Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Hebben die provinciale hectometerbordjes wel dezelfde afmetingen? Bovendien, van de provincies met de N3xx-wegen plaatsen Friesland, Groningen en Drenthe nauwelijks zulke bordjes (vaak stickers, of oude stijl zoals in Drenthe), en Flevoland, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant hebben een andere stijl, en Noord-Holland en Limburg hadden/hebben geen N3xx-wegen met kilometrering in de 21. Ik vraag me dan sterk af bij welke N3xx-weg dat bordje überhaupt zou kunnen hebben gestaan.

Hoe dan ook, in de beide voorbeelden die ik genoemd heb, betreft het rijkswegen waarbij het duidelijk is dat de hectometerbordjes op een gegeven moment een keer vervangen/verwijderd zijn. Het lijkt mij veel minder aannemelijk dat RWS hectometerbordjes van een andere wegbeheerder heeft overgenomen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Op de N33 zijn veel hectometerbordjes lokaal gerecycled voor schadeherstel, nadat de km-borden een Vmax 100 schildje kregen en vervangen werden. Ik neem aan dat dat ook op de (Vmax 100 delen) rijkswegen N35 en N36 gebeurd is. Meestal was recycling op dezelfde weg, waardoor alleen 1 of 2 cijfers van de hm waarde werden overgeplakt, en niet het hele bordje. (in Friesland hebben de meeste autowegen, ook rijkswegen als N31 en N32, nooit een Vmax 100 bordje gehad).
Op de N34 zijn alle Drentse (oorspronkelijk RWS) hm-bordjes (door de provincie denk ik) vervangen voor Drentse stijl hm-borden. Wellicht zijn de oude gedoneerd aan het rijk.
Groningen is pas sinds kort over op RWS stijl bordjes op tot nu toe een deel van de N300 wegen (N366, N355, N367, N370, N372 en een paar meer tot nu toe denk ik). Maar dat is te kort om al afdankers te hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Groningen behectometert alleen nog IM-wegen (incident management). Op de overige wegen geldt een sterfhuisconstructie en worden geen nieuwe hectometerbordjes of kilometerbordjes meer geplaatst. Althans, zo heb ik van een provinciemedewerker begrepen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Bedoel je wegen met een U-route erover ? Tot voor kort be-hm-treerde Groningen N3xx wegen voornamelijk via stickers op reflectorpaaltjes, zelfs op de autoweg N366. En N9xx wegen geheel niet. Wat er staat, stond er 15-20 jaar geleden al. De onderbordjes (vaak onder voorrangsbord na kruising) worden ook niet meer her/geplaatst denk ik op N9xx wegen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: ma 28 aug 2023, 12:13 Bedoel je wegen met een U-route erover ? Tot voor kort be-hm-treerde Groningen N3xx wegen voornamelijk via stickers op reflectorpaaltjes, zelfs op de autoweg N366. En N9xx wegen geheel niet.
Op de N994 houdt één hectometerpaaltje dapper stand: https://www.google.nl/maps/@53.2893277, ... ?entry=ttu
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De N963 heeft er ook nog eentje bij km 3 😉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Noord-Brabant heb ik in dit topic nog niet vaak voorbij zien komen.

Op de N69. Die tekst is echt onleesbaar.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Jouw foto is redelijk representatief voor mijn thuis-provincie ;)
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

De meeste provincies hebben de naam voluit op de bordjes in combinatie met een logootje. Bij bijvoorbeeld Utrecht en Gelderland zijn die nog wel leesbaar.

Overijssel is ook herkenbaar, het woordje provincie is wel erg klein.
Afbeelding
Vind alleen het wegnummerschild lelijk. Nood-Holland heeft dit ook zo met de letter erboven.

Bij Flevoland is het wel priegelig klein.
harry schreef: ma 20 mei 2019, 22:13
Hm... Deze foto is uit 2004:
Afbeelding
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: zo 27 aug 2023, 14:50 ^^ Hebben die provinciale hectometerbordjes wel dezelfde afmetingen?
Noord-Holland en Limburg hadden/hebben geen N3xx-wegen met kilometrering in de 21. Ik vraag me dan sterk af bij welke N3xx-weg dat bordje überhaupt zou kunnen hebben gestaan.
De N300 in Limburg zou eventueel kunnen, al zijn de hectometerbordjes op die weg natuurlijk nog niet zo oud:
https://maps.app.goo.gl/v9QxjGBk4agbQEb97?g_st=ic
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Noord-Holland plaatst af en toe nieuwe hm-bordjes langs waterwegen.
De K3 had ik nog niet in mijn verzameling:

Afbeelding

(Insert flauwe Belgische-meidengroep-grap here :) )
Laatst gewijzigd door harry op wo 20 sep 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Niet een Belgische-meidengroep-rap? :gelul:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De N305 naar Dronten.

15,8: bordje staat rechts
Afbeelding

15,6: bordje staat links
Afbeelding

15,4: bordje staat rechts
Afbeelding

15,2: bordje staat links
Afbeelding

Dit gaat de hele weg zo door op het enkelbaans deel tot Dronten.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Het poldermodel: een compromis waar elke richting tevreden mee moet zijn. :top:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Kostenbesparing?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op zich zijn de kosten hetzelfde, in Flevoland worden hectometerpalen elke 0,2 kilometer geplaatst. Alleen hier dus om-en-om links en rechts.

De attentiestrook maaien is wellicht wel makkelijker, aangezien je dan stukken van 400 meter achtereen kan maaien zonder obstakels.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Dan maai je de reflectorplankjes omver ;)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De Provincie Utrecht is in 2023 gestart met groot onderhoud van de Eem. Een van de werkzaamheden is het plaatsen/vervangen van hectometerpaaltjes. Deze zijn vergelijkbaar met de hectometerpaaltjes langs de weg, alleen dan met een blauwe achtergrond (water). De '12' op onderstaande afbeelding geeft de maximumsnelheid aan.

Afbeelding
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Ik zag zojuist dat hier een nieuw hectometerpaaltje is geplaatst: N372 hmp 99,9. Ten zuiden hiervan staat N372 hmp 0,0. Kennelijk wilde men de hectometrering doortrekken onder het viaduct, maar geen negatieve waarde toepassen.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Sibren schreef: vr 02 feb 2024, 7:34 Kennelijk wilde men de hectometrering doortrekken onder het viaduct
En (als ik het goed heb) over de provinciegrens.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Klopt. Groningen wilde de hectometrering van de N372 opnieuw uitzetten, omdat die bij Hoogkerk ontbreekt en bij Leek vreemde sprongetjes maakte. Groningen hectometreert tegenwoordig alle IM-wegen met RWS-model hectometer bordjes en hanteert voor hectometerbordjes op overige provinciale wegen een soort uitsterfconstructie, zo heb ik begrepen.

Door de omlegging van de weg vanwege P+R Hoogkerk ruim 10 jaar geleden was de N372 langer geworden, waardoor het Groninger stukje niet meer gehectometreerd kon worden. De Richtlijn Hectometrering schrijft voor dat er geen negatieve waarden mogen voorkomen, dus dan kom je maar op een paar opties uit:
- De hele weg opnieuw hectometreren, maar dan heeft Drenthe er veruit het meeste nadeel van als wegbeheerder van het langste deel
- Opgehoogde, voor de weg unieke waarden gebruiken
- Het stukje weg overdragen aan de gemeente Groningen (qua beheer voor zo'n raar geïsoleerd stukje ook niet vreemd)
- Het stukje weg als verbindingsweg beschouwen en hectometreren met een hectoletter

Het moge duidelijk zijn welke afweging men uiteindelijk heeft gemaakt. ;)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ De hectometerwaarden van de N977 sloten (en sluiten) prima aan op die van de N372. De provincie/gemeente heeft zelf een probleem gecreëerd door de hectometrering in en ten zuiden van de bebouwde kom van Hoogkerk te verwijderen, waardoor beide delen van de N977 niet meer op elkaar aan sloten en het gat ten zuiden van Hoogkerk is ontstaan.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Huh? De hele N977 is al lang opgedoekt (toch)?
--Harry.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

^^ Dit bord N977 staat er nog altijd, en volgens mij zijn er hier en daar ook nog hectometerbordjes en -tegels te vinden.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat er een bord staat met een wegnummer is geen garantie dat het wegnummer nog bestaat :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: vr 02 feb 2024, 14:42 ^^ Huh? De hele N977 is al lang opgedoekt (toch)?
Ja, daardoor is het probleem met de hectometerpaaltjes ontstaan t.h.v. de A7. Als ze de N977 in leven hadden gelaten dan was er geen probleem geweest met de hectometrering.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! schreef: vr 02 feb 2024, 16:16 Ja, daardoor is het probleem met de hectometerpaaltjes ontstaan t.h.v. de A7. Als ze de N977 in leven hadden gelaten dan was er geen probleem geweest met de hectometrering.
Ik zie eigenlijk helemaal geen probleem.
Maar bij herlezen realiseer ik me dat ik eigenlijk weinig begrijp van wat je schrijft: :dontknow:
boe! schreef: vr 02 feb 2024, 14:27 De hectometerwaarden van de N977 sloten (en sluiten) prima aan op die van de N372.
Als die op de provinciegrens de waarde 0,0 heeft en in Drenthe verder oploopt, hoe kan een waarde ten noorden daarvan dan prima aansluiten?
boe! schreef: vr 02 feb 2024, 14:27De provincie/gemeente heeft zelf een probleem gecreëerd door de hectometrering in en ten zuiden van de bebouwde kom van Hoogkerk te verwijderen
Is die er ooit geweest dan? Ik kan me niet herinneren dat de N977 ooit aangegeven was in de kom van Hoogkerk.
boe! schreef: vr 02 feb 2024, 14:27 waardoor beide delen van de N977 niet meer op elkaar aan sloten en het gat ten zuiden van Hoogkerk is ontstaan.
Een gat ten zuiden van Hoogkerk? Bedoel je niet het midden van Hoogkerk? De kom van Hoogkerk begint nagenoeg op de Drentse grens.
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De route van Peizermade via Hoogkerk naar Slaperstil (via Zuiderweg, Kerkstraat, Leegeweg, Noodweg en Zijlvesterweg) had ooit kilometrering. Die begon op de Drents-Groningse grens met 0,0 en liep noordwaarts naar Slaperstil (ongeveer 5,3). De waarde 0,0 van de huidige N372 staat op dezelfde plek als de waarde 0,0 van de route naar Slaperstil (hetzelfde nulpunt dus).

Kaaiman schrijft dat Groningen de hectometrering van de N372 opnieuw uitzetten, omdat die bij Hoogkerk ontbreekt. Waarom ontbreekt die hectometrering bij Hoogkerk? Omdat dat wegdeel nooit onderdeel is geweest van de N372 maar een eigen Groningse hectometrering had. Er was dus ooit wel hectometrering bij Hoogkerk, maar Groningen heeft die hectometrering zelf in onbruik gebracht.

In bovenstaande tekst heb ik het wegnummer N977 bewust weggelaten. De route van Hoogkerk naar Slaperstil werd ook wel N977 genoemd. Het nulpunt van de hectometerwaarden van de N977 ligt echter ten zuiden van Hoogkerk op de Drents-Groningse grens waar het nulpunt van de N372 ook ligt. Ik heb nooit geschreven dat het wegnummer N977 in de bebouwde kom van Hoogkerk zichtbaar is geweest.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Blijkbaar zijn er ook gemeentelijke wegen met hectometerbordjes geweest. In 1984 had de weg van Groningen naar Viervelaten via Hoogkerk ook hectometrering (c) Topotijdreis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! schreef: za 03 feb 2024, 8:16 De route van Peizermade via Hoogkerk naar Slaperstil (via Zuiderweg, Kerkstraat, Leegeweg, Noodweg en Zijlvesterweg) had ooit kilometrering. (...)
Dank voor de uitleg.
De N372 onder het viaduct van de A7 ziet er nu zo uit:

Afbeelding
--Harry.