, 10:45

mhkamp schreef:
SnarfFlevoland schreef:^^
Ja, naar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het ging mij om de post van mhkamp over z'n A280. ;)
Aha, juist. Inderdaad zijn sommige dingen mooi / niet mooi, maar daar heb je dan weer geen passend antwoord op.
De BAB395 is ook een mooie snelweg. Het is al weer een mooi poosje geleden dat ik daar ben geweest en staat zeker weer op mijn lijstje om die kant op te gaan:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 sep 2015, 10:56

^^
Ja, de A395 is inderdaad een best fraaie snelweg, evenals de B6 die bij goed weer een mooi uitzicht geeft op de Brocken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 11:03

^^ Precies op dat stuk (dat dalletje) had ik mijn eerste ervaring met 'Autobahngeschwindigkeit' in 2011. Ik had toen net een maand of 4 mijn rijbewijs en we waren een weekje in Braunlage op vakantie geweest. Natuurlijk op de heenweg al heel sensationeel 160 gereden op de heenweg bij Bad Bentheim, en het daar maar even bij gelaten. Ach, we waren jong... Wisten wij veel. :rofl2:

Op de terugweg kwamen we over de volledig uitgestorven A395 op een zonnige zondagmorgen. Enfin: toen het pedaal maar even helemaal door de vloer getrapt om te kijken wat er zou gebeuren. De teller van onze toenmalige auto (Nissan Almera Tino) kwam tot over de 190, maar volgens de gps was het 181. Zo'n eerste 'ervaring' blijft je toch bij, zeker in combinatie met een dergelijk fraai uitzicht. Echt baten mocht de tussensprint van toen overigens niet, na een bak koffie langs de A2 bij Lauenau reden we een file van 20 kilometer in, zodat het die dag toch nog een latertje werd... :p
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 19:31

^^ Over Lauenau gesproken: het valt mij op dat (bijna) niemand dit traject van de A2 noemt in de favoriete (stukken) snelwegen. In mijn ADAC atlas is het stuk Autobahn vanaf Bad Nenndorf tot aan Bad Oeynhausen met de stijging/daling t.h.v. Bad Eilsen zelfs aangemerkt als landschappelijk de moeite waard. Ik geloof niet dat ze dat veel aangeven bij Autobahnen, al is het soms lastig te zien vanwege bijvoorbeeld grenzen van natuurgebieden die ook groen zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door mhkamp » ma 05 okt 2015, 22:50

ik schreef: 4. BAB2 door het Teutoburger Wald.
Ik weet niet of Lauenau er bij gerekend kan worden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 23:18

^^ Lauenau ligt tussen de heuvelruggen Deister, het Wesergebirge en de Bückeberge in, uiteindelijk deel uitmakend van het Weserbergland. Dat is een middelgebergte verder dan het Teutoburger Wald. Resp. het Ravensland en het Lipperland scheiden deze twee gebergtes van elkaar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Ernst76 » wo 23 mar 2016, 0:29

Ik heb behoorlijk veel autobahnen door grote delen van Duitsland bereden. Landschappelijk vond ik de A71 tussen Erfurt en Mellrichstadt erg mooi. Dat ligt voor velen niet op de route, maar ik ging toen van vakantie in Polen naar vakantie daar.
Het gedeelte dwars door het Thüringer Wald is erg spectaculair, nadeel is dat je daar 20km lang maar 80 mag! De rest van de route is snel af te leggen, erg rustig en prachtig landschap. Vele dalbruggen ook; 1 ligt in een lange flauwe bocht, een beetje gekanteld zo'n kilometer lang. Prachtig om die te doen met 200 wat mijn toenmalige Passat kon halen :-)
Moet er bij zeggen dat er toen gelukkig weinig wind stond.
Naar t zuiden neem ik vaak de A7 van Kassel naar Füssen. Meestal veel rustiger dan andere noord zuid routes. Afgelopen zomer waren er helaas erg veel werkzaamheden. Wel landschappelijk erg fraai. Ook de aansluitende A44 tussen Kassel en Paderborn.
Afgelopen zomer heb ik de A8 leren kennen tussen Rosenheim en Salzburg. Niet een relaxte weg om te rijden, wel erg spectaculair. Vooral wanneer je na een bocht steil naar de Chiemsee afdaalt.
Puur voor relaxed vlot rijden kan ik Oost Duitse snelwegen aanraden. Daar is de afgelopen 25 jaar het geld ingestoken en dat merk je. Maar het landschap is wel erg saai. Op de route Groningen-Frankfurt an der Oder is het enige highlight eigenlijk het leuke torentje van Königs Wusterhausen pal aan de Berliner Ring A10....
A15 Polen naar Cottbus is een prima rustige racebaan.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Bluemoon23 » wo 23 mar 2016, 2:02

GuteFahrt schreef:^^ Lauenau ligt tussen de heuvelruggen Deister, het Wesergebirge en de Bückeberge in, uiteindelijk deel uitmakend van het Weserbergland. Dat is een middelgebergte verder dan het Teutoburger Wald. Resp. het Ravensland en het Lipperland scheiden deze twee gebergtes van elkaar.
Ja, dat is mooi gebied daar, tussen Hameln (van de rattenvanger van Hamelen....) en Detmold.
Van mijn huis is dat iets meer als 2 uur rijden, daar ga ik wel eens heen op een dagtocht met de motor of cabrio, en dan op de terugweg nog wat mooie weggetjes meepakken in het Teutoburgerwald :woop:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 9:19

De vorige keer dat ik reageerde (in 2010) had ik nog niet mijn rijbewijs. :) Nu wel. De snelwegen die ik toen noemde waren meereiservaringen, nu heb ik ook zelf rijervaring.

Een paar van mijn favorieten:

- De A8. Eigenlijk wel meerdere delen. Van Luxemburg naar Saarbrücken is best aardig, van Karlsruhe naar Ulm heb je zo nu en dan mooie uitzichten, steile afdalingen bij Pforzheim, het dalviaduct bij Aichelberg en de Albaufstieg. En van München naar Salzburg is gewoon een spectaculaire weg, met uitzicht op de Alpen, Irschenberg, de Chiemsee... De A8 rijdt eigenlijk nooit relaxt en is vaak druk, maar het is wel één van de interessantere wegen van Duitsland.
- De A3, en dan vooral van Keulen naar Frankfurt. Op en neer, lekker breed, landschappelijk ook wel aardig. Ook verderop richting Würzburg door de Spessart is het geen onaardige weg.
- De A620, hoe die snelweg langs de Saar is aangelegd is bijzonder. Heeft weinig met een Autobahn te maken, er zijn genoeg 2x2 Bundesstraßen, Landesstraßen en Kreisstraßen te vinden die meer op een Autobahn lijken, maar het blijft een bijzondere weg.
- De A7 van Kassel naar Schweinfurt met z'n vele hellingen, het ICE-viaduct bij Dreieck Kirchheim en het uitzicht op de Rhön. Na Schweinfurt is het op zich ook wel oké, maar wel veel van hetzelfde, nog honderden kilometers door glooiend middelgebergte met weinig afwisseling. Noordelijker vind ik de A7 tussen Rendsburg en Flensburg best aardig, met de Rader Hochbrücke en het glooiende landschap rond Schleswig. Je merkt dat Denemarken nadert. :)
- De A61 vind ik ook zo gek nog niet. Van Nederland eerst door vlak landschap richting Mönchengladbach, dan het Rheinisches Braunkohlerevier met de gigantische afgravingen en elektriciteitscentrales, daarna langzaamaan de heuvels in, de Moseltalbrücke met de Kleinraststätte vanaf waar je een mooi uitzicht op de brug hebt, nog meer heuvels, en dan ben je vanaf Bingen ineens weer in vlak landschap. De brug bij Speyer over de Rhein volgt, waarna de weg in de dichte bossen bij Hockenheim eindigt op de A6. Er is veel afwisseling als je de A61 helemaal uitrijdt.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Route643 » wo 23 mar 2016, 18:34

Goedenavond, ben nieuw hier in het forum :) Geinteresseerd in autosnelwegen sinds bijna mijn heel leven. Als men misschien aan mijn username ziet woon ik in de Duitse deelstaat Hessen, niet ver van Frankfurt. Nu wil ik eens mijn favoriete snelwegen in Duitsland oplijsten (opgaand genoteerd, niet naar populariteid):

- A1 gehele zuidelijke deel van Daun tot Saarbrücken: landschapelijk mooie uitzichten op het moezelvallei en weinig verkeer. Hier meer een regionale snelweg ondanks eencijferige nummer

- A6 Saarbrücken-Mannheim: landschappelijk afwisselend, voor het eerst de regio om Saarbrücken aan de Franse grens, daarna langs de Landstuhler Bruch tot Kaiserslautern, een spectaculair aangelegde tracé dwars door het Pfälzerwald en een fraaie uitzicht op de gehele Rhein-Neckarregio

- A61 complete route ;) Ook landschappelijk afwisselnd als Coen Tunnel al zei en verbonden met mooie herinneringen. Maar de verkeer daar is soms gruwelijk evenals een eigenlijk ontbrekende doorgaande derde rijstrook. Moet ik definitief opnieuw langsrijden tot de bruinkoolmijn zich verder verspreid.

- A63 complete route: Begint in mijn buurt en eindigt in Kaiserslautern. Prachtige uitzicht op de hoogste berg van de Palts (Donnersberg) en bijna geen verkeer. Veel dalbruggen. Schijnbaar weet niemand van die snelweg :lol:

- A81 (maar alleen bij helder weer): Zicht op Bodensee en Alpen zuiidelijk van Geisingen 8-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » wo 23 mar 2016, 18:44

Welkom hier :)

Wat betreft de A1 sluit ik me zeker bij je aan. De A63 is voor Nederlanders minder bekend omdat deze voor de meesten van hen niet op gebruikelijke routes ligt.

De A81 is inderdaad ook niet verkeerd.

Plaats reactie