De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » wo 23 mar 2016, 20:20

duikgek89 schreef: De A63 is voor Nederlanders minder bekend omdat deze voor de meesten van hen niet op gebruikelijke routes ligt.
Voor Duitsers ook hoor. Hoe verder van Mainz, des te lager worden de intensiteiten. Dus je rijdt door aardig landschap met mogelijkheid lekker door te rijden.

Mijn voorkeuren zijn wel zo'n beetje genoemd. De A8 is vermoedelijk de mooiste (maar je kunt er nooit genieten). Snelwegen door middelgebergte hebben eigenlijk allemaal iets aantrekkelijks. Op de A7 denk dan niet alleen gedeelte Rhön, maar ook aan de passage van de Schwäbische Alb. De al genoemde wegen door Eifel en Hunsrück zijn lege wegen door prettig landschap. Eervolle vermelding voor de A5, met vrijwel permanent uitzicht op de heuvels naast de vlakte van het Rijndal waardoor je rijdt. Tenslotte: ik vind de A3 mooier dan de A61. Hoewel het landschap vergelijkbaar is, is de A3 anders aangelegd waardoor je op een andere manier het landschap meekrijgt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » wo 23 mar 2016, 20:23

De A2 heeft tussen Dortmund en Hannover ook wel wat, vanaf Hannover tot Berlijn echter dodelijk saai.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 20:59

Route643 schreef:- A6 Saarbrücken-Mannheim: landschappelijk afwisselend, voor het eerst de regio om Saarbrücken aan de Franse grens, daarna langs de Landstuhler Bruch tot Kaiserslautern, een spectaculair aangelegde tracé dwars door het Pfälzerwald en een fraaie uitzicht op de gehele Rhein-Neckarregio
Die was ik vergeten. De A6 heb ik één keer gereden van Mannheim naar Saarbrücken, maar dat is inderdaad ook een mooie weg.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Route643 » do 24 mar 2016, 13:52

Ik heb lange tijd direct aan de A8 gewoond (nabij Stuttgart) dus ken ik de snelweg zeer goed. Vaak gereden, voor het eerst toen tussen Pforzheim en Leonberg nog de oude 2+2 rijbanen waren (waarbij het er meer in de file staan was) maar naar 8 jaren eindelijk grotendeels met zes rijstroken uitgerust. Dat maakt de rit nog prettiger ;)

De A3 tussen Wiesbaden en Limburg rij ik momenteel heel vaak (soms ook verder tot Köln). Ben toch liever op de A61 onderwegs (sommige zullen me vergeven :p )

Ben laatste weekend voor het eerst de A52 tussen Marl en Gelsenkirchen compleet gereden. Jong, wat een prachtige industrielandschap :schrikreactie:

Oh, heb overigens laatste keer nog de A62 vergeten. Lijkt op de A63 maar werkelijk weinig verkeer :D

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » do 24 mar 2016, 18:20

Ik zie dat de A96 Memmingen-Lindau (grens met Oostenrijk) nog niet is genoemd. Op het oog lijkt dit niet een hele aantrekkelijke weg, maar er zit wel afwisseling in. Nauwelijks rechte stukken waardoor je aandacht niet verslapt. Het zicht bestaat afwisselend uit heuvels met bosjes en grastaluds, die voor insnijding van de Autobahn zorgen. En als je de grens nadert:

Afbeelding
Een blik op de Oostenrijkse Alpen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Bluemoon23 » do 24 mar 2016, 19:42

Vooral bij dit soort topics is het jammer dat Google Streetview niet werkt in Duitsland :sadley:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » do 24 mar 2016, 20:17

Wesso schreef:Ik zie dat de A96 Memmingen-Lindau (grens met Oostenrijk) nog niet is genoemd. Op het oog lijkt dit niet een hele aantrekkelijke weg, maar er zit wel afwisseling in. Nauwelijks rechte stukken waardoor je aandacht niet verslapt. Het zicht bestaat afwisselend uit heuvels met bosjes en grastaluds, die voor insnijding van de Autobahn zorgen.
Heb deze een paar keer mogen meemaken toen het nog een behoorlijk irritante Bundesstrasse was. De ombouw hiervan is hoofdzakelijk verdubbeling geweest, met af en toe een stukje nieuw om een dorp heen. Het eindresultaat laat zich dan raden. Hoewel iedere snelweg door de Voralpen het in zich heeft mooie bergachtige uitzichten te geven, staan deze me niet heel sterk bij. In vergelijking met de A7 hoeft dat niet sterk te verbazen. Je moet nog een heel stuk naar het zuiden vanaf Memmingen voordat die aantrekkelijk wordt.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Route643 » do 24 mar 2016, 22:18

Er ben ik slechts één keer langs gereden (in een coach)... en heb de helft van de tijd geslapen :( Oké, het was om vijf uur in de ochtend, ik kwan van Napels en ik was tot daar wakker. Wil nu opnieuw er langs rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » za 26 mar 2016, 20:50

De A4 van Keulen naar Olpe is ook geen lelijke weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Chris » za 26 mar 2016, 20:56

Ik heb die een twee jaar terug voor het eerst gereden. Het viel mij wat tegen omdat er zo'n continue rij bebossing langs de weg staat zodat je alleen vooruit nog wat uitzicht hebt. Nou loopt de A4 ook door een bebost gebied, maar vaak is het toch een rij aangeplante bomen / bosschage die het wat eentonig maken.

Afbeelding
A4-35 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » za 26 mar 2016, 21:45

^^ Die weg heb ik overdag alleen in de winter gereden (en zomers 's nachts, maar dan zie je niets) en dan zijn de bomen kaal. In de beleving van een weg scheelt dat toch wel behoorlijk. Groen is mooi, maar blokkeert soms wel het uitzicht.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Route643 » za 26 mar 2016, 22:07

Helaas nooit gereden :(

Maar volgens mij is het deel tusssen de Nederlandse grens en Köln ook heel interessant. Zicht op Aachen, de bruinkoolmijnen met grote electriciteitscentrale direkt aan de snelweg, de zicht op Keulen van de verzorgingsplaats bij Frechen en de hangbrug over de rijn. Wat een afwisselnd stukje snelweg 8-)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » za 26 mar 2016, 22:19

Als het om bruinkoolgroeves gaat kom je op de A61 (tot deze zelf in de groeve verdwijnt) en de A52 goed aan je trekken. Met name op de laatste weg bij Juchen heb je goed zicht op Garzweiler.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door duikgek89 » za 26 mar 2016, 23:12

Verwissel je daar de A52 niet met de A46?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » za 26 mar 2016, 23:28

Route643 schreef:zicht op Keulen van de verzorgingsplaats bij Frechen
Dat is inderdaad een hoogtepunt van de A4. Ik heb er een foto van opgeslagen (gevonden via Panoramio):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » zo 27 mar 2016, 15:58

duikgek89 schreef:Verwissel je daar de A52 niet met de A46?
Klopt: het moet inderdaad die laatste zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » ma 28 mar 2016, 20:37

Route643 schreef: Maar volgens mij is het deel tusssen de Nederlandse grens en Köln ook heel interessant. Zicht op Aachen, de bruinkoolmijnen met grote electriciteitscentrale direkt aan de snelweg, de zicht op Keulen van de verzorgingsplaats bij Frechen en de hangbrug over de rijn. Wat een afwisselnd stukje snelweg 8-)
Die weg is inderdaad een stuk boeiender dan de A61 ten noorden van KP Kerpen. Die is best eentonig tot Monchengladbach.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door RSK » di 29 mar 2016, 11:34

Mijn ervaring op het Duitse wegennet is nog wat beperkt, maar ik vond de A61 dit weekeinde niet teleurstellen. Verder ligt de A60 nabij de Belgische grens me nog wel voor: een mooie weg qua bochten en landschap.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 mar 2016, 22:12

^^
De A60 heeft op dat stuk tamelijk veel slappe bochten. Dat rijdt inderdaad prettig. Als je echter een weg als de A7 ten noorden van Bad Hersfeld hebt, dan draai je door die bochten helemaal door. Zeker 's nachts rijden scherpe bochten in snelwegen erg irritant. Ook op de A3 tussen Nürnberg en Regensburg zit je continu aan het stuur te rukken. En al helemaal extreem is deels de A1 tussen Nonnweiler en Saarbrücken.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je rijdt en wat voor banden je hebt. Met zomerbanden rijdt het in scherpe snelwegbochten natuurlijk meteen een stuk aangenamer als op winterbanden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Ernst76 » di 29 mar 2016, 22:58

Er zijn in dit topic heel veel mooie en juist ook saaie stukken autobahn genoemd. In de categorie "die heb ik nog gemist" is de A4 die ik ken tussen Eisenach en Polen. Vooral de passage van Dresden met mooi uitzicht over de stad, het imposante viaduct over de weg bij Chemnitz, de goed uigebouwde rustige 2x3 weg tussen Jena en Eisenach.
Een paar jaar terug toen ik er ook al eens langskwam waren er nog een paar 2x2 stukken oude reichsautobahn. Een leuke afwisseling tussen de moderne delen. Er zaten interessante stukjes bij met hellingen en scherpe bochten, de weg ging meer met het landschap mee. Ergens is het wel jammer dat je nu zo soepel langs Eisenach rijdt (er niet meer doorheen) en door de tunnel bij Jena.
Ook van boven ken ik deze weg tussen Eisenach en de A9; afgelopen zomer had ik het zweefvliegkamp van de club vlakbij Weimar en door het mooie weer waren er lange vluchten mogelijk.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » di 29 mar 2016, 23:42

^^ Van de A4 in Sachsen ken ik alleen het gedeelte tussen Dresden en de Poolse grens. Heuvelachtig, afwisselend. Wat mij ik ervan herinner waren het zicht op de Altstadt van Bautzen in het verlengde van de A4 en het uitzicht op het Neissedal aan de grens.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Ernst76 » wo 30 mar 2016, 0:16

Dat deel ken ik ook, maar beviel me niet zo. 2x2 met veel vrachtverkeer en landschappelijk minder dan de A4 naar t westen. Nerveus verkeer tussen Dresden en Bautzen. Als bijzonderheid nog een 3 km lange tunnel die er volgens mij net zo goed niet had kunnen liggen, hij leek nauwelijks ergens onderdoor te gaan.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Route643 » wo 30 mar 2016, 2:07

Is er eigenlijk ook het topic "lelijkste snelweg van heel Duitsland"? Ik denk er heb ik ook nog enkele voorbeelden ;)

Nils Bakker
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 jul 2016, 11:47

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Nils Bakker » do 07 jul 2016, 16:03

Mijn mooiste stukken snelweg in duitsland zijn:
1. A8 München- Rosenheim
2. A31 Meppen- Dreieck Bottrop
3 A61 Dreieck Erfttal- Kreuz Koblenz
4. A44 Kreuz Wünneberg Haaren- Kreuz Kassel Süd

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jul 2016, 18:26

^^
Smaken mogen verschillen, maar wat is er nu zo bijzonder aan de A31 en de A44? :o OK, de A44 is kort voor Kassel best fraai, maar het haalt het m.i. niet bij het vervolg op de A7. En wat maakt de A61 ten zuiden van Koblenz minder als ten noorden daarvan? Juist het hoogtepunt van de gehele route komt pas na de afslag Koblenz (Moseltalbrücke).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » do 07 jul 2016, 22:49

^^ Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op. Je komt terecht op de hoogvlakte van de Hunsrück en daalt daarna af naar het vlakkere Rheinhessen. Het stuk noordelijk van de Moezel is spectaculairder, met dalbeuggen en vergezichten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Wesso » do 07 jul 2016, 22:53

^^ En met imposante hoogspanningsmasten die hoog en laag in het dal staan. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jul 2016, 23:51

Pino schreef:Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op. Je komt terecht op de hoogvlakte van de Hunsrück en daalt daarna af naar het vlakkere Rheinhessen. Het stuk noordelijk van de Moezel is spectaculairder, met dalbeuggen en vergezichten.
Naja, principieel is de gehele A61 lang niet de meest bijzondere snelweg door Duitse middelgebergtes. Bijna alle 'concurrenten' vind ik toch een aanzienlijk stuk fraaier, en met deze mening ben ik lang niet de enigste...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Pino » vr 08 jul 2016, 11:04

De A61 heeft ergens wel iets huiselijks: dorpjes, meertjes, kasteeltjes. Niet dat ruige van de gemiddelde snelweg door Duits middelgebergte, maar een menselijke maat.

Ik zeg dat zonder een voorkeur uit te spreken, maar voor mij staat vast dat de A61 niet door klassiek middelgebergte-landschap loopt. Natuurlijk, je komt door de Eifel en de Hunsrück, die beide te boek staan als middelgebergte. Maar je rijdt door de uitlopers van de Eifel, die in deze omgeving lang niet meer zulke hoge heuvels heeft. Je rijdt rond de 200 meter boven zeeniveau en kijkt naar heuvels van een meter of 400. En dan kom je in de Hunsrück, wat veel meer een hoogvlakte is met maar relatief beperkt reliëf. De klim naar die hoogvlakte vanaf Koblenz en de afdaling naar Bingen zijn vrij geleidelijk dus ook bepaald niet spectaculair.

Verder is dit stuk A61 voor veel Nederlanders het eerste stuk heuvelland dat ze zien op vakantie. Het geeft alleen al daarom altijd wel een fijn gevoel dat je het Hollandse platteland definitief verlaten hebt. Dat je verderop in misschien wel mooier heuvelland terecht komt, ben je na een paarhonderd kilometer heuvelland geneigd meer ter kennisgeving aan te nemen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 11:44

Pino schreef:Ik zeg dat zonder een voorkeur uit te spreken, maar voor mij staat vast dat de A61 niet door klassiek middelgebergte-landschap loopt.
Dat kan zonder meer als feit aangezien worden. Des te meer een reden dat de A61 niet echt iets bijzonders is. Uiteraard ook weer niet lelijk, maar geen kandidaat voor de mooiste snelweg van Duitsland.
Pino schreef:Verder is dit stuk A61 voor veel Nederlanders het eerste stuk heuvelland dat ze zien op vakantie.
Klopt en wat dat betreft kan ik de A61 als favoriet voor Nederlanders opzich ook wel begrijpen, maar als je meerdere snelwegen door middelgebergtes zou kennen zal die mening zeer waarschijnlijk veranderen.

En zoveel "dorpjes, meertjes en kasteeltjes" zie je langs de A61 nu ook weer niet. Je komt een keer de Laacher See voorbij (zie je die überhaupt wel echt goed?!) en in de verte kan je misschien ergens een kasteeltje zien, maar dat was het dan ook wel. Voor de rest zie je veel jungle en heb je over de gehele route slechts ca. 15 dalviaducten met even kort een wat fraaier uitzicht. Wissel je bij Koblenz de A48, dan krijg je spontaan veel meer vergezichten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie